A komenskio pedagoginių idėjų svarba ugdyme
5 (100%) 1 vote

A komenskio pedagoginių idėjų svarba ugdyme

TURINYS

ĮVADAS…………………………………………………………………………………………………………………………3

HUMANISTINIAI DEMOKRATINIAI PASAULĖŽIŪROS BRUOŽAI……………………………….4

DIDAKTINĖS KOMENSKIO PAŽIŪROS…………………………………………………………………………4

DOROVINIS AUKLĖJIMAS.DRAUSMĖ………………………………………………………………………….5

DIDAKTINĖS SISTEMOS SVARBIAUSI TEIGINIAI…………………………………………………….5-6

A. KOMENSKIO MINTYS APIE UGDYMĄ…………………………………………………………………….7

IŠVADA………………………………………………………………………………………………………………………8-9

LITERATŪRA………………………………………………………………………………………………………………10

ĮVADAS

Janas Amosas Komenskis – tai žymus slavų ,, Čekų brolių‘‘ pedagogas. Gimė komnų malūnininko šeimoje. Mokėsi ,Čekų brolių‘‘( tikybinė organizacija ) bažnytinėse mokyklose ir Vokietijos universitetuose. Baigęs mokslus, buvo renkamu savo bendruomenės dvasininku ir vadovavo jos brolijos mokyklai.

Komenskis aktyviai dalyvavo kovoje prieš vokiškosios bajorijos ir katalikų bažnyčios priespaudą. Per trisdešimties metų karą jis kartu su kitais bendruomenės nariais buvo persekiojamas ir turėjo pasitraukti iš tėvynės. Lenkijoje, Lešno mieste Komenskis vadovavo brolijos mokyklai, o vėliau buvo išrinktas vyskupu. 1631 metais, čia jis sudarė vadovėlį ,, Atviros durys kalboms ir visiems mokslams‘‘. Tuo metu, nepaisant visų sunkumų, gyvenant tremtinio gyvenimą Komenskis sukūrė įžymiausią savo veikalą ,,Didžioji didaktika‘‘ (1632). Šioje knygoje buvo padėti mokslo apie mokymą pagrindai.Šis veikalas buvo išverstas į daugelį kalbų ir tokiu būdu Komenskio vardas tapo žinomas visame pasaulyje. 1633 metais Komenskis parašė dar vieną knygą – pirmąjį pasaulyje specialų ikimokyklinio amžiaus vaikų auklėjimo vadovą ,, Motinos mokykla‘‘.

Šiuo metu J. Anosas Komenskis yra laikomas pedagogikos klasiku, nors žodžio ,,pedagogika‘‘ nevartojo. Jis pirmasis pedagogikos istorijoje ypatingą dėmesį skyrė ikimokyklinio amžiaus vaikų ugdymo problemoms. Jo mintys apie mažų vaikų auklėjimą šeimoje, apima būtinumą rengti vaikus mokyklai, lavinant jų kūną , kalbą ir vaizdinius.

Pagrindiniame veikale ,, Magma didactika‘‘ pateikiama nauja liaudies švietimo sistema ir jo sukurta darni pedagoginė teorija, kaip vaikus reikėtų visko išmokyti. Šioje knygoje A. Komenskis vienas pirmųjų įvertino ikimokyklinio ugdymo reikšmę, iškeldamas motinos mokyklos kaip pirmosios ugdymo grandies idėją. Ši mokykla yra skirta vaikams iki 6 metų. Kokią reikšmę pedagogas skiria ikimokykliniam ugdymui geriausiai nusako jo žodžiai: ,,Ko mes norime išmokyti žmogų visam gyvenimui, visko turime pradėti mokyti šioje pirmoje mokykloje‘‘.

HUMANISTINIAI, DEMOKRATINIAI PASAULĖŽIŪROS BRUOŽAI

J. A. Komenskis studijavo Vivio, Bekono, Ratkės ir kt. Filosofų mintis. Kai kurie Komenskio pasaulėžiūros bruožai ir susiformavo veikiami, būtent Renesanso epochos kultūros. Iš to meto judėjimų (,,čekų brolių‘‘) Komenskis perėmė demokratizmą, simpatiją darbo žmonėms, neigiamą požiūrį į bajoriją ir katalikų bažnyčią. Iš Renesanso jis perėmė humanizmą, džiugesį, optimizmą. Priešingai niūriam viduramžių asketizmui, bažnyčios mokymui apie nuodėmingą žmogaus prigimtį, Komenskis mokė, jog žmogus – tai tobuliausias puikiausias kūrinys. Jo žodžiais, ,,vadovaujamas prigimties, žmogus gali viską pasiekti‘‘. Mokyklą Komenskis vadina ,,humaniškumo dirbtuve‘‘.

Skirtingai negu Renesanso epochos pedagogai humanistai, Komenskis sukūrė auklėjimo sistemą ne išrinktiesiems, ne visuomenės aristokratijos viršūnei, o gyventojų demokratiniams sluoksniams, liaudžiai[3].

DIDAKTINĖS J. KOMENSKIO PAŽIŪROS

J. Komenskis teoriškai pagrindė ir išnagrinėjo vaizdumo principą. Jis paskelbė didaktikos ,,auksinę taisyklę‘‘ – ,,Visa, kas tik galima suvokti pojūčiais‘‘, Komenskis reikalavo, kad mokyti būtų pradedama ne nuo žodinio daiktų aiškinimo, bet nuo jų stebėjimo.

Vaizdumą Komenskis laikė vienu svarbiausiu didaktikos principu, kurį plačiai pritaikė praktikoje.

Beprasmiškam mechaniškam mokymuisi, mokymo dogmatiškumui Komenskis priešpastatė mokymo sąmoningumo reikalavimą.,,

Nereikia versti mokytis atmintinai nieko, išskyrus tai, ką gerai suprato intelektas‘‘.

Komenskis reikalavo mokymo sistemingumo. Jis nurodo, kad būtina pasiekti, kad vaikai suprastų ryšį tarp reiškinių, ir mokymo medžiagą perteikti taip. Kad vaikams ji neatrodytų chaotiška. Mokant reikia eiti nuo faktų prie išvadų, nuo pavyzdžių prie taisyklių, nuo konkretaus prie abstraktaus, nuo lengvo prie sunkaus, nuo bendro prie atskiro.

Didelę reikšmę, Komenskio nuomone turi mokymo nuoseklumas. Vertingų nurodymų Komenskis davė iškėlęs mokymo prieinamumo principą. Vaikams žinios turi būti prieinamos pagal amžių.

Šiuo metu Jūs matote 31% šio straipsnio.
Matomi 640 žodžiai iš 2071 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.