Apie pedagogo veiklą
5 (100%) 1 vote

Apie pedagogo veiklą

Įvadas

Kiekvienas mokytojas siekia, kad jo pamokos būtų įdomios, padėtų mokiniams įsisąmoninti mokomąją medžiagą, ugdytų jų kūrybiškumą ir norą daugiau sužinoti. Šiuos siekius padeda įgyvendinti aktyvaus mokymosi metodai, ne tik įgalinantis geriau įsisąmoninti mokymo turinį, bet ir plėtojantys mokinių gebėjimą kritiškai mąstyti, taikyti įgytas žinias tiek įprastomis, tiek naujomis sąlygomis.

Mokytojai atlieka labai svarbų vaidmenį. Žinoma, jie padeda mokiniams išmokti svarbių sąvokų, faktų, įgyti įgūdžius, tačiau mokymasis turi peržengti šias ribas: to, kad mokiniai išmoksta pakartoti mokytojų pateiktas mintis, tekstus ir veiksmus, nepakanka. Mokytojai turi padėti mokiniams pamėgti mokymąsi, pajusti vidinį ryšį su mokymo dalykais. Mokytojai privalo padėti mokiniams įgyti naujų žinių bei įgūdžių, leidžiančių jiems prasmingai tyrinėti ir paaiškinti pasaulį.

Pedagogika yra ugdymo mokslas, arba teorija; pedagogija yra ugdymo menas, arba praktika.Pedagogika pamoko apie naujųjų kartų ugdymą, apie jų ruošimą gyvenimo tikslams siekti. Pedagogija yra pats ugdomasis darbas, kuriuo naujosios kartos yra ruošiamos gyvenimo reikalams.

Pedagogui praktikui, be pedagoginių gabumų ir patyrimo, reikalingas ir tam tikras supratimas, kuris gaunamas refleksijos keliu visų pirma iš nuosavo patyrimo. Bet susidarymas pedagoginių pažiūrų tik iš nuosavo patyrimo toli gražu yra nepakankamas. Pedagogikos mokslas yra ne kas kita, kaip visos žmonijos patyrimas, sutvarkytas, apibendrintas, paaiškintas, padaugintas moksliškosiomis išvadomis ir suvestas į sistemą.

Iš pedagogikos mokslo pedagogas praktikas gali turėti daugeriopos naudos: pirma, pedagogika palengvina pedagogui asmeninio sąmoningo patyrimo įsigijimą, antra, pedagogika paskatina pedagoginę pažangą, trečia, sykiu su didesniu sąmoningumu, tikrumu ir pažangumu pedagogika įneša į ugdymo praktiką didesnį tikslingumą ir planingumą.

Gali būti gerų mokytojų auklėtųjų, ir neturinčių teorinio išsilavinimo pedagogikos srityje, moksliškai pasiruošę pedagogai praktikoje kartais pasirodo menkais mokytojais auklėtojais. Atsitinka tai todėl, kad ugdymo praktikai toli gražu nepakanka vieno tik teorinio susipratimo, kad teorinį pasiruošimą ugdymo praktikai tam tikru laipsniu gali atstoti asmeninė intuicija, ugdymo tradicijos, įgimti pedagoginiai gabumai ir kt. Vis dėlto, esant visoms kitoms sąlygoms lygioms, teorinis pedagoginis paruošimas yra pedagogui praktikui visuomet tam tikras pliusas, jei, žinoma, jie nėra tapęs klaidingos teorijos auka. Jei vis dėl to pedagogika laikoma praktiniu mokslu, tai vien ta prasme, kad jos objektas yra žmogiškasis veikimas, būtent ugdymas. Šitas praktinis mokslas, pagal laipsnį savo reikšmės ugdomajai praktikai, gali būti skirstomas į teorinę ir praktinę dalį.

1.Pedagogo veikla

Pedagogo veikla yra įvairiapusė. Sisteminant galima išskirti tris – konstruktyvines, organizacines ir komunikatyvinės – veiklos ruožus.

Konstruktyvinė veikla – tai ugdymo planų (tolimųjų ir artimųjų) sudarymas.

Ugdymo planas – tai grupės ir kiekvieno jos nario mokslinimo, lavinimo, auklėjimo metmenys. Tolimieji planai (perspektyviniai) ugdytojo įsivaizdavimas, ko žmogus turėtų išmokti, kaip turėtų pasikeisti grupė ir kiekvienas jos narys, pavyzdžiui, per trimestrą ar mokslo metus. Norėdami tokį planą sudaryti, turime pažinti visą grupę ir kiekvieną ugdytinį atskirai, būti susipažinę su mokymo programomis, turėti ugdymo tikslą, pagrįstą puoselėjamomis vertybėmis. Artimieji planai – tai tolimųjų planų konkretizavimas: ko ir kaip mokysiu rytoj, poryt, kur link kreipsiu grupę, kiekvieną ugdytinį.

Konstruktyvios veiklos reikšmė didėja pereinant prie naujų programų, kurios pedagogui suteikia daug kūrybinės laisvės. Jos skiriasi nuo dabartinių, viską reglamentuojančių programų (kokias temas dėstyti, kiek tam skirti valandų ir pan.). Todėl būsimiesiems pedagogams naująsias programas būtina gerai išstudijuoti (nors dėl jų dar ir tebediskutuojama) ir pratintis veikti konstruktyviai.

Mokslindamas tokius planus mintyse sudaro arba surašo kiekvienas pedagogas: ko mokysiu šiandien, rytoj, kada bus pakartojimas ir pan. Deja, ne kiekvienas numato lavinimo, auklėjimo perspektyvą, pavyzdžiui, kokias Jonuko ir Marytės intelekto puses reikėtų itin lavinti, kokias savybes stengtis išgyvendinti arba suformuoti, ko trūksta, kad grupė susitelktų ir kaip to pasiekti. Iš akių išleidus pastaruosius dalykus, ugdytojas yra jau nebe pedagogas, o tik mokslintojas, t.y. mokytojas siaurąją šio žodžio prasme.

Konstruktyviai veiklai būtinas pedagoginis išsimokslinimas.

Suplanavus reikia taip organizuoti veiklą, kad numatyti planai būtų realizuoti.

Organizacinė veikla – tai pedagoginės dienos (užsiėmimų, pamokų, renginių, grupės gyvenimo) organizavimas, kitaip tariant, gyvas pedagoginis darbas.

Prasmingai suplanuoti galima daug ką, bet organizuotai tai įgyvendinti ne visada pavyksta. Tai žino ir patyrę pedagogai, ir praktiką atliekantys studentai. Todėl gana dažnai tenka planus pakeisti, atsižvelgus į esamą situaciją. Organizacinės veiklos sėkmė priklauso nuo pedagogo ir ugdytinių bendravimo, nuo greitos pedagogo orientacijos (kada reikia keisti tai, kas suplanuota).

Komunikatyvinė (bendravimo) veikla –
organizacinės veiklos šerdis. Tik bendraujant su ugdytiniais galima įgyvendinti tai, kas konstruktyvinės veiklos buvo suplanuota.

2.Pageidaujamos ir įgyjamos savybės

Skirstytinos į prigimtines ir įgytas. Pirmosios – Dievo duotos, antrosios įgyjamos pedagoginio pasirengimo ir darbo metu.

Yra dvi svarbiausios prigimtinės savybės: meilė vaikams ir pakantumas. Tai, mūsų manymu, yra pagrindiniai pedagoginio pašaukimo dalykai (pedagoginio pašaukimo terminas dar gana neapibrėžtas, dėl jo tebediskutuojama). Jeigu vaikai tau nemieli, jei esi jiems nepakantus. Jei netraukia prie jų – neik į pedagogus, nors esi pasirengęs daug ką gražaus įsivaizduotoje pedagoginėje veikloje atlikti; dėl meilės, pakantumo vaikams stokos nepavyks organizuotai įgyvendinto to, kas sumanyta.

Šiuo metu Jūs matote 30% šio straipsnio.
Matomi 887 žodžiai iš 2940 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.