Ar konfliktas yra neigiamybė
5 (100%) 1 vote

Ar konfliktas yra neigiamybė

Ar konfliktas yra neigiamybė?

Konfliktas – tai susidūrimas nuomonių, poreikių ar norų tarp individų, šeimų ar grupių, sukeliantis stiprius, nemalonius išgyvenimus.

Dėl ko kyla konfliktai mes žinome, bet kokios jų pasekmės mes turbūt nė nepagalvojame. Konfliktai neretai yra laikomi įtampos, streso ir emocinių protrūkių laikotarpiais. Konfliktų metu mes reaguojame fiziškai: pakeliame balsą, pradeda smarkiau plakti širdis, drebame iš pykčio, išbalame ir t.t. mūsų reakcija paveikia ir kitą konflikte dalyvaujanti asmenį. Prieš pradedant konfliktuoti vertėtų pamąstyti, ką mums duos konfliktas? Ar mums bus iš to naudos ar vis gi konfliktas yra neigiamybė?

Konfliktų rūšys

o Tarpasmeniniai

o ,,Asmenybės – grupės‘‘

o Tarpgrupiniai

o Vidiniai

Tarpasmeniniai konfliktai:

Jie yra labiausiai paplitusi kofliktų rūšis. Tai susidūrimas žmonių, kurie siekia skirtingų tikslų, laikosi skirtingų požiūrių, vertybių ir normų. Šie konfliktai pasireiškiavisose žmogaus santykių sferose – šeimoje, organizacijoje, visuomenėje ir kt. Tarpasmeniniai konfliktai yra emocionalū, priešininkai susiduria akis į akį.

Konfliktai ,, asmenybė – grupė ‘‘

Jie kyla tada, kai susiduria asmeniniai ir grupiniai motyvai. Tai konfliktai tarp vadovo ir grupės, tarp eilinio grupės nario ir grupės, tarp lyderio ir grupės ar mikrogrupės. Tokie konfliktai kyla, kai žmogus nepaiso grupės normų.

Vidiniai konfliktai

Čia nėra koflikto subjektų – nei asmenybių nei grupių. Kofliktas kyla vidiniame žmogaus pasaulyje, kai susiduria tos pačios asmenybės motyvai.

Kurtas Lewinas motyvų konfliktus suskirstė į tris rūšis :

1. Troškimo – troškimo konfliktas.

Žmogui tenka rinktis iš dviejų vienodai malonių alternatyvų svarbumo asmenybei. Pastebėtas įdomus reiškinys – pasirinkus kurią nors alternatyvą, ji yra giriama ir teisinama, o atmestoji – peikiama.

2. Vengimo – vengimo konfliktas.

Rinktis tenka iš dviejų vienodai nemalonių alternatyvų, iš dviejų blogybių. Dėl alternatyvų nepatrauklumo šis konfliktas trunka ilgiau, nes sprendimo priėmimas yra vilkinamas. Sprendžiant šį konfliktą, būdingą, kad kuo labiau artėji prie pasirinktos alternatyvos, tuo ji darosi nemalonesnė.

3. Troškimo – vengimo konfliktas.

Tai dažniausiai vidiniai kofliktai. Tas pats tikslas yra ir malonus ir nemalonus. Vidinis kofliktas sukelia labai sunkius išgyvenimus. Žmogus patiria baimę, depresiją, stresą. Kai toks konfliktas ilgai nesprendžiamas iki galo, gali atsirasti įvairių psichologinių ir psichikos sutrikimų. Tam, kad išspręstume vidinį konfliktą, pirmiausia reikia įsisąmoninti, kad jis yra, ir tik tuomet priimti sprendimą.

Konflikto signalai

Preiš įsiliepsnojant konfliktui artėjančią jo grėsmę galime atpažinti iš tam tikrų signalų. Iš jų galima spręsti apie konflikto gilumą.

Diskomfortas. Tai intuityvus jausmas, kad kažkas ne taip. Kartais tai net sunku išreikšti žodžiais. Daugelis žmonių šios stadijod savyje net nepastebi.

Incidentas. Tai nežymaus konflikto požymis. Kokia nors smulkmena sukelia nežymų nerimą ars susierzinimą. Incidentas gali peraudti į rimtesnę problemą, jei jis suvokiamas kaip netyčinis, iš anksto apgalvotas. Visų incidentų pagrindas gali būti tas pats.

Nesutarimas. Keletas incidentų su tuo pačiu žmogumi gali baigtis nesutarimu ir stiprinti nemalonius jausmus oponentui. Asmuo dažniausiai daro klaidingas išvadas apie situaciją. Nesutariantys žmonės dažnai negali kalbėti apie problemą, savo jausmus ir poreikius. Kito veiksmą jie dažniausiai suvokia kaip asmeninę panieką, įžeidimą, šiurkštumą ar pažeminimą.

Krizė. Tai ekstremali konfliktovstadija. Emocijų kontrolė prarandama. Dažnai santykiai visiškai nutraukiami. Šioje stadijoje žmogus pasirengęs kraštutinumams.

Konfliktai atsiranda todėl, kad:

1. Individų poreikiai ir vertybės skiriasi. Jei jie linkę reikšti savo jausmus, o ne slopinti juos, nuomonių skirtumai sukelia konfliktus.

2. Žmonės myli ir rūpinasi vienas kitu. Šeimos nariai ir draugai pasirengę patirti emocinias nuoskaudas, norėdami ištaisyti, padėti, kuri, jų manymu nepalanki mylimiems žmonėms.

3. Žmonių santykiams būdinga tarpusavio priklausomybė. Mūsų veiksmą lemia kitų žmonių veiksmus ir atvirkščiai.

Organizaciniai sveikatos įstaigų konfliktai – tarpasmeniniai ir tarpgrupiniai

Organizaciniai sveikatos įstaigų konfliktai dažniausiai kyla dėl:

o administracijos bei dirbančiųjų skirtumų,

o būtinybės dalytis ištekliais,

o organizacijoje vyraujančios darbinės priklausomybės ir

o slaugymo siekių bei tikslų skirtingumo tarp skyrių bei personalo.

Administracijos bei dirbančiųjų skirtumai. Dažniausiai organizaciniai konfliktai kyla tarp vadovų bei jiems pavaldaus personalo. Šio konflikto priežastis yra ta, kad dirbantieji savo pareigas bei atsakomybę mato kitu aspektu nei vadovai ar administracija. Personalas labiau orientuojasi į tai, kas vyksta “čia ir dabar”, bei siekia efektyviai atlikti savo pareigas, tuo tarpu vadovams svarbu ne tik tai, bet ir laiko bei įvykdymo terminai. Dirbantiesiems didžiausią rūpestį kelia bendravimo sunkumai, algos, pensijos ir
kt. Konfliktai tarp administracijos bei dirbančiųjų gali kilti, kai dirbantieji peržengia savo įgaliojimus, per mažai atsiduoda darbui, dėl vadovavimo proceso bei problemų suvokimo stokos.

Būtinybė dalytis ištekliais. Efektyviai dirbantis slaugytojų vadovas rūpinsis savo skyrių aprūpinti visomis reikalingomis priemonėmis. Vadovas turi būti susipažinęs su priemonių gavimo šaltiniu, jų išdėstymu, priemonių pareikalavimo procedūra. Dalijimasis ištekliais sveikatos įstaigose dažnai sukelia konfliktines situacijas, kadangi gyvybiškai svarbių priemonių kiekis yra ribotas. Ši problema vargu ar egzistuotų, jei kiekvienas skyrius turėtų neribotai erdvės, dirbančios jėgos, priemonių bei resursų. Tiesiog būtina susitaikyti su realybe, kad kai kas gaus mažiau nei jiems reikia ar nori. Žmonių būtinybė patenkinti savo norus ar poreikius gali sukelti bendravimo sunkumų ar net konfliktą. Tokios kylančios problemos reikalauja slaugytojo vadovo atitinkamų žinių bei supratimo apie išteklius.

Šiuo metu Jūs matote 30% šio straipsnio.
Matomi 892 žodžiai iš 2945 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.