Aritmetiniai veiksmai
5 (100%) 1 vote

Aritmetiniai veiksmai

Aritmetiniai veiksmai dvejetainėje skaičiavimo sistemoje.

Genialūs dalykai yra paprasti . Kompiuterio sandara, darbo principai nėra labai sudėtingi . Koks bebūtų kompiuteris – ar nedidelis asmeninis, ar galingas skaičiavimo tinklo ‘superkompiuteris ‘, uždavinius jis sprendžia nuosekliai, žingsnis po žingsnio, dažniausiai vienu laiko momentu vykdo tik vieną paprastą komandą.

Pabandžius įsivaizduoti, jog norime ‘išmokyti’ kompiuterį sudėti dešimtaine skaičiavimo sistema, susidurtume su visa eile sunkumų. Pirmiausia tai, kad 10 skirtingų simbolių turi atitikti 10 kokybiškai skirtingų kokio nors elemento būsenų, o kiekvieną būseną patikimai privalo atpažinti kompiuteris. Net jei pavyktų sukonstruoti tokį kompiuterį dar tektų jį išmokyti gana komplikuotos sudėties lentelės – o joje 100 pozicijų.

Su dvejetainiais skaičiais kompiuteriui patogu atlikti aritmetinius veiksmus, nes tai atitinka tik dvi stabilias būsenas (pvz.aukštas potencialas, žemas potencialas ).Kompiuteriai sudėties ir daugybos operacijas su dvejetainiais skaičiais atlieka pagal tokias taisykles:

SUDĖTIS DAUGYBA

0 + 0  0 0 * 0  0

0 + 1  1 0 * 1  0

1 + 0  1 1 * 0  0

1 + 1  10 1 * 1  1

Jei vartotume dvejetainę sistemą, neturėtume vargo nei mokydamiesi sudėties, nei daugybos lentelės. Tačiau dvejetainiai skaičiai labai ilgi, dėl to būtų nepatogu juos rašyti, skaityti, sunku įsiminti.

pvz. 100111 1101 – dauginamasis

111010 101 – daugiklis

1100001 1101

0000

1101

1000001 – sandauga

Atidžiau pažiūrėjus į daugybos pavyzdį pastebime, jog daugybos kaip ir nėra : priklausomai nuo daugiklio skilties ( vienetinė ar nulinė ) , sandauga formuojama perstumiant ir pridedant arba dauginamąjį, arba nulius.

Taigi dvistabilių elementų gausa, dvejetainės aritmetikos paprastumas -tai kriterijai, kurie rodo, kad kompiuteriuose dvejetainė sistema pasirinkta neatsitiktinai.

Skaičiai būna teigiami ( + ) ir neigiami (-), kadangi ženklai tik du, juos galima užkoduoti 0 ir 1 .

pvz. C  – 13  – 1101  1 1101 – o tai ne kas kita kaip skaičiaus tiesioginis kodas.

Išmokius kompiuterį skirti ženklus, galima jį taip pat išmokyti ir sudėti įvertinant ženklus. Aptikęs priešingus dėmenų ženklus , kompiuteris privalo atimti iš didesnio absoliutiniu didumu skaičiaus mažesnįjį ir skirtumui suteikti didesniojo absoliutiniu didumu skaičiaus ženklą. Atimtis yra atvirkštinis veiksmas sudėčiai ir kaip visi atvirkštiniai veiksmai matematikoje, yra sudėtingesnis. Kompiuterio aparatūros požiūriu atimčiai atlikti reikalingas ‘paskolos’ mechanizmas, ‘paskolos’ lentelės ir t.t. Ši aplinkybė paskatino kompiuterių kūrėjus ieškoti tinkamesnių techninių sprendimų. Ypač sėkmingas atimties pakeitimo sudėtimi būdas, kurį galima iliustruoti formule:

Šiuo metu Jūs matote 67% šio straipsnio.
Matomi 381 žodžiai iš 571 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.