Aširačiai
5 (100%) 1 vote

Aširačiai

Įvadas

Geležinkeliai sudaryti iš dviejų lygiagrečių metalinių juostų, sudarančių lygų stiprų paviršiu. Dabar bėgiai gaminami iš plieno,o anksčiau buvo mediniai , vėliau – špižiniai. Tokiu būdu sudaromos paviršiaus užtikrina mažą pasipriešinimą eismui važiuojant horizontaliais plotais.Todėl galima pervežti labai didelius svorius, panaudojant palyginus nedideles traukos jėgas. Statant geležinkelis iškyla daug inžinerinių problemų, nes labai svarbu, kad įveikiant topografines kliūtis statomi tiltai,vedukai ir tuneliai,kurių statyba labai brangi. Esant dideliems nuolydžiams galimi kiti techniniai sprendimai: a) krumpliaratiniai geležinkelio keliai, turintys pieninius krumpliastiebius, paklotus tarp bėgių, ir krumpliaračius ant variklio, susikabinančius su krumpliastiebiais; b) lyniniai keliai,kur tarp bėgių įtaisyti trosai, traukia vagonus labai stačiais kelio ruožais.Be kelių turi būti numatytos kelio stotys, signalizacijos ir kiti įrengimai,kurių einamajam išlaikymui reikalingos išlaidos.Taigi kapitaliniai įdėjimai yra dideli . Geležinkeliai priklauso prie nemanevringosios transporto rūšies nes, bet koks eismo nesklandumas šiuo specializuotu susisiekimo keliu, sulaiko transporto priemones. Esant dideliam transporto tankiui galima praleisti traukinius apeinat kliūtis, tačiau bet koks sutrukdymas magistralinėje linijoje gali tapti keleivių ir krovinių užlaikymo priežastimi.

Keleivines transporto priemones. Keleivių kelionės geležinkeliais yra trijų tipų: tolimosios, priemiestinės, miesto. Geležinkelio riedmenys atitinka šių keliones tipus. Kelionėms tolimais maršrutais su ribotu sustojimų skaičiumi reikalingi komfortabilus vagonai, apsaugoti nuo išorinių atmosferos poveiki.

Krovininės transporto priemonės.Dauguma krovinių vežimų yra generaliniai.Labiausiai ir efektyvu ir logiška krovinius vežti maršrutiniais traukiniais. Generaliniai kroviniai dažnai vežami traukiniais arba specialiai vagonais, prikabinamais prie keleivinių traukinių..

Aširatį sudaro ašis, dvi lietos ar štampuotos ratų stebulės ir ant jų užpresuojami bandažai; gali būti ištisinės, vientisos stebulės be bandažų.Bandažas ant stebulės laiko susiliečiančių paviršių trinties jėgos. Papildomam tvirtinimui bandažų išėmose yra įspausti bandažiniai žiedai iš specialaus plieninio profilio. Varančiųjų aširačių konstrukcija priklauso nuo traukos variklio tvirtinimo būdo. Yra du pagrindiniai traukos elektros variklių tvirtinimo būdai: atraminis ašinis ir atraminis rėminis. Atraminiu ašiniu būdų tvirtinamas traukos elektros variklis vienu šonu remiasi į aširatį, kitu – per tampriuosius elementus į vežimėlio rėmą. Šiuo atveju aširačiui standžiai perduodama beveik puse elektros variklio masės. Jeigu traukos elektros variklis pritvirtintas prie vežimėlio, turime atraminį rėminį variklio tvirtinimą.

Aširačių ašys gaminamos iš martensitinio plieno liejinių.Mechaninio apdirbimo metu,siekiant išvengti įtempimų koncentracijos,perėjimai nuo vieno skerspjūvio į kitą daromi kiek galima didesnio spindulio ir mažesnio paviršiaus šiurkštumo. Esant atraminiam rėminiam variklio tvirtinimui varančioji ašis yra mažiau apkrauta, todėl,siekiant palengvinti konstrukciją, aširačio ašis gaminama su centrine kiauryme.

Ašidėžės yra tarpinė grandis tarp aširačio ir vežimėlio rėmų. Važiavimo metu jos turi užtikrinti aširačio kakliukų sukimąsi esant mažiausiam pasipriešinimui. Tai galima pasiekti tik esant riedėjimo guoliams. Todėl lokomotyvuose naudojamos tik ritininių guolių ašidėžės. Guoliai sudaryti iš išorinio ir vidinio žiedų, ritinėlių ir bronzinio separatoriaus. Guoliai tepami konsistenciniu tepalu. Lokomotyvuose paprastai naudojamos dviejų tipų ašidėžės – žiauninės ir bežiaunės. Ašinėms jėgoms perduoti į vežimėlio rėmą ant šoninių ašidėžių paviršių suformuotos prielajos, prie kurių tvirtinamos plokštelės, tepamos tepalu iš viršutinės korpuso dalies.

Šilumvežio traukos perdavimas bėgiams dalyvauja traukos jėgos sukūrime. Sukimo momentas per traukos elektros variklį perduodamas aširačio ašiai ir per aširačio ratus ( ratlankiu, bandažus ) prie bėgio kontakto taško pridedama traukos liečiamoji jėga. Šilumvežio bendra traukos jėga lygi visų aširačių,kurie turi privedimą, sukuriamų F liečiamųjų jėgų sumai. Šilumvežis yra ratinė transporto priemonė, todėl aširačiai užtikrina šilumvežiui judėjimą, kuris charakterizuojamas aširačių riedėjimo bėginiu keliu. Taip pat aširatį veikia trinties stabdymo įrengimai. Jų poveikio dėka kompensuojama šilumvežio energija,užtikrinamas šilumvežio stabdymas. Dėl šios priežasties šilumvežio stabdymo eiga sąlyginai pridedama prie ratų bėgio taško. Aširatis užtikrina šilumvežio ir bėginio kelio sąveiką – tai yra traukos stabdymo realizavimą.

Aširačių apžiuros, tikrinimo, remonto ir formavimo tvarką nustato geležinkelio valdytojo patvirtinta instrukcija. Kiekvieno aširačio ašis turi turėti aiškų ženklą, rodantį formavimo ir išsamaus patikrinimo laiką bei vietą, taip pat priėmimo , formuojant aširatį, žymą.

Atstumas tarp aširačio rato vidinių briaunų turi būti lygus
1440mm. Traukinių, kurių greitis didesnis kaip 120, bet ne didesnis kaip 140 km/h, lokomotyvų ir vagonų minėtas atstumas gali būti 3mm didesnis arba 1mm mažesnis.

Aširačių konstrukcija

Lokomotyvų aširačių konstrukcija.Traukinių judėjimo saugumas priklauso nuo lokomotyvo aširačių būklės. Šilumvežio ašys gaminamos iš rūšinių ašinių ruošinių, turinčių 0,35 – 0,45 % anglies. Ašinių plienų mechaninės savybės po terminio apdirbimo turi atitikti atitinkamus standartus.

Surenkamojo tipo ratų pora: ant ašies užpresuojami ratų centrai su bandažais . Kairysis ratų centras skiriasi nuo dešiniojo pailginta stebule. Įtempimas tarp suleidžiamųjų ašių ir ratų centrų paviršių yra 0,18 – 0,30 mm. Presavimo jėga su uždėtu bandažu ant ratų centro sudaro 1100 – 1500 KN( 110 – 150 ts ), be bandažo 950 – 1400 KN ( 95 – 140 ts ).

Kad padidinti atsparumą susidėvėjimui ašis apdorojama įspaudžiamais rutuliais. Ašies dalis,kuriai perduodama apkrova, vadinama kakliuku, o ašies dalis skirta tvirtinti rato centrus, vadinama postebuline dalimi. Perėjimas nuo kakliuko link postebulinės dalies sudaro priešpostebulinę dalį, o tarp rato centrų yra vidurinė ašies dalis. Esant atraminiam- ašiniam pakabinimui, traukos elektros variklis dviem guoliais remiasi vidurinėje ašies dalyje į du variklinius – ašinius kakliukus.

Kakliuko skersmuo yra žymiai mažesnis nei postebulinės dalies skersmuo,kadangi kakliuko pjūviuose veikia mažesnis lenkimo momentas.

Norint sumažinti įtempimų koncentraciją, perėjimas nuo vieno skersmens prie kito sujungiamas tolygiais užapvalinimais, vadinamais galteliais. Galteliai turi turėti kuo didesnius spinduliusir būti kuo švariau apdirbti.

Po apdorojimo ašių kakleliai yra šlifuojami. Į pirmos ratų poros skylę įpresuojama įvorė su kvadratinėmis skylėmis greičio matavimo įvadui. Tam kad išvengti greito išdilimo,kvadratinės įvorės skylės apdorojamos termiškai.

Bandažai yra pritvirtinti prie ratų centrų bandažinių žiedų pagalba. Bandažai ant ašies centro užmaunami įkaitinti, esant 1,08-1,44 įtempimui. Uždėjimo metu bandažo ir ratlankių paviršius turi sutapti pagal kryptį. Prispaudžiamasis kraštas apdorojimas specialiomis staklėmis su 5 – 6 apsisukimais.

Dantytas ratas užmautas ant ašies su įtempimu 0,12-0,16 mm. Prieš uždėjimą ratas įkaitinamas ne daugiau kaip 200 laipsnių temperatūros.

Po to, ataušus natūraliai iki aplinkos temperatūros, tikrinama rato uždėjimo kokybė. Tam naudojama 700+200 KN ( 70+20 +C ) darant jėgos diagramą. Dantyto rato prisislinkimas nelestinas.

Aširačių centrai ir dantytas ratas turi stebulę kanaluose, turi tepalo padavimo kanalus, kurie eksplotavimo metu yra uždaryti kumšteliais . Pirmoje kiekvieno kanalo pradžioje išpjautas srėgis , kad prijungti prietaisą kurio pagalba daromas ratų poros išformavimas paduodant tepalą į susiliečiančių paviršių zoną. Toks būdas užtikrina stabilumą ašies ir stebulės paviršių, ir leidžia daryti daug kartinį ratų porų formavimą.

Varantieji krumpliaračiai gaminami iš legiruotojo plieno 45XH.Jiems keliami labai aukšti ilgaamžiškumo reikalavimai, nes juos galima pakeisti tik išformavus aširačius, todėl jų eksplotacijos trukmė negali būti trumpesnė nei aširačių.

Darbo procesu ratų pora netik priima skirtingus apkrovimus, kylančius dėl kelio nelygumų, bet ir pati kietai veikia į geležinkelio bėgius. Kad sumažinti jų veikimą siekiama sumažinti ratų poros svorį , dedant tarp ratų centro ir bandažo elementus ir tai pat elementus ant dantyto traukos rato.

Vagonų aširačių konstrukcija. Aširatis yra viena svarbiausių vagono detalių. Jis nukreipia vagono judėjimą bėgiais ir perduoda visas vagono apkrovas į bėgius ir atvirkščiai.

Traukinių eismo saugumas daugiausia priklauso nuo aširačio konstrukcijos, medžiagos, gamybos, remonto technologijos, taip pat nuo jų apžiūros. Aširačių būklė ir konstrukcija turi įtakos eismo tolygumui, jėgoms, atsirandančioms tarp vagono ir bėgių, taip pat pasipriešinimui judėjimui.

Aširatis susideda iš ašies ir ant jos užmautų dviejų ratų . Aširačio tipą lemia ašies tipas ir ratų skersmuo. Aširačiai esti 5 tipų. Visi jie turi skirtingo tipo guolius. Kad vagonų eismas būtų saugus, ypač per iešmus, ratai ant ašies tvirtinami taip, kad atstumas tarp jų vidinių briaunų būtų nustatyto didumo:2b = 1440  3mm, jeigu greitis v = 120km/h, ir 2b = 1400  3 – jeigu greitis didesnis ( atstumas tarp bėgių – 1520mm ). Sumažinus apatinį nuokrypį, sumažėja tarpelis tarp rato briaunos ir bėgio galvutės, o kartu ir skersiniai aširačių poslinkiai bėgių atžvilgiu. Todėl sumažėja bėgius veikiančios šoninės jėgos, ratai ir bėgiai mažiau dyla, susilpnėja pasipriešinimas judėjimui, taip pat pagerėja vagono judėjimo tolygumas. Tarpelis tarp rato ir bėgio sumažintas darant storesnius rato antbriaunius ir mažinant vėžės plotį. Kadangi, remontuojant ratus, reikia nutekinti vidines ratlankių briaunas, todėl būtina nustatyti tokio apdirbimo užlaidą. Taigi naujų aširačių 2b = 1400 , kai v( 120km/h, ir 2b = 1400  2 ,kai v) 120km/h.

Ant
vienos ašies užpresuotų ratų skersmenys gali skirtis ne daugiau kaip 1mm. Priešingu atvėju aširatis gali skirtis, todėl didės pasipriešinimas judėjimui, labiau ir nevienodai dils riedėjimo paviršius,ašis gali susisukti.

Vienas iš aširačiams keliamų reikalavimų yra jų subalansavimas .Dėl disbalanso atsiranda papildomi kelio elementų ,ratų ,ašių ir kitų vagono detalių įtempimai,labai labiau dyla važiuoklė,pablogėja ratų stabilumas ant bėgių . Aširačių disbalansas turi būti ne didesnis kaip 0,6kg-m.

Ašys skirstomos pagal pagrindinių elementų matmenis, atsižvelgiant į apkrovą; pagal skerspjūvio formą ( ištisinio skerspjūvio arba tuščiaviduris ) ir pagal kakliuko formą ( slydimo ar riedėjimo guoliams ).

Šiuo metu Jūs matote 30% šio straipsnio.
Matomi 1755 žodžiai iš 5768 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.