Atminties sutrikimai
5 (100%) 1 vote

Atminties sutrikimai

I. Įvadas

Sąvoka „atmintis“ mums gerai pažįstama. Ji apibūdinama labai įvairiai:

Atmintis – tai sugebėjimas įsiminti, laikyti ir po kiek laiko atgaminti jutimų dėka surinktą informaciją.

Atmintis – tai gebėjimas ne tik greitai bei daug informacijos įsiminti ir ilgai išsaugoti, bet ir tiksliai atgaminti tada, kai to reikia.

Atmintis – tai pats svarbiausias žmogaus asmenybės, svarbiausių gyvenimo faktų, jo praeities vingių, jo sugebėjimų saugojimo blokas.

Atminties procesai dar yra vadinami menine veikla. Senovės graikai savo dievų ir deivių tarpe turėjo atminties deivę Mnemosinę – devynių mūzų motiną. Deivės garbei ir prigijo toks atminties aktyvumą pabrėžiantis tarptautinis terminas. Psichologai pabrėžia, kad atminties veikimas yra sudėtingas reiškinys. Net paprasčiausiam atminties reiškiniui būdingi 3 procesai: įsiminimas, saugojimas ir atsiminimas. Sutrikus atminčiai, asmenybė suskyla, irsta žmogaus ryšiai su aplinka, jo veiksmai darosi padriki.

Taigi, atmintis yra labai svarbi asmenybės vientisumo išlaikymo sąlyga. I. Sečenovas rašė, kad žmogus be atminties amžinai liktų kaip naujagimis. Be atminties žmonės būtų „akimirkos būtybės“, nes visi pojūčiai, visi išorinio pasaulio vaizdai be pėdsakų dingtų vos pasirodę. Prasta atmintis vaikams, turintiems specifinių atminties sutrikimų, trukdo mokintis.

II. Teorinė dalis

1. Atminties biologija

Iki šiol nebuvo nustatyta aiškios atminties lokalizacijos smegenyse, tačiau tapo aišku, kurios jos sritys yra susijusios su atminties procesais. Paaiškėjo, kad atminties mechanizmai priklauso nuo nervinių ląstelių būklės, nuo nenutrūkstamo judėjimo pro ląstelės membraną, nuo bioelektrinių ir cheminių procesų, vykstančių daugelyje smegenų centrų vienu metu. Taigi atmintis yra tarsi nenutrūkstamas judėjimas. Jam sumažėjus ir dėl to susilpnėjus nerviniam impulsui ar sumažėjus neurocheminių medžiagų kiekiui, kurios dalyvauja atminties procesuose,

įsiminimas blogėja.

2. Atminties rūšys

Atmintis yra kelių rūšių. Trumpalaikė atmintis, vadinamoji darbinė, padeda žmogui orientuotis aplinkoje, vesti pokalbį, suvokti jam pasakytus žodžius ir jais naudotis. Ji yra susijusi su įsiminimu kelioms minutėms ir po jų vykstančiu užmiršimu – lyg nebūtinos saugoti informacijos ištrynimu. Abu šie procesai vyksta smegenų žievėje, manoma, kad kaktos srityje. Jie vienodai svarbūs, nes užmiršimo proceso sutrikimas trukdo į smegenis patekti naujai informacijai.

Trumpalaikės atminties sutrikimo pavyzdys. Lietuvių kalbos pamokoje mokytoja perskaito vaikams tekstą ir liepia jiems parašyti atpasakojimą. Vaikas, turintis trumpalaikės atminties sutrikimą, prisimins tik teksto pradžią, o toliau jis nieko negalės parašyti, nes neprisimins apie ką tekste buvo kalbama.

Esant ilgalaikės atminties sutrikimams, mokiniai sunkiai įsimena, išlaiko ir atkuria būtiną informaciją. Jie sunkiai įsimena bet kokią informaciją – raidžių, skaitmenų formą, daugybos lentelę, daiktų pavadinimus ir kt. Kad įsimintų, reikia daugiau kartojimo, nei įprasta. Išmoktą medžiagą greitai pamiršta, nebeprisimena išmoktų raidžių, taisyklių, reikalavimų ir pan. Įsidėmėtą, įsimintą, išmoktą informaciją, sunkiai atkuria: negali atkurti dienos įvykių sekos, išvykos eigos, perskaitytos istorijos įvykių nuoseklumo ir kt. Atsakinėdami negali prisiminti būtent jiems reikalingų žinių, nors prieš tai ar po to reikalingi faktai, žinios „išnyra“ iš atminties. Vaikai, turintys ilgalaikės atminties sutrikimų, naujai išmokstamą medžiagą sunkiai sieja su ankstesne patirtimi.

Ilgalaikės atminties sutrikimo pavyzdys. Per matematikos pamoką, vaikams reikia išmokti visą daugybos lentelę, kuri jiems padės sprendžiant daugelį uždavinių. Vaikai, turintys ilgalaikės atminties sutrikimų, ją galės atsiminti labai ilgai, o po kiek laiko (po dienos ar savaitės) jos net neatsimins.

Vyraujant regimajai atminčiai, mokiniams gerai sekasi pirmosiose klasėse ir tik kai kurie dalykai – vyresniosiose. Jiems sunku greitai ir tiksliai atkurti žodinę informaciją ir atsakyti į mokytojos klausimus.

Regimosios atminties sutrikimo pavyzdys. Lentoje užrašomi įvairūs žodžiai, kuriuos leidžiama perskaityti ir po to jie uždengiami. Vėliau vaikai turi surašyti juos visus pagal ta pačia seka. Jei vaikas turi regimosios atminties sutrikimą, tai šios užduoties jis nepajėgs atlikti teisingai.

Vyraujant girdimajai atminčiai, vaikams gali prasčiau sektis pirmojoje ir antrojoje klasėje, bet vėliau jiems sekasi puikiai, ypač humanitariniai dalykai. Jie gali klupti ten, kur reikia erdvinio vaizdinio modeliavimo įgūdžių.

Girdimosios atminties sutrikimo pavyzdys. Mokytoja sako vaikams žodžius, o po to liepia jiems pasakyti šiuos žodžius iš eilės. Jei vaikas turi girdimosios atminties sutrikimą, tai šios užduoties teisingai neatliks.

Yra vaikų, kurių atmintis nesutrikusi, tačiau jie nėra išsiugdę įsiminimo ir atkūrimo strategijų.

Įsiminimas. Kartais pavyksta tvirtai ir tiksliai įsiminti tik vieną sykį ir labai trumpai stebėtą įvykį. Vaikai įsimena tokius dalykus, kurie juos labai domina, sukelia stiprius emocinius išgyvenimus. „Aš to niekada nepamiršiu“ – sakome apie kokį nors įvykį, palikusį nepaprastai didelį
įspūdį.

Pavyzdys. Lengviausiai vaikai įsimena savo gimtadienius, nes per juos jie patiria daug teigiamų emocijų, gauna daug dovanų, susitinka su savo gerais draugais bei artimaisiais ir tai palieka jiems neišblėstamą įspūdį.

Atkūrimas. Tam tikrą dalį įsimintinos informacijos žmogus užmiršta. Jei reikia atsiminti, tenka užmirštas dalis atstatyti, atkurti. Atkuriant silpniau įsiminta medžiaga atstatoma, papildoma ankstesnės patirties faktais. Atkuriama tada, kai įsimenama vienu (stebint įvykius), o atkuriama kitu (kai atpasakojama žodžiais) būdu.

Pavyzdys. Mokytoja paskaito vaikams tekstą, o jie turi savais žodžiais atpasakoti (atkurti) mokytojos perskaitytą tekstą.

3. Kas palaiko gerą atmintį?

Ne be reikalo sakoma: “naudojamas daiktas negenda”. Šis posakis tinka ir atminties stiprumui nusakyti: aktyvi protinė veikla, stiprinama kartojimais, įsiminimo aktyvacija, gali atnaujinti nervinius ryšius ir palaikyti visas atminties rūšis.

Pagrindiniai atminties procesai, ypač jos įtvirtinimas, ilgalaikės atminties susiformavimas vyksta miego metu. Nemiga, ypač užsitęsusi, visada pablogina įsiminimą ir visas atminties rūšis, o sveikas miegas, priešingai – stiprina.

Šiuo metu Jūs matote 51% šio straipsnio.
Matomi 956 žodžiai iš 1875 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.