Aušinimo sistema
Aušinimo sisremos paskirtis
Tai reikalinge, kad:
1. Variklio detalė neperkaistų ir nesulužtų;
2. Būtų galima sumažinti temperatūrą degimo kameroje; taip galima kontroliuoti degimo proceso tėkmę;
3. Per daug neįkaistų alyva ir nepasikeistų jos tepimo savybės.
Dėl vidaus degimo variklio aušinimo būtinumo prarandama iki 33% suteiktos cheminės energijos (2 pav.).
Pagrindiniai aušinimo principai
Varikliai gali būti aušinami pagal įvairius principus:
1. Šilumos laidumą,
2. Šilumos pernešimą,
3. Šilumos spinduliavimą,
4. Agregatinės būsenos keitimą.
Šilumos laidumas
Pernešamos šilumos kiekis priklauso nuo šių veiksnių:
1. Šilumą perduodančio kūno skerspjūvio ploto,
2. Temperatūrų skirtumo kūno viduje,
3. Medžiagos, per kurią parduodama šiluma, šilumos laidumo.
Šilumos pernešimas
Pernešamos šilumos kiekis priklauso nuo:
1. Aušinimo agento, t. y. Jo specifinės šiluminės talpos,
2. Aušinimo medžiagos tūrio ir
3. Aušinimo medžiagos tekėjimo greičio.
Šilumos spinduliavimas
Tamsūs grublėti paviršiai išspinduliuoja daugiau šilumos, tačiau geriau ir sugeria šiluminius spindulius, negu lygūs šviesūs paviršiai.
Agregatinės būsenos keitimas
Keitimui reikalinga energija vidaus degimo varikliuose paimama iš šiltų detalių. Riebūs mišiniai aušina labiau, negu liesi. Vidiniam aušinimui tenka maždaug 2 – 3% reikalingo aušinimo. 97 – 98% šilumos perduodama išorinio aušinimo būdu šilumos laidumu, šilumos pernešimu ir spinduliuokant.
Aušinimo sistemų tipai
Oru aušinama sistema
Oru aušinamos sistemos, lyginant su skysčiu aušinamomis, turi tokius privalumus :
1. Mažesnės gamybos sąnaudos, mažesnė variklio masė ir todėl jis yra pigesnis;
2. Mažesnė gedimų tikimybė;
3. Greičiau pasiekiama variklio darbo temperatūra, todėl trumpėja įšilimo fazė;
4. Aušinimo sistema neužšąla.
Trūkumai
1. Dėl didesnių cilindro sienelių temperatūrų susidaro didesni šalto ir įšilusio variklio temperatūrų skirtumai
2. Didesnis darbo triukšmas, nes nėra triukšmą ižoliuojančio skysčio apvalkalo.
Nuo šiltų variklio detalių paviršiu šiluma atiduodama aušinimo orui. Oras aušinamoms variklio detalėms gali būti tiekiamas dviem būdais:
1. Priešpriešiniu oro srautu arba
2. Ventiliatoriumi.
Aušinimas priešpriešiniu oro srautu
Aušinimo priešpriešiniu oro srautu privalumai:
1. Mažesnės gamybos sąnaudos,
2. Nereikalinga priežiūra.
Trūkumai:
1. Aušinimo intensyvumas priklauso nuo važiavimo greičio ir oro temperatūros;
2. Variklis visada turi būti priešpriešinio oro sraute.
3. Aušinimas ventiliatoriumi pučiamu oru
Deflektoriai taip nukreipia oro srautą, kad visos variklio detalės būtų pakankamai aušinamos.Reguliuojamas aušinimo oro kiekis (oro debitas). Droseliuojant ventiliatoriaus siurbiamą orą arba keičiant ventiliatoriaus galią.
Skysčiu aušinama sistema
Termosifoninėse aušinimo sistemose skystis cirkuliuoja savaime.
Priverstinės aušinimo sistemos privalumai, lyginant su termostatine:
1. Mažesnis aušinimo skysčio kiekis;
2. Radiatorius gali būti mažesnis ir jo nereikia statyti aukščiau variklio;
3. Galima išlaikyti mažą temperatūrų skirtumą prieš ir po radiatoriaus; taip išvengiama variklio detalių medžiagų šiluminių įtempimų.
Aušinimo skysčio kiekis priklauso nuo:
Variklio galios, variklio litražo ir
Aušinimo skysčio cirkuliavimo greičio.
Aušinimo sistema temperatūrų skirtumas prieš ir po radiatoriaus būtų lygus maždaug 10 C (didelės galios varikliams 5 C).
Aušinimo sistemos detalės
Radiatorius
Aušinimo briaunos padidina šilumą atiduodantį paviršių. Plėtimosi bakelis kintant temperatūrai, kompensuojami aušinimo skysčio tūrio kitimai. Aušinimo modulyje gali būti: