Automobiliu elektros tiekimo sistema
5 (100%) 1 vote

Automobiliu elektros tiekimo sistema

Automobilių elektros tiekimo sistema

Tikslai:

1.1. Pagrindinių terminų paaiškinimai

1.2. Elektros įrenginių raida

1.3. Akumuliatorių baterijos

1.4. Automobilių elektros generatoriai

1.5. Relės ir įtampos reguliatoriai

Informacijos šaltiniai

Tikslai

Darbe supažindinama su reikalavimais automobilio elektros tiekimo sistemai ir jos prietaisams, nagrinėjama akumuliatorių baterijos, elektros generatoriaus ir įtampos reguliatorių sandara, veikimo principas ir galimi gedimai.

Mokymosi medžiaga siekiama:

• Išsiaiškinti automobilių elektros šaltinių sandarą

• Išsiaiškinti automobilių elektros šaltinių veikimo principus

• Išmokti suprasti ir nustatyti elektros šaltinių galimus gedimus

• Išmokti skaityti, sudaryti elektrines schemas ir nustatyti srovės grandines

Susipažinęs su duota medžiaga, Jūs gebėsite:

• Suvokti elektros tiekimo įrenginių sandarą ir veikimo principus;

• Pažinti, nustatyti elektros tiekimo įrenginių pagrindinius parametrus;

• Rasti srovės grandines bei galimus gedimus ir skaityti elektrines schemas;

Patarimai besimokančiajam

Studijuojantys šią medžiagą turėtų turėti fizikos, elektrotechnikos, elektronikos, mechanikos, inžinerinės grafikos ir informacijos technologijų žinių pagrindus. Besimokančiųjų profesinė veikla turėtų atitikti mokymosi kurso sritį arba artima.

Mokymosi pradedamas įrenginiui ar prietaisui keliamų reikalavimų išsiaiškinimu. Po to nagrinėjama sandara, nustatant kiekvieną detalę. Nustatomos detalės susietos su srove ir išsiaiškinama srovės grandinė. Aiškinamasi, kas vyksta su detale kai teka srovė (čia padeda elektrinės schemos). Taip nustatomas veikimo principas. Pagal srovės grandinės parametrų pasikeitimus numatomi galimi gedimai.

1.1. Pagrindinių terminų paaiškinimai

Pagrindinis elektros energijos šaltinis – elektromechaninis įrenginys variklio mechaniniai (sukimo ) energijai keisti į elektros energiją.

Pagalbinis elektros energijos šaltinis – elektrocheminis įrenginys cheminei energijai keisti į elektros energiją.

Relė reguliatorius – elektromechaninis įrenginys elektros generatoriaus įtampai ir sujungimo arba atjungimo bei apsaugos funkcijoms vykdyti.

Įtampos reguliatorius – elektromechaninis arba elektroninis įrenginys elektros generatoriaus įtampai reguliuoti.

Įmagnetinimas (magnetinimas) – kai elektros srovė ir ritė sukuria magnetinį srautą arba suteikia magneto savybę.

1.2. Elektros įrenginių raida

Įvadas

Automobiliuose elektros energija naudojama darbo mišiniui variklio cilindruose uždegti, keliui ir vidui apšvieti, varikliui paleisti, kontrolės matavimo prietaisams maitinti, šviesos signalizacijai, papildomiems elektros įrenginiams ir įvairiems elektroninėms, radijo, ryšių priemonėms maitinti. Elektros nuolatinės srovės įtampa yra 12 arba 24 V.

Pagal funkcinę paskirtį automobilio elektros įrenginiai skirstomi i sistemas ir grupes. Tai – elektros energijos tiekimo, degalų tiekimo, uždegimo elektra, variklio paleidimo elektra, kontrolės matavimo prietaisų ir signalizatorių, šviesos technikos ir šviesos signalizacijos sistemos, papildomų elektros įrenginių grupės ir daug elektroninių valdymo įrenginių. Be to, yra automobilio elektros tinklas ir elektros tinklo bei įrenginių schemos. Elektros energijos tiekimo sistema sudaro akumuliatorių baterija, generatorius, kintamosios srovės lygintuvas ir relė arba įtampos reguliatorius. Degalų tiekimo į variklį (maitinimo) sistemoje yra elektrinis degalų siurblys, purkštuvai ir elektroniniai valdymo įrenginiai. Darbo mišinio uždegimo elektra sistema – tai pertraukiklis, skirstytuvas, uždegimo ritė, papildoma varža, uždegimo žvakės, tranzistorinis arba elektroninis valdymo blokas (komutatorius), elektromagnetinis arba elektroninis daviklis ir uždegimo momento reguliavimo prietaisai. Variklio paleidimo elektra sistemoje yra starteris bei jo valdymo įrenginiai ir variklio paleidimo palengvinimo įrenginiai. Kontrolės matavimo prietaisų ir signalizatorių sistemoje yra spidometras, ampermetras, aušinimo skysčio temperatūros, tepalo spaudimo, degalų kiekio matavimo prietaisai ir daug šviesos signalizatorių. šviesos technikos ir šviesos signalizacijos sistemą sudaro: įvairūs apšvietimo ir šviesos signalizacijos žibintai, srovės pertraukiklis ir kiti įrenginiai. Papildomų elektros įrenginių grupėse yra elektriniai signalai, stiklo ir žibintų valymo bei plovimo įrenginiai, mažagabaritiniai elektros varikliai, naudojami įvairiose pavarose, šildymo įrenginiai, oro kondicionavimo prietaisai, apsaugos signalizacijos ir centrinio užrakto prietaisai. Labai plati automatizuoto valdymo elektroninių prietaisų grupė. Tai specializuoti mažesni ar didesni elektroniniai blokai. Pavyzdžiui, automatizuota stabdžių antiblokavimo sistema arba mikroprocesorinė variklio darbo valdymo sistema. Automobilio elektros tinklą sudaro jungikliai, perjungikliai, laidai, jų sujungimo ir tvirtinimo detalės, saugikliai ir televizijos bei radijo trikdžių slopinimo įrenginiai. Automobilio elektros įrenginių schemose vaizduojami elektros įrenginiai ir jų sujungimai laidais.

Automobilius kurti pradėta apie 1769 metus, kai į ratinį vežimą imta montuoti mechaninį variklį. 1860 metais išrastas vidaus degimo
variklis spartino automobilio kūrimą. K. Bencas 1885 metais pagamino triratį automobilį, o metais vėliau G. Daimleris – keturatį automobilį. 1892 metais H. Fordas JAV pagamino pirmąjį automobilį. 1898 metais įvyko pirmoji automobilių paroda Paryžiuje. 1900 metais pasaulyje buvo apie 11 000 automobilių, o po 40 metų – apie 46 milijonai automobilių. 1900 metais JAV pagamino 4192, Prancūzija 2000, Italija 355 automobilius.

Automobilių elektros įrenginiai buvo kuriami kartu su automobiliu. Pirmiausia elektros įrenginiai vidaus degimo varikliui, vėliau – kitoms automobilio sistemoms. 1860 metais sukurta uždegimo žvakė. Netrukus uždegimo magneta. 1908 metais sukuriama indukcinė uždegimo ritė. Nuo 1950 metų naudojami elektroniniai prietaisai automobilių elektros įrenginiuose.

Pirmieji automobiliai turėjo 6 V elektros įtampą, mažą iki 100 W elektros generatorių galingumą, starterio galingumas nesiekė 1 kW. Į naują etapą įžengta, kai automobilio elektros įtampa tapo 12 V. Elektros generatoriaus galingumas padidėjo iki 250…350 W, starterio galingumas – iki 1,1 kW. Generatoriaus įtampa ir uždegimo momentas reguliuojamas automatiškai. Apšvietimui naudojamos didelio galingumo lempos (iki 50 W). Tolesnė elektros įrenginių raida siejama su puslaidininkių pramonės laimėjimais. Kintamosios srovės generatorių galingumas siekia 800…1100 W ir daugiau. Automobilių su dyzeliniu varikliu elektros įtampa 24 V. Starterių galingumas padidėjo iki 8 kW. Diegiamos tranzistorinės arba elektroninės uždegimo sistemos. Naudojamos halogeninės lempos. Tai žymiai padidino elektros ir elektroninių įrenginių patikimumą ir veikimo laiką. Diegiant elektronikos laimėjimus imta automatizuoti automobilį ir jo sistemų valdymo procesus.

Šiuo metu Jūs matote 52% šio straipsnio.
Matomi 863 žodžiai iš 1658 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.