Variklio cilindre suslėgtas darbinis mišinys uždegamas elektros išlydžiu
kibirkštimi, susidarančia tarp už degimo žvakės elektrodų. Kad susidarytų
elektros išlydis, turi būti ne mažesnė kaip 12-14 kV įtampa.
Žemos įtampos srovei paversti aukštos įtampos srove ir jai paskirstyti
i variklio cilindrus skiriami baterinio už degimo prietaisai.
Baterinio uždegimo sistemą sudaro žemos įtampos srovės šaltiniai,
indukcinė ritė, pertraukiklis-skirstytuvas, kondensatorius, uždegimo
žvakės, uždegimo jungiklis ir aukštos bei žemos įtampos laidai (1 pav.).
Baterinio už degimo sistemoje yra dvi grandinės – žemos ir aukštos įtampos.
Į žemos įtampos grandinę srovė tiekiama iš akumuliatorių baterijos
arba iš generatoriaus. šioje grandinėje, be srovės šaltinių, dar papildomai
įjungti uždegimo jungiklis, pirminė indukcinės ritės apvija su papildomu
rezistoriumi ir pertraukiklis.
Aukštos įtampos grandinę sudaro antrinė indukcinės ritės apvija,
skirstytuvas, aukštos įtampos laidai, už degimo žvakės.
Aukštos įtampos srovė sukuriama pagal saviindukcijos principą (1pav.).
Kai išjungiklis įjungtas ir pertraukiklio kontaktai uždari, srovė iš
akumuliatorių baterijos arba iš generatoriaus teka į indukcinės ritės
pirminę apviją, todėl aplink ją susidaro magnetinis laukas. Atsidarius
pertraukiklio kontaktams, srovė pirminėje apvijoje ir aplink ją esantis
laukas išnyksta. Nykstantis magnetinis laukas kerta antrinės apvijos vijas
ir kiekvienoje iš jų atsiranda maža evj. Kadangi antrinės apvijos
nuosekliai sujungtų vijų yra gana daug, tai suminė įtampa apvijos galuose
siekia 20-24 kV. Nuo indukcinės ritės aukštos įtampos laidu, skirstytuvu ir
laidais aukšto dažnio srovė teka į už degimo žvakes, todėl tarp žvakių
elektrodų susidaro kibirkštinis išlydis, kuris uždega darbini mišinį.
[pic][pic]
1pav. baterinė uždegimo sistema
Uždegimo prietaisai, kad tarp uždegimo žvakės elektrodų įvyktų
kibirkštinis išlydis, kai atstumas tarp jų 0,5…0,7mm ir darbinio mišinio
slėgis cilindre 1,0-1,2 MPa. Prie elektrodų turi būti ne žemesne kaip
10000…12000 V įtampa.
Kibirkštis tarp žvakės elektrodų turi įvykti anksčiau, negu stūmoklis
pasiekia VGT suspaudimo pabaigoje – tai ir yra ankstinimas. To reikia, kad
stūmokliui pasiekus VGT, darbinis mišinys galėtų visas užsiliepsnoti.
gamybos automobilių karbiuratoriniuose varikliuose naudojama baterinio
uždegimo sistema. Uždegimo sistemą sudaro: Uždegimo ritė, skirstytuvas,
kondensatorius, uždegimo žvakės, uždegimo jungiklis bei laidai. Nurodyti
prietaisai sudaro dvi elektrines grandines-žemos ir aukštos įtampos.
Uždegimo ankstinimas matuojamas alkūninio veleno pasisukimo kampu nuo
kibirkšties pasirodymo iki to momento, kai stūmoklis pasiekia VGT. Sis
kampas keičiasi priklausomai nuo alkūninio veleno sukimosi greičio,
variklio apkrovos ir degalų oktaninio skaičiaus. Kai ankstinimo kampas yra
mažas (vėlyvas uždegimas), variklis neišvysto visos galios, sunaudoja daug
degalų ir perkaista;kartais pastebimi sutrikimai karbiuratoriaus darbe. Kai
ankstinimo kampas per didelis (ankstyvas uždegimas), girdisi detonaciniai
bildesiai, krinta variklio galia, 0 paleidžiant varikli, stūmoklis
stumiamas atgal. Tai ypač pavojinga, kai variklis paleidžiamas, naudojantis
rankena.
Kuo greičiau sukasi alkūninis velenas tuo didesnis turi būti uždegimo
ankstinimo kampas, nes per laiką (maždaug 0,002 s), reikalingą visam
darbinio mišinio tūriui cilindre užsiliepsnoti, greitai besisukantis
alkūninis velenas pasisuka didesniu kampu negu lėtai besisukdamas. Krintant
variklio alkūninio veleno sukimosi greičiui, už degimo ankstinimo kampą
automatiškai keičia išcentrinis reguliatorius naudojant didelio oktaninio
skaičiaus benziną, galima gauti dideli uždegimo ankstinimo kampą ir tuo
padidinti variklio galią, nesukeliant mišinio detonacijos. Kai naudojamas
mažo oktaninio skaičiaus benzinas, ~ ankstinimo kampą reikia sumažinti.
Atsižvelgiant į antidetonacines degalų ypatybes, kampas reguliuojamas ranka
pasukant oktaninį korektorių.
Pasukus raktą į padėtį „Išjungta“ plokštelės 1, nuolat sujungtos su
gnybtu AM, iškyšos neliečia gnybtų UR, ST ir PR kontaktų, 0 pasukus jį į
padėtį 11, Il1 ir IV, plokštelė sujungia nurodytus kontaktus su maitinimo
gnybtu AM schemoje nustatyta tvarka.ĮRENGINIAI RADIJO TRIGDŽIAMS SLOPINTI
Varikliui dirbant, uždegimo sistemos aukštos įtampos laidai
spinduliuoja elektromagnetines bangas, kurios trukdo veikti radijo