Bachas
5 (100%) 1 vote

Bachas

Įvadas

Mes esame žmonės ir negalime nuveikti kažko tikrai stebuklingo, tačiau žmogus apie kurį sukūriau projektinį darbą nebuvo toks kaip mes.

Šis nepaprastas kompozitorius, atlikėjas Johanas Sebastianas Bachas įkvėpė mus ir pasiremdami jo gyvenimo įvykiais, faktais, legendomis aprašėme Bachą. Šiame darbe galima susipažinti su Bacho gyvenimu, kūryba. Galima paskaityti žymių lietuvių poetų eilėraščius, kuriuose yra minimas J. S. Bachas. Taip pat rasti šiek tiek medžiagos apie Baroko epochą, kurioje gyveno kompozitorius, susipažinti su šv. Tomo bažnyčia, miestais, kuriuose gyveno J. S. Bachas. Šiame projektiniame darbe galima paskaityti apie Bacho regėjimo praradimą ir kaip prieš pat mirtį jis vėl beveik praregėjo. Koks buvo nuostabus jo paskutinis kūrinys! Jame jaučiau Bacho gyvenimo ir mirties nuotaikas.

Klausiausi Bacho kūrinių, buvau koncertuose kur atliko jo kūrinius vargonams. Įkvėpta jo kūrybos, šiek tiek sukūriau ir savo kūrybos, kurią įdėjau prie praktikos skyrelio.

Penktasis evangelistas

Naujasis Testamentas pateikia keturių evangelistų surašytus Jėzaus darbus ir – svarbiausia – Jo mokymą. Tą esminę žmogaus būties sampratą, jos santykį su Absoliutu ir Amžinybe muzikos garsais išsakė Johanas Sebastianas Bachas, kartais pavadinamas penktuoju evangelistu. Šiemetinis Tomo Mano Nidos festivalis (jau aštuntasis) renginius jungiančią idėją išsakė žodžiais „Mes Europoje ir Europa mumyse“, bei kaip šio teiginio simbolį pasirinko J.S.Bacho asmenybę.

Festivalio koncertai tarsi į skirtingas, puikiai suderintas puokštes surinko kamerinės muzikos atlikėjus. Jau pirmojo vakaro koncertas Nidos evangelikų liuteronų bažnyčioje, o tiksliau – jau pirmasis ten neįprastai nuskambėjęs kūrinys – choralas „Jesu, meine Freude“ („Jėzau, mano džiaugsme“) skatino galvoti ne tik apie kūrinio interpretavimo, bet ir jo pratęsimo, drąsaus ir drauge prasmingo papildymo galimybes. Pirmąją dieną Romualdo Gražinio vadovaujama „Aidija“ dar nebuvo sutelkusi savo visų dalyvių, tačiau juk ir J.S.Bachas nesibodėdavo mažyčiais chorais – svarbu jais prabylanti dvasia, tarsi koks už natų ir žodžių esantis užribis. Sustoję ties vargonais, dainininkai gieda choralą, o į altoriaus zoną įžengiantis Petras Vyšniauskas saksofonu apmąsto tik ką girdėtą melodiją. Chorui giesmę tęsiant, saksofonininkas jau joje dalyvauja improvizuotu ornamentu. Tai gal nelygintini dalykai, bet primena pamaldųjį prancūzą, kurio melodija, įkvėpta akompanuojančių J.S.Bacho preliudo C-dur garsų, tapo bene populiariausia „Ave Maria“ giesme.

Bachų giminėje iki Johanno Sebastiano buvo nemažai garbių Liuteronų Bažnyčios kompozitorių ir dvasininkų. Tad suprantama, jog muzika J. S. Bachui galėjo būti religingumo išraiška: harmonija turi tarnauti Dievo šlovei ir žmonių paguodai visos muzikos galutinis tikslas – šlovinti

Dievą ir atnaujinti dvasią.“ (iš 1738 m. užrašų). J. S. Bachas mirdamas jis paliko ne tik solidžią vertingų muzikos instrumentų, rankraščių kolekciją, bet taip pat didelę teologinės literatūros biblioteką, kurią rinko visą gyvenimą.

Didžiausio įkvėpimo Bachas semdavosi iš Evangelijų tekstų. Kompozitorių jaudinusi mirties tema, amžinybės su Kristumi ilgesys nėra populiarus krikščionybėje. Sociologo Alano Wolfe’s paskelbtame tyrime teigiama, jog dauguma save religingais laikančių amerikiečių tiki labai tolerantišku Dievu, kuris visiems šypsosi. Bacho kūryboje Dievas šypsosi ne visuomet. Vienas žymiausių Bacho šedevrų –“Pasija pagal Matą” – anot Jono Buto, atskleistais simbolizmo, teologinės interpretacijos ir psichologijos lygiais yra labiausiai iššaukiantis ir ryškiausias krikščioniškojo meno pavyzdys. Šis kūrinys šv. Velykų išvakarėse skamba visame pasaulyje, jo atliekamų fragmentų klausomės ir Lietuvos bažnyčiose.

Didįjį Penktadienį atlikti evangelinį – muzikinį pasakojimą apie Jėzaus kančią ir mirtį buvo liuteroniškoji tradicija. Muzikinis “Pasijos pagal Matą“ pasakojimas aprėpia Evangelijos įvairiapusiškumą: Jėzaus kilmės liniją, Kalno pamokslą, Įstatymą ir gailestingumą. Viena Pasijos ašis pasižymi sakraline – muzikine matematika, muzikinių konstrukcijų logika; antroji, “Kalno pamokslo“ ašis, susijusi su garsine ašarų ir skausmo simbolika.

13 Pasijos arijų gali simbolizuoti Kristų ir 12 apaštalų. Tačiau nė vienoje arijoje neakcentuojami pavieniai personažai, veikiau pabrėžiama viena iš svarbiausių siužeto linijų – Petro išsigynimas. Evangelisto – pasakotojo rečitatyve skamba gaidžio giedojimo motyvas, raudos intonacijos (kai, supratęs savo išdavystę, Petras graudžiai pravirko). Alto arija, pasakojanti Petro istoriją, tampa Atgailaujančios sielos balsu ir dramaturginiu Pasijos centru. Judo atgailos arijoje greito šokio ritmas vokale jungiamas su judriomis gamomis smuiko partijoje, tonacija mažorinė, vyrauja virtuozinis stilius. Galbūt tai demonų, besidžiaugiančių artėjančiu Mesijo nukryžiavimu, puota? O gal tai Judas įnirtingai mėto išdavyste uždirbtus sidabrinius… Beveiksmis arijų laikas ryškiai kontrastuoja laiko atžvilgiu griežtiems ariozo ir choralams; pastarieji tampa ramybės salelėmis veiksmo įtampos ir dvasinio chaoso apsuptyje. Ariozo aprauda Kristaus
kančias, čia kuriama skausmo, kraujo, širdies plakimo simbolika. Bachas, įsiklausydamas į vidinę teksto muziką ir į emocinę potekstę, išskyrė esminius žodžius: kryžius, mirtis, rauda. Trumpose Jėzaus partijos replikose iškyla reikšmingos garsinės emblemos: pasmerktumo mirčiai trigarsis, kryžiaus intonacija, duonos laužymo tema, karališkos valdžios tema, tylėjimo tema (kai Jėzus neatsakė jį kamantinėjusiems Pilotui ir šventikams).

Pasijoje panaudotas choralas “O, nekaltas Dievo Avinėli“ buvo gerai žinomas Bacho laikų tikintiesiems: jis skambėdavo rytinių Didžiojo penktadienio pamaldų metu. Po kelių valandų klausytojai jį vėl išgirsdavo, atliekamą sopranų grupės, didingai transformuotą. Bachas, pats diriguodamas savo Pasiją, šią sopranų grupę atskirdavo nuo kitų chorų ir pastatydavo vargonų galerijoje, esančioje rytinėje bažnyčios sienoje, taip išnaudodamas nežemišką akustinę erdvę; to meto klausytojams nereikėdavo aiškinti, kad Rytų kryptis nurodydavo į Jeruzalę. Bachas, bylodamas apie Dievo Avinėlį, išreiškė Dangiškosios Jeruzalės ir ten viešpatausiančio Kristaus ilgesį.

Pasijoje įdomiai traktuojamas Jėzaus mokinių elgesys. Jiems stinga meilės ir ištikimybės, jie nesugeba laikytis duoto žodžio ir pabudėti su Jėzumi paskutinę naktį prieš jo suėmimą, pasiduoda sumaiščiai, neturi savo nuomonės. Mokinių paveikslo garsinę raišką meninės įtaigos atžvilgiu galima prilyginti Albrechto Diurerio, Hieronymuso Boscho ir kitų žymių dailininkų drobėms. Baigiamasis Pasijos choras asocijuojasi su aukštyn kylančiu keliu. Kopimas į Golgotą, tartum sustingęs kančios laikas, mirtis, apraudojimas… Šiame paskutiniame etape liko tik išrinktieji, nors plačiu keliu Jėzų sekė daugelis – pagalvoji, klausydamasi baigiamojo Pasijos choro. Mirtis šiame kūrinyje – tai ne vien skausmas ir sielvartas, bet ir tikslas, už kurį atlyginama.

Dabartiniam pasauliui labai reikalingas Bacho muzikoje slypintis nepalaužiamas tikėjimas ir harmonija – atsvara vis augančiai įtampai ir nestabilumui. Reikalingas bachiškasis kosmiškumas – begalinės skaidrios erdvės, į kurią nepaliaujamai veržiasi siela, pojūtis. “Nei vienas nuskambėjęs garsas nedingsta, bet kyla Dievop kaip šlovinimas, paslėptas nuo kitų akių. Jeigu muzika skamba tinkamai ir pagarbiai, Viešpats visuomet aplanko savo buvimu”, mąstė baroko epochos genijus. Nepaisant rūstoko liuteroniškojo atspalvio, Bacho – evangelisto žinia užkariauja vis naujus klausytojus visame pasaulyje.

Šiuo metu Jūs matote 31% šio straipsnio.
Matomi 1168 žodžiai iš 3799 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.