Baleto kelias
5 (100%) 1 vote

Baleto kelias

Klasikinio baleto puslapiaiKlasika – tai tokie mokslo, literatūros arba meno kūriniai, kurie yra visų pripažinti ir išgyvenę šimtmečius laikomi tobulais.Klasikiniu baletu dažnai vadinamas choreografinis scenos veikalas, kuriame šokama ant pirštų galų.Šokimas ant pirštų galų yra amžius trukusios klasikinio šokio raidos rezultatas.Klasikinio šokio atsiradimas glaudžiai susijęs su istoriniu profesinio šokio formavimusi.Beveik visi pirmieji choreografai profesionaliai buvo religinių apeigų bei švenčių organizatoriai – šventikai,vaidilos.Šiandieninio klasikinio šokio pradus jų veiksmuose sunku įžvelgti.

Viduramžiais tam tikrų profesionaliojo šokio elementų išliko juokdarių pasirodymuose.Juokdarių menas susipynęs su minezingerių, žonglierių menu, paįvarindavo foedalų puotas,riterių turnyrus, religinių švenčių procesijas,ministerijas.Juokdariai, kaip šokantieji personažai, randami beveik visuose klasikiniuose viduramžius vaizduojančiuose bei romantinio laikotarpio baletuose: “Gulbių ežeras”, “Raimonda”, “Romeo ir Džiulijeta”.

Baletu ilgai buvo vadinami iškilmingi paradai didikų šventėse.Juose kaip personažai pasirodydavo net Olimpo dievai, deivės, garsūs antikos herojai, karvedžiai, filosofai.Apsupti mitologinių personažų – faunų ir nimfų, jie rodydavo ištisą virtinę choreografinių vaizdų.Pamažu viskas plito ir pasiekė Prancūzija.Didelę šventę su baletais 1573 metais surengė Kotryna Mediči lenkų pasiuntinių atvykimo garbei.Prancūzija – galinga valstybė, ypač sužydėjus valdant Liudvikui XIV.Baletinių paradų efektas buvo tok didelis Prancūzijoje, kad karalius Liudvikas XIV 1661 metais įsteigė pirmąjį pasaulyje šokio akademiją, kuriai vadovauti patikėjo choreografui P.Bošanui.Šioje akademijoje susiformavo klasikinio šokio sistema, kurios pagrindais naudojamasi ir

4

šiandien.Čia buvo nustatytos penkios pagrindinės kojų pozicijos ir buvo imta atitinkamai grupuoti kitus judesius.Klasikinės šokio sistemos pagrindas yra kojų kreiptumas.Šioje padėtyje kojų raumenys stangrėja, įgyja daugiau temptumo ir elestingumo.Todėl galima atlikti sudėtingesnius judesius.Jokios tautos šokis negali būti be pritūpimo plie,

be kojos ištiesimo developpe į priekį, į šoną, atgal, be kojų lenkimo per kelius developpe passe ir t.t. Kojų treniravimas prasideda nuo pačių paprasčiausių judesių, kurie yra kitų sudėtingesnių judesių elementai.Taip sudaromi judesių junginiai.Pavyzdžiui,battemens tendu simple, parengia grand battement jete.judesys rond de jambe par terre pereina į judesį grand rond.Battemens tendu simple , išdėstyti judėjimo pusračiu, sudaro rond de jambe par terre, kuris rengia judesį grand rond jambe jete.Taigi prancūzų šokio akademijoje susiklostė tam tikra klasikinio baleto judesių tvarka. Judesiai gavo konkrečius pavadinimus,net šiais laikais vartojamus prancūzų kalba.



5

Simfonijos baletai ir dramos baletai

Pirmasis, atlikęs tam ikrus sukinius, buvo prancūzų šokėjas G.Vesteris ir ypač jo sūnus – O.Vesteris.Pirmoji šokėja, galėjusi atlikti pašokimą sukeičiant kojas ore vadinamąjį entrechat, buvo įžymi prancūzų šokėja M.A.Kamarago.Manoma, kad šokį ant pirštų galų XIX a. viduryje pirmoji panaudojo tuo metu Paryžiuje dirbusi italų balerina M.Taljoni.

Baleto centras persikelia į Rusiją.Žymiausi prancūzų ir italų choreografai dirbo Peterburgo scenose.Rusų baletas susiformavo daug vėliau negi italų ir prancūzų klasikinio šokio mokyklos.Iš pradžių baletus čia statė gastroliuojantys austrų, italų, prancūzų, baletmesteriai ir choreografai.Klasikinis rusų baletas iš italų perė,ė šokio virtuoziškumą, o iš prancuzų – gracingumą bei gero stiliaus manieras.

Galima būtų aptarti dar daug baleto istorijos momentų, kaip, pavyzdžiui, antreprenerio S. Diagilevo organizuotas rusų baleto gastroles Paryžiuje, kurių metu rusų baletas, galima sakyti, atgaivino Europos baleto meną.Rusų baleto meninkai, po Spalio perversmo emigravę į Europą bei Ameriką, atkakliai ekperimentuodami įvairiose naujai susikūrusiose trupėse taip pat pasiekė naujų choreografinės išraiškos formų.

Šokio istorijos raidoje pasireiškė dvejopa jo prigimtis – judesiais parodyti vikrumą, gracingumą ir noras šokiu ką nors išreikšti, pavaizduoti.Jau graikai skirstė šokius į rimtus, atspindinčius gyvenimo prasmę, ir į lengvabūdiškus, skirtus linksmintis.

Renesanso epochoje, formuojantis operai ir baletui, kurį laiką poezija, deklamacija, muzika, dainavimas ir šokis buvo sujungti į vieną spektaklį. deklamacija, dainavimas žodžiais pasakojo siužetą.Šokis,, pantomima papildomai išreiškė dalyvių jausmus bei nuotaikas.Šokių paskirtis daugiausia buvo divertismentė.Jais buvo galima pavaizduoti

6

geras ir blogas dvasias,nimfų,faunų, bei kitokių operos siužetui reikalingų fantastinių

personažų nežemiškumą.

Pasaulinės choreografijos tradicijų pagrindu egzistuoja operos ir baleto teatras. Jo paskirtis – statyti didelius choreografinius spektaklius.Žinoma, ne išimtis koncertai, choreografinės miniatiūros, bet jos tegu būna gastrolių, koncertų repertuaro dalis, o ne baleto spektaklių pakaitalais.Baletui, kaip sintetiniam žanrui susiformuoti reikėjo net kelių šimtmečių.Kam šiandien atmesti tai, kas sudaro didžiausias galimybes poezijos,muzikos ir choreografijos priemonėmis išreikšti giliausius žmonių išgyvenimus.



7

Šokio ir baleto muzika

Šokis ir muzika yra vienas nuo kito neatskiriami.Nuo tų neatmenamų laikų, kai pradėta šokti, šokiui akompanuojama įvairias mušamaisias instrumentais.Ritmą šokyje dažnai suprantame kaip metrą.Tuo tarpu metras dar nenusako šokio ritmo.Pavyzžiui, 2/4 metras nenurodo, kad per vieną taktą reikia padaryti du žingsnuis, o 3/4 – tris.Yra šuolių, kaip assemble, sissonne,grand jete,cabriole, kurie akcentuojami stiprioje takto dalyje šokant į viršų, o echappe akcentuojamas krentant žemyn.Taigi šokio judesiai su muzika derinami ne visuomet vienodai.Visais atvejais reikia gerai suvokti ne tik patį judesį, bet ir jo muzikinę prigimtį.

Vaidyba yra scenos menas, o baletas – viena iš scenos meno šakų. Literatūros kūrybos priemonė yra kalba, muzikos – garsai, tapybos – spalvos, skulptūros – kieta, patvari medžiaga.Visos meno šakos gali egzistuoti savarankiškai arba jungtis su kitais menais.Tačiau choreografija be muzikos – neįmanoma.

Senoji baleto pantonima, kurią reikia skirti nuo nūdienės pantonimos, naudojosi gana ribotais gestais.Tobulėjant baletui tai tapo vaidybos štampu, kuriomis artistas stengėsi paslėpti vidinį tuštumą.





8

Vilniaus operos ir baleto teatras1974- ųjų rudenį sutviskėjo naujųjų Vilniaus operos ir baleto teatro rūmų rampos šviesos.Pirmą kartą baleto šokėjų skrydžio nevaržė maža scena, visu grožiu ir poezija padvelkė gulbių šokiai, mėnulio šviesoje ryškėjo trapūs vilisų siluetai.

Šiuo metu Jūs matote 52% šio straipsnio.
Matomi 990 žodžiai iš 1897 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.