Bendravimo psichologija1
5 (100%) 1 vote

Bendravimo psichologija1

11

KAUNAS

2003

„Dvi ausys ir vienas liežuvis mums duoti tam

kad daugiau klausytume ir mažiau kalbėtume“

Zenonas Stoikas

/Graikų filosofas/

BENDRAVIMO PSICHOLOGIJA

BENDRAVIMAS – tai dviejų ar daugiau žmonių tarpusavio sąveika, kurios metu yra perduodama informacija, patenkinami įvairūs poreikiai. Bendravimas padeda giliau pažinti save, suprasti tai kas mes esame iš tikrųjų.

Bendravimo procesas yra labai skirtingas. Į jį galime žiūrėti skirtingais aspektais ir išskirti:

1.Bendravimą kaip žmonių tarpusavio suvokimą (socialinė percepcija). Socialinis suvokimas.

2.Bendravimą kaip pasikeitimą informacija (komunikacija). Komunikacija – informacijos perdavimo, t.y. kalbėjimo, ir informacijos priėmimo, t.y. klausymosi, procesas.

3.Bendravimą kaip tarpusavio sąveiką (interakcija).

Bendraujant su nepažįstamu žmogumi, dėmesys pirmiausiai atkreipiamas į labiausiai pastebimus dalykus, todėl žmogaus suvokimą pirmiausiai lemia pagrindiniai faktoriai:

1.Išvaizda

2.Stereotipai

3.Socialiniai vaidmenys

Pirmąjį įspūdį apie žmogų veikia keletas faktorių:

1.Išoriniai faktoriai:

a)Savęs parodymas

b)Apgaulės faktorius

2.Vidiniai faktoriai:

a)Esame linkę neįvertinti kitų žmonių elgesio išorinių priežasčių bei sakyti, kad toks jo charakteris. Ir taip pat pervertinti savo elgesio išorines priežastis bei sakyti, kad poelgius lemia aplinkybės.

b)Spręsdami apie žmones, svarbesnėmis laikome neigiamas, o ne teigiamas savybes. (Dažnai tam, kad palankiau įvertinti save.)

c)Žmonės yra linkę klijuoti kitiems etiketes. (Labiau pastebimos pageidaujamos savybės nei nepageidaujamos.)

d)Dėl akivaizdžių pastebimų dalykų nepastebime svarbesnių, bet mažiau pastebimų dalykų.

e)Geriau sekasi pažinti į mus panašius žmones, o nepanašūs atrodo keisti.

f)Egzistuoja polinkis dėl kylančių nesėkmių kaltinti pačius jas patiriančius žmones.

I.EMOCIJOS IR BENDRAVIMAS

EMOCIJOS – tai tam tikru momentu kylantis išgyvenimas, kuris parodo kaip žmogus vertina situaciją, susijusią su jo poreikių patenkinimu tuo metu. Jas paprastai sukelia ne pats įvykis, o požiūris į tą įvykį. Poreikis – mūsų gyvenimo variklis.

Emocijos yra išreiškiamos:

1.Mimika

2.Pantomimika

Emocijų atspindėjimas papildo žmogaus žodinę informaciją, o kartais išduoda priešingus jausmus. Emocijų raišką riboja socialinių vaidmenų reikalavimai, nesugebėjimas jų atpažinti ir giliai jausti. Emocinis nesąžiningumas gali versti kitą jaustis nesmagiai.

Emocijų išreiškimas gali būti naudingas keletu aspektų:

1.Fizinė sveikata.

2.Išreiškiant emocijas kitam žmogui, pastarasis daugiau apie mus sužino ir tuo pagrindu leidžia geriau pažinti save.

3.Tinkama emocijų išraiška didina konfliktų sprendimo galimybes.

Emocijos gali būti vertinamos racionaliai:

1.Reikia stebėti savo emocijas ir įsisamoninti silpninančias.

2.Reikia stebėti emocijas sukeliantį įvykį.

II.STRESAS IR BENDRAVIMAS

STRESAS – tai ilgai trunkanti nerimo ir įtampos būsena, kurios priežastis yra įvairūs STRESORIAI (pvz. žmonės, artimo žmogaus netektis, skyrybos, įkalinimas, atsiskyrimas, trauma arba liga, vedybos, atleidimas iš darbo ar mokslo ir pan.)

Psichologinis stresorius skiriamas į:

1.Informacinį

2.Emocinį

III.SMURTAS IR BENDRAVIMAS

Tyrimai rodo, kad 95% smurto aukų yra moterys ir vaikai.

Smurtui kaip reiškiniui būdingi tam tikri dėsningumai – smurtas, paprastai, vyksta tam tikra dinamika ir tam tikra tvarka. Be to jis didėja, vystosi ir yra išmokstamas.

Smurto fazės:

1.Gero bendravimo fazė

2.Įtampa

3.Pyktis, mušimas

4.Blogas bendravimas

Smurto ratas:

1.Bauginimas

2.Emocinės prievartos naudojimas

3.Izoliavimo panaudojimas

4.Smurto sumenkinimas, neigimas ir kaltnimas

5.Naudojimasis vaikais

6.Naudojimasis vyriškomis privilegijomis

7.Ekonominės prievartos naudojimas

8.Grasinimai ir prievartos naudojimas.

IV.ASMENINĖS ERDVĖS VALDYMAS

PROKSELIKA – tai mokslas, tyrinėjantis kaip žmonės ar gyvūnai naudoja aplink save erdvę.

ASMENINĖ ERDVĖ – tai tam tikra nematoma siena aplink mus, kurią nuolatos sąmoningai ar nesąmoningai bandome išlaikyti. Kiekvieno žmogaus asmeninė erdvė yra palyginti individuali nors tam tikrose ribose. Ta erdvė susijusi su mūsų poreikiais, išauklėjimu.

Amerikiečių antropologas HOLAS nustatė, kad žmonės bendraudami naudoja keturias pagrindines erdvės zonas:

1. Intymioji (15 – 46 cm). Labai artimam bendravimui, susijusiam su meile, globa, apsauga, paguodimu.

2. Asmeninė zona (46 – 120 cm). Patogi zona pokalbiams per rankos atstumą.

3. Socialinė zona (1,2 – 3,6 m). Tarp kartu dirbančių ir sprendžiančių tą pačią problemą žmonių.

4. Visuomeninė zona (> 3,6 m). Tarp studentų ir dėstytojaus, tarp mokytojos ir mokinių.

Erdvė, susidaranti tarp mūsų ir kitų žmonių, yra išorinė mūsų vidinių jausmų išraiška, parodanti ką mes jaučiame kitam žmogui ir ką jis jaučia mums.

V.BENDRAVIMO EFEKTYVUMAS

Yra daugybė barjerų, kurie kliudo bendravimo efektyvumui:

1.Nerūpestingumas. Žmogus dažnai kalba nepagalvojęs, nerūpestingai.

2.Motyvuotas iškreipimas. Mūsų norai dažnai mus verčia girdėti tai, ką mes norime girdėti.

3.Rūpinimasis savimi. Kai kurie žmonės per daug galvoja apie save, kad
efektyviai bendrautų.

4.Gynimasis. Dažnai bendravimo metu rūpinamasi tuo, kad apsisaugoti nuo įskaudinimo.

Efektyviam bendravimui taip pat trukdo klaidos pokalbio pradžioje:

1.Atsiprašinėjimas ir savęs pastatymas į nabagėlio vietą.

2.Savo išskirtinumo ir visagališkumo parodymas.

3.Nepagarbus elgesys su kitu žmogumi.

4.Įvarymas į kampą.

5.Grubaus, pašaipaus, sarkastiško jumoro naudojimas.

Bendravimui, kaip ir bet kuriai veiklai, reikalingi įgūdžiai ir stilius, kuriuos galima keisti ir niekada nebus per vėlu.

Efektyvaus bendravimo bruožai:

1.Konkretumas. Kalbant užuolankomis pailgėja pokalbio trukmė ir tai sunkina pokalbį.

2.Atsižvelgimas į klausytojo žinių rėmus. Reikia bendrauti kaip su sau lygiu, net jei tai vaikas, bet naudoti pašnekovui suprantamas frazes.

3.Būtina vengti emocijomis perkrautų žodžių (pvz. niekšas ir pan.)

VI.KRITIKA BENDRAVIME

Bendraudami dažnai susiduriame su kritika, kuri yra labai stiprus veiksnys, veikiantis bendravimo atmosferą dviem būdais:

1.Teigiamai

2.Neigiamai

Kritikuojamas žmogus turi du pasirinkimus:

1.Kritikos priėmimas. Gaunama informacija, kuri gali būti naudinga siekiant save geriau pažinti.

Šiuo metu Jūs matote 50% šio straipsnio.
Matomi 920 žodžiai iš 1835 žodžių.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA (kaina 0,87 €) ir įveskite gautą kodą į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.