Dj kronikos
5 (100%) 1 vote

Dj kronikos

DJ Kronikos. Pirma Dalis : Trys šokių muzikos etapai

Norėdami geriau suprasti ateitį, privalome gerai žinoti praeitį, tad šis straipsnis – tai pradžių pradžia apie DJ kultūrą ir šokių muziką. Pirmoji pasakojimo dalis skiriama DJ kulto vystymuisi pradedant pirmojo įrašo atsiradimu ir baigiant šiandienos madomis. Antroji dalis bus skirta pirmajam pasaulyje „beat mixing“ DJ’ui – Francis Grasso, gal būt bus ir daugiau dalių, bet apie tai vėliau, dabar pradėkime nuo pat pradžių.

Visą DJ kultūros istoriją galima būtų suskirstyti į tris etapus, tai 1943 – 1969 m. (Pirmoji banga), 1974 – 1982 m. (Antroji banga) ir nuo 1985 iki 2001m. (Trečioji banga).

Pasakojimą būtina pradėti nuo priešistorės. Muzikos įrašų istorija prasidėjo kai 1877m. Thomas Edison sukvietė fotografus. Nors daugelis leidinių teigia, kad pirmasis muziką „transliuoti“ pradėjo Reginald A. Fessenden, kuris 1906 metais leido Kalėdines dainas Bostone, bet tik 1943 pasirodė pirmasis „Club DJ“. Deja, pirmieji klubų DJ’ai buvo ne žmonės, bet automatai, grojantys plokšteles (turbūt visiems teko matyti juos amerikietiškuose filmuose), taip vadinami „jukebox“.

Pirmoji banga (1943 – 1969)

Pirmosios bangos prasidėjo nuo 1943 m. Jimmy Savile surengto pirmojo pasaulyje DJ šokių vakarėlio. Tą vakarą buvo grojamas „jazz’as“ ir viskas vyko Anglijoje, „Loyal Order of Ancient Shepherd’s“ salėje. Į pirmająjį vakarėlyje susirinko 210 žmonių. Tuo pat metu jau atsidarinėjo klubai Prancūzijoje ir kitose Europos vietose. Viena iš pagrindinių priežasčių, kodėl atsirado diskotekos (prancūziškas žodis reiškiantis įrašų biblioteką) buvo ta, kad po Antrojo Pasaulinio karo klubų savininkai arba negalėjo įpirkti gyvų atlikėjų, arba publika pageidavo amerikietiškos muzikos. Kaip teigia DJ istorikai, pirmoji diskoteka buvo atidaryta Paryžiuje 1947 m. – „Whiskey-A-Go-Go“.

1950-aisiais, Amerikos radijo DJ’ai pradėjo groti „gyvai“ ir atliko žmonių „jukebox’ų“ vaidmenį „plokštelių vakarėliuose“. Šie DJ grodavo vienu patefonu (tikrai prastas pavyzdys šiandieniniam DJ’ui), o tarp dainų – kalbėdavo (ir šiandien kai kas mėgsta pašnekėti). Kartais gyvas būgnininkas užpildydavo tarpus tarp dainų, kad šokėjai nesustotų (pirmasis miksas?). 1955m. Bob Casey, kuris tada buvo ypač populiarus DJ, sugalvojo panaudoti du grotuvus ir groti muziką be sustojimo. Tuo pat metu,Europa iš amerikos vežė „rock’n’roll’o“ įrašus ir labai sėkmingai juos suko vietinėse diskotekose.

Klubų ir diskotekų skaičius nesustabdoma augo iki 1960-ųjų vidurio. Tačiau 1968 m. viskas sustojo. 1969m. Fancis Grasso „išrado“ „beat-mixing’ą“ (būtent jis laikomas šio grojimo stiliaus pradininku) ir jį išpopuliarino New York’o „Sanctuary“ klube. Bet kokiu atveju, tais pačiais metais daugelis Amerikos klubų buvo uždaryti arba reformuoti į klubus, kuriuose groja gyvos grupės ir atlikėjai.

Pirmosios bangos pabaigai įtakos turėjo keletas priežasčių. Tiek garso, tiek šviesos įranga 60-aisiais buvo nepakankama, kad galėtų patenkinti lankytojų poreikius. Kita priežastis, tai Vietnamo karas, įtakojęs muziką ir į populiariausių viršūnę iškėlęs protestuojantį roką bei „folk“. 1970-ųjų pradžia buvo visuotinio nepasitenkinimo, ekonominių krizių metas, žmonės neturėjo nuotaikos šokti.

Pirmoji banga baigiasi 1969-aisiai, o Antroji prasideda 1974-aisias, kas gi vyko tarp šių dviejų bangų? Kaip jau minėjome anksčiau, įvairios ekonominės krizės, Vietnamo karas stipriai įtakojo klubų ir DJ veiklą. Viskas aprimo. Tačiau tai nereiškia, kad neliko nei vieno klubo ar DJ’aus. Tuo metu išliko ir didžiąją rinkos dalį užėmė „underground’iniai“ gėjų klubai, kur DJ’aus užduotis buvo groti kuo vienodesnį ritmą ir šį ritmą išlaikyti kiek įmanoma ilgiau. Būtina paminėti, kad būtent tuo metu „Technics“ išleido pirmąjį „direct drive“ (tiesioginio varymo) patefoną.

Antroji banga (1974 – 1982)

Antroji banga prasideda 1974 m. ir tęsiasi iki 1982 m. Šis etapas labai įdomus ir svarbus vien dėl to, kad būtent jame atsiranda „turntablism“, „Technics“ išleidžia „SL-1200″ plokštelių grotuvą, pasirodo pirmais singlas 12“ plokštelės pavidalu.

1973m. pasibaigus Vietnamo karui, DJ Kool Herc, daugelio įvardijamas kaip „hip hop“ kultūros krikštatėvis paleido du vienodus kūrinius, kurie be perstojo sukosi papildydami vienas kitą. Tai buvo „turntablism“ pradžia. 1970 metais „Technics“ išleido „SL-1200“ plokštelių grotuvą (1979-ais jis buvo patobulintas ir išleistas legendinis „SL-1200MK2“ modelis.). 1974-aisiais vokiečių kolektyvas „Kraftwerk“ išleidžia „Autobahn“. Ko gero 22 minučių trukmės kūrinys ir buvo 12″ singlo priežastis. Dar svarbiau, kad būtent Kraftwerk tampa tokių atlikėjų kaip Afrika Bambaataa ar „house“ pionieriaus Frankie Knuckles įkvėpėjais. 1976-ais, Walter Gibbons išleidžia pirmąjį pasaulyje singlą 12″ plokštelėje (maksi singlą) – tai buvo Double Exposure – „Ten Percent“. 1977 m. DJ Grand Wizard Theodore visiško atsitiktinumo dėka atranda „scratch’ą“. Taigi, kaip matote, šis periodas buvo labai vaisingas ir labai daug šiai dienai elementarių dalykų buvo sukurta būtent tada.

Tuo metu klubinė kultūra irgi ėmė atsigauti, kaip sakė Norm N. Nite – „tai atsitiko todėl, kad vaikams pabodo tiesiog sėdėti ir klausytis muzikos. Jie

norėjo šokti“. Nors ekonominė situacija nepagerėjo, tačiau dėl jos klubai jau nebeišgalėjo įpirkti gyvų grupių, o DJ buvo žymiai pigiau.

1977 m. New York’e įsikūręs „Studio 54“ klubas turėjo 7 milijonų dolerių apyvartą per metus (dabar tai būtų apie 21 milijonas). Tais pačiais metais filmas „Saturday Night Fever“ dar labiau išpopuliarino diskotekas ir pateko į to meto geriausių filmų dešimtuką.

1979m. Rapper’s Delight išleidžia „Sugar Hill Gang’s“, kuris laikomas komercinio „rap’o“ pradžia. Šiame kūrinyje panaudota populiaraus disko atlikėjo Chic „Good Times“ boso linija, o Rapper’s Delight tampa pirmojo „rap“ hito autoriais.

Žodis ‘disko’ tapo tokiu populiariu, kad jis pats tapo savo budeliu. Išpopuliarėjo „Disco-sucks“ (Disko čiulpia) akcijos. 1979-ųjų anti disko protesto akcijos Chicago „Cominsky Park“ parke vadinamos oficialia disko eros pabaiga, nors disko populiarumas išliko dar keletą metų. Bet kokiu atveju, didžiausi disko hitai buvo perleisti 80-ųjų pradžioje („Funkytown“ ar „Celebration“).

Tarp antros ir trečios bangų vėl atsiranda keleto metų tarpas. Kas tai? Visų pirma reikia pabrėžti, kad 1982 m. disko visiškai „nemirė“. Šis stilius arba persikėlė į „underground“ klubus arba išpopuliarėjo kitose šalyse (pvz. „Italo disco“). Šis „tarpas“ tarp dviejų bangų labai panašus į 1969 – 1974. Priežastys praktiškai identiškos: ekonominis nuosmukis, pacifistinės akcijos ir t.t. Žinoma, negalima teigti, kad šiuo metu nieko nevyko. Pagrindiniai dalykai, įvykę tarp 1982 ir 1985m. tai „house“ muzikos bei „rave“ atsiradimas ir CD technologijos išpopuliarėjimas. Praktiškai šie trys įvykiai geriausiai ir apibūdina trečiąją bangą.

Šiuo metu Jūs matote 36% šio straipsnio.
Matomi 1097 žodžiai iš 3013 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.