Eutanazijos problema
5 (100%) 1 vote

Eutanazijos problema

TURINYS

Įvadas 3

1.Eutanazija – kas tai? 5

2.Andreas Kuhlmann knygos “Speciali pagalba numirti” pristatymas. 7

3.Argumentai už ir prieš eutanaziją. 13

Išvados 16

Literatūra 17

ĮVADAS

Medicina – mokslas, kurio tikslas padėti žmogui įveikti fizinius, psichinius negalavimus. Nežiūrint į šiuolaikinės medicinos plačias galimybes, tinkamai padėti žmogui kartais būna sunku. O skausmas, kančia, beprasmė egzistencija dažnai gąsdina net visko mačiusius medikus. Technologinis medicinos progresas sukūrė prielaidas pratęsti žmogaus egzistavimą, tiksliau, jo mirimą. Tūkstančius metų žmogus buvo visiškas savo mirties šeimininkas. Mirtis buvo tik mirštančiojo reikalas.Anais laikais, kai nebuvo moderniosios medicinos, kai nebuvo šių dienų gydymo technikos, kai gydytojai ir slaugės ligoniams patarnavo senais metodais, žmonės, atėjus laikui, mirdavo natūralia mirtimi savo namuose.

Šiandien situacija iš esmės pasikeitė. Šiuolaikinės reanimatologijos laimėjimai leidžia žmogų grąžinti į gyvenimą po kvėpavimo ir širdies darbo sustojimo, t.y tęsti jo gyvybę, gana ilgai naudojant dirbtinio kvėpavimo aparatą, dirbtinį inkstą, kardiostimuliatorių, širdies vožtuvų protezus ir kita. Anksčiau užtekdavo vieno daktaro visam kūnui gydyti, o dabar kiekvienai kūno daliai turime atskirus gydytojus ir gausybę technikų. Bibliniais laikais buvo ne žmogaus galioje sulaikyti gyvybę, o mūsų dienomis įmanoma mašinų pagalba neleisti žmogui numirti , tęsiant jo merdėjimą, kad ir “ daržovės” forma. Tokia sparti ir nuostabi medicinos pažanga mumyse kelia ne vien džiaugsmą, bet ir susirūpinimą. Kyla religinių, etinių, moralinių klausimų. Visi žinome, pvz., kad nužudyti ką iš pykčio, neapykantos ar keršto Dievas draudžia, bet ar galime legaliai gyvybę nutraukti iš meilės, iš gailesčio? Arba – ar turim teisę ligonio merdėjimą tęsti “ daržovės” forma? Ar turime teisę tokią beprasmę egzistenciją nutraukti? Ar moralu nepadėti ligoniui numirti kai jis to maldauja? Ar nepagydomai sergąs žmogus turi teisę norėti užbaigti gyvenimą ? Filosofiniu požiūriu – jei žmogaus gyvenimas priklauso tik jam, tai nusprendęs mirti, ar jis turi moralinę teisę prašyti kitų ( medikų ) pagalbos? O jei žmogaus gyvenimas priklauso ne tik jam, tai ar artimieji galėtų įtakoti paciento sprendimą nepasirinkti mirties? Kada gyvybės tęsimas yra šventvagystė? Kada gyvybės nutraukimas yra kriminalas? Kokia yra skausmo prasmė?Kas yra gyvybė? Kada žmogus legaliai yra laikomas mirusiu?

Darbo problema:

Eutanazija ar tai aktuali problema?

Darbo tikslas:

Įvertinti argumentus už ir prieš.

Darbo uždaviniai:

1. Išstudijuoti literatūrą ir įvertinti kas tai yra eutanazija.

2. Adreas Kuhlmann knygos “ Speciali pagalba numirti” pristatymas.

3. Mūsų nuomonė apie vokiečių autoriaus mintis, išdėstytas šioje knygoje.

4. Argumentų už ir prieš pristatymas.

1. EUTANAZIJA – KAS TAI ?

Eutanazija nėra naujas dalykas. Ją jau žinojo senovės egiptiečiai, graikai, romėnai. Etimologija nurodo, kad senovėje žodis eutanazija reiškė lengvą, beskausmę mirtį. Tai gyvybės užbaigimas arba nutraukimas neskausmingomis priemonėmis.

Eutanazija yra beskausmis numarinimas arba nusimarinimas. Eutanazija gali būti dvejopa: aktyvi, tiesioginė, ir pasyvi, netiesioginė.Eutanazija dar yra skirstoma į savanorišką, nesavanorišką ir priverstinę. Savanoriška eutanazija yra tais atvejais, kai pats pacientas prašo mirties. Nesavanoriškos eutanazijos atveju pacientas dėl savo būklės negali to padaryti. Kai pacientas nužudomas, nežiūrint į tai, nori jis to, ar ne, turime priverstinę eutanaziją. Tačiau tai yra paprasčiausia žmogžudystė, ir ji neturi būti pateisinama, nes kiekvienas žmogus turi teisę gyventi, net ir kęsdamas baisiausius skausmus.

Su eutanazija glaudžiai siejasi asistuojamosios savižudybės problema. Asistuojamoji savižudybė – tai gydytojų pagalba pacientams, norintiems nusižudyti, kai duodamas reikiamas kiekis vaistų arba net sukuriami pacientams nusižudyti padėsiantys specialūs aparatai, kur pacientas pats nuspaudžia reikiamą mygtuką ir letalinė injekcija nutraukia jo gyvybę. Asistuojamosios savižudybės praktika remiasi racionaliosios savižudybės idėja. Bandoma suformuluoti racionaliosios gyvybės apibrėžimą ir nustatomi įvairūs kriterijai, pagal kuriuos reikėtų vertinti apsisprendimo mirti racionalumą: a) realistiškas savo situacijos vertinimas, b) minimali ambivalencija, sprendimas turi būti apgalvotas ir daromas suaugusio subrendusio žmogaus, c) žmogus kenčia nenumaldomus fizinius ir psichinius skausmus, d) jo noras numirti yra ilgalaikis, e) jo savižudybė neparys
skriaudos kitiems. J.L.Wertho ir D.C.Cobia suformulavo šiuos savižudybės racionalumo kriterijus:

1.Ketinančio nusižudyti asmens situacija beviltiška ir nepakenčiama. Tai gali būti mirtina liga, didelis fizinis ir (ar) psichinis skausmas, fiziškai ir (ar) psichiškai žlugdančios sąlygos arba individui nepriimtina gyvenimo kokybė.

2.Asmuo pats laisvai nusprendžia nusižudyti, t.y.jis nėra spaudžiamas kitų.

3.Asmuo apsvarstė savo sprendimą. Sprendimui įtakos turi turėti:

a) psichinės sveikatos specialisto konsultacija, psichologinės kompetencijos įvertinimas;

b) neimpulsyvusis visų alternatyvų apgalvojimas;

c) patikrinimas, ar sprendimas atitinka asmenines individo vertybes;

d) apmąstymas, kaip tai paveiks artimuosius;

e) konsultacijos su kitais specialistais pvz. medikais, dvasininkais ir su asmeniui artimais žmonėmis.

2. ANDREAS KIUHLMANN KNYGOS PRISTATYMAS

Mus labai domina eutanazijos problema, nes šia tema Lietuvoje atvirai kalbėti pradėta neseniai.Prano Skardžiaus Lietuvių kalbos vadove (1950) žodžio “eutanazija” nėra. Nerasi šio žodžio net Tarptautinių žodžių žodyne, išleistame Lietuvoje 1969 metais. Tą patį matome ir 1972 metais Vilniuje išleistame Dabartinės lietuvių kalbos žodyne. Apie “eutanaziją” nieko nerašo nei sovietinės lietuvių enciklopedijos ( 1966 bei 1985). Tiesa, Bostono Lietuvių enciklopedija ”eutanazijai” skiria vos 15 eilučių…Šiuo metu ir Lietuvoje plačiau diskutuojama ir rašoma apie eutanaziją. Radome keletą straipsnių ir knygų šia tema. Tačiau pasaulyje literatūros yra daugiau. Pasirinkome Andreas Kuhlmann knygą vokiečių kalba – “Speciali pagalba numirti.” Šioje knygoje rašoma apie eutanazijos istoriją , apie eutanazijos pasirinkimą, apie pagalbą numirti šalia visų Vokietijoje veikiančių įstatymų, aptariama olandų patirtis, taip pat debatai šia tema.

Vokietija neabejinga etikos problemoms. Čia yra įsteigti universitetuose vietiniai etikos komitetai. Kuriant bioetikos įstatymų projektus dalyvauja medicinos ir ministerijų organai.Dauguma etikos studijų yra patikėta medicinos organizacijoms ir pirmiausia Federalinei medikų asociacijai, kuri turi mokslo tarybą, sudarytą iš 44 paskirtų narių, atsakingų tiek už etinių, tiek už deontologinių problemų, su kuriomis susiduria medikai, sprendimą. Su kitais specialistais – ne medikais – taip pat gali būti konsultuojamasi.

Vokietijoje yra paplitęs požiūris, kad bet koks mokslo dominavimas virš asmenybės būtų vienas iš nerimą keliančių perspėjimų. Todėl čia ypač griežti etikos įstatymai ir normos.Vokietijos valdžia rūpinasi, jog medicinos pažanga nepasuktų rizikingu keliu, galinčiu turėti įtakos žmogaus neliečiamybei ir laisvei.

Trumpai pristatysim šio autoriaus skyrelį “ Teisė gyventi – teisė numirti”.

Anot autoriaus, jau apie 70 metų Vokietijoje nuosekliai formuojama įvairių organizacijų nuomonė apie pagalbą numirti. Šiuo klausimu aktyviai diskutuoja gydytojų organizacijos, teisinės organizacijos ir bažnyčia. Pagalboje numirti įžvelgiami du pavojai: medicininės veiklos diktatūra ir paciento autonomija.

Knygoje juoduose rėmeliuose yra įrėmintos svarbios mintys ir apmąstymai.

Bažnyčios pozicija

Niekas negali nustatyti kito žmogaus gyvenimo vertės. Niekas negyvena tik dėl savęs ir ką vienas reškia kitam, nei vienas tikrai nežino. Reikia tikėti tuo, kad Dievas nori jog kiekvienas žmogus gyventų savo gyvenimą ir nugalėtų tai kas jam skirta. Užuojauta kitam yra meilės pagrindas, kito žmogaus nužudymas – ne meilės poelgis.

Šiuo metu Jūs matote 30% šio straipsnio.
Matomi 1205 žodžiai iš 4005 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.