Fizinės bausmės prieš vaikus
5 (100%) 1 vote

Fizinės bausmės prieš vaikus

Turinys

Įvadas……………………………………………………………………………………………………………………………. 3

1.1 Fizinės bausmės auklėjime ir jų apibrėžimas …………………………………………………………………4

1.2 Fizinių bausmių kilmė………………………………………………………………………………………………..5

1.3 Fizinių bausmių priežastys ir pasekmės…………………………………………………………………………6

1.4 Fizinių bausmių įtaka vaiko raidai………………………………………………………………………………..7

Išvados……………………………………………………………………………………………………………………………9

Literatūra……………………………………………………………………………………………………………………….10

Įvadas

Prievarta prieš vaikus egzistavo per amžius. Jos vertinimas ir supratimas skyrėsi ir skiriasi priklausomai nuo laikmečio, socialinio, kultūros – ekonominio lygmens. Visuomenėje pastaruoju metu vis daugiau dėmesio skiriama prievartos ir žiaurumo atvejų skaičiaus didėjimui. Pastaruoju metui vis dažniau viešumon iškyla, nors tik reti ir atskiri, prievartos prieš vaikus atvejai. Mūsų Lietuvos Respublikos Konstitucijoje akcentuojama, kad viena svarbiausių vaikų teisių – teisė gyventi be prievartos, žiaurumo, pažeminimo. Čia galime rasti: „Šeima yra visuomenės ir valstybės pagrindas. Valstybė saugo ir globoja šeimą, motinystę, tėvystę ir vaikystę… Tėvų teisė ir pareiga – auklėti savo vaikus dorais žmonėmis ir ištikimais piliečiais… Vaikų pareiga – gerbti tėvus, globoti juos senatvėje ir tausoti jų palikimą“. Tačiau kuo toliau tuo labiau didėja tokių apraiškų kaip fizinis smurtas, bausmės, prievarta, pasityčiojimas, agresija prieš vaikus.

Fizinės bausmės ir nepriežiūra – labiausiai paplitusios smurto formos, neįtraukiamos į jokią statistiką. Drauge su padidėjusiu dėmesiu vaikų prievartai, vis daugiau imama dėmesio skirti ir fizinių bausmių taikymui vaikų auklėjime, kurios mūsų visuomenėje yra laikomos įprasta ir priimtina vaikų auklėjimo strategija. Patirtas smurtas gali turėti tiesioginių pasekmių vaiko fizinei sveikatai, bet žala bręstančios asmenybės psichikai labai didelė, nors ją ir sunku įvertinti. Daugelis tėvų iš visų galimų poveikio priemonių auklėjime pirmenybę teikia būtent fizinėms bausmėms, jas laikydami adekvačia, vaiko nežalojančia auklėjimo priemone. Savo baudžiančio, agresyvaus elgesio tėvai nesieja su savo vaikų agresyvumu, vystymosi ir adaptaciniais sunkumais. Tokia klaidinga visuomenės dalies nuomonė trukdo kurti tokią aplinką vaikams, kokioje jų vystymuisi būtų sudaromos tinkamiausios sąlygos.

Vis labiau tampama aktualu tirti fizinių bausmių taikymo priežastis ir pasekmes įvairaus amžiaus vaikams ir net suaugusiems. Fizinės bausmės moko tik daugiau prievartos – dalyko, kurio mūsų visuomenė taip stengiasi vengti. Taip pat tyrimai rodo, kad vaikai, kurie buvo baudžiami fiziškai, yra labiau linkę nepasitikėti savimi, dažniau serga depresija, o užaugę gauna prastesnį atlyginimą. Gaunami prieštaringi rezultatai ir vienareikšmiškų atsakymų į iškylančius klausimus pateikti negalima. Kuo pasižymi vaikai, baudžiami dažnomis fizinėmis bausmėmis, kodėl taikomos, kokias pasekmes jiems turėjo fizinės bausmės, kiek ir kaip tos pasekmės pasireiškia vaikų elgesyje, ar turi įtakos vaiko raidai? Tai klausimai, kurie bus mėginami apžvelgti šioje mano pasirinktoje temoje.

1.1 Fizinės bausmės auklėjime ir jų apibrėžimas

Kokios yra efektyviausios vaikų auklėjimo, disciplinos palaikymo strategijos ir apie tai kas svarbiausia, auklėjant vaiką, yra diskutuojama ir tiriama iki šiol. Šią temą ne tik pedagogai nagrinėja, bet ir psichologai, paskutiniu metu atliekantys vis daugiau tyrimų apie skirtingų disciplinų strategijų ir apskritai auklėjimo poveikį vaiko raidai bei jų sėkmingai socialinei adaptacijai (Bauman, Ennet, et al., 2001; Desbois, Konstantareas, 2001; Dodge, Pinderhughes, 2000; Hoza, Owens, 2000; ir kt.).

Efektyvi disciplinos sistema turi apimti tris pagrindinius elementus, kurių buvimu arba nebuvimu ir vertinamas disciplinos sistemos efektyvumas: 1) atitinkamai organizuotą mokomąją aplinką, kuri charakterizuojama pozityviais ir palaikančiais vaiko-tėvų santykiais; 2) sistemingo mokymo ir auklėjimo sistemą bei 3) nenorimo elgesio mažinimo ar pašalinimo strategiją (American Academy of Pediatrics, 1998).

Fizinės bausmės tai bausmės taikomos kūnui. Baudimas yra apibrėžiamas kaip negatyvių stimulų pateikimas siekiant sumažinti ar panaikinti tam tikrą elgesį. Dažniausiai yra išskiriamos dvi baudimo arba bausmių formos: žodinės bausmės, apimančios žodinius papeikimus ir nepritarimą ir fizinės bausmės, neretai vadinamos kūno bausmėmis. (American Academy…, 1998; Belsky J., 1990; Mussen, Conger et al., 1969 ir kt.). Įvairių tyrimų duomenimis JAV fizines bausmes savo vaikų auklėjime naudoja nuo 85 % iki 97
% , vėliau fizinių bausmių taikymas kiek mažesnis – paauglius baudžia apie 65% tėvų.

Apie konstruktyvųjį vaikų aukėjimą yra prirašyta daug knygų, šiais klausimais galima pasitarti ir su psichologu, ir net patys vaikai gali būti geriausi mūsų mokytojai. Jei tik mes sugebėsime juos išklausyti ir suprasti. Jei tiktai nepabijosime pripažinti savo klaidų ir išdrįsime pakviesti kartu ieškoti visiems priimtino sprendimo. Svarbiausia nepamiršti, kad vaikai labiau paskatinami gerai elgtis ne tuomet, kai jie yra kritikuojami ar baudžiami, o padrąsinami eiti tuo keliu, kuris priimtinas ir kitiems šalia esantiems žmonėms. Atrodo taip paprasta, bet ir net suaugusiems tai sunku, sprendžiant pagal įvairius tyrimų duomenis apie taikomas fizines bausmes. Nereikia nei tyrimų apsidairykime, galų gale už daugiabučių kaimynų sienų, girdime apie tėvų santykius su savo vaikais, galime net ir įsivaizduoti apie bausmių pritaikymą. Manau pirmiausia tėvams reikia pradėti nuo savęs, savo elgesio su vaikais, aplinkiniais analizavimo.

Yra tūkstančiai kitokių būdų, nei fizinės bausmės kaip nubrėžti vaikui ribą tarp leistino ir nepageidaujamo elgesio. Tačiau jų taikymas pareikalaus iš tėvų nemažai kantrybės, nuoseklumo, išradingumo ir lankstumo. Nedaugelis tai sugebėtų, nes mums suaugusiems taip trūksta tos kantrybės ir supratimo.

Kalbant apie fizines bausmes ir jų taikymą vaikų auklėjime, svarbu tai, kaip fizinės bausmės yra apibrėžiamos. Pats paprasčiausias apibrėžimas, kurį pateikia Benatar (1998), išplaukiantis iš pačios fizinių bausmių sąvokos, yra toks: fizinės bausmės – tai bausmės

taikomos kūnui.

Patį tiksliausią ir dažniausiai naudojamą fizinių bausmių apibrėžimą pateikė vienas

ryškiausių šios srities tyrinėtojų, kurio indėlis į fizinių bausmių taikymo, jo psichologinių

efektų tyrimus yra labai didelis tai A.Murray Straus. Pasak Straus: „fizinės bausmės tai fizinės jėgos panaudojimas, suteikiantis vaikui fizinį skausmą, bet fiziškai nežalojantis, siekiant modifikuoti ar kontroliuoti tam tikrą vaiko elgesį” (Flynn, 1999, Kantor, Straus, 1994; Straus, 1999; ir kt.).

Kiek kitokį apibrėžimą pateikia Amerikos pediatrų akademija: fizinės bausmės – tai fizinio skausmo sukėlimas, atsakant į nepageidaujamą elgesį (American Academy…, 1998).

Aš manau, kad fizinėsbausmės turėtų būti taikomos nebent tik tada, kai kitos auklėjimo priemonės kaip pabarimas, griežtas pokalbis ar kitokios švelnios bausmės neduoda rezultatų. Labai svarbu, kad nubaustume už tyčinį neklausymą ar tėvų autoriteto nepaisymą, o ne už tai , kaip vaikišką nežinojimą, negabumą, nesugebėjimą, mokytis. Nes tikrai ne visiems vaikams duota dovana gerai mokintis. Visiškai sutinku, kad yra negabių mokslams vaikų.Tačiau galbūt tokie vaikučiai puikiai gali realizuoti save kitoje veikloje, tai gali būti būreliai pagal pomėgius, įvairi mokyklinė veikla. Pas mus priimta, kad pažymys viską lemia, negabiems vaikams tai pražūtis.

Šiuo metu Jūs matote 31% šio straipsnio.
Matomi 1137 žodžiai iš 3718 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.