Turinys
1. Turinys……………………………………………………………………….1psl.
2. Įvadas…………………………………………………………………………2psl.
3. Piešiniai ant sienų…………………………………………………………….4psl.
4. Graffiti atsiradimo istorija……………………………………………………7psl.
5. Graffiti terminų žodynėlis……………………………………………………13psl.
6. Pagrindiniai graffiti stiliai…………………………………………………..15psl.
7. Graffiti – ar tai vandalizmas?……………………………………………….18psl.
8. Graffiti akcija – narkotikams
ne!…………………………………………………………..
.22psl.
9. Klapėdos organizacija “Street”………………………………………………24psl.
10. Graffiti piešėjus kūrybai įkvepia neištapytos namų
sienos…………………..25psl.
11. Graffiti pedagoginėje raidoje…………………………………………………30psl.
12. Išvados…………………………………………………………………….…33psl.
13. Literatūra………………………………………………………………….….35psl.
14. Graffiti darbai
Įvadas
XX amžiaus menas į mūsų istoriją įneša vis daugiau tendencijų ir
naujovių, siekdami kelti savo kultūrinį lygį mes atrandame kuo daugiau
neįprastų saviraiškos formų, naujų idėjų realizavimo būdų. Naujojo meno
epocha pasižymi savo dideliu nerimu, revoliucingumu, įvairumų ir ieškojimų
drąsumu. Joje visos vertybės perkainotos, kai kurie praeities laimėjimai
atmesti, visos meno problemos iš naujo iškeltos ir savaip pradėtos spręsti,
daromi nauji bandymai. Novatoriškumas, originalumas, individualaus
kūrybinio prado išaukštinimas, nuolatinė kaita ir atsinaujinimas – būtent
šios naujosios epochos meno savybės labiausiai žavi visuomenę. Čia
imponuoja veržlios vaizduotės ir neribotos meninės galimybės atmosfera. Čia
nebėra tinkamų ir netinkamų siužetų, leistinų ir neleistinų išraiškos
priemonių. Menininkai laužo buržuazinio mentaliteto stereotipus, neigia
akademinės vaizduosenos dogmas, maištauja prieš muziejų diktatūrą, siekdami
būti XX a. piliečiais. Sugriaunami barjerai tarp krypčių ir žanro.
Ypatingai rūpinamasi sugauti momento dvasia, tai, kas išgyvenama ir matoma
tik vieną akimirką. Gyvenimas vaizduojamas ne kaip statiška forma, bet kaip
bėganti upė. Visų pirma rūpinamasi kūrinio ekspresingumu, o ne jo tobulumu
ir jo formų išbaigtumu.Menas yra neatsiejama ir ypač svarbi dalis mūsų švietimo sistemoje,
ugdydami jauną asmenybę, siekdami jai suteikti visapusišką ir kokybišką
išsilavinimą, ugdymo sistemoje neatsiejame ir dailės dalyko, meninio
suvokimo , sąsajos su išoriniu ir vidiniu žmogaus pasauliu. Svarbiausia
švietimo sistemos funkcija yra perteikti mokiniams mokymo turinį, žinias,
mokėjimus, idėjas. Išvystyti protines mokinių galias perteikiamų gėrybių
pagrindu, lavinti jų vaizduotę, mokyti apsispręsti, išsireikšti, praktiškai
vertinti. Ugdytinį įtraukti į aktyvią kultūrinę veiklą, ypač kūrybinį
darbą, tiek fizinės, tiek protinės bei visuomeninės veiklos srityse, nes
ugdymas apima visą žmogų, visas jo veiklos, gyvenimo sritis.Ši naujojo auklėjimo, arba Naujosios mokyklos, kryptis pasireiškė
daugybe teorijų ir eksperimentų Europoje ir pirmiausia Amerikoje. Šios
krypties pradininkas buvo Dž. Diujis. Į vaiką buvo žvelgiama kitaip negu
tradicinėje mokykloje. Jis pradėtas laikyti auklėjimo ir mokymo objektu. Ši
kryptis bandė pakeisti mokymo ir auklėjimo programą, organizuoti
nenutrūkstamą mokymą, klasių sistemą pakeisti dirbtuvėmis, mokymą sieti su
rankų darbu, organizuoti meninę veiklą. Buvo teigiama, kad tokiu būdu
mokymas bus suderintas su vaikų interesais bei individualiomis galimybėmis.
Savarankiškas mokinių darbas, jų saviaukla ir savivalda buvo skelbiami kaip
pagrindiniai naujojo auklėjimo krypties principai.Pedagoginis tikslas – atskleisti kūrybiškumo kilmę, kūrybos proceso
tyrinėjimo problemas. Sudaryti mokinio alternatyvų požiūrį į šiuolaikinį
pedagoginį procesą, analizuoti kūrybiškai dirbančių pedagogų patirtį,
panagrinėti vaiko pažinimo ir individualizuoto ugdymo koncepcijas.
Naujosios epochos menas, atnešdamas daug naujovių į mūsų visuomenės
vystymąsi sukėlė nemažai nerimo. Naujos meno kryptys skirtingai paveikė
įvairaus amžiaus visuomenę: vaikus, paauglius, jaunimą, suaugusius. Viena
iš stipriai plintančių savotiško meno rūšių yra graffiti. Dažnai iškyla
klausimas ar tai yra menas , ar tai vandalizmas? Analizuodami šį reiškinį
galime susidurti su įvairiomis nuomonėmis: visuomenės požiūris dažniausiai
būna priešiškas, valstybės tarnautojai taip pat to netoleruoja. Kaip į visa
tai žvelgiama pedagogų praktikoje? Kiekvienas pedagogas ugdydamas asmenybę
siekia , kad jį įgautų visas reikiamas
žinias ir įgūdžius. Analizuodami
jauną ir spontanišką asmenybę, mes susiduriame su įvairiomis
psichologinėmis problemomis jaunuolio gyvenime, gal būtent ši meno rūšis –
graffiti ir yra jauno paauglio saviraiška ir noras , kad jį kažkas
pastebėtų. Noras išreikšti save, noras atkreipti dėmesį. Taip pat
graffiti galime pavadinti ir auklėjimo sistemos dalimi, įvairių akcijų ir
konkursų organizavimas į ugdymo sistemą atneša tik teigiamą požiūrį į
jaunuolį ir netgi į naujojo amžiaus meną graffiti.
Piešiniai ant sienų
Pradėdami kalbėti apie graffiti, dažnai prisimename pirmuosius
piešinius ant sienų, kuriuos piešė ir kūrė pirmykščiai žmonės. Senuose
urvuose buvo aptikta meniškų tapybos pavyzdžių, įvairių piešinių
simbolizuojančių mūsų protėvių gyvenimą. Ledynmečio žmonės bandydami
atvaizduoti savo kultūrą ir kasdienybę, piešdami ant urvų sienų nesuvokė,
kad jie į pasaulio istoriją įneša svarbu paveldą, kuris ateinančioms
kartoms, bus kaip palikta knyga iš kurios mes viską galime sužinoti apie
tuos laikus.Pirmieji piešiniai buvo primityvūs ir paprasti , juose dažniausiai
buvo vaizduojami dirbantys, medžiojantys žmonės, įvairios apeigos ar
gyvūnai kurie gyveno tuo laikotarpiu. Nebuvo tada nei įvairios spalvų
gamos, nei kelių plokštumų. Viskas buvo piešiama vienoje plokštumoje,
dažniausiai akmenimis ar paprasčiausiai iškalant įvairius piešinius akmens
sienoje. Tai buvo pradžia į meno pasaulį. Kiekviena gentis pažymėdavo
sienas kur gyvendavo, taip pranešdami ateinančioms kartoms apie save.
Lietuvos baltų archeologiniuose iškasenose taip pat randama pirmųjų
meno kūrinių, kurie vaizdavo mūsų protėvių buitį ir kasdienybę.
Galbūt šie pirmieji piešiniai ant sienų ir davė pradžią naujajam
menui graffiti.
Senovės baltų pirmieji piešiniai
Visuomenės papročiai
Ūkis, gyvulininkystė
Buitis, pastatas ir interjeras
Žmogus, įrankiai ir amatas
Ūkis, žemdirbystė
Landšaftas (gyvenviečių pobūdis, išdėstymas)
Visuomenės socialinė sudėtis
Sodyba, kaimas, gyvenvietė
Piliakalnis ir pilis
Žmogus, apranga ir papuošalai
Žmogus, ginklai
Graffiti atsiradimo istorija
Tai ką šiuo metu galima pamatyti ant sienų ir traukinių visame
pasaulyje, tai ką mes vadiname GRAFFITI, prasidėjo 1966-1971-aisiais metais
New York’e. Nors nežymus graffiti judėjimas prasidėjo jau 1930 metais Los
Andžele. Tai buvo įvairūs metro apipaišinėjimai.Šis meno judėjimas žino daugelį garsių vardų, kurie pirmiausiai
pradėjo graffiti Filadelfijoje, Pensilvanijoje 1960 pabaigoje, graffiti
buvo vaizduojama “bombing” stiliumi. Writeriai kurie pirmieji kūrė
‘bombing” stilių buvo CORNBREAD ir COOLEARL . Jie rašė savo vardus ant
sienų visame mieste ir įvairiose nuošalesnėse vietovėse.To meto lyderiu buvo TAKI 183, kurio interviu pasirodė 1971-aisiais
„New York Times“ laikraštyje. Tikrasis TAKI vardas buvo Demetrius,
graikiškos kilmės amerikietis. Kadangi jis dirbo siuntinių išnešiotoju, jo
darbas buvo susijęs su važinėjimu metro po visa New York’ą, jis visur
palikinėdavo savo autografus. Kiti žinomesni to laikmečio writeriai buvo-
JOE 136, EELI 159, BARBARA 62, YANK 135, EVA 62.Laikui bėgant įvairių tagg’ų atsirado labai daug, dėl to atsirado
nemaža konkurencija tarp writer’ių. Writeriai iš gatvių pradėjo keltis į
tunelius ir labai gretai visa tai tapo didele konkurencija dėl vietos
mieste. Tuo metu išryškėja ir atsiranda naujas rašymo stilius “tag” .
Writeriai, atranda kuo daugiau vietų kur būtų galima rašyti savo parašus,
įvairūs tuneliai, metro ir ypač traukinių vagonai tampa pagrindinėmis
vietomis, kur jie gali išreikšti save. Dėl didelės konkurencijos, daugelis
writerių norėjo išgarsėti ir sukurti kažką įspūdingesnio negu kiti, dėl to
daugelis ėmė praturtinti savo parašus pasitelkdami į pagalbą įvairius
kaligrafijos raštus, turtino spalvų gamą, stiprino ir tobulino savo stilių.
Jau tada keletas projektų buvo labai geri ir netgi vizualiai patrauklūs.
Turbūt geriausias graffiti meno istorijoje buvo STAYHIGH 149 parašas. Jis
savo paraše panaudojo cigaretės kontūrą kryžmai “H” raidės ir šalia kyšojo
figūra iš serialo “Šventieji”.Kitas parašų vystymosi etapas buvo dydžio plėtimas. Writeriai pradėjo
savo parašus rašyti dideliuose plotuose. Kadangi tuo metu buvo naudojami
tik stori sprėjų antgaliai, tai labai užgožė visą piešinį , nes pagrindinis
dėmesys ir buvo kreipiamas į jį.. Norėdami dar labiau ištobulinti savo
parašus ir piešinius , writeriai atrado plonesnius antgalius, taip
parašas
tapo grakštesnis ir vizualiai patrauklesnis. Raidės tapo plonesnės,
atsirado įvairūs apvedžiojimai papildoma spalva. Writeriai taip pat atrado
ir sprėjų galvutes kurios galėjo purkšti storą sluoksnį, taip pamažu
vystėsi kuo tobulesni ir geresni meno kūriniai. Sunku pasakyti kas pirmasis
padarė meno kurinį, kuriame atsispindėjo ne tik parašas bet ir piešinys,
geriausią reputacija tada turėjo SUPER KOOL 223 iš Bruklino. Plonos raidės
leido toliau didinti ir kelti graffiti prestižą. Writeriai dekoravo,
komponavo įvairiai raides nustatytame plote. Pirmasis įkomponavimas ir
paprasčiausiais buvo “polka”, vėliau kryžinė anga, žvaigždės, kryžiniai
kvadratai.Didėjant ir plečiantis šiai savotiškai meno sričiai, writeriai pradėjo
reikalauti, kad graffiti būtų legalizuota ir kad jie būtų pripažinti
oficialiai, menininkais. Pirmasis pripažintas buvo SUPER KOOL 223, šio
menininko darbai pamažu ėmė kilti aukštyn ir buvo pripažinti. Kuo toliau
tuo labiau graffiti darbai buvo turtinami įvairia spalvų gama, buvo
dramatiški , šiek tiek progresyvūs tai kėlė jų lygį. Konkuruojanti
atmosfera leido vystytis ir dabartiniams stiliams, kurie nesilaikė “tag”
parašų stiliaus. Brodvėjaus stilius buvo atrastas Filadelfijoje TOP CAT
126. Šio stiliaus raidės plėtojosi į blokines. Burbulinės raidės ir
Brodvėjaus stilius buvo ankstyvosios formos dabartiniuose darbuose ir dėl
to buvo atrasta daugybė stilių. Greitai raides papuošė arogancija,
išdidumas, sūkurys, spiralė, sujungimai ir užsukimai. Šie papildymai didėjo
ir augo, greitai tapo mechaniniu ir laukiniu užrašų stiliumi.Šis ankstyvasis kūrimo laikotarpis nepraėjo nepastebėtas. Hugo
Martinezas sociologijos meistras pastebėjo teisėtai artistišką potencialią
kartą. Martinezas subūrė United Graffiti Artists (UAG), surinko žymiausius
tunelių menininkus iš viso miesto ( New York’o) ir pristatė jų darbus
legalioje meno galerijoje. UAG įrodė, kad graffiti meno darbų eksponavimas
viešai vis dėlto yra pasiekiamas dalykas. “Razor” galerija buvo sėkmingai
įkurta Martinezo ir menininkų kuriuos jis reprezentavo: PHASE2, MICO, COCO
144, PISTOL, FLINT 707, BAMA, SNAKE IR STITCH taip pat buvo reprezentuojami
ir Martinezo darbai. Apie 1974 metus writeriai , tokie kaip TRACY 168,
CLIFF 159, BLADE, ONE sukuria darbus su dekoracijų, iliustracijų ir
paveiksliukų charakteriais supančius meno kūrinius. Tai suformavo pagrindą
freskoms ant vagonų. Seni tagai pradėjo skęsti šimtuose naujų, nes visa,
kas galėjo būti išpaišyta- buvo išpaišyta. Stilius reikalavo naujovių ir
pasikeitimų, todėl po truputį pradeda išryškėti skirtingi, tam tikriems
writeriams būdingi šriftai. Raidės darėsi vis aukštesnės, pasirodė kontūrai
(outline) ir spalvos. Taip atsirado nauja graffiti forma- „PIECE“, kas
pilnąja prasme reiškė „MASTERPIECE“ (meno kūrinys). 1973 metais New York
laikraštis pradėjo rengti geriausio metro graffiti konkursus, laimėtojas
gaudavo „TAKI prizą“. Stilių lygis augo, šriftai įgaudavo trečią
išmatavimą, spalvos darėsi vis labiau įmantresnės. 1975 atsirado pirmasis
WHOLE CAR, o 1976-tais pirmieji du WHOLE TRAIN’ai iš kurių pirmąjį padarė
CAINE 1, o antrąjį- įžymieji FABULOUS FIVE. Paraleliai buvo dirbama
tobulinant stilių įvairovę. Kompozicijų sudarytų iš keleto raidžių
pabaigimui pradėta naudoti „lašus“, „štrichus“. Raidės sujunginėjamos
netradiciniais būdais, bei deformuojamos. Atsiranda vienas iš kultinių
graffiti elementu- strėlė, kurią sukūrė PHASE 2 (BUBBLE STYLE išradėjas).
Žodžiai tampa nebeįskaitomi ir visa tai gauna nauja vardą- „WILD STYLE“
(laukinis stilius). Kadangi graffiti pagrindai jau buvo sukurti, visos
naujovės lengvai adaptavosi, vystydamos jau egzistuojančius stilius. Tačiau
nežiūrint į tai visi žinojo tuos kas sukūrė graffiti. HONDO- pirmasis TOP
TO BOTTOM, DEAD LEG- pirmasis T2D, PHASE-2-strėles,BUBBLE STYLE ir t.t.1987-1981 prasideda graffiti istorijoje renesanso (atgimimo)
laikotarpis. Naujoji kūrybos banga užplūdo 1977 pabaigoje. Pirmieji kas
pradėjo atgimimą graffiti epochoje buvo TDS, TMT, UA, TS5, CIA, RTW, TMB,
TFP, TC5 IR TF5. Stilių karas buvo vėl pačiame įkarštyje, taip pat tai buvo
paskutinioji “bombing” stiliaus banga, prieš atsirandant autoriniams
darbams, pašalinamas prioritetas užrašams.
1980 prasidėjo tikras maištas , per trumpą laiką vėl visur
atsirado užrašai. Ant traukinių vagonų pastoviai buvo paišomi įvairus nieko
verti užrašai. Daugelis patyrusių writerių manė , kad užrašų paišyti
nebereikia, o reikia kurti tokius vaizdus , kurie sužavėtų visuomenę.
Pamažu parodomasis menas pasaulyje vėl atgijo. Visa tai neturėjo tokios
geros pozicijos , kaip “ Razoro” galerija 1970m. 1979 LEE QUINONES ir FAB 5
FREDDIE atidarė galerija Romoje su pirkliu kuris prekiavo meno dirbiniais
Claudio Brunie. CLAUDIO BRUNIE, tikslas buvo rasti tuos kas visa tai kuria,
taigi 1983, ieškodamas „writerių“ New York’e pasirodo YAKI KORNBLIT,
prekiautojas
kūriniais iš Amsterdamo. Jis buvo suinteresuotas
graffiti, meno kūrinių rinkoje, pristatymu. Jis ėjo tuo pačiu keliu kaip ir
tie kurie prieš 20 metu išpopuliarino POP-ART. 1980 metais kai kurie
writeriai priklausė ESSES studijai. Taip pat buvo Stefano Elno Mada ir Pati
Astors Fun galerijos. Šitos ir vėlesnės galerijos įrodė, kad svarbu
eksponuoti writerių darbus ne tik šalies viduje, bet ir užsienyje.
Europiečiai meno kūrinių pirkliai buvo labai susidomėja naująja meno forma.
LEE ir FRED tapo pirmaisiais kurie pristatė savo meną Europoje. Buvo
surinkta grupe „writer’ių“, kurie už savo pėčių turėjo ne tik traukinių
dažymą, bet ir dalyvavimą tokiuose renginiuose kaip: „FASHION MODA“, THE
MUDD CLUB“, „THE NEW YORK NEW WAVE SHOW P.S.I.“, „THE FUN GALLERY“ ir t.t.
Toje grupelėje buvo tokios legendos kaip DONDI, CRASH, RAMELLZEE, ZEPHYR,
FUTURA 2000, QUIK, LADY PINK, SEEN, BLADE, BIL BLAST. Jų kūrybos
demonstravimas Boymans van Beuningen muziejuje, sulaukė didelės bangos
pozityvių atsiliepimų, tiek iš kritikų, tiek ir iš kolekcionierių pusės.
Tai buvo svarbu graffiti istorijai, nes labai padėjo šio meno
populiarizacijai ir progresui, ne atskirų meistrų ar crew, o būtent visos
graffiti, kaip meno rūšies atskirai. Kaip pavyzdį galima paminėti tai, kad
olandų paaugliai, kurie išsiskyrė ypatingu revoliucingumu, tuo metu darė
daug ir netvarkingų bandymų išpaišyti sienas. Ir tik po susitikimo su New
York’o. graffiti senbuviais šis menas pradeda realiai gyvuoti Olandijoje
bei visoj Europoje.Tuo metu writeriai pradėjo dalytis į dvi grupes. Pirmieji
pasinėrė į meno pasaulį, jų kūryba tapo rafinuota, jie atrasdavo naujus
įkvėpimo šaltinius, prarasdami šaknis ir kontaktą su gatve, be to jų
kūriniai puikiai parsiduodavo. Jie tapo nebe writeriai, o tiesiog
dailininkai. Antrieji liko ištikimi gatvei, jų gretos didėjo ir jie tapo
vis labiau surišti su breakdance’u, dj-ingu ir mc-ingu. 80-tųjų pradžioj
visa tai pavadinama- HIP-HOP kultūra, kuri būdama labai populiari JAV
pasiekia netgi Europą. Nemaža nuopelną tam turėjo masinės informacijos
priemonės, filmai, laikraščiai, video klipai, kurių pagalba daugybe jaunų
kūrėjų tapo žinomi, tai- AFRIKA BAMBAATA, THE ROCK STEADY CREW, PHASE 2,
FUTURA 2000, BLADE SEEN, SKEME, DONDI.
Taip pat labai žymiai į graffiti kultūra įsiveržia kokaino
epidemija. Pradėta prekiauti galingais šaunamaisiais ginklais, narkotikais,
pasinaudodami graffiti, gatvių gaujos žymėdavo savo teritoriją, tai
pasidarė panašu nebe į meną o į vandalizmą. Daugybė gerų darbų buvo
sugadinta, geros vietos graffiti menui tapo nepasiekiamos. Kilo didelis
visuomenės pasipriešinimas. Viskas buvo naikinama ne tik gatvės gaujų, bet
ir visuomenes , valstybės. Jau tada New York’o. valdžia skyrė apie 300.000$
(=80.000 darbo valandų) vien tam, kad šalinti visa tai nuo sienų. Jos kova
sunkino ir tai, kad „paišytojais“ vis dažniau būdavo toli gražu ne vien tik
vaikai, tokių informacijos perdavimo būdu vis dažniau pradėjo naudotis
gatvių gaujos, žyminčios savo teritorijas ir kovodamos už valdžią gatvėse.
Po TAKI interviu publikacijos šimtai New York’o paauglių įniko į šį
naująjį sienų meną visur kur tik būdavo įmanoma. Tie kurių vardai
atsirasdavo sunkiausiai prieinamose vietose- tapdavo populiarūs ir įžymus,