Ikimokyklinis ugdymas
5 (100%) 1 vote

Ikimokyklinis ugdymas



Nepasitvirtino nuomonė, kad ateityje visai nebereikės vaikų lopšelių-darželių. Pastaraisiais metais jie sparčiai pilnėja. Negąsdina tėvų padidėję mokesčiai, nebepadeda ir kalbos apie auklėjimo šeimoje privalumus. Dabar vaikai privalo likti šeimose dėl kitos priežasties – darželiuose nebėra vietų. Tokie nesenų reformų padariniai.

‘’Diena’’, 1996 12 11

Darželiai vėl reikalingi. Mažėjant gimstamumui, toliau mažėja ikimokyklinio amžiaus vaikų. 1991 m. pradžioje 1-6 metų amžiaus vaikai sudarė 9,5% visų gyventojų skaičiaus, o 1997 m. – 8,3%. Tačiau pastaruoju metu vėl sparčiai didėja ikimokyklinių įstaigų populiarumas, vis daugiau ikimokyklinio amžiaus vaikų lanko lopšelius-darželius: 1993 m. – 21%, 1995 m. – 30%, 1996 m. – 31%.

Tačiau šiandien, palyginti su pirmaisiais Nepriklausomybės metais, neliko nė pusės visų buvusių ikimokyklinių įstaigų (1990 m. – 1681, 1996 m. – 729). Dalis ikimokyklinių įstaigų reorganizuota į pradines mokyklas, vaikų globos namus, kaimo kultūros centrus, 15% pastatų iki šiol visai nenaudojami.

Vis didesnė problema – gauti vietą ikimokyklinėje ugdymo įstaigoje, ypač didžiuosiuose miestuose. Neretai darželio grupės perpildytos, jas lanko ne 15 vaikų, kaip rekomenduojama, bet 20-25.

Viena svarbiausių priežasčių, dėl kurios labai padidėjo ikimokyklinių ugdymo įstaigų poreikis, yra moters, auginančios vaiką, noras išsaugoti darbo vietą. Tačiau ryškėja ir nauja tendencija – vis daugiau tėvų, rūpindamiesi vaiko ateitimi, stengiasi leisti vaikus į tas ikimokyklines įstaigas, kuriose diegiami netradiciniai ugdymo metodai (ekologinio ugdymo, etnokultūrinės pakraipos, katalikiški, sveikos gyvensenos).

Darželių pedagogai, auklėdami vaikus pagal valstybinę ugdymo programą, turi teisę kartu su tėvais pasirinkti savitą įstaigos pakraipą bei ugdymo programą, alternatyvaus ugdymo metodus (Montessori, Waldorfo). Jau keletą metų, remiantis Atviros Lietuvos fondui, vyksta Egmonto bei Žingsnis po žingsnio projektai. Didelis dėmesys skiriamas vaikams su negalia, sudaromos sąlygos įvairių tautybių vaikams integruotis į visuomenės gyvenimą, neprarandant etninio savitumo ir kultūros.

Egmonto projektas ‘’Ikimokyklinio ugdymo sistemos demokratizavimas’’. Pagrindinis Atviros Lietuvos Fondo (ALF) ir E.Peterseno fondo (Danija) finansuojamo Egmonto projekto tikslas – spartinti ikimokyklinio ugdymo sistemos reformos plėtrą ir demokratinius pokyčius, skatinti vaikų individualumą, savarankiškumą, kūrybingumą, stiprinti ryšius tarp vaikų ugdymo teorijos ir praktikos, skatinti pedagogų aktyvumą ir iniciatyvą. Ši programa veikia nuo 1992 m. Projektui finansinę, teorinę ir metodinę pagalbą teikia Jutlando (Danija) pedagoginė seminarija.

1996 m. projekte dalyvavo 30 vaikų darželių, dalis jų aktyviai veikia kaip metodiniai centrai ir skleidžia savo patirtį kitiems darželiams. Prioritetinė projekto veiklos kryptis 1996 m. buvo naujos metodologijos įdiegimas pedagoginėse aukštosiose ir aukštesniosiose mokyklose. Surengtas dėstomų dalykų programų atnaujinimo ir tobulinimo konkursas šių mokyklų dėstytojams, geriausi darbai paskatinti premijomis.

Buvo siūlomi nauji veiklos modeliai, teikiama pagalba juos realizuojant. Dirbta keliomis kryptimis:

ü inicijuoti ikimokyklinio ugdymo specialistų rengimo aukštesniosiose pedagogikos mokyklose ir universitetuose pokyčiai – į studijų planus įvesti nauji mokymo kursai, keičiama studentų atsiskaitymų forma, studentai ir dėstytojai tobulinasi tarptautinėse stažuotėse, jau veikia keli Egmonto klubai;

ü inicijuoti ikimokyklinio ugdymo specialistų perkvalifikavimo sistemos pokyčiai;

ü siekta ikimokyklinio ugdymo praktikos pokyčių. Kartu su humanistinio, demokratinio vaikų ugdymo nuostatų diegimu skatintas atviros švietimo institucijos – vaikų darželio – kūrimas, darželio bendruomenės būrimas, pedagogų kultūrinio tapatumo, savarankiškumo, pilietiškumo, aktyvumo paieškos.

Minėtos veiklos kryptys atsispindi leidybinėje Egmonto projekto programoje. Išleista knygos ‘’Artyn vaiko’’ II dalis, periodiškai spausdintas ‘’Egmontukas’’ – pedagoginio laikraščio ‘’Dialogo’’ priedas ir t.t. Pagrindinis projekto partneris – Egmonto Peterseno fondas 1998 metais skyrė 287500 JAV dolerių paramą.

Šiuo metu Jūs matote 52% šio straipsnio.
Matomi 569 žodžiai iš 1094 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.