Karo aviacija
5 (100%) 1 vote

Karo aviacija

Lietuvos karo aviacija 1919 – 1940 metais

Po pirmojo pasaulinio karo žlugus Rusijos ir Vokietijos imperijoms lietuvių tautai atsirado galimybė įgyvendinti dar XIX amžiuje Tautinio atgimimo judėjimo suformuotą tikslą – išsivaduoti iš svetimųjų priespaudos.1918 m. vasario 16 d. aktu Lietuvos Taryba paskelbė atkurianti nepriklausomą, demokratinę Lietuvos valstybę su sostine Vilniumi. Tačiau buvo aišku, kad Lietuvos valstybės atkūrimo įdėjos nepakanka, o jai realizuoti neišvengiamai reikia karinių pajėgų.1918 m. lapkričio 11 d. sudarytos pirmosios vyriausybės Ministras Pirmininkas bei apsaugos ministras prof. Augustinas Voldemaras ir ministerijos štabo viršininkas plk. Jurgis Kubilius lapkričio 23 d. paskelbė pirmąjį įsakymą dėl Lietuvos kariuomenės organizavimo.1919 m – 1920 m. buvo sukurtos beveik visų pagrindinių tuometinės kariuomenės ginklų rūšių karinės formuotės ar bent jų užuomazgos.Gerai suprasdama aviacijos reikšmę, to meto Vyriausybė, nors ir stokodama lėšų, ėmė rūpintis naujos ginklų rūšies – aviacijos organizavimu. 1919 m. sausio 30 d. pradėta formuoti Inžinerijos kuopa, kurios sudėtyje buvo ir Aviacijos būrys. Jo vadu buvo paskirtas karininkas Konstantinas Fugalevičius (1893 – 1919 m.). Kovo 1 d. Aviacijos būrys reorganizuotas į kuopą, o jau kovo 12 d. Aviacijos kuopos pagrindu sudaryta Aviacijos dalis, administraciniu ir operatyviniu atžvilgiu pavaldi Generalinio štabo viršininkui ir kariuomenės vadui, o techniniu – Generalinio štabo Inžinerijos skyriaus viršininkui. Aviacijos dalies vadu paskirtas karininkas Petras Petronis (1887 – 1950 m.), o tą pačią dieną įsteigtos Aviacijos mokyklos viršininku – K.Fugalevičius. Pirmąjį lėktuvą Sopwith 1½ „Struter“ Lietuvos kariuomenė atėmė iš Raudonosios armijos prie Jiezno 1919 m. vasario 5 d. 1919 m. vasario 27 d. buvo atgabenti 8 Vokietijoje pirkti žvalgybiniai lėktuvai LVG C VI, o tų pačių metų birželio mėn. iš Vokietijos buvo nupirkti dar penki lėktuvai, tarp kurių buvo ir mokomųjų. Įsigijus lėktuvų, prasidėjo Lietuvos aviacijos veikla ( jau nuo kovo 3 dienos skraidyta į frontą, vokiečių karo aviacijos lakūnai ir mechanikai mokino Lietuvos aviatorius skraidyti ir prižiūrėti aviacinę techniką,)nors tuo metu Lietuva dar neturėjo paruoštų lietuvių karo lakūnų.

Pirmasis, savarankiškai skraidęs, lietuvis karo lakūnas Pr.Hiksa, karo aviacijos mokslus baigęs 1917 m. Didžiojoje Britanijoje, į aviaciją įstojo 1919 m. gegužės 15 d., o gruodžio 16 d. pirmieji 34 lietuviai karininkai, baigę Aviacijos mokyklą Kaune, papildė Lietuvos aviatorių gretas. Lietuviai lakūnai, skirtingai nei samdomi karo lakūnai, pasižymėjo drąsa ir tarnavo idėjinių paskatų vedami, kariaudami su priešu negailėjo nei jėgų nei gyvybės ir todėl palaipsniui buvo pradėta atsisakyti samdomų karo lakūnų paslaugų. Nuo to laiko karo aviacijos reikalai ėmė pastebimai gerėti, buvo įvesta daugiau tvarkos. Taip prasidėjo nauja era Lietuvos karo aviacijoje. Jau nuo pirmųjų įkūrimo dienų Lietuvos karo aviacija aktyviai dalyvavo laisvės kovose prieš Raudonosios Armijos ir Lenkijos dalinius.Iš Lietuvos lakūnų daugiausia kovinių skridimų atliko vyresnysis leitenantas Jurgis Dobkevičius (1900 – 1926 m.), vėliau tapęs pirmuoju lietuviu – lėktuvų konstruktoriumi. 1920 m. gegužės 12 d. lėktuvo avarijoje žuvo pirmas lietuvis lakūnas ltn. Vyt.Rauba, o tų pačių metų spalio 3 d., kovojant su lenkais, buvo numuštas pirmas lėktuvas su lietuvių įgula. Lėktuvą pilotavęs 1-os eskadrilės vadas ltn. Juozas Kumpis buvo sunkiai sužeistas ir mirė lenkų nelaisvėje. 1919 m. pabaigoje iš Lietuvos teritorijos išstūmus Vokietijos bei bermontininkų dalinius, Lietuvai atiteko kelios dešimtys lėktuvų, aviacinių variklių ir kitų dalių. Vėliau karo aviacijai nupirkti įvairios paskirties lėktuvai Italijoje, Čekoslovakijoje, Prancūzijoje, Didžiojoje Britanijoje. Pasibaigus Nepriklausomybės kovoms Lietuvos karo aviacija nepaliaujamai augo ir tobulėjo. 1920 m. Aviacijos dalis pavadinta Aviacijos korpusu, 1920 – 1921 m. vadinta Oro laivynu, 1921 –1928 m. – Aviacija, Vėliau – Karo aviacija. 1919 -1920 m. karo aviacijos lėktuvai buvo ženklinami raudonu rombu su žaliu ir geltonu apvadais bei baltu Vyčiu centre, 1920-1921 m.- baltu Vyčio kryžiumi raudoname skyde, 1921-1940 m. –baltu Vyčio kryžiumi su juodu apvadu.

1940 m. Karo aviaciją sudarė: I. Žvalgybos grupė (vadavietė Pajuostyje, prie Panevėžio);

2-oji eskadrilė ( įkurta 1921 m., lėktuvai ANBO-41);

6-oji eskadrilė ( įkurta 1932 m., ANBO-41 ir ANBO-IV);

Šiuo metu Jūs matote 50% šio straipsnio.
Matomi 684 žodžiai iš 1366 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.