Kas padejo tremtiniams islikti gyviems
5 (100%) 1 vote

Kas padejo tremtiniams islikti gyviems

Kaip veikia rinkos ekonomika?

Rinkos ekonomika pasirodė esanti lankstus ir gyvybingas gamybos organizavimo būdas šiuolaikinėje visuomenėje. Svarbi jos lankstumo priežastis – bankroto mechanizmas; įmonės, kurios nepajėgia sėkmingai konkuruoti, t.y. kurios praranda pinigus, verčiamos perorganizuoti savo veiklą, o ypatingu atveju ją nutraukti. Šitaip darbas ir kiti įmonės naudojami ištekliai išlaisvinami naujam verslui. Mechanizmo trūkumas tas, kad, uždarant įmonei, kai kurie žmonės lieka be darbo.

Tačiau pažymėtina, jog bankrotas nebūtinai reiškia įmonės uždarymą. Daugeliu atvejų ji toliau veiks, vadovaujama naujo savininko ir naujos vadovybės. Jeigu įmonė uždaroma visškai, tie, kurie prarado savo darbą, paprastai kurį laiką bus bedarbiai, kol susiras naują darbą. Tad galime sakyti, kad sistemos lankstumas ir gyvybingumas įgyjamas individo saugumo kaina.

Kad rinkos ekonomika funkcionuotų, turi būti garantuoti trys dalykai: privati nuosavybė, konkurencija ir laisvi prekių mainai bei „tvirti“ biudžetiniai varžtai leidžiantys bankrutuoti.

Kainų vaidmenį rinkos ekonomikoje sunku pervertinti. Kainos ir gamintojams, ir vartotojams teikia informaciją, kurios jiems reikia priimant sprendimus. Kad įmonės atlaikytų kitų konkurenciją, jos turi gaminti tas prekes ir teikti tas paslaugas, kurias vartotojai pirks. Tad galime sakyti, kad rinkos ekonomikos dėmesio centre yra vartotojai.

Tobulos rinkos gyvenime nerasime. Niekada nebūna situacijos, kai visos kainos kiekvienu momentu būtų tinkamos ir atspindėtų tikslią informaciją. Įvairiausi rinkos trūkumai yra realybė, su kuria rinkos ekonomika visada turės grumtis. Šie trūkumai turi būti įvertinti, palyginti su tais trūkumais, kuriuos dažnai lemia tiesioginis valdžios kišimasis.

Todėl valdžia, prieš imdamasi taisyti rinkos trūkumus, turi būti visiškai tikra, kad jos reguliavimo priemonės nepadarys daug žalos.

Konkurencija

Konkurentai – tai rinkos dalyviai, potencialiems pirkėjams siūlantys tapačius arba panašius poreikius tenkinančias prekes.

Konkurencija tarp įmonių iš esmės pasireiškia kaip konkurencija tarp jų prekių. Skiriamos tokios tarp prekių vykstančios konkurencijos rūšys: visuotinė, vertikalioji ir horizontalioji.

Gali kilti klausimas ką mums duoda konkurencija. Esant konkurencinei rinkai, gamintojai nuolat stengiasi mažinti savo gamybos kaštus, kad padidintų pelną. Didesnio gamybos efektyvumo dėka mažinami jos kaštai ir gamintojai gali pardavinėti savo gaminius mažesne kaina. Taigi skatindama efektyvumą konkurencija mažina prekių kainas.

Konkurencija taip pat verčia gamintojus gerinti kokybę ir plėsti prekių bei paslaugų asortimentą. Vartotojai greitai suranda, kuri firma siūlo geriausios kokybės prekes, todėl ta firma uždirba didesnį pelną nei jos konkurentai. O gamintojai, esant konkurencinei rinkai, turi nuolat ieškoti naujų ir patrauklių prekių bei paslaugų, kuriomis užkariauja didesnę rinkos dalį.

Besirungdamos rinkoje dėl vartotojų pinigų firmos gamina įvairesnių ir geresnės kokybės prekių pačiomis mažiausiomis kainomis. O kadangi mes visi esame vartotojai vadinasi, konkurencija mums visiems naudinga.

Panagrinėkime tris konkurencijos rūšis:

Visuotinė konkurencija – tai visų rinkoje siūlomų prekių varžymasis dėl pirkėjų joms įsigyti skirtų piniginių lėšų.

Pirkėjo turimos lėšos visada yra ribotos. Išleidęs pinigus vienoms prekėms, jis turi atsisakyti kitų. Todėl dėl pirkėjo paklausos ir jo pasirinkimo konkuruoja visos prekės ir jas gaminančios įmonės. Ypač šios konkurencijos įtaką jaučia pirkėjas, turintis nedideles pajamas ir todėl priverstas gerai apgalvoti ir planuoti savo išlaidas, nes, pavyzdžiui, tik sutaupęs lėšų, skiriamų drabužiams ar maistui, jis gali vykti į turistinę kelionę. Šioje srityje konkuruoti sudėtinga, nes gyventojų prekinių išlaidų struktūrą iš esmės formuoja tokie mikroaplinkos rodikliai kaip gyvenimo lygis, žmonių vertybinės orientacijos ir panašiai.

Vertikalioji konkurencija – tai varžymasis tarp tuos pačius pirkėjo poreikius tenkinančių skirtingų prekių rūšių.

Pavyzdžiui, vietoje sviesto galima vartoti margariną, vietoje miesos – žuvį, nusipirkus maisto pusgaminių galima atsisakyti maitinimo įmonių paslaugų ir panašiai. Ši konkurencija sunkiai pastebima, todėl įvairių šakų įmonėms kelia didelį pavojų.

Šiuo metu Jūs matote 31% šio straipsnio.
Matomi 661 žodžiai iš 2100 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.