Kodel plaukioti sveika
5 (100%) 1 vote

Kodel plaukioti sveika

KODĖL PLAUKIOTI SVEIKA

Plaukimas yra ne tik gyvybiškai būtinas Įgūdis, bet ir puiki fizinio aktyvumo forma, turinti teigiamą poveiki sveikatai.

Jau seniai žmonės pastebėjo vandens gydomąsias sa¬vybes. Senovės Graikijoje ir Romoje buvo garbinama švaros deivė Higiėja. Medicinos tėvas Hipokratas buvo gydymo vandeniu šalininkas. Jo mokinys Asklepiadas sveikatos pagrindu laikė gimnastiką, dieta ir vandens procedūras. Vėliau mokslininkų tyrimai pa¬tvirtino šią senovės išminčių tiesa.

Jeigu norite be streso ir prakaito idealiai išlavinti savo kūno formas ar apsaugoti savo sąnarius ir stuburą nuo didelės apkrovos, kuri patiriama fizinių pratimų sausumoje metu, vanduo yra tam puikiausia vieta. Plaukimo metu atliekant judesius rankomis ir kojomis (grybšnius) harmoningai lavėja beveik visi kūno raumenys, o vandens pasiprie¬šinimas dar labiau sustiprina ši poveikį. Išorinis vandens slėgis aktyvina kraujotakos sistemą ir pagerina kraujo sugrįžimą į širdį. Dėl plaukimo pratybų poveikio mažėja šir¬dies susitraukimų dažnis ir kraujospūdis. Tai susiję su plaukiančiojo horizontalia padėti¬mi ir nesvarumo būsena vandenyje, nes nejaučiama žemės traukos jėga, o vandens slėgis tolygiai pasiskirsto po visą kūną. Plaukimas ant nugaros palengvina stuburo tarpslankstelinių diskų apkrovimą ir atsargiai ištempia kaklo, pečių ir rankų raumenis, kurie dau¬geliui įprastomis sąlygomis dėl statinės sėdimos veiklos yra skausmingai Įtempti. Nesva¬rumo būklė vandenyje sudaro palankias sąlygas taisyklingai laikysenai formuotis, stubu¬ro iškrypimams gydyti, padeda atgauti judėjimo funkcijas po traumų. Tvirtos atramos ne¬buvimas didina galimybę atlikti judesius didesne amplitude, gerina sąnarių paslankumą.

Nors vandens slėgis pasunkina Įkvėpimą, tačiau skatina gilų iškvėpimą. Visa tai sti¬muliuoja kvėpavimo sistemos lavėjimą – stiprėja kvėpuojamieji raumenys, didėja krūti¬nės ląsta bei jos paslankumas, auga gyvybinis plaučių tūris. Vandens slėgis į kūno pavir¬šių, odą glostantis aptekančio vandens poveikis yra puikus, natūralus masažas, teigiamai veikiantis tiek odą, tiek ir raumenis. Be to, vandenyje yra dirginami įvairūs receptoriai, stimuliuojama centrines nervų sistemos veikla. Todėl reguliarios pratybos vandenyje vei¬kia raminančiai, atpalaiduojančiai.

Vandenyje atsidūrusį kūną jau savaime savitai veikia vandens keliamoji galia, todėl vandenyje paprastai jaučiame tik vos kelių kilogramų kūno masę. Tačiau kiekviena kūno dalis (galva, ranka, koja), iškelta iš vandens, reikšmingai padidina kūno svori ir apsunki¬na judėjimo pirmyn vandenyje galimybes. Dėl šios priežasties plaukimo specialistai re¬komenduoja mokytis racionalios plaukimo technikos.

Plaukimas yra viena iš fizinio aktyvumo formų, rei¬kalaujanti gana didelių energijos sąnaudų. Žmogaus ener-cijos sąnaudos plaukiant yra 5-10 kartų didesnės negu bėgant tuo pačiu greičiu. Tarp plaukimo greičio ir ener¬gijos sąnaudų yra kubinė priklausomybė. Pavyzdžiui, jei 6O kg sveriantis žmogus plauks 30 min., jis sudegins per 280 kalorijų. Todėl sistemingos plaukimo pratybos pa¬deda reguliuoti kūno svorį.

Labai svarbu ir tai, kad plaukiant dirba beveik visi kūno raumenys, yra ugdomos beveik visos fizinės ypaty¬bės (labiausiai ištvermė, jėga ir lankstumas), todėl plau¬kiko kūnas išsivysto harmoningai.

Saugaus elgesio vandenyje taisyklės

Pagrindinės žinios

Mūsų šalyje gausu natūralių vandens telkinių. Per Lietuvos teritoriją eina vienas ežeringiausių Europos ruožų. Yra ~2500 ežerų, didesnių kaip 0,1 km2. Mažesnių eže¬riukų yra dar ~1000-1500. Ežerai užima 1,5 proc. Lietuvos ploto. Lietuvos jūros kran¬to ilgis 99 km. Taip pat yra 758 upės, kurių ilgis daugiau kaip 10 km, iš jų 18 – ilgesnės kaip 100 km. 1 km2 teritorijos tenka vidutiniškai ~0,6 km upių vagos. Prie upių Įrengta daugiau kaip 340 tvenkinių, didesnių kaip 5 ha ploto.

Taigi karštais vasaros mėnesiais mėgautis vandens teikiamais malonumais tikrai yra kur. Atviri vandens telkiniai sutraukia daug poilsiaujančių suaugusiųjų ir vaikų. Tačiau kad poilsis prie vandens teiktų džiaugsmo ir malonumų, reikia žinoti saugaus elgesio vandenyje taisykles ir jų laikytis. Šių taisyklių nepaisymas gali tapti nelaimingų atsitiki¬mų vandenyje priežastimi. Dažniausiai nurodomos šios nelaimingų atsitikimų vandenyje priežastys:

• nemokėjimas plaukti;

• maudymosi taisyklių nepaisymas, savo galimybių pervertinimas;

• netvarkingas mažų vandens telkinių (tvenkinių, kūdrų) eksploatavimas;

• bloga vaikų priežiūra;

• alkoholio vartojimas;

• mažųjų laivų eksploatavimo taisyklių pažeidimas;

• saugaus elgesio žvejojant taisyklių pažeidimas ir pan.

• neatsargus elgesys ant užšalusių vandens telkinių.

Lent sken

Analizuojant nelaimingų atsitikimų priežastis pastebėta, kad dėl nemokėjimo plaukti nuskęsta apie 40 procentų visų žuvusiųjų vandenyje žmonių. Labai dažnai žmonės, pate¬kę į kritinę situaciją, žūva, nes netoliese esantys asmenys negali jų gelbėti, kadangi patys nemoka plaukti. Todėl svarbu ugdyti plaukimo įgūdžius nuo vaikystės. Tai gali padėti išsigelbėti vandenyje pačiam arba suteikti būtinąją pagalbą kitam.

Tačiau kartais net gerai mokantys plaukti žmonės gali patekti Į kritinę
situaciją van¬denyje ir dėl neatsargumo patirti mirtiną pavojų. Todėl būtina suprasti žmogaus ir van¬dens santyki, gerai žinoti elgesio vandenyje ir ant ledo taisykles bei jų laikytis, Įvertinti pavojingas situacijas maudantis ir stengtis jų išvengti.

Įsimink saugaus elgesio paplūdimyje ir vandenyje taisykles

Nemokėdamas plaukti, neik į vandenį giliau kaip iki krūtinės.

Atvėsk prieš maudydamasis, jei esi labai Įkaitęs saulėje, ir palik van¬deni tuojau pat, kai pasidarys šalta (žvarbu).

Nesimaudyk ką tik pavalgęs – luktelėk apie 1-2 valandas.

Nepažįstamas vandens telkinio dugnas gali kelti pavojų.

Nešok i vandenj galva žemyn, jei nepakankamai gilu ir neskaidrus vanduo. Apsižiūrėk, ar vandenyje toje vietoje, į kurią ruošiesi šokti, nėra kliūčių.

Venk pelkėto ir augalais užžėlusio vandens.

Neplauk ir nesimaudyk už perspėjamųjų ženklų, šalia plaukiojančių motorinių valčių, vandens motociklų, laivų kelių, užtvankų, tiltų at¬ramų.

Maudytis lyjant ir perkūnijos metu yra pavojinga.

Nepervertink savo jėgų ir mokėjimo plaukti natūraliame vandens tel¬kinyje. Upėje ir jūroje būk atsargus, nes gali būti povandeninių srovių.

Plaukioti ant pripučiamų čiužinių, žaislų ir automobilių kamerų yra pavojinga.

Plaukimas ir maudymasis juroje net esant 1-3 balų banguotumui yra pavojingas.

Stebėk šalia besimaudančius ir ypač mažamečius vaikus, nepalik jų be priežiūros vandenyje ir prie jo.

Nepersikaitink saulėje.

Užterštas vanduo! Nesimaudyk užterštame ir neatitinkančiame hi¬gienos reikalavimų vandenyje.

Nesimaudyk apsvaigęs nuo alkoholio, narkotikų ar kitų vaistų.

Nešauk pagalbos, jei iš tikrųjų negresia pavojus, tačiau padėk kitam, jei tavo pagalbos labai reikia.

Buk atsargus ant užšalusių vandens telkinių:

Šiuo metu Jūs matote 30% šio straipsnio.
Matomi 1115 žodžiai iš 3692 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.