Komunikacija organizacijos viduje
5 (100%) 1 vote

Komunikacija organizacijos viduje

Komunikacija yra bendravimas, informacijos ir žinių perdavimas, keitimasis patyrimu, mintimis, išgyvenimais. Komunikacija gali būti įvairi – intrapersonalinė (vidinė), interpersonalinė (tarp dviejų individų), grupinė, organizacinė, viešoji; ji gali būti paprasta ir sudėtinga, formali ir neformali, žodinė, rašytinė, vizualinė. Šiandien ypatingos reikšmės įgauna komunikacijos efektyvumas organizacijose, nes organizacijos tampa sudėtingesnės struktūriniu ir technologiniu požiūriais, auga organizacijos vidaus ir išorės informacijos srautai. Besikeičianti aplinka reikalauja iš organizacijų greitų pokyčių, kurie neįmanomi be efektyvios komunikacijos. Kolektyvo nariai yra susiję vienas su kitu ir su išorės publikomis informacijos saitais. Visa tai komunikacijos valdymą daro labai svarbiu organizacijų strategijos ir raidos elementu.

Yra išskiriami keli organizacijų komunikacijos tipai:

· Organizacijoms bendraujant su aplinka (už organizacijos ribų) ;

· Organizacijos viduje

Šiandien aš norėčiau išsamiau aptarti komunikaciją organizacijos viduje.

Tokia komunikacija gali vykti formaliais ir neformaliais kanalais.

Pirmiausiai aptarsiu formalią komunikaciją, jos privalumus ir trūkumus.

Formalios komunikacijos santykiai yra realizuojami komunikacijų tinkle, kurį lemia formali organizacijos struktūra. Paprastai komunikacijos vyksta horizontaliai- informacija perduodama ir priimama tame pačiame hierarchiniame lygyje, bei vertikaliai- tarp skirtingų hierarchinių lygių.

Vertikaliai informacija komunikuoja dvejopai:

· Informacija perduodama iš vadovų pavaldiniams- „ komunikacija žemyn“

· Informacija perduodama iš pavaldinių vadovams- „komunikacija aukštyn“

Priklausomai nuo vadovo vadovavimo stiliaus, situacinių sąlygų vertikali komunikacija hierarchiniuose santykiuose gali būti:

· Vienpusė- vadovas pateikia pavaldiniams informaciją ir nesiekia grįžtamojo ryšio;

· Dvipusė- tai laisvas pasikeitimas idėjomis. Ši komunikacija užima daugiausiai laiko, bet yra labai efektyvi;

· Vienpusė komunikacija su grįžtamuoju ryšiu- vadovas informaciją pateikia ir klausia, kaip ji suprasta.

VERTIKALI KOMUNIKACIJA- tai informacijos perdavimas ir priėmimas skirtinguose hierarchijos lygiuose. Pvz. Paliepimų perdavimas organizacijos nariams ( darbuotojams) – tai komunikacija „iš viršaus į apačią“. „Iš apčios į viršų“ perduodamos žinios, pateikiamos idėjos ar problemos, kurias reiktų spręsti.

Iš viršaus į apačią dažniausiai pranešama:

· Apie einamuosius uždavinius;

· Apie prioritetų pasikeitimą;

· Apie rekomenduojamas procedūras;

· Apie tam tikrų procedūrų taikymą ir pan.

Komunikacija iš viršaus į apačią apima:

· Tikslų įgyvendinimą;

· Darbo instrukcijas;

· Procedūrų bei veiksmų išaiškinimą;

· Grįžtamojo ryšio būtinumą;

· Papildomos informacijos teikimą.

Tačiau komunikuojant iš viršaus į apačią paitaiko įvairių kliučių. Tai gali būti:

· Nepakankama arba neaiški informacija. Pvz. Jei vadovas, pateikdamas užduotį darbuotjui, jos nepaaiškina arba pateikia per mažai informacijos, ji organizacijos nariui gali būti visai nenaudinga.

· Informacijos perteklius. Kartais kyla problemų, kai informacijos būna per daug. Pvz. Gali būti labai daug pranešimų, todėl sunku sukoncentruoti dėmesį į bent vieną iš jų. Be to pranešimas gali būti per ilgas, užgožiantis svarbia informaciją.

· Netinkamas laikas (pvz. Darbo dienos pabaiga).

· Iškraipymas ir filtravimas. Tai gali sąlygoti įvairios priežastys. Pvz. Per menki komunikavimo įgūdžiai. Tačiau pranešimas gali būti iškraipytas ir sąmoningai (pvz. Kažkas nutylėta). Filtruojant gali būti pateikta tik dalis informacijos.

Organizacijai taip pat labai reikalingas komunikavimas iš apačios į viršų. Šis komunikacijos tipas atitinka „viršūnių“ informavimo funkciją. Tokiu būdu vadovai sužino:

· Apie tai, kas vyksta organizacijos žemiausiuose sluoksniuose;

· Apie jau iškilusias bei galimas problemas;

· Įvertina galimus pokyčius.

R.L. Daft išskiria penkis komunikavimo iš apačios į viršų informacijos tipus:

1. problemos formulavimas ir prieštaravimo akcentavimas. Tokiuose informacijose apibūdinamos pagrindinės problemos bei prieštaravimai, kurių pasitaiko einamuosiuose organizacijos reikaluose. Vadovai sužino apie sunkumus organizacijoje.

2. siūlymai organizacijos tobulinimo klausimais. Vadovams išsakomos idėjos, kurios leistų pagerinti darbo procedūras. Dėl to pagerėja darbinės veiklos efektyvumas bei kokybė.

3. ataskaitos apie atliktas užduotis.

4. nusiskundimai ir diskusijos. Tai įvairi informacija apie organizacijos narių skundus ir konfliktus.

5. finansinė informacija.

Komunikacijos iš apačios į viršų problemos:

· Rizika. Ji dažniausiai susijusi su pasitikėjimu organizacijos vadovu. Organizacijos nariai gali daug laimėti pasitikėdami vadovu ir atvirai aptardami nusiskundimus. Tačiau kai kuriems vadovams tai gali napatikti ir pavaldiniai gali susilaukti neigiamų pasekmių.

· Iškraipymas. Dažnai pavaldiniai, bijodami vadovo „pagražina“ informaciją apie padėtį organizacijoje. Jie bijo, jog dėl nesėkmių gali būti apkaltinti, todėl pateikdami informaciją ją „sušvelnina“.

· Padėties skirtumai. Pasitaiko tokių
vadovų, kurie „teisę kalbėti“ pasilieka tik sau, o pavaldiniams lieka tik „teisė klausyti“. Dėl to nemažai gerų ir naudingų idėjų pavaldiniai neišsako.

· Užduočiu neapibrėžtumai. Tai pagrindinė organizacijos problema. Ji atsiranda tada, kai organizacijos nariai pajunta informacijos trūkumą ar jos iškraipymą. Neapibrėžtumas turi neigiamos galios visos organizacijos veiklai.

Šiuo metu Jūs matote 50% šio straipsnio.
Matomi 769 žodžiai iš 1528 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.