Konfliktai ir jų sprendimo būdai
5 (100%) 1 vote

Konfliktai ir jų sprendimo būdai

KONFLIKTAI IR JŲ SPRENDIMO BŪDAI

Turinys

Turinys 2

Įvadas 3

Konfliktų priežastys 3

Konfliktų formos 3

Konfliktų įveikimo būdai 5

Elgesio strategijos konfliktuose 6

Konfliktai organizacijose 7

Tarpasmeniniai konfliktai 8

Išvados 10

Literatūra 11

Įvadas

Žodis „konfliktas“ yra kilęs iš lotynų kalbos žodžio „conflictus“, kuris reiškia „susidūrimas“. Konfliktas – tai priešingų, nesuderinamų jėgų susidūrimas, sukeliantis stiprius, dažniausiai nemalonius išgyvenimus. Toliau norėčiau panagrinėti konfliktų priežastis, taip pat jų formas, tipus, aptarti konfliktų įveikimo būdus, paanalizuoti elgesio strategijas įvykus konfliktui, apžvelgti konfliktus organizacijoje ir tarpasmeninius konfliktus.

Konfliktų priežastys

Pirmiausia kyla klausimas, kodėl apskritai kyla konfliktai? Dažniausiai pasitaikanti konflikto priežastis – netolerantiškumas situacijai. Žmogus turi susidaręs išankstinę nuostatą ir savo nuomonės nenori pakeisti. Žmonės, kurie bet kokia kaina siekia išsikovoti aplinkinių pripažinimą, užimti prestižinę vietą visuomenėje, paprastai yra konfliktiški. Konfliktai kyla ir keliant nerealius reikalavimus tam tikrose situacijose.

Konfliktui įsiliepsnojus, susitaikyti yra labai sudėtinga. Konfliktuodami žmonės siekia įrodyti savo vertę, jie negali tiesiog nusileisti priešingai mąstančiam žmogui, nes tokiu būdu jis parodytų, jog yra silpnesnis. Konflikto įkarštyje žmogus mąsto nebe taip lanksčiai – jis kartoja tuos pačius argumentus, į situaciją žiūri tik iš savo pozicijos ir nesistengia jos įvertinti jokiu kitu aspektu.

Konfliktų formos

Konfliktai gali kilti skirtingose situacijose ir gali būti įvairių formų. Tai:

1. Individo vidiniai arba asmeniniai konfliktai. Tokie konfliktai įvyksta susidūrus beveik vienodai stipriems, bet priešingiems žmogaus motyvams, poreikiams, interesams, potraukiams ar panašiai.

2. Tarpasmeniniai konfliktai. Tai žmonių, kurie siekia nesuderinamų tikslų, laikosi nesuderinamų požiūrių į vertybes ir normas ir mėgina jas realizuoti tarpusavio santykiuose, susidūrimas, arba tokių žmonių, tarp kurių vyksta konkurencinė kova, nes jie siekia to pateis tikslo, o tas tikslas gali būti pasiektas tik vieno iš konfliktuojančiųjų.

3. Tarpgrupiniai konfliktai. Tai socialinių grupių, kurios siekia nesuderinamų tikslų ir praktiniais veiksmais trukdo viena kitai, susidūrimas.

Konfliktus bandoma klasifikuoti pagal tam tikrus parametrus:

• Pagal konflikto rezultatus:

o Konstruktyvūs konfliktai. Tokių konfliktų atveju problema išsprendžiama – randamas sprendimas, priimtinas priešingoms konfliktuojančioms pusėms. Konstruktyvūs konfliktai skatina susidomėjimą, smalsumą, problemų kėlimą ir sprendimų ieškojimą, tarnauja asmeniniams ir socialiniams pokyčiams.

o Destruktyvūs konfliktai. Jų pasekmė – neišspręstas konfliktas. Tokiu atveju konfliktuojančios pusės arba nutaria nespręsti konflikto, vilkina jį, arba konfliktas, ir su juo susijusios neigiamos pasekmės auga ir gali išsivystyti į destruktyvius veiksmus. Destruktyvūs konfliktai sumažina bendradarbiavimą, iššaukia smurtą ir priešiškumą, skatina socialinį regresą.

. • Pagal organizacijos lygį:

o Vertikalūs konfliktai. Jie kyla tarp skirtingų organizacijos hierarchinių lygių. Dažniausiai vertikalūs konfliktai kyla dėl neadekvataus bendravimo tarp skirtingų hierarchinių struktūrų darbuotojų, dėl skirtingų jų interesų, požiūrių, bendradarbiavimo trūkumo. Taip pat vertikalūs konfliktai kyla, mėginant derinti darbo reikalavimus su asmeniniais poreikiais.

o Horizontalūs konfliktai kyla tarp to paties hierarchinio organizacijos lygio darbuotojų, pavyzdžiui tarp skyrių, departamentų. Horizontalių konfliktų užsimezgimui bene didžiausią reikšmę turi tarpusavio priklausomybė tarp departamentų. Jei du departamentai turėdami diferencijuotus tikslus, funkciškai yra priklausomi vienas nuo kito, yra didelė konflikto tikimybė.

. • Pagal trukmę:

o Trumpalaikiai. Jie sprendžiami ir išsprendžiami pakankamai greitai.

o Ilgalaikiai. Juos sukėlusi problema yra neišsprendžiama – tai dažniausiai vertybių, nuostatų konfliktai.

. • Pagal dalyvius:

o Interpersonaliniai

o Tarpgrupiniai

o Konfliktai tarp didelių socialinių grupių.

Konfliktų įveikimo būdai

Įsiliepsnojus konfliktui, atitinkamai kyla klausimas – o kaip konfliktą užgesinti? Konflikto sprendimo būdai gali būti tiesioginiai ir netiesioginiai. Sprendžiant konfliktą tiesiogiai, paprastai dalyvauja abi konfliktuojančios pusės, o kartais ir trečiasis nešališkas asmuo. Jis gali užjausti, padėti išspręsti konfliktą.

Yra keletas netiesioginių konflikto sprendimo būdų:

1) Konflikto sprendimas, išliejant jausmus. Nereikia stengtis gesinti „užsidegusio“ žmogaus jausmų, reikia leisti jam išsilieti. Gali būti, kad netrukus jo neigiami jausmai atslūgs, ir konflikto nebeliks, ar bent jau jis nebus tos priešiškas.

2) „Pozicijų pasikeitimo“ principas. Tai universalus konflikto mažinimo būdas, kuris tinka ir šeimoje, ir darbe, ir tarp studentų. Konfliktuojantieji asmenys turėtų susikeisti pozicijomis. Šis būdas labai veiksmingas, nors tikrai sunkus.

Šiuo metu Jūs matote 30% šio straipsnio.
Matomi 714 žodžiai iš 2350 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.