Konfliktai labaratorinis
5 (100%) 1 vote

Konfliktai labaratorinis



Kiekvienas mūsų, ar to norime, ar ne, susiduriame su konfliktais. Tai pasakytina tiek apie asmeninį žmogaus gyvenimą, tiek ir apie organizacijas. Norėdami pradėti kalbėti apie tai kaip rasti konfliktų sprendimo būdą turime išsiaiškinti, ką reiškia pats žodis “konfliktas”. Konfliktai – priešingų, nesuderinamų požiūrių susidūrimas, keliantis stiprius, neigiamus išgyvenimus. Pavyzdžiui, aiškinamuosiuose žodynuose konfliktas apibūdinamas kaip “opozicija”, “kontroversija”, “susidūrimas”, “mūšis”, “nuožmus nesutarimas”. Dar konfliktą galima apibūdinti kaip dviejų ar daugiau žmonių, grupių ar didesnių socialinių sistemų su nesuderinamais tikslais priešišką elgseną viena kitos atžvilgiu.

Kiekvienas žmogus, atidžiau pažvelgęs į savo dvasinį pasaulį, pastebės, kad atskiri jo paties norai ir interesai ne visada darnūs. Skirtingi norai ir interesai žmogaus elgesį ir pastangas dažnai kreipia nevienodai. Nėra paprasta susikurti ir aiškius individualius įsitikinimus bei nuostatas. Dėl to individo moralinė sąmonė visada yra kažkiek konfliktiška. Doroviškai nepriekaištingas elgesys dažnai esti nepriekaištingų apmąstymų, sunkios motyvų kovos pasekmė. Dar daugiau prieštaringumo pastebėsime žmonių tarpusavio santykiuose. Žmonių dorumas iš dalies ir pasireiškia tuo, kad jie, bendraudami tarpusavyje, konfliktuoja ir kiek sugeba konfliktų išvengti, o dar svarbiau, kaip konfliktų atvejais elgiasi.

Priešingų požiūrių susidūrimas gali vykti:

· organizacijos lygiu, pavyzdžiui, nesutariama dėl ribotų išteklių paskyrimo, dėl skirtingai suvoktų organizacijos tikslų ir jos vertybinių nuostatų, dėl netinkamai perduotos informacijos;

· tarpasmeniniu lygiu, pavyzdžiui, nesutaria asmenys, turintys skirtingus charakterius, tikslus, vertybines nuostatas.

Konfliktai dažniausiai asocijuojasi su agresija, ginčais, pykčiu, praradimais, neapykanta. Todėl viešpataują nuomonė, kad konfliktai yra nepageidautini, jų reikia vengti ir spręsti juos vos tik užsimezgusius. Retai kas susimąsto apie teigiamus aspektus – pasikeitimą idėjomis, susitarimus, naują supratimą, bendradarbiavimą. Kinai žodžiui “konfliktas” parašyti vartoja du simbolius: vienas jų reiškia “pavojų”, kitas “progą”.

Konflikto nauda, teigiamas jo poveikis tas, jog jis atveria galimybes:

ü geriau pažinti, daugiau sužinoti apie kito žmogaus poreikius ir jų tenkinimą;

ü darbuotojams geriau pažinti vieniems kitus;

ü viską išsiaiškinti ir tuo pagerinti tarpasmeninius santykius;

ü pašalinti įvairius trūkumus ir labiau įsitraukti į darbinę ir visuomeninę veiklą;

ü grupei susivienyti, padidinti savo sutelktumą, ugdyti “mes” jausmą;

ü vystytis, pašalinti sąstingį;

ü naujų, geresnių idėjų atsiradimas;

ü būtinybė ieškoti naujų požiūrių ir metodų

ü žmonės priversti išreikšti savo požiūrį

ü žmonės turi galimybę patikrinti savo sugebėjimus

ü konflikto metu atsiradusi įtampa paskatina susidomėjimą ir kūrybiškumą.

Kenksmingi, neigiami konfliktai pasireiškia tuo, jog:

ü problemos lieka neišspręstos;

ü suintensyvėja neigiami santykiai, grupės net išsisklaido;

ü jie nestimuliuoja ieškojimų;

ü grupėje padidėja įtampa, priešiškumas;

ü darbuotojai linkę išplėsti nesutarimus;

ü kai kurie žmonės jaučiasi nugalėti ir pažeminti;

ü darbuotojai atitolsta vieni nuo kitų;

ü įsiviešpatauja nepasitikėjimas ir įtarumas;

ü žmonės, kurie turėtų bendradarbiauti, remiasi tik savo siaurais interesais

ü kai kurie organizacijos nariai priversti išeiti iš darbo.

Tinkamas konflikto valdymas sąlygoja teigiamus padarinius ir pašalina konfliktą lėmusias priežastis. Konflikto sprendimo algoritmas:

“Garo išleidimas”

Æ

Nepasitenkinimo konkretizavimas

Æ

Sutikimas, kad kaltinimai ar priekaištai turi pagrindą

Æ

Paaiškinimas, kad vertinate situaciją

Æ

Abiem šalims priimtino sprendimo radimas

Pateiktasis veiksmų algoritmas potencialią konfliktinę situaciją gali paversti konstruktyviu dialogu. Tiesa jis reikalauja vidinių pastangų ir įprastinio spontaniško reagavimo konfliktinėje situacijoje atsisakymo.

“Garo išleidimas”

Kai supykęs partneris ateina pas jus su pretenzijomis, jis pirmiausia nori išlieti savo nepasitenkinimą, išsakyti, tegu nekonstruktyviai ir neaiškiai, savo nuoskaudas. Apimtas intensyvių emocijų, jis menkai tegali suvokti, ką pats sako ir ką jūs jam atsakote. Todėl beprasmiška iškart bandyti racionaliai įsiterpti – partneris jūsų vis tiek neišgirs, be to, jūsų bandymą pasisakyti gali suprasti kaip norą prieštarauti, nesutikti su kaltinimu. Pradžioje geriau patylėti, leisti kaltintojui išsikalbėti. Jei jo nepertraukdamas įdėmiai išklausysite “tirados””pradžią, pamatysite, kad
emocijos atlėgsta, o partnerio akyse tarsi atsiranda klausimas: “Na, ką gi tu pasakysi?” Tai ženklas, kad galima pradėti dialogą.

Nepasitenkinimo konkretizavimas

Partnerio dažniausiai būna apibendrinti, nekonkretūs (“Jūs – blogas vadovas! Kiek gali tęstis ta netvarka! Maniau, kad tu tikras draugas, o tu …” ir pan.). Norėdami pagerinti situaciją, turite tiksliai žinoti nepasitenkinimo priežastį. O ji gali būti visai menka, kartais mažai bendro teturinti su tuo priekaištu, kurį girdėjote pokalbio pradžioje. Jums būtina sukonkretinti priežastį. Tarkime, girdėjote išvardytuosius priekaištus. Tuomet būtų racionalu patikslinti: “Kas liudija, kad aš esu blogas vadovas? Iš ko sprendžiate, kad mūsų įstaigoje – netvarka? Kas tau sukėlė nepasitikėjimą manimi?” Verta tikslinti, konkretizuoti tol, kol tiksliai sužinosite, koks veiksmas, įvykis ar poelgis sukėlė partnerio nepasitenkinimą.

Sutikimas, kad kaltinimas, priekaištai turi pagrindą

Puolantysis tikisi, kad jūs ginsitės, ir yra pasąmoningai pasirengęs “mesti į mūšį rezervą”. Kai randate būdą sutikti su kaltinimu, nuginkluojate priešininką. Sutikti, kad kaltinimai, priekaištai turi pagrindą, nereiškia, jog pripažįstate partnerį esant teisų. Jūs galite tik konstatuoti: partnerio akimis, jūsų veiksmai galėjo atrodyti neteisėti, nepagrįsti, amoralūs ir pan. Tuo pabrėžiate, kad supratote partnerio nepasitenkinimo priežastį, o tai visai nereiškia, kad sutinkate su tuo, kaip partneris interpretavo situaciją. Tikėtina, kad jūsų kitoks požiūris. Jei sėkmingai konkretizavote partnerio nepasitenkinimo priežastį ir sutikote su tuo, kad jo nepasitenkinimas pagrįstas, pastebėsite, kad jūsų partneris pasikeitė: nurimo, klausosi jūsų kalbos, į kai kurias jūsų frazes atsako “taip”. Jūs jau pusiaukelėje į tarpusavio supratimą! Belieka išdėstyti savo nuomonę ir rasti bendrą sprendimą.

Paaiškinimas, kaip jūs vertinate situaciją

Šiuo metu Jūs matote 30% šio straipsnio.
Matomi 976 žodžiai iš 3236 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.