Konfliktas
5 (100%) 1 vote

Konfliktas

ĮVADASPrisiminimai apie įvykusius konfliktus, kaip taisyklė, sukelia

nemalonias asociacijas: grasinimus, priešiškumą, nesupratimą, bandymus,

kartais beviltiškus, įrodyti savo teisumą ir skriaudas… To pasekmė,

susidariusi nuomonė, kad konfliktas – negatyvus reiškinys, kurio

nepageidauja nei vienas iš mūsų. Tačiau konfliktai kyla beveik visose

žmogiškojo gyvenimo sferose. Galima teigti, kad konfliktai neišvengiami,

taip pat ir pavojingi, nes griauna žmonių santykius.

Prasidėjusį konfliktą sunku sustabdyti. Tai paaiškinama tuo, kad

kiekviena agresija ar priešiškumas priveda prie atsakomųjų veiksmų, kurie

dažniausiai būna žymiai stipresni nei pirminiai.

Šiandieninės konfliktinės situacijos tampa vis aštresnės ir apima vis

daugiau žmonių. Paprasčiausia nuoskauda gali peraugti į agresiją prieš

konfliktuojančią pusę.

Šiame darbe aptarsiu mūsų kasdieniniame gyvenime dažniausiai sutinkamą

ir bene aktualiausią – tarpasmeninį konfliktą.

KONFLIKTAS – KAS TAI?

Plačiąja prasme konfliktas – tai prieštaravimų paūmėjimo kraštutinis

atvejis, kai priešingos pozicijos, interesai, požiūriai negali būti

įgyvendinami vienu metu. Konfliktas suvokiamas kaip jėga, kelianti

rūpesčių, suardanti buvusią tarpusavio santykių pusiausvyrą. Konfliktiškas

elgesys gali būti įvairus, pradedant intelektualiniais ginčais, baigiant

fizinės jėgos naudojimu, kuris sąlygoja turtinę ar asmeninę žalą. Priešiška

elgsena gali būti paslėpta, gali būti akivaizdi – tiesioginė. Ši elgsena –

abipusė, nes kovoja du ar daugiau žmonių, vieno konflikto dalyvio elgsena

sulaukia kito dalyvio atsakomosios elgsenos.

Tarpasmeniniai konfliktai turi tam tikras priežastis, kurios yra

įvardijamos kaip konfliktogenai:

1. Pranašumo siekimas:

√ Atviras savo pranašumo demonstravimas – įsakymai, grasinimai,

kritika, kaltinimas,

√ Nuolankus santykis – geranoriškas pranašumo demonstravimas,

√ Gyrimasis – apie sėkmę lemiančius faktorius,

√ Aš manau,

√ Savo patarimo primetimas,

√ Kito žmogaus pertraukimas jam kalbant – tartum man tavo mintys

nerūpi,

√ Informacijos slėpimas,

√ Pinigų skolinimas – juk laiku tai negrąžinsi,

√ Bandymas atsakomybę suversti kitam – prašant ką nors padaryti,

√ Etiniai pažeidimai – stumtelėjimai, užmynimai ir net

neatsiprašoma,

√ Pasijuokimas iš kito – “patraukiant per dantį.

2. Agresija – konfliktogenų grupė.

Agreso – užpuolimas. Agresija būdinga kai kuriems žmonėms:

“sunkiems” žmonėms, smurtautojams.

Situacinis agresyvumas – FRUSTARACIJA – kylantis susiduriant su tam

tikra kliūtimi siekiant tikslo.

3. Egoizmas

Egoistas – siekia tik asmeninės naudos ir tai ne visada būna

teisinga, nes tai daroma kitų žmonių.

Kaip išvengti tarpasmeniniuose santykiuose Konfliktogenų?

1) Prisiminti, kad bet koks neatsargus pasakymas gali būti

konflikto priežastis,

2) Būtina pašnekovui būti empatišku,

3) Elgtis su kitais taip, kaip norėtum, kad kiti su tavimi elgtųsi.Pagal formą konfliktai skirstomi:

– asmeniniai;

– tarpasmeniniai;

– konfliktai tarp grupių.

Tačiau randami ir kitokie konfliktų skirstymai:

– paslėpti arba nenumatyti konfliktai;

– atviri arba numatyti konfliktai;

– konfliktai, kilę dėl asmenybės savybių;

– situacijos sąlygoti konfliktai.

Konfliktai grupėje gali būti skirstomi ir į:

– konstruktyvinius konfliktus, kurie stimuliuoja grupės dinamiką,

naudingi kaip profilaktiką prieš grupės sąstingį;

– destruktyvius konfliktus, kurie ardo grupę.

Konfliktas pasižymi ir savo dinamika. Tai dažniausiai susidarius

palankioms sąlygoms, prasideda nesutarimų ir kivirčų epizodinė grandinė,

kuri turi polinkį tolydžiai, didinant potencialą, pasiekti kulminaciją.

Konfliktiška elgsena gali būti verbalinė –neverbalinė. Priešiškumas

gali būti išreiškiamas žodžiais, gestais, raštu, įvairiais veiksmais.

Konfliktiška elgsena gali būti aktyvi arba pasyvi. Konfliktiška elgsena

gali būti atvira arba užslėpta.

Konfliktiška elgsena:

√ Dviejų žmonių sąveika;

√ Tiesioginė – netiesioginė;

√ Verbalinė – neverbalinė;

√ Atvira – paslėpta.

Konfliktišką elgseną sąlygoja asmenybės aplinka bei socialinė

psichologinė aplinka.Daugumos autorių nuomone esti predisponuojantis

konfliktišką elgseną reiškinys – situacijos konfliktiškumo suvokimas. Jį

lemia subjektyvi prieštaravimo svarba, prasmė tam individui, turinčiam

individualią gyvenimo, patirtį, vertybių orientaciją bei motyvaciją. Šis

suvokimas susijęs su individualaus tolerancijos slenksčio peržengimu, kai

ima dominuoti tai kas žmones supriešina.

Konfliktas turi misiją – atkurti, normalizuoti, pagerinti situaciją ar

pašlijusius santykius. Todėl jį reikia vertinti kaip atsiradusią galimybę

ar kilusią
problemą. Tačiau pirma, į konfliktą žvelgiame kaip į situaciją,

kai nesutampa nuomonės, interesai dviejų asmenų, subjektų arba oponentų,

kai priežastis – konkretus konflikto objektas/ginčo dalykas.

Konflikto situacija suprantama, kaip situacija, kylanti dėl skirtingo

žmogaus požiūrio, skirtingo įvairių reiškinių suvokimo. Kai tokia situacija

kelia grėsmę nors vieno iš sąveikos dalyvių suformoluotam tikslui, tai

susidaro konfliktinė situacija. Konfliktinė situacija – tai prieštaringos

šalių pozicijos kokiu nors klausimu. Stebimas priešingų tikslų ir įvairių

priemonių jiems pasiekti naudojimas, interesų nesutapimas. Konfliktinės

situacijos pagrindas – smulkmeniški ginčai , nelaiku pasakytas žodis,

nuomonė,- ir konfliktas gali prasidėti, tai salyga konfliktui kilti, taip

pat turi būti būsimo konflikto dalyviai – subjektai/oponentai, taip pat

ginčo dalykas – konflikto objektas.

Konflikto subjektai –tai konfliktinės sąveikos dalyviai. Jais gali

būti asmenybės, grupės, organizacijos. Oponentai privalo turėti galimybę

veikti savo, o ne trečiųjų asmenų vardu.Jie neturi būti priemonė kažkieno

interesams įgyvendinti. Tai būtų jau tarpininkų dalyvavimas, o ne konkrečių

Šiuo metu Jūs matote 50% šio straipsnio.
Matomi 824 žodžiai iš 1641 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.