Korekcine kuno kultura
5 (100%) 1 vote

Korekcine kuno kultura

Turinys

1. Įvadas 3

2. Laikysenos įvertinimas 4

3. Svarbiausi korekcinės kūno kultūros principai 6

4. Laikysenos koregavimo pratimai 8

5. Literatūra 13

Įvadas

Kiekvienas privalome rūpintis savo sveikata. Juk ji, kaip ir gera savijauta, žvali nuotaika, daug priklauso nuo mūsų pačių. Deja, toks požiūris nėra populiarus. Savo sveikatai, ligų profilaktikai ir sveikai gyvensenai dėmesio skiriama per mažai. Susigriebiame, kai pajuntame skausmus, o tada dažniausiai būna per vėlu ką nors keisti. Todėl turime išugdyti jaunai asmenybei poreikį siekti dvasinės ir fizinės harmonijos. Kaip kūno kultūros specialistas didelį dėmesį privalau skirti fiziniam kūnui, jo lavinimui, funkcinių galimybių plėtotei, sveikos gyvensenos saviugdai. Šiuo metu daug moksleivių turi įgimtų ar įgytų ligų, traumų, laikysenos sutrikimų, kojų ir pėdų deformacijų, todėl jiems yra ribojamas fizinis krūvis. Siekiant juos įvesti į pilnavertį fizinį gyvenimą privalome parengti individualias programas ugdyti reikiamus įgūdžius priklausomai nuo medicininės diagnozės. Šiame darbe apžvelgsiu laikysenos sutrikimus nes jų daugiausiai teko sutikti per penkerius darbo metus.

Racionalus, fiziologiškai ir higieniškai pagrįstas fizinis lavinimas negalimas be pagrindinių vaiko organizmo funkcijų pažinimo. Kiekvienam vystymosi etapui yra nustatyti leistini tam tikri fiziniai krūviai. Neatsakingas kūno kultūros pratybų suvokimas, per didelių krūvių, neatitinkančių vaiko organizmo galių, taikymas mažina pedagoginio proceso efektyvumą, gali padaryti neatitaisomos žalos vaiko organizmui. Svarbiausios morfologinės ir funkcinės vaiko organizmo savybės, gyvybiškai svarbių sistemų būklė, būtinumas formuoti judėjimo funkcijas lemia pradinio mokymo etapo sveikatingumo kryptį. Šiam amžiui būdingiausiais požymis – vystymosi procesų nebaigtumas, dėl vaiko reakcijos į išorinius veiksnius (dirgiklius) yra specifiška.

Kūno kultūros mokytojas turi gerai suprasti įvairių amžiaus grupių (jaunesniojo 6-11 metų, vidutinio-12-15 metų ir vyresniojo mokyklinio amžiaus -16-18 metų) ypatumus. Labai svarbu nustatyti tam tikroms amžiaus grupėms judriųjų žaidimų turinio ir formos skirtumus, be to, sumaniai juos pritaikyti prie esamų sąlygų.

Laikysenos įvertinimas

Laikysena – individuali įprastinė kūno padėtis judant ir nejudant. Ją lemia fiziologinės kreivės, kurios priklauso nuo įvairių kūno dalių svorio ir raumenų jėgos. Laikysena tai ne tik harmoningas žmogaus išsivystymas, bet gera sveikata, grožis.

Netaisyklinga laikysena, figūra su atsikišusiu pilvu ar pakumpusiais pečiais – patys negražiausi žmogaus išorės bruožai, kuriuos priimta laikyti žemos kultūros požymiu ir auklėjimo trūkumu. Kūno kultūra ir įvairūs fiziniai pratimai padeda gerinti organizmo funkcijas, jais tobulinama figūra, tobulinamas judesių grakštumas, plastiškumas, išraiškingumas, ugdoma taisyklinga laikysena.

Netaisyklingos laikysenos bruožai yra šie:

• Nuo vertikalios kūno ašies (žiūrint iš šono) nuleista ar atlošta galva;

• Atkišti į priekį, pakelti arba asimetriški pečiai, išpūstas pilvas, pernelyg didelis juosmens išlinkimas (lordozė), atsikišęs dubuo;

• Palinkusi nugara ir įdubusi krūtinės ląsta.

Skiriamos šios netaisyklingos laikysenos formos:

Apvali nugara, kuriai būdingas stuburo krūtinės dalies fiziologinio linkio atgal (kifozės) padidėjimas. Vertikalioji kūno ašis šiuo atvėju yra už dubens ašies. Galva kiek palinkusi į priekį, pečiai ir krūtinės ląsta nuleisti, pilvo raumenys sutrumpėję, o nugaros persitempę. Dubens pasvirimo kampas padidėjęs, mentės asikišusios. Tarpslankstelinių diskų priekinė dalis labiau suspausta.

Apvaliai įgaubta nugara susiformuoja, padidėjus stuburo krūtinės dalies fiziologiniai kifozei bei juosmens ir kaklo lordozėms. Esant tokiai netaisyklingai laikysenai, normalūs stuburo linkiai darosi ryškesni, jie tarytum padidėja. Apvalia įgaubtos nugaros forma susijusi su dubens pasvirimo kampo padidėjimu. Didėja juosmens išlinkimas į priekį (lordozė), kad būtų subalansuotas kūno svorio centras. Esant apvaliai įgaubtai nugarai, tiesiamieji stuburo raumenys persitempia ir susilpnėja, priekiniai (lenkiamieji) krūtinės ląstos raumenys ir raiščiai sutrumpėja, pečiai palinksta į priekį, padidėja šonkaulių palinkimo kampas. Dar labiau ryškėjant juosmens lordozei, persitempia pilvo raumenys, priekinė pilvo siena išsipučia.

Plokščia nugara yra apvaliai įgaubtos nugaros priešybė. Fiziologiniai stuburo linkiai sumažėja, išsilygina. Sumažėjus dubens pasvirimo kampui, beveik visiškai išnyksta juosmens lordozė. Dėl to sumažėja stuburo elastingumas, jo stangrumas bei lankstumas. Vaikai, kurių plokščia nugara, yra ypatingai linkę į skoliozę. Jų nugaros raumenys silpni, mentė atsikišusios, krūtinės ląsta suplokštėjusi.

Taisyklinga laikysena – tai įprasta kūno padėtis, kai žmogus ypatingai neįtempdamas raumenų, sugeba tiesiai laikyti liemenį ir galvą. Kad vaikščiotume taisyklingai, turime pečius truputį atlošti atgal, kad mentės priartėtų prie stuburo, pilvą įtraukti, ištiesti. Taisyklinga laikysena nebūna įgimta. Ji priklauso nuo stuburo ir jo linkių.
Vaikui gimus, linkiai atsiranda ne iš karto. Kai vaikai išmoksta laikyti galvą, pirmasis linkis formuojasi kaklo srityje. Pradėjus savarankiškai sėdėti, susiformuoja krūtinės linkis. Juosmens dalies linkis susiformuoja, kai vaikas išmoksta stovėti ir vaikščioti. Stuburo linkiai galutinai susifornuoja, vaikui sulaukus septynerių-aštuonerių metų. Svarbiausia stuburo funkcija – atraminė, o jo linkiai formuoja taisyklingą laikyseną, sudaro sąlygas tinkamai vidaus organų – širdies, plaučių, stemplės, bronchų, trachėjos – padėčiai. Stuburas taip pat apsaugo nugaros ir galvos smegenis nuo sutrenkimų, kai kūnas juda.

Šiuo metu Jūs matote 32% šio straipsnio.
Matomi 885 žodžiai iš 2738 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.