Krikščionybė ir protestantizmas Lietuvoje
5 (100%) 1 vote

Krikščionybė ir protestantizmas Lietuvoje

I. Krikščionybė

a) Krikščionybė atsirado Romos Imperijos laikais, pirmaisiais mūsų eros šimtmečiais. Tuo metu Roma buvo užkariavusi visus Viduržemio jūros pakraščius. Roma tapo pasaulio sostine. Išoriškai Augusto ir artimiausių jo įpėdinių viešpatavimo laikotarpis buvo didžiausias Romos valstybės žydėjimo ir galybės periodas. Bet viduje vyko gilus suirimo procesas. Roma laikėsi karais ir vergais. Visuomenės tvarka ir gamyba rėmėsi vergija. Vergai buvo pigūs ir turtuolių ūkiuose – latifundijose – jų dirbdavo tūkstančiai. Vergai dirbdavo ir kasyklose ir akmenų laužyklose – žodžiu – pačius sunkiausius ir juodžiausius darbus.

Begaliniai karai atitraukė valstiečius nuo laukų ir įstūmė juos į vargą. Valstiečiai atiduodavo savo sūnus į kariuomenę, mokėjo mokesčius ir rinkliavas, kurios kuo toliau, tuo labiau augo. Smulkūs ūkininkai nepajėgė konkuruoti su didžiulėmis latifundijomis, todėl dažnai parduodavo savo žemes už menkus pinigus turtuoliams ir keliaudavi į Romą uždarbiauti. Tačiau čia visur buvo naudojamas pigus vergų darbas.

Vergai buvo dar blogesnėje padėtyje. Juos laikė gyvulių vietoje ir vadino kalbančiais įrankiais. Dauguma jų šiam pasaulyje nematė jokio išsigelbėjimo.

Todėl neturtingiesiems visuomenės sluoksniams labai tiko krikščionybė, kuri skelbė nukryžiuotojo, kaip vergo, dievo mokslą.

b) Pirmosios krikščionių sektos atsirado, matyt, žydų tarpe, nes jie tuo laikotarpiu irgi pateko romėnų vergovėn, o po nepavykusių sukilimų, žiaurių numalšinimų ir ištrėmimų iš tėvynės jų gyvenimas buvo pats tragiškiausias. Todėl jiems labiausiai ir reikėjo Kristaus. Bet kadangi ši “išsigelbėjimo” idėja tiko daugumai Romos imperijos gyventojų, tai ji palaipsniui paplito po visą šalį.

c) Iš pradžių krikščionybė turėjo visai mažai apeigų, bet vėliau senųjų religijų pavyzdžiu jų atsirado labai daug. Daugelis jų, kaip krikštas, sutvirtinimas, mišios, yra labai senos, ikikrikščioniškos kilmės.

Ankstyvosios krikščionybės pasaulėžiūra nebuvo vieninga sintezė. Nepaisant to, ji buvo gyva ir veiksminga, buvo kartu ir pasaulėžiūra, ir tikėjimas, ir dorovė, ir gyvenimo būdas. Teigdama pomirtinio išganymo viltį, krikščionybė darė tikinčiuosius taikius, ramius, nusižeminusius, nuolankius, abejingus viskam, netgi savo likimui, išskyrus tikėjimą. Jie gyveno uždaromis bendruomenėmis, vengė dalyvauti viešame gyvenime, neigė pagoniškus dievus, todėl buvo nemėgstami, laikomi bedieviais, persekiojami. Tačiau tai krikščionis telkė ir vienijo. Dėl šių ir kitų aplinkybių ankstyvųjų krikščionių papročiai skyrėsi doroviniu griežtumu ir dvasiniu patvarumu. Tai buvo viena iš naujosios religijos plitimo priežasčių.

II. KRIKŠČIONYBĖS ATSIRADIMAS LIETUVOJE

a) Kai XIIIa. kalavijuočių ir kryžiuočių ordinai, nukariavę latvius bei prūsus, įkūrė didelę ir galingą krikščionišką valstybę, susikūrė aštuonios vyskupijos, priklausiusios Romos arkivyskupui.

Lietuviai tapo apsupti gerai ginkluotų valstybių. Išlikti lietuviai galėjo tik susijungę į tautinę valstybę ir priėmę krikščionybę.

b) Tą gerai suprato Mindaugas ir, diplomatinėmis bei karinėmis priemonėmis pašalinęs atskirų sričių valdovus – kunigaikščius, 1251m. sukūrė Lietuvos valstybę bei tais pačiais metais su šeima bei artimaisiais apsikrikštijo. Taip Mindaugas pradėjo pirmąjį Lietuvos krikštijimo etapą. Mindaugui priėmus krikštą, jis buvo popiežiaus karūnuotas, ir, jam viešpataujant, Lietuvoje veikė trys vyskupijos, buvo įkurta ir Lietuvos bažnytinė provincija. 1263m. žuvus Mindaugui, praktiškai sustojo ir krikščionybės plėtimasis Lietuvoje.

c) Antrasis Lietuvos krikšto etapas prasidėjo 1387m. Tuo metu pagrindiniai evangelijos skelbėjai lietuvių kalba buvo Vytautas ir Jogaila. Prasidėjus antrajam Lietuvos krikštui, 1388m. buvo įkurta Vilniaus vyskupija, kuri laikėsi be didesnių teritorijos pasikeitimų iki trečiojo Lietuvos – Lenkijos (1795m.) valstybės padalijimo.

Krikščionis gyvenime vadovavosi savo tikėjimu, valia, jausmais, protiškai jų neanalizuodamas. Buvo norima pažinti tiesą, suvokti būties esmę, įsiskverbti į religijos paslaptis be racionalaus mąstymo.

Šiuo metu Jūs matote 31% šio straipsnio.
Matomi 669 žodžiai iš 2176 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.