VILNIAUS GEDIMINO TECHNIKOS
UNIVERSITETAS
Automobilių katedra
Transporto priemonių elektros įrenginių
namų darbas
Atliko:TMĮ
Priėmė: doc.
Vilnius, 2004
Turinys
Įvadas……………………………………….2
L-jetronic įpurškimo sistema…………….…..3
Degalų tiekimo sistema……………..…….5
Matavimo įtaisai (jutikliai)………………….5
Vykdomieji įtaisai……………………….….6
L-jetronic valdymo sistema…………..……7
Signalų apdorojimas valdymo bloke……..8
Lambda reguliavimas…………………….11
Išvada……………………………………..12
Literatūra………………………………….12
Įvadas
Šių laikų automobiliuose yra sumontuota ypač daug įtaisų, kuriuos
valdo elektroninės valdymo ir reguliavimo sistemos. Automobilio
elektroninės valdymo ir reguliavimo sistemos suderina sklandų automobilio
darbą ir palengvina jo eksploatavimą. Šios sistemos apdoroja informaciją
apie fizikinius dydžius. Informacija šioms sistemoms teikiama dažniausiai
elektrinio signalo pavidalu. Elektroninės valdymo ir reguliavimo sistemų
schema pateikta 1 pav.
[pic]
1 pav. Automobilio elektroninės valdymo ir reguliavimo sistemos
Panagrinėsime benzininio variklio įpurškimo sistemą L-jetronic. Ši
įpurškimo sistema buvo pradėta naudoti automobiliuose nuo 1985m. Ją sukūrė
garsi automobilių mazgų bei detalių firma “BOSCH”.
L-jetronic įpurškimo sistema
L-jetronic – tai elektroninė įpurškimo sistema , kurios purkštuvai
su pertrūkiais purškia degalus į atskirą cilindro įsiurbimo kanalą priešais
uždarytą įsiurbimo vožtuvą.
Valdymo blokas, naudodamas pagrindinius valdymo dydžius – apkrovos
dydį ir variklio sūkių dažnį – apskaičiuoja pagrindinę įpurškimo trukmę.
Kiekvienam variklio darbo režimui reikalingas degalų kiekis apskaičiuojamas
atsižvelgiant į įsiurbto oro kiekį, aplinkos sąlygas (įsiurbiamo oro
temperatūrą) ir variklio darbo temperatūrą. Naudojant valdymo dydžius –
apkrovos dydį ir variklio sūkių dažnį – apskaičiuojamas pagrindinis
įpurškiamų degalų kiekis.
Apkrovos dydis, perduodamas valdymo blokui, gaunamas matuojant:
• Droselinės sklendės padėtį, arba
• Įsiurbto oro kiekį, arba
• Įsiurbto oro masę, arba
• Slėgį variklio įsiurbimo kolektoriuje
Variklio sūkių dažnio signalą valdymo blokas gauna iš uždegimo
sistemos (Holo daviklio) arba tachogeneratoriaus (indukcinis impulsų
generatorius ant alkūninio veleno). Pagrindinis įpurškiamų degalų kiekis
koreguojamas atsižvelgiant į aplinkos veiksnius. Koregavimo dydžiai yra:
• Įsiurbiamo oro temperatūra,
• Variklio temperatūra,
• Droselinės sklendės posūkio kampas,
• Deguonies kiekis deginiuose.
Koregavimo dydžius registruoja jutikliai. Koregavimo dydžius
valdymo blokas naudoja, kad būtų galima apskaičiuoti reikalingą įpurkšti
degalų kiekį ir atitinkamus valdymo signalus vykdomųjų įtaisų, kurie
realizuoja pageidaujamą režimą, pvz., keičia droselinės sklendės atidarymo
kampą, kad stabilizuotų tuščios eigos sūkių dažnį.
Įvedimas išvedimas
Jutikliai
Vykdomasis
įtaisas
L- jetronic įpurškimo sistemos schema 2 pav. Ją sudaro:
• Degalų tiekimo sistema (degalų bakas, tiekimo siurblys, filtras,
slėgio reguliatorius, skirstymo vamzdis),
[pic]
2 pav. L-jetronic benzino įpurškimo sistema
• Matavimo jutikliai (oro kiekio matuoklis, variklio temperatūros
jutiklis, termolaikis jungiklis, lambda zondas, droselinės sklendės
jungiklis),
• Vykdomieji įtaisai (purkštuvai, šalto paleidimo purkštuvas, papildomo
oro sklandis).
L – reiškia, kad matuojamas oro kiekis.
Degalų tiekimo sistema
Degalų slėgio reguliatorius pritvirtintas prie skirstymo vamzdžio
galo. Reguliatorius sujungtas ne tik su degalų tiekimo sistema, bet ir su
variklio įsiurbimo kolektoriumi. Todėl degalų slėgis ties purkštuvais
priklauso nuo absoliutaus slėgio įsiurbimo kolektoriuje. Šiam slėgiui
mažėjant, plokštelinis vožtuvas atidaro nupylimo kanalą. Degalų slėgis
(maždaug 3 bar) atitinkamai sumažėja. Oro slėgio įsiurbimo kolektoriuje ir
degalų slėgio skirtumas visada lieka pastovus. Todėl slėgio svyravimai
įsiurbimo kolektoriuje neturi įtakos tiekiamų degalų kiekiui. Įpurškiamų
degalų kiekis priklauso tik nuo įpurškimo trukmės.
Matavimo įtaisai (jutikliai)
Oro kiekis matuojamas oro kiekio matuokliu su sklende. Variklio
siurbiamas oras, nugalėdamas sklendės
grąžinimo spyruokles jėgą, pasuka
sklendę. Posūkio kampas perduodamas potenciometrui, kuris šį kampą
atitinkančios varžos dydį perduoda valdymo blokui.
Droselinės sklendės jungiklis sujungtas su droselinės sklendės
velenu. Valdymo blokas apdoroja droselinės sklendės kontaktų signalus, kad
dozuotų degalus įsibėgėjant, ribojant sūkius ir stabdant varikliui
(įpurškimo nutraukimas).
Termolaikis jungiklis riboja šalto paleidimo purkštuvo purškimo
trukmę pagal variklio temperatūrą. Jame yra elektra kaitinama bimetalinė
plokštelė, kuri, priklausomai nuo temperatūros, sujungia ar atjungia
kontaktus. Paleidžiant šaltą variklį, įpurškimo trukmę nustato išimtinai
elektrinis šildymas. Jei paleidžiamas šiltas variklis, kontaktai būna
nesujungti, šalto paleidimo purkštuvas yra uždarytas.
Variklio temperatūros jutiklis, puslaidininkinis varžas, įstatomas
į aušinimo skysčio cirkuliavimo kanalą. Jis matuoja variklio temperatūrą ir
per elektrinę varžą keičia į elektrinį signalą, perduodamą valdymo blokui.
Valdymo blokas apskaičiuoja purkštuvų atidarymo trukmę paleidžiant šaltą
variklį ir įšilimo fazėje.
Įsiurbiamo oro temperatūros jutiklis nustato įsiurbiamo oro
temperatūrą, bei jo tankį. Šis jutiklis įstatytas į oro kiekio matuoklio
siurbimo kanalą. Valdymo blokas, atsižvelgiant į siurbiamo oro temperatūros
jutiklio varžos kitimą, apskaičiuoja įpurškimo trukmę, t.y. įpurškiamų
degalų kiekį.
Vykdomieji įtaisai
Purkštuvai atidaromi elektromagnetiškais elektros impulsais,
gaunamais iš valdymo bloko. Jei elektromagneto rite neteka srovė,
spyruoklė prispaudžia purkštuvo adatą prie lizdo. Magneto apvija pradėjusi
tekėti srovei, purkštuvo adata maždaug 0,1 mm pakeliama nuo lizdo. Per
atsidariusį žiedinį plyšį 1-1,5 ms, atsižvelgiant į reikalingą įpurkšti
kiekį, teka degalai. Kad geriau degalai būtų išpurškiami, purkštuvo adatos
priekyje yra kaištis. Purkštuvo schema pavaizduota 3 pav.
[pic]
3 pav. Purkštuvas
Jei purkštuvai prijungti prie valdymo elektros grandinės
lygiagrečiai, degalai įpurškiami į visus cilindrus arba į jų grupę vienu
metu du kartus per darbo ciklą.
Valdymo blokas lambda zondo signalą perdirba į purkštuvų valdymo
įtampą. Lambda zondas tik esant maždaug 350 laipsnių temperatūrai pradeda
siųsti signalą, kurį gali įvertinti valdymo blokas. Iki šios temperatūros
nustatoma vidutinė degalų ir oro mišinio sudėtis. Kad sutrumpėtų šis
nereguliuojamas periodas, lambda zondas šildomas. Dėl to galima patikimai
reguliuoti mišinio sudėtį ir esant žemoms temperatūroms (tuščioje eigoje),