Lietuvių liaudies vestuvių dainos
5 (100%) 1 vote

Lietuvių liaudies vestuvių dainos

Visoje lietuvių liaudies poezijoje gausiausia yra piršlybų ir vestuvių dainų grupė. Vestuvių papročiai ir apeigos-esminis pagrindas, o kartu – ir varžtai šiai kūrybai. Taikomoje meno ir apeiginio veiksmo funkcijos susipina dovanų rinkimo dainose. Piršlybų dainos atskleidžia išgyvenimus ruošiantis vedyboms. Būsimųjų sutuoktinių širdis aitrina realybė ir troškimų, tėvų valios ir asmeninio pasirinkimo susidūrimai. Vestuvių dainose vyrauja graudūs atsisveikinimo su šviesia jaunyste, brangiais artimaisiais ir jaunimu, su gimtaisiais namais,bauginančio gyvenimo vyro namuose, laukiančio juodo vargo motyvai. Pro tradicinės kultūros nulemtus išgyvenimus iš piršlybų ir vestuvių dainų prasiveržia Taurus bendražmogiškas turinys, ir tai lemia šio meninio palikimo grožį ir nemirtingumą.

Vestuvių dainos įvairiai susijusios su papročiais ir apeigomis. Vienos juos tik vaizduoja, kitos turi savitą paskirtį ceremoniale. Iš apeiginių funkcijų pažymėtinos dovanų rinkimo ir vaišių prašymo dainos. Galima teigti,kad tai taikomasis menas. Čia vestuvininkų širdims suminkštinti naudojamos įvairios gudrybės: jie ir giriami, glostoma jų savimeilė, ir peikiami, kai dovanoja smulkų varinį skatiką, netrunka dainininkai ir visokiais žodžiais išvadinti. Išjuokiant svočios pyragą dainuojama:

Ant ašakos Gali Kauną

Atsistojęs Pamatyti,

Gali Kauną Kaune žmones

Pamatyti, Suskaityti.



Kitą ryškų vestuvių dainų žanrą sudaro vestuvininkų apdainavimai.Dauguma jų – komiški. Jais pašiepiami jaujieji, svočia, pajauniai ir pamergės, muzikantai… Apdainavimai labai atitiko vestuvių puotos, triukšmų ir išdaigų nuotaiką. Savo giliomis šaknimis jie siejasi su senu vestuvių apeigose apsimestiniu jaunojo ir jaunosios pusės priešiškumu, kova. Tas tariamai priešiškas nusiteikimas reikalavo išjuokti svetimo pulko žmonių išvaizdą, būdą, elgesį, protą… Tokiose dainose kartais pastebime, kad palyginamoji detalė užgožia viską, išauga iki savarankiško vaizdo. Štai kaip išjuokiami svoto dantys:Tarp ratų dantų karklaliai augo.

Ciuk ciuk, kiaulala, dobilalių ėsti,

Ciba riba, ožkela, karklų griaužti,

Pargydami piemenėliai rykščių laužtų.

Vėlesniuose apdainavimuose pasitaiko ir kitokio šmaikštavimo. Pavyzdžiui pajuokiamas svoto būdas; lakstymasis prieš menkystes:

Kalala vuodegialį

Vikstėrėjo,

Svotėlis kepuralį

Kilstėrėjo.

Gebėjimas persikelti į apeiginę meninę tikrovę, atsiplėšti nuo kasdienybės, ją išjuokti prasimanymais – įdomus tradicinės kultūros reiškinys.

Svarbiausią piršlybų ir vestuvių poezijos dalį sudaro lyrinės dainos. Jų ryšys su apeigomis menkas, vos apčiuopiamas ( piršlybų dainos) arba žymus istoriškai, bet neriboja minties eigos, meninio apibendrinimo galimybių. Kompozicinių požiūriu jos labai įvairios. Vienos išoriškai griežtos kompozicijos, sudarytos iš dviejų ar kelių sugretinimų. Šitokios dainos plėtojamos tartum pagal muzikinį principą: panašios emocijos pasikartodamos viena kitą sustiprina, kartu išsilieja labai susiderinusios.

Kitos lyrinės dainos– laisvesnės plėtotės. Čia susipina pasakojimas, aprašymas, dialogas. Retesnė ištisa išpažintis, monologas. Daugelyje dainų yra lyrinio siužeto užuomazgų. Jis plėtojamas emocionaliai, šokuojant nuo vieno vaizdo prie kito: čia tik pasvajota, o kitame posme- jau įvykę, trečiama mintimis nukeliaujama dar toliau- į ateitį. Tad dainų pasaulio visuma apžvelgia praeitį, dabartį ir ateitį, bet viskas išgyvenama lyg dabar.

Piršlybų ir vestuvių dainų personažai – bernelis, mergelė, močiutė ir kt. – įprasti, aptinkami ir kitos tematikos dainose, tik jų mintys, jausmai reikšmingesni, stipresni ypatingą gyvenimo valandą.

Lyrinėse dainose svarbi simbolių paskirtis. Šitaip savitai netikėtais vaizdais atskleidžiami jausmai. Perkeltinės prasmės pasakymai išgyvenimus pakylėja virš kasdienybės, poetizuoja juos. Simboliai dainų pasaulį nutvieskia tauria šviesa, įterpia į jį fantastinių bruožų.

Vienas iš labai mėgstamų vestuvių dainų simbolių yra vainikas. Jis simbolizuoja mergelės jaunystę, mergystę, nekaltybę. Vestuvių dainose vaizduojama, kaip vainikas nuimamas nuo galvelės, uždedamas gaubtūrėlis.

Vestuvių dainų simbolių gana daug. Čia vaizduojami paukščiai (gegutė, gulbinas, balandis ir kt.) , kiti gyvūnai ( žirgas, kiškis, lydys ir kt.) , augalija ( ąžuolas, klevas, liepa, obelis ir kt.) , žmonių buities, aplinkos dalykai ( laivas, tiltas, žiedas, kepurė ir t.t). dainų simboliai neretai iš pirmo žvilgsnio atrodo nereikšmingos smulkmenos.

Piršlybų ir vestuvių dainų leitmotyvai. Piršlybų dainos atskleidžia išgyvenimus renkantis „ širdies draugalėlį ” , rengiantis vesti. Išryškėja idealai, kuriais vadovaujamasi kuriant šeimą. Siekiai ir žmogaus vertės matai esti įvairūs – ūkiniai, doroviniai, estetiniai. Antai vienas svarbių tradicinės idealios nuotaikos bruožų – darbų mokėjimas. Ji turi būti ir verpėja, ir audėja, linų rovėja ir t.t. Kuo dainos bernelis džiaugiasi, matyti iš šitokio posmo:



Tu mano mergužėle, Tas tavo grėblužėlis,

Mergele lelijėle, Tas tavo klevinėlis,

Tai aš tavim gerėjaus, Tai jis gražiai
švytavo,

Kai tu šienelį grėbei. Šienelį sugriebdamas.

Dainose trokštama darbščios, gražios, doros, protingos ir atjaučiančios nauotakos. Jose iškyla ir trokštamo bernelio paveikslas – jis geras artojas, šienpjovys. Bijoma grubaus, šiurkštaus, nemylimo, seno, o ypač girtuoklio. Paskutiniaisiais šimtmečiais vis daugiau norėta,kad būtų atsižvelgta į asmeninį prielankumą.

Šiuo metu Jūs matote 52% šio straipsnio.
Matomi 833 žodžiai iš 1609 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.