Lytis – socialinis konstruktas
5 (100%) 1 vote

Lytis – socialinis konstruktas

Lytis – tai mūsų kasdieninė veikla, „savaime suprantamos reikšmės, reprezentacijos, elgsena ir socialinė sąveika. Lyties ženklai ir simboliai yra taip plačiai paplitę, kad mes paprastai jų nepastebime, nebent jų trūksta arba jie yra dviprasmiški. ‘(2)

Šie ženklai ir simboliai yra tarsi mūsų pačių dalis. Mes esame su jais susigyvenę, todėl daugelis mūsų nė nepastebi, kad tiek vyro, tiek moters lytis yra pastoviai konstruojama nuo pat kūdikio gimimo. Lytis, kaip ir kultūra, yra žmonijos kūrinys, kuris priklauso nuo kiekvieno iš mūsų, pastoviai kuriančio lytį.

Kalbant apie moters ir vyro lyties konstruktus, išskiriami biologiniai ir socialiniai faktoriai. Kaip jie įtakoja lyties konstravimą mūsų visuomenėje. Daugiau dėmesio reikėtų skirti socialiniam faktoriui, nes jis yra determinuojančio pobūdžio.

Gimęs kūdikis gauna lyties etiketę, kuri „suformuoja vaiko tam tikrą ankstyvųjų socialinių sąveikų patirtį vaikui – nuo pat gimimo vaikas rengiamas tam tikrais, vienai ar kitai lyčiai priskiriamais drabužiais, jam perkamos arba lėlės, arba automobiliai, jam dažnai pasakoma, jog taip mergaitės/ berniukai nesielgia arba turi taip elgtis.“(1)

„Lytis, kaip struktūra, diferencijuoja visuomenės socialinę organizaciją į vyriškas ir moteriškas sritis, padalija darbus viešojoje ir pr’ivačiojoje sferoje, organizuoja seksualumą ir emocinį gyvenimą.”(2)

„E.Goffmanas nurodo penkis fenomenus, kurie turi įtakos formuojant ir patvirtinant mūsų lyties stereotipus:

 tam tikri socializacijos metodai,

 darbo pasidalinimas tarp lyčių,

 skirtingos kūno priežiūros praktikos,

 darbo pasidalinimas,

 specialios lyties identifikacijos sistemos(išvaizda, balsas, vardas ir pan.)”(1)

Kaip socializacijos metu vykstantys procesai įtakoja luties konstravimą? Šiuos ir kitus klausimus nagrinėsiu referate.

Berniukas ar mergaitė? Tokį klausimą sau iškelia dauguma tėvų, laukdami kol jų kūdikis ateis į šį pasaulį.. Tad būtų galima iškelti tokius klausimus:

 Ar gimęs vaikas atsineša savo lytį su savimi?

 O gal moterimi ir vyru tampama vykstant socializacijos procesui?

 Kas įtakoja tai, kad vyras ir moteris yra tokie skirtingi?

Pirmiausia galima išskirti biologinį vyro ir moters skirtumą. Biologiniai faktoriai atskiria vyro ir moters lytį ir šie skirtumai yra labiausiai pastebimi išoriškai. Tačiau ne vien biologinis faktorius pažymi vyro ir moters lyties sąvokų turinio skirtumus. Toks pat svarbus ir įtakojantis yra socialinis faktorius. Būtent socialinis faktorius ir yra determinuojančio pobūdžio. „Westas ir Zimmermanas savo garsiojoje, .jau klasika tapusioje studijoje „Darant lyti“, analizuodami lyties problemas teigia, jog lytis nėra įgimtas individo bruožas. Lytis- socialinis konstruktas, pastoviai kuriamas ir atkuriamas socialinių sąveikų metu. Žmogus gimsta turėdamas tam tikrą giminę ( anglų kalboje egzistuoja skirtumas tarp žodžių gendre ir sex, kur pirmasis reiškia socialiai sukonstruotus bruožus, o antrasis – biologinius skirtumus). Šiuos teiginius gerai iliustruoja ir aktoriai, sugebantys puikiai suvaidinti priešingos sau lyties žmogų, ir persirengėliai, ir transvestitai.“(1)

Kaip jau minėjau, tik gimęs kūdikis jau yra skirstomas pagal lytį. „E. Goffmanas rašo, jog nežymūs moters ir vyro biologiniais skirtumai visuomenėje yra socialiai išvystomi ir tampa pagrindiniu kriterijumi iš skiriant lyties klases. Visuomenei toks susiskirstymas yra ne tik labai naudingas, bet ir būtinas, nes visų pirma jis garantuoja pareigų, įsipareigojimų ir vaidmenų susi skirstymą.“(1) Mūsų visuomenėje yra konstruojama nuomonė, kad vyrai ir moterys ne tik iš prigimties skirtingi, bet ir „individai priklauso vienai ar kitai iš šių, reiškiančių skirtingas pareigas, elgesį ir vietą visuomenėje.“(1). Ar galima teigti, kad biologiniai skirtumai nėra patys svarbiausi? Gal yra svarbu, kaip žmonės reaguoja į šiuos biologinius skirtumus. Gimus vaikui, jis įgauna ne tik lytį, bet ir tos lyties etiketę. Ji ir nulemia tėvų pežiūrį ir elgesį , ir ne tik tėvų. Ši etiketė „suformuoja vaiko tam tikrą ankstyvųjų socialinių sąveikų patirtį vaikui – nuo pat gimimo vaikas rengiamas tam tikrais, vienai ar kitai lyčiai priskiriamais drabužiais, jam perkamos arba lėlės, arba automobiliai, jam dažnai pasakoma, jog taip mergaitės/ berniukai nesielgia arba turi taip elgtis.

Tai yra vaikai nuo pat gimimo pradedami skirtingai socializuoti, auklėti. Jie auklėjami būti vyrais arba moterimis, jie išmokomi jais būti. Skirtinga vyriškos ir moteriškos lyties vaikų socialinė patirtis, jų skirtinga socializacija ir suformuoja lyties skirtumus, kurie atsispindi ir savimonės koncepcijoje. ir akivaizdžiame elgesyje.Laipsniškai vaikai pradeda suvokti, jog elgesys, kurio jam atsako kiti visų pirma atitinka jo lyties kategoriją. Vaikas pradeda tapatintis su tam tikra lytimi. Lyties tapatumas suteikia vaikui tam tikrą mechanizmą, kurio pagalba jis kuria savo santykius su kitais.”(1)

Pirminės socializacijos metu vaikas stengiasi susitapatinti su jam reikšmingais kitais ir perimti jų nuomonę įvairiais gyvenimo klausimais. Taigi, “vaikas neišvengiamai stengiasi patvirtinti šį tapatumą sąveikose su kitais
žmonėmis ir naudoja lyties tapatumą kaip pagrindą, organizuojant savo įvairiaplanę patirtį. Akstyviai ieškodamas kitų atsako, ,patvirtinančio lyties tapatumą, vaikas tiesiog išmoksta to elgesio, kuris sukelia kitų atsaką, tai yra vaikas išmoksta jo socialinėje grupėje priimtų lyties idealų ir normų, išmoksta atlikti savo lyties vaidmenį.“(1)

Vaikas bando demonstruoti savo elgesį, kuris sukeltų jo lytį patvirtinančią reakciją.. Jis kopijuoja jį supančių tos pačios lyties žmonių elgesį. Dažniausiai jį supa jo tėvai ar kiti artimieji, bet taip pat į vaiko akiratį pakliūna ir kiti tos pačios lyties suaugusieji. Visi supantys vaiką, atitinkamai reaguoja į jo lytį – kalba, bendrauja kaip su tos lyties atstovu, atitinkamai jį rengia ir su juo bendrauja. Vaikas reaguoja į tokią skirtingą elgseną, jausdamas ir elgdamasis skirtingai. „Vėliau per kalbą jis/ji įvardija savo lyties tapatybę ir rūpestingai dalyvauja savo lyties statuso kūrimo procese.“(2)Taip pat prieš vaiko akis stovi ir idealizuojamas jo lyties modelis, kurio pilna visur: vaikiškose knygelėse, TV, kompiuteriniuose žaidimuose ir t.t. Taigi, vaiką nuo mažų dienų supa „aplinka, kuri taip pat atspindi toje visuomenėje ar socialinėje grupėje egzistuojančius lyčių vaidmens idealus. Vaikai, kaip teigia S.Cahillas, tiesiog atkuria jų socialiniame pasaulyje egzistuojančius lyčių stereotipus (1993.10). Taigi. vaiku lyčių ivaizdžiai iš esmės atitinka jų socialinės grupės suaugusių žmonių lyčių ivaizdžius. Anot E.Goffmano, „tiek kiek individas suformuoja jausmą apie tai, kas jis (ji) yra, priskirdamas save savo lyties klasei ir apibūdindamas save per vyriškumo (moteriškumo)idealus, tiek jis gali šnekėti apie lyties tapatumą“ (1) galima sakyti, kad visi šie reiškiniai gali būti vadinami socialiniu lyties konstravimu.

Šiuo metu Jūs matote 31% šio straipsnio.
Matomi 1081 žodžiai iš 3491 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.