Apklausos metodams priskiriamas ir Dž. Moreno pasiūlytas ir ištobulintas
sociometrinis metodas, kuris pateikia greitą mikrogrupės narių santykių
fotografiją. Jis parodo kokias padėtis mikrogrupėje užima atskiri jos
nariai, kas yra neformalūs grupės lyderiai, grupės susitelkimą. Tačiau šiuo
metodu nenustatomos tarpasmeninių santykių, egzistuojančių mikrogrupėjė,
priežastys, negalima prognozuoti tolesnės grupės dinamikos.
Tyrimo objektas: tiriamas 25 moksleivių, kurių amžiu 8 – 9 metai,
pasiskirstymas klasėje.
Tyrimo tikslas: nustatyti moksleivių pasiskirstymą klasėje pagal
integralumą ir glaustumą.
Tyrimo uždaviniai:
nustayti, kokiu būdu moksleiviai pasiskirsto į pogrupius;
nustatyti, ar grupėje yra neformalūs lyderiai;
nustatyti, ar grupėje yra atskiros grupuotės;
ištirti grupės glaustumo indeksą;
ištirti grupės integralumo laipsnį.
Tiriamieji: tyrime dalyvavo 25 vaikai, iš jų 9 mergaitės ir 16 berniukų.
Tyrimo metodika: tyrime naudotas Dž. Moreno sociometrinis metodas.
Kiekvienam vaikui individualiai buvo pateikti 2 klausymai:“su kuo norėtum
švęsti savo gimtadienį“, ir „su kuo norėtum skaityti knygutę“. Vaikai
pasirenka tris norimus asmenis. Iš anksto pasakoma, kad vertinimo
rezultatai bus laikomi paslaptyje
Moksleivių pasirinkimai
1 lentelė
Nr. |Asmuo |1 |2 |3 |4 |5 |6 |7 |8 |9 |10 |11 |12 |13 |14 |15 |16 |17 |18
|19 |20 |21 |22 |23 |24 |25 | |1 |M.Ž.b | | | |+ | | | | | | |+ | | | | |
|+ |+ | | | | | | | | |2 |J.U.m | | | | | |+ | | | | | | |+ | |+ | | | |+ |
| | | | | | |3 |S.A.m | | | | | | | | | | | | | | |+ | | | | | | |+ | | | |
|4 |M.D.b |+ | | | | | | | | | | | |+ | | | |+ |+ | | | | | | | | |5 |V.Ž.m
| |+ | | | |+ | | | | | | | | |+ | | | | | | | | | | | |6 |E.M.m | |+ | |
|+ | | | | | | | |+ | | | | | |+ | | | | | | | |7 |M.S.b | |+ | | | |+ | |
| | | | | | | | | | | | | | | | | | |8 |S.J.b | | | | | | | | | |+ | |+ | |
| | | | | | |+ | | | |+ | |9 |G.R.m | | | |+ | | | | | |+ | | |+ | |+ | | |
| | | |+ | | | | |10 |P.Ž.b | | | | | | | | | | | | | | | | |+ |+ | |+ |+ |
| | | | |11 |M.J.b |+ | | |+ | | | | | | | | | | | | |+ |+ | | |+ | | | | |
|12 |V.R.b | | | |+ | | | | | | |+ | | | | | | | | | |+ | | | |+ | |13
|J.S.m | | | | |+ |+ | | | | | | | | | | | | | |+ | | | | | | |14 |R.B.b |+
| |+ |+ | |+ | | | | | | | | | | | |+ | | | | | | | | |15 |A.S.m | | | | |
| | | | | | | | | | | | | | |+ |+ |+ | | | | |16 |A.G.b |+ | | |+ | | | | |
| | | | | | | |+ |+ | | | | | | | | |17 |D.D.b |+ | | | | | | | | |+ | | |
| | | | | | |+ |+ | | | | | |18 |M.D.b |+ | | | | | | | | |+ |+ | | | | |
|+ | | | | | | | | | |19 |I.K.m | |+ | | | | | | | | | | | | |+ | | | | | |
| | | | | |20 |A.B.b |+ | | | | | | | | |+ | | | | | | | |+ | | |+ | | | |
| |21 |M.J.b | | | | | | | | | |+ | | | | | | |+ | | |+ | | | | | | |22
|N.M.m | | |+ | | | | | | | | | | | |+ | | | | | | | | | | | |23 |R.Š.b | |
| | | | | | | | | | | | | | | | | |+ |+ | | |+ | | |24 |D.N.b | | | | | | |
| | |+ | | | | | | | | | |+ |+ | | | | | |25 |G.M.b | | | | | | | | | |+ |+
|+ | | | | | | | |+ | | | | | | | |1 |2 |3 |4 |5 |6 |7 |8 |9 |10 |11 |12
|13 |14 |15 |16 |17 |18 |19 |20 |21 |22 |23 |24 |25 | |Viso: |7 |4 |2 |6 |2
|5 |0 |0 |0 |8 |4 |2 |4 |0 |6 |0 |7 |7 |2 |8 |9 |3 |0 |1 |2 | |
Lentelėje pateikti duomenys, rodantys moksleivių pasirinkimus, atsakant į
duotuosius klausimus.
m – mergaitė, b – berniukas
Pagal gautus teigiamų pasirinkimų rezultatus nariai pasiskirsto į tokius
pogrūpius:
1) žvaigždės – populiarios asmenybės, su kuriomis veikti pagidauja
daugelis grupės narių (matricoje Nr.1, Nr.4, Nr.6, Nr.10, Nr.15,
Nr.17, Nr.18, Nr.20, Nr.21)
2) mėgiamieji – individai gavę 2 – 4 teigiamus pasirinkimus (matricoje
Nr.2, Nr.3, Nr.5, Nr.11, Nr12, Nr.13, Nr.19, Nr.22, Nr.25)
3) priimtieji – individai gavę bent vieną pasirinkimą (matricoje Nr.24);
4) izoliuotieji – individai negavę pasirinkinmų (matricoje Nr.7, Nr.8,
Nr.9, Nr.14, Nr.16, Nr23).
5) atstumtieji – gavę tik neigiamus pasirinkimus (kadangi buvo fiksuojami