Moksleiviu savijauta ir jos sasaja su psichologine mokyklos aplinka
5 (100%) 1 vote

Moksleiviu savijauta ir jos sasaja su psichologine mokyklos aplinka

SOCIALINĖS PEDAGOGIKOS RAŠTO DARBAS

’’Moksleivių savijauta ir jos sąsaja su

psichologine mokyklos aplinka’’

Vilnius, 2003

TURINYS

1. Įvadas……………………………………………………………………3

2. Tyrimo objektas ir metodai…………………………………………….4

3. Rezultatai :

3.1 Sveikatos ir savijautos mokykloje vertinimas………………… 5

3.2 Veiksniai, lemiantys moksleivių savijautą mokykloje :

a) mokytojų pagalba ;……………………………………………..6

b) bendravimas su kitais mokiniais;……………………………..7

c) mokyklos aplinka ir mokinio dalyvavimas

mokyklos bei klasės gyvenime;……………………………….8

d) mokymosi krūvis ir pasiekimai………………………………..9

4. Rezultatų aptarimas……………………………………………………..10

5. Išvados……………………………………………………………………12

6. Literatūra…………………………………………………………………13

ĮVADAS

Mano tyrimo tikslas – nustatyti veiksnius, lemiančius gerą moksleivių savijautą mokykloje. Mano darbui panaudoti Pasaulinės Sveikatos Organizacijos tarptautinio ’’Moksleivių sveikatos ir gyvensenos’’ tyrimo duomenys, gauti apklausus Lietuvos moksleivius 1999 m. – tai 4513 (11,13 ir 15 metų) moksleivių užpildytos anketos. Nustatyta, kad Lietuvos mokyklose tik pusės moksleivių (47,7 proc. berniukų ir 53,7 proc. mergaičių) savijautą galima vertinti ’’gera’’. Daugiau mergaičių nei berniukų priskirta geros savijautos grupei. Gerą moksleivių savijautą mokykloje daugiausia įtakojo teisingas mokytojų elgesys su moksleiviais, mokytojų draugiškumas, mokytojų parinkti mokymo būdai, priklausymas savai mokyklai, jos elgesio taisyklės, saugumo pojūtis mokykloje, požiūris į pareigą lankyti mokyklą.

Vis didesnis dėmesys skiriamas jaunų žmonių savijautai, kuri rodo psichologinę ir socialinę sveikatą. Šiuo požiūriu mokykla tampa tyrimų objektu. Mokykloje vaikai visokeriopai tobulėja, bendrauja su kitais moksleiviais, mokytojais. Čia formuojasi jų gyvenimo būdas, požiūris į įvairius gyvenimo reiškinius, taip pat ir į sveikatą. Mokslininkai mano, kad mokyklos galimybės ugdyti moksleivių sveikatą yra plačios. Be to, mokyklos, pasirinkusios prioritetine savo veiklos kryptimi moksleivių sveikatos stiprinimą, keičia savo aplinką, darbo metodus, sukuria gerą psichologinį klimatą.

Vienijant mokslininkus bendram tikslui – geriau pažinti jaunų žmonių gyvenseną bei aplinkos veiksnių reikšmę sveikatai – pradėtas tarptautinis ’’Moksleivių sveikatos ir gyvensenos’’ tyrimas. Tyrimo programa numato išsamią mokyklos aplinkos veiksnių analizę, kuri leistų atsakyti į daugelį klausimų : kaip paaugliui sekasi mokykloje, kokie jo santykiai su kitais moksleiviais, ar sulaukia jis pagalbos iš mokytojų ir tėvų, ar jis saugus mokykloje, ar jam palankūs mokymosi būdai ir kt. Siekiama išsiaiškinti, kokia šių veiksnių įtaka moksleivio savijautai mokykloje. Mokyklos ir moksleivio sąveikos geresnis pažinimas leistų geriau suprasti moksleivius ir jiems padėti.

Remiantis Pasaulinės Sveikatos Organizacijos tarptautinio ’’Moksleivių sveikatos ir gyvensenos’’ tyrimo medžiaga buvo atlikta plati moksleivių savijautos mokykloje analizė. Lietuva minėtame tyrime dalyvauja nuo 1994 metų. Jau atliktos dvi apklausos (1996 ir 1999 m.). Tačiau išsamiau ši problema Lietuvoje dar neanalizuota. Todėl mano darbo tikslas – plačiau išanalizuoti moksleivių savijautą, išaiškinti veiksnius, kurie lemia gerą moksleivių savijautą mokykloje.

TYRIMO OBJEKTAS IR METODAI

Tyrimui naudojau Lietuvos moksleivių apklausos apie jų sveikatą ir elgesį duomenis. Apklausą vykdė Kauno medicinos universiteto Biomedicininių tyrimų instituto Socialinės pediatrijos laboratorija 1999 metų kovo, balandžio mėnesiais dalyvaudama Pasaulinės Sveikatos Organizacijos koordinuojamoje programoje ’’Moksleivių sveikata ir elgesys’’.

Atsitiktinai pasirinktose Respublikos mokyklose buvo planuota apklausti 5430 penktųjų ir devintųjų klasių moksleivius. Moksleivių apklausai buvo gautas Švietimo ir mokslo ministerijos, miestų ir rajonų švietimo ir ugdymo skyrių pritarimas bei atrinktų mokyklų vadovybės sutikimas. Atlikti apklausą padėjo klasių auklėtojai. Jų buvo prašyta laikytis nurodymų, surašytų apklausos instrukcijoje. Apklausos vyko klasėse. Siekta, kad moksleiviai atsakytų į klausimus savarankiškai, nesitardami su draugais ir mokytoju, kad moksleiviai jaustųsi saugiai. Todėl apklausos anketa buvo
anoniminė.

Užpildytas anketas pateikė 4655 moksleiviai (87,2 proc. moksleivių). Tarptautiniame duomenų centre, Bergeno universitete (Norvegija), buvo patikrinta duomenų kokybė ir tolesnei analizei atrinkta 4513 anketų, kurias buvo užpildę 2150 (52,4 proc.) berniukų ir 2363 (52,4 proc.) mergaitės. Moksleiviai buvo suskirstyti į 11, 13 ir 15 metų grupes (atitinkamai : 11metų – 1566 (34,5 proc.), 12 metų – 1512 (33,5 proc.) ir 15 metų – 1435 (31,8 proc.) moksleiviai).

Šiame darbe analizuoti moksleivių atsakymai į klausimus apie jų savijautą ir mokyklos gyvenimą (mokymąsi, bendravimą su mokytojais ir bendraklasiais). Moksleivio savijautą mokykloje vertino iš jo atsakymų į du klausimus : ’’Koks tavo požiūris į mokyklą’’, ’’Ar sutinki su teiginiu : mūsų mokykloje gera būti’’. Moksleiviai, kurie į pirmąjį klausimą atsakė ’’man mokykloje šiek tiek patinka’’, o į antrąjį klausimą – ’’tikrai sutinku’’ arba ’’sutinku’’, priskirti pirmajai grupei, ir laikyta, kad jie mokykloje gerai jaučiasi. Kitus moksleivius priskyrė antrąjai grupei ir manė, kad jie mokykloje gerai nesijaučia. Buvo vertinamas atsakymų į anketos klausimus dažnis (procentais) moksleivių grupėse pagal jų lytį, amžių, savijautą mokykloje.

Šiuo metu Jūs matote 32% šio straipsnio.
Matomi 689 žodžiai iš 2179 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.