Mokytojo profesijos specifiškumas
5 (100%) 1 vote

Mokytojo profesijos specifiškumas

Mokytojo profesijos specifiškumas.

Mokytojo saviugdos būtinumas

Mokytojo profesija yra labai sudėtinga ir reikšminga. Jo darbo objektas yra augantis ir kas akimirka besikeičiantis žmogus, todėl mokytojas turi spėti keistis kartu, kad sugebėtų įvertinti jo būsenas, lūkesčius, troškimus, perteikti žinias, formuoti įgūdžius ir sugebėjimus.Ugdantis augantį žmogų, pats mokytojas turi būti asmenybė.

Mokytojo profesiją paprastai renkasi žmonės, kurie mėgsta dalyką ir dalytis žiniomis su vaikais, ugdyti asmenybę, kuriems malonu matyti, kaip vaikai vis daugiau sužino, taip pat patinka patiems mokytis.Žmonės, nedirbantys mokykloje, paprastai teigia, jog ši profesija itin patraukli, nes dirbama tik pusė dienos, ilgos atostogos. Ir tik pats dirbantis gali išvardinti kai kuriuos neigiamus aspektus : realiai per dieną dirbama gana daug, trūksta laiko pasidalyti išgyvenimais, per maža bendraujama su suaugusiais, per maža laiko skiriama šeimai.Šiais laikais, kai, tėvų nuomone, už viską (arba beveik) atsakinga mokykla, mokytojui tenka didelė atsakomybė už savo ugdytinius.

Mokytojas savo darbe susiduria su dideliais reikalavimais, kuriuos stengiasi įgyvendinti.Parkai F. W., Hardcaste B. išskiria penkias mokymosi realybes, kurios gali būti mokytojo stresoriai.

Pirmoji – neįmanoma numatyti mokymo rezultatų, nepaisant didžiausių mokytojo pastangų. Antra – negali išmatuoti, ką išmoksta mokiniai per pamoką, net jei turi tikslius ir detalius mokymo planus. Trečia – mokytojo darbas vertinamas pagal mokinio laimėjimus. Ketvirta – mokymo spontaniškumas ir betarpiškumas.Penkta – mokymas toks unikalus, jog neįmanoma jo detaliai aprašyti. Todėl mokytojas stengiasi susikurti individualų mokymo stilių, atsižvelgdamas į mokinių gebėjimus, norą mokytis.

Mokytojas mokykloje atlieka keletą svarbių vaidmenų : klasės lyderio, dalyko mokytojo , auklėtojo, patyrusio ir pasitikėjimą keliančio vyresnio draugo.

Kaip klasės lyderis, mokytojas yra atsakingas už psichologinį klasės klimatą. Jis turi protingai panaudoti savo autoritetą, ugdyti vaikų savikontrolę ir tinkamą elgesį, atsižvelgdamas į jų poreikius ir modeliuoti neprietaringas pažiūras į bendraklasius, dalyką, mokyklą, socialinius reiškinius. Savo auklėjamoje klasėje ne kartą pastebėjau, kaip svarbu būti lyderiu. Kai 5 klasės mokiniams buvo skirtas nemokomas maitinimas, kiti, gyvenantys labiau pasiturinčiai, mėgino pasišaipyti ir pažeminti einančius valgyklon vaikus. Teko pasikalbėti su klase ir apie materialinius dalykus, ir apie jausmus, kito žmogaus supratimą. Pašaipos liovėsi.

Mokytojas dalyko dėstytojas dirba dviem lygiais. Rengiasi pamokai ir perteikia medžiagą. Čia itin svarbu būti lanksčiu ir atsižvelgti į mokinių poreikius, situaciją. Pamokoje pasitaiko , kad dalykas, kurį ruošiesi aiškinti ilgai, mokinių greit perprantamas, o tas ,kam skirtum keletą minučių, pasirodo painokas. Todėl reikia derintis prie mokinių.

Mokytojas auklėtojas didžiausią dėmesį turi atkreipti į patį save, suprasti patį save. Nes kiek mokytojas supranta savo elgesio poreikį kitiems, tiek jis supras ir savo auklėtinius.Tik tas, kuris priima ir gerbia save, priims ir gerbs savo mokinius, juos paskatins ir reikiamu momentu padrąsins.

Mokytojas kaip vyresnis draugas yra unikalus tuo, kad atsiranda natūraliai ir atskirai nuo mokymosi, reiškiasi įvairiose gyvenimo srityse ir apima platų interesų ratą. Mokytojo ir mokinio tarpusavio ryšys yra toks glaudus, kad mokytojas gali turėti įtakos mokinio gyvenimo krypčiai, dvasiniam gyvenimui.Kartais reikia tik vieno sakinio, kuris pasirodo tarsi tuo metu labai reikalingas ir sukuria nematomą dvasinį ryšį.Viena mokinė, naujokė, į mano pateiktą klausimą : “ Kokį pasaulį šiandien kurtų antikos

filosofai ?” pasakė, jog jie sugriautų viską, kas dabar yra, ir statytų iš naujo. Tik nusišypsojau ir padėkojau už atsakymą. Bet pajutau, jog užsimezgė tarpusavio pasitikėjimas. Greitai po to mergaitė atnešė savo eilėraščių sąsiuvinį, prašydama įvertinti. Pradėjom diskutuoti įvairiais ją dominančiais klausimais.Dabar jau ji pati yra pradedanti mokytoja, bet ,norėdama ką nors išsiaiškinti, vis dar paskambina.

Pedagoginis darbas labai daug reikalauja iš mokytojo asmenybės.J. Kerchensteineris nurodo tokius svarbiausius asmenybės bruožus : nusiteikimas ugdyti asmenybę, tą nusiteikimą realizuoti veiksmais.C. Rogers teigia, jog mokytojo pagrindinė ypatybė yra tikrumas ir natūralumas.Pedagogas turi sugebėti sąmoningai suvokti ir priimti mokinio jausmus, pasitikėti mokinio asmenybe, atsižvelgti į mokinio nuomonę, jausmus.Kartą pastebėjau, jog vienas iš mano ugdytinių pora dienų iš eilės suirzęs, išsiblaškęs ir piktas. Į pastabas visai nereaguoja. Nusprendžiau su juo pasikalbėti.Pasilikę vieni du ramiai pasišnekėjome.Vaikas papasakojo, kad namuose yra problemų, konfliktuoja tėvai ir jam labai sunku. Po mūsų pokalbio berniukas tapo ramesnis ir į mane žvelgė su pasitikėjimu.Atsistatė tarpusavio ryšys. Aišku, kad ne visi mokytojai turi minėtas ypatybes, nes mokytojas, norėdamas būti savimi, turi mokėti įsisąmoninti savo jausmus ir juos išreikšti nepaverčiant jų vertinimais ir nepriskiriant jų kitiems žmonėms. Tai neatsiranda iš karto, savaime, tam reikia nuolat,
sąmoningai dirbti su savimi įvertinant ir apmąstant savo santykius su mokiniais, sąmoningai juos keičiant, mėginant ir rizikuojant. Juk ne vieną dieną, grįžusi iš darbo, apmąstau, kaip ji praėjo, ypatingą dėmesį skirdama nesusipratimams ar konfliktams su mokiniais, galvodama, kaip buvo galima jų išvengti, numatydama, kaip reikės elgtis, kad įsivyrautų harmonija. Reikia padaryti taip, kad mokiniai įžvelgtų grožį, tuo pat metu sugebėtų matyti ir tai, kas laikina, ir tai , kas amžina, ir tai , kas šventa, ir tai, kas šventvagiška. Kad įvykdytum tokius sau keliamus uždavinius, turi išmokti pats ir išmokyti kitus įveikti rimtus egzistencinius dalykus.

Šiuo metu Jūs matote 62% šio straipsnio.
Matomi 913 žodžiai iš 1474 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.