Požiūris į asmenybę rytų teorijose
5 (100%) 1 vote

Požiūris į asmenybę rytų teorijose

Požiūris į asmenybę Rytų teorijose

Mūsų elgseną lemia kultūra ir šeima, kurioje mes augome, kurioje vystėsi mūsų jausmai, protas ir pasaulėžiūra. Tai yra mūsų realybė, mes gyvename joje žvelgdami į mus supantį pasaulį, taip kaip buvome išmokyti savo šeimoje ir visuomenėje. Mes pripažįstame tik tokį savąjį “aš”, kurį pažįstame.

Kiekviena religija apriboja žmogų. Religija – tai santykis su didžiausią ir stipriausią poveikį turinčiomis vertybėmis, kurios gali būti įsąmonintos arba neįsąmonintos.

Tolmundo knygos užima svarbią vietą judaizmo istorijoje. Ištisus šimtmečius Tolmundas buvo vienintelis tikinčiųjų žydų mokymo ir tikėjimo objektas. Viena iš pagrindinių Tolmundo idėjų yra absoliutus paklusnumas dvasininkams. Todėl Tolmundo knygose aiškiai atsispindi socialinė nelygybė, reikalavimai susitaikyti su esama padėtimi. Žmogui nuolat kartojama, kad jis yra menkas ir, kad amžinoji laimė bei linksmybė jo laukia pomirtiniame gyvenime. Tolmudinio judaizmo reakcinė esmė pasireiškia dar ir tuo, kad tolmudizmas smulkmeniškai reglamentuoja tikinčiųjų gyvenimą. Tikinčiajam reikia laikytis 613 taisyklių, 365 draudimų ir 248 nurodymų. Tolmudistinis induizmas netgi pasiekė visišką pergalę šeimos ir santuokos klausimuose. Tolmudistinis judaizmas dar stengiasi pavaizduoti žydų tautą kaip kažkokį fenomeną neturintį sau lygių istorojoje. Kita teosofinė judaizmo srovė, pagrįsta neoplatonizmo emocijos koncepcija – vadinama Kabala. Ši kryptis Biblijos tikrosios prasmės ieškojo potekstėje, skelbė tikėjimą Biblijos teksto raidžių magiška galia ir ypač galimybe Dievo vardo raidžių kmbinacijomis daryti įtaką gamtos ir visuomenės gyvenimui, propagavo sielų persikūnijimo koncepciją. Visą pasaulio įvairovę Kabala aiškino 10 skaičių, 22 raidėmis ir 4 kosminiais ženklais, kurių prasminiai ryšiai atsikartoja visais lygiais. Visą Kosmoso kūrimą, žmogaus evoliucijos kelią ir kiekvieną etapą šiame kelyje galima apibūdinti 10 skaičių – sefirų (šviesulių), kurie žmogui yra nelyginant švyturiai tamsoje:

1) 1 – Keter – aukščiausioji galia, viršūnė, karūna;

2) 2 – Hokhmah – tobuloji išmintis;

3) 3 – Binah – beribis protas;

4) 4 – Hesed – geraširdiškumas, malonė;

5) 5 – Gevurah – teisingumas;

6) 6 – Tiferet – grožis;

7) 7 – Nezah – pergalė;

8) 8 – Hod – šlovė;

9) 9 – Yesod – pagrindas, derlingumas;

10) 10 – Malkhut – tikrovė, karalystė.

Kabalos požiūriu šalia fizinės realybės (gamtos, kūno, materijos) egzistuoja dar trys – psichinė (formuojanti), dvasinė (kūrybinė) ir dangiškoji (dieviškos emanacijos – švytėjimo). Visi gamtos padarai yra susieti su kūrybiniu lygmeniu, ir tik žmogus dar ir su emanacijos – spinduliavimo pasauliu. Todėl visiškam ir tobulam žmogiškumui nepakanka apvaldyti savo psichiką ir kurti, dar reikia apšviestumo kokybės. Žmogui visos keturios realybės “įsodintos” viena į kitą, ir kiekviena iš jų gali būti prilyginta seferitų medžiui. Visai sąmonės apšviesta žemesnioji realybė pažadina aukštesniąją. Tai vyksta per Sefirotų saveikas. Panagrinėkime Sefirotų medį vaizduojantį trijų aukštesniųjų pasaulių ryšį žmoguje. Žemiausias – sielos lygmuo. Rekėtų pabrėžti, kad viena svarbiausių žmogaus problemų yra inkarnacija (sielos įsikūnijimas). Pagal Kabalą sielos renkasi kūnus, bet jei pasirinkimas būna nevykęs, jei jo nesugeba priimti ir pamilti, susijungti ir identifikuotis su juo, tai tolimesnė evoliucija yra mažai tikėtina. Sefirotų medžio kamiene yra pažymėti kūno nesąmoningi jutimai, nuo kurių kylama per sąmoningą savo kūno identifikaciją į ego lygį. Kabalos požiūriu ego yra tik pati sielos formavimosi pradžia – apatinis jos veidas. Tikrasis sielos gyvenimo centras yra individualioji savastis. Tam, kad mes savo sąmone galėtume apčiuopti šį savo psichologinio pasaulio centrą reikia pastangų. Pirmiausia, reikia išmokti skirti savąjį “ego”, kuris gali “puoštis” įvairiausiais drabužiais ir slėptis po įvairiausiomis kaukėmis. Kitas žingsnis rekalauja ypatingo pasiryžimo ir drąsos: būtina pažvelgti į tai, kas yra nuo mūsų sąmonės paslėpta “šešėlyje”. Tai trytum žengimas į tamsų ir klaidų mišką, o iš tiesų, visai realus kiekvienam asmeniui sisidūrimas su savo individualia ir kolektyvine pasąmone. Pasiryždami dorai ir sąžiningai pažvelgti į save patį, mes peržengiame slenkstį, vedantį į psichologinę savastį – pradedame identifikuotis su ja ir formuoti savo sielą.

Psichologinė identifikacija yra pradžia atsivėrimo dvasinės, kūrybinės erdvės kiekviename iš mūsų. Šio proceso viršūnė – tai išdrįsimas pakelti akis į Dievą, pastanga užmegsti tiesioginį, betarpišką kontaktą su Aukštesniąja savastimi (SELF). Taip per savo individualią patirtį einame prie bendrųjų, transpersonalinių principinių dalykų. Užmegstas ryšys tarp individualiosios savasties ir aukštesniosios – dvasiškos savasties daro žmogui suprantamą savoką “Rojus žemėje”, – tai buvimas su Dievu, buvimas meilėje. Šio patyrimo antitezė – psichologinė skaistykla: begalinės kančios ir išbandymai, kurios nuolat lydi žmogų jo gyvenimo kelyje. Pasiekęs Šventojo slėnio arba Amžinojo spinduliavimo lygmenį, žmogus išmoksta
įžvelgti mažus ir didelius stebuklus, kurių kupina mūsų kasdienybė, bet mes ne visada mokame juos pastebėti, o juo labiau kurti. Šis žmogus ir pats gali tapti šviesuliu, švyturiu kitiems.

Kabaloje labai svarbu per savo sielos patirtį prieiti prie amžinųjų žmogiškų vertybių. Joje labai ryškus konformistinės moralės pasmerkimas: ji ribota, prievartinė ir iš tiesų yra visų, vadinamųjų kompleksų priežastis. Autentiškas moralumas yra susijęs su atsakomybe sau ir Dievui. Pagrindinė ašis, kurioje vyksta mūsų dorumo augimas, tai perėjimo nuo ego prie individualios savasties kelias. Čia atsibunda mūsų sąžinė.

Kabala – tai išskirtinio moralinio reiklumo teorija. Jos pasekėjai turi:

1) pasiryžti pasiaukojamai eiti pasirinktu keliu;

2) maksimaliai įsisavinti oficialaus mokslo žinias;

3) pasiekti mokslų brandą ir apvaldyti aistras;

4) būti moraline prasme tyri, neslegiami jokių išankstinių nusiteikimų ir prietarų.

Kabalos pagrindinė idėja – žmogaus savimonės pilnatvė, jo asmenybės savirealizacija – didžiąja dalimi sutampa su esminiu humanistinės psichologijos ir filisofijos rūpesčiu. O svarbiausia, tai gali duoti atsakymą, į kiekvienam iš mūsų kylantį gyvenimo prasmės klausimą.

Šiuo metu Jūs matote 31% šio straipsnio.
Matomi 965 žodžiai iš 3143 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.