Pramoginė muzika
5 (100%) 1 vote

Pramoginė muzika

Rokenrolas

Rokenrolas (angl. rock and roll arba rock ‘n’ roll) – muzikos kryptis, atsiradusi XX a. šeštajame dešimtmetyje Šiaurės Amerikoje ir greitai išplitusi po visą pasaulį. Rokenrolas apjungia daugybę JAV muzikos stilių: kantri, liaudies muziką, bažnytinę muziką, darbo dainas, taip pat bliuzą ir džiazą. Iki pat 1990 tai greičiausiai buvo populiariausias Vakarų pasaulio muzikos stilius. Iš jo vėliau vystėsi naujos muzikos kryptys, kurių visuma šiuo metu vadinama tiesiog roku.

Šiam stiliui būdingas nesikeičiantis ritmas, paprastai atliekamas bosine gitara ir mušamaisiais. Antruoju instrumentu paprastai būdavo elektrinė gitara. Dauguma grupių turėjo ir vokalistą.

Rokenrolo ištakos

Šeštojo dešimtmečio pradžioje gerokai padidėjo ritmenbliuzo, kuris buvo atliekamas juodaodžių dainininkų ir muzikantų, populiarumas. Šis stilius tapo ypatingai išpopuliarėjo tarp jaunų baltaodžių. Jie ritmenbliuzo muzikos klausydavosi per radijo stotis, kurios ją transliuodavo vėlai naktį. Kadangi ši muzika labai skyrėsi nuo tos, kurios klausėsi jų tėvai, dalis baltųjų paauglių pradėjo pirkti ritmenbliuzo įrašus, taip priešindamiesi įprastai tvarkai. Naujoji muzika buvo jaudinanti, turėjo labai energingą ritmą ir taktą, o kai kurios dainos buvo apie seksą. Kai kurie suaugsieji buvo griežtai nusistatę prieš ritmenbliuzo muziką, jie nemanė, kad jaunimas turėtų klausytis tokios „juodųjų muzikos“.

Manoma, jog sąvoką „rokenrolas“ (angl. – rock and roll) apibūdinant muzikos stilių pirmasis oficialiai pavartojo Alanas Freedas vienoje savo vedamoje Klivlendo radijo laidoje 1951 metais. Jo laida buvo viena pirmųjų transliuojančių ritmenbliuzo muziką, kurią jis pats vadino rokenrolu, bei orientuota į visų rasių atstovus. Alanas Freedas taip pat suorganizavo pirmąjį rokenrolo koncertą Klivlende 1952 metais.

Kaip bebūtų, JAV gyventojai ne iš Freedo pirmąjį kartą išgirdo žodį „rokenrolas“; ir iki 1951-ųjų buvo išleistos kelios dainos tokiu pavadinimu, šis žodis buvo neretai vartojamas ritmenbliuzo dainų tekstuose.

Ankstyvasis rokenrolas

Daugelis ekspertų mano, kad „tikrasis“ rokenrolas atsirado Memfyje, kur gyveno baltaodis įrašų prodiuseris Sam Phillips, prodiusavęs vietinių juodaodžių atliekamus kūrinius. Vieną dieną į jo studiją atvyko aštuoniolikos metų sunkvežimio vairuotojas, norėjęs įrašyti dainą savo mamai. Jaunuolis buvo vardu Elvis Presley. Pirmąjį Elvio Presley įrašą Phillips išleido 1954 metais. Dauguma ekspertų laikosi tos nuomonės, kad tai ir buvo pirmoji rokenrolo daina pavadinimu That’s All Right.

Ekspertai nurodo ir kitą datą, svarbią rokenrolo istorijoje. Tai — 1954-ieji. Tai metais gupė Bill Haley and his Comets įrašė dainą Rock Around the Clock. Iš pradžių ši daina netapo populiaria, tačiau vėliau ji buvo panaudota filme apie maištaujančius paauglius, pavadintame The Blackboard Jungle. Filmas, sukėlęs daugybę diskusijų, išpopuliarino šią dainą. Rock Around the Clock tapo paauglių pasipriešinimo simboliu.

Šeštąjį dešimtmetį taip pat iškilo ir daugybė kitų rokenrolo dainininkų, tarp jų Buddy Holly, Jerry Lee Lewis ir Chuck Berry, kuriems rimtenbliuzo rėmai pasidarė per ankšti. Kiekvienam atlikėjui buvo būdingas savitas muzikos stilius. Tai padėjo dar labiau išpopuliarinti rokenrolo muziką, ypač tarp baltųjų. Chuck Berry kūriniai buvo apibūdinami kaip mišinys, padarytas iš kantri ir ritmerbliuzo muzikos. 1955-aisiais jo daina Maybellene užkariavo visos JAV aukščiausias muzikos topų vietas.

Rokenrolas septintajame dešimtmetyje

Septintajame dešimtmetyje juodaodžių muzikantų atliekama muzika tapo pripažįnta kaip svarbi JAV muzikos kultūros dalis. Tai smarkiai įtakojo Detroito įrašų kompanija „Motown Records“, išleidus keletą ypač išpopuliarėjusių kūrinių. „Motown Records“ įkūrėjas buvo Berry Gordy pirmasis pateikė juodaodžių kuriamą muziką taip, kad ji būtų patraukli visiems: tiek juodaodžiams, tiek baltaodžiams. Viena iš sėkmingiausių jo kompanijos grupių buvo The Supremes, kurios lyderė buvo Diana Ross.

Skirtingos rokenrolo muzikos rūšys vystėsi pietų Kalifornijoje. Penki jauni vaikinai iš Los Andželo įkūrė grupę The Beach Boys. Brian Wilson rašė, atliko ir prodiusavo grupės įrašus. The Beach Boys dainos buvo sudėtingos muzikos ir paprastų žodžių derinys. Žodžiai buvo apie vietos paauglių kultūrą, pavyzdžiai grupė dainavo apie plaukiojimą banglentėmis per vandenyno bangas. Viena iš grupės populiariausių dainų vadinasi „Surfin’ USA“.

Septintajame dešimtmetyje rokenrolas pradėjo keistis: žodžiai dainose tapo tokie pat svarbūs kaip ir muzika. Bob Dylan pradėjo rašyti žodžius, dėl kurių poetiškumo buvo vertinamas daugybės jaunų žmonių. Dylano kūrybai įtaką darė folkloro dainininkai ir dainų rašytojai, pavyzdžiai Woody Guthrie. Dylan’o kūryba buvo apie svarbias visuomenines problemas, jis rašė apie karą ir rasinę nelygybę. Kai kurios jo dainos JAV buvo naudojamos protestuose prieš karą ir kovai už žmonių teises. Vėliau Bobo Dylano dainos tapo labiau asmeniškesnės.

1964 metais nauja britų rokenrolo grupė The Beatles užkariavo JAV muzikos gerbėjų širdis. Bitlai rokenrolą ir visą muziką pakeitė amžiams.

Rokenrolo įtaka naujiems stiliams

Septinto dešimtmečio
antrojoje pusėje ir aštunto pradžioje rokenrolas ir daugelis iš jo evoliucionavusių muzikos stilių pradėti vadinti vienu žodžiu — roku. Susikūrė daug naujų muzikai milžinišką įtaką padariusių atlikėjų, tokių kaip The Who, Led Zeppelin, Pink Floyd, The Doors, Jimi Hendrix ir kt.

Tuo metu labai išpopuliarėjo psichodelinis rokas, kuriuo bandyta perteikti haliucinogenų, dažniausia tokių psichodelikų kaip LSD poveikį žmogui. Vėliau daugelis šio stiliaus atlikėjų persiorientavo prie progresyviojo roko. Rokenrolo taip pat smarkiai įtakojo sunkiojo metalo, disko, pankroko stilių susikūrimą.

Regis

Regis (Reggae) – muzikos žanras, išsivystęs XX a. šeštojo dešimtmečio pabaigoje Jamaikoje.

Terminas „regis“ kartais vartojamas plačiąja prasme, turint galvoje didžiąją dalį Jamaikos muzikos, tame tarpe ska, rokstedį ir dabą. Siauresne prasme tai konkretus stilius, išsivystęs iš rokstedžio. Regis skirstomas į dvi rūšis: roots, arba „šaknų“ regį ir dancehall, arba „šokių salės“ regį, atsiradusį 7 deš. pabaigoje. Regio ritmas lėtesnis nei jo pirmtakų – ska ir rokstedžio. Regis dažnai siejamas su Rastafari judėjimu, padariusiu įtaką daugeliui žymių regio atlikėjų 7-8 dešimtmetyje. Tačiau regio dainų žodžiuose galima rasti ne tik šią, bet ir meilės, seksualumo bei bendro visuomenės komentavimo temas.

Kilmė

Regis kilęs iš tradicinės Afrikos ir Karibų muzikos bei amerikiečių ritmenbliuzo. Jo pirmtakai – šeštajame dešimtmetyje susiformavę ska ir rokstedis. 1963 m. muzikos įrašų prodiuseris Koksonas Dodas paprašė Džekio Mitu, ska grupės „The Skatalites“ pianisto, surengti jo įrašų studijoje Studio One sesiją ir sukurti originalios muzikos. Mitu, padedamas būgnininko Loido Nibso, pavertė tradicinį ska ritmą regiu jį sulėtindamas. Bobas Marlis (Bob Marley), išpopuliarinęs regį visame pasaulyje, karjeros pradžioje grojo rokstedį.

Manoma, jog žodį „regis“ pirmoji pavartojo grupė „Toots and the Maytals“ savo 1968 m. hito „Do the Reggay“ pavadinime. Pasak kitų teorijų, kad terminas kilo iš žodžio streggae, kuris Jamaikos slengu reiškia prostitutę, arba iš Regga, Bantu kalba kalbančios genties, gyvenančios prie Tanganikos ežero.

Regis Lietuvoje

Regio muzikos Lietuvoje istorija yra gana nesena ir sietina visų pirma su pirmaisiais atkurtos Lietuvos nepriklausomybės metais, kuomet čia apsilankė pirmosios užsienio regio muzikos grupės ir kolektyvai. Žinoma, būtų galima kalbėti ir apie tam tikrą regio įtaką tokioms kultinėms grupėms kaip Antis ar Hiperbolė, tačiau bendra šių grupių stilistika tikrai nėra tai, ką vadiname regio muzika.

Lietuvoje regio muzikos pradžią konkrečiai būtų galima sieti su 1994–1995-aisiais metais. Viena pirmųjų grupių buvo Lipnūs Maharadžos pirštai, nors dėl šito fakto irgi būtų galima ginčytis, kadangi panašiu metu gyvavo ir toks projektas kaip Vibracijah. LMP pasižymėjo kaip gana tvirtą ideologinį pamatą turinti grupė, kurios tekstai išreiškė tam tikrą protestą aktualiais politikos klausimais (ypač tai pasakytina apie vieną iš žymiausių šios grupės dainų „Nušoviau Brazauską“), taip pat nagrinėjamos teisingumo, teisybės temos, yra ir Geru gražių dainų kaip užteks kariaut . Šiuo metu grupė nebegyvuoja.

Vėliau atsiranda projektas (ar grupė?) Green Sun Club, kurios vienas iš lyderių Kipishas kiek daugiau žinomas pop scenos gerbėjams. 2005 m. pasirodė Kipisho solinis albumas „Lyriškas gangsteris“, o taip pat ir Green Sun Club darbas „Nebo Jamaiki“. Tais pačiais metais pasirodė ir dar vieno Lietuvos regio atlikėjo Hokshilos ir jo grupės BJ Fighters albumas „Babylon DC“. Hokshilos darbas su Linu Adomaičiu „Pasaulis gražus“ tais metais buvo vienas sėkmingiausių pop regio stiliaus darbų Lietuvoje apskritai. Tiesa, pats Hokshila nelinkęs savęs vadinti vien tik regio atlikėju, o kritiškesni jo gerbėjai vertina ankstesniuosius, dar iki albumo „Babylon DC“ pasirodžiusius jo solinius darbus, tokius kaip „Unite“, „Nomansland“ ar „Fairy Tales“.

Šiuo metu Jūs matote 31% šio straipsnio.
Matomi 1446 žodžiai iš 4685 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.