Riebalai
5 (100%) 1 vote

Riebalai

KAS YRA RIEBALAI?

 

Maisto riebalai – tai viena iš trijų pagrindinių maisto medžiagų, kurios kalorijų pavidalu teikia energiją mūsų organizmui (kitos dvi – tai baltymai ir angliavandeniai). Riebalų mes valgome su įvairiais produktais, tai pvz.: sviestas ant skrebučio ar plakta grietinėlė ant pyrago gabalėlio. Riebalai gali būti ir sunkiau pastebimi, jei yra „paslėpti“ tokiuose

produktuose kaip riešutai ar pienas. Jų yra ir sausainiuose bei tešlainiuose (aliejus ar sviestas).

Maisto riebalai pagerina patiekalo aromatą, skonį ir išvaizdą, padaro valgį skanesnį. Kadangi riebalai lėčiau virškinami negu baltymai ar angliavandeniai, jie ilgiau būna mūsų skrandžiuose ir todėl jaučiamės sotūs.

Riebalai atlieka keletą pagrindinių funkcijų: raumenys iš jų gauna energijos (ypač per ištvermę lavinančius pratimus); jie palengvina nervų ir smegenų signalų perdavimą; jie išlaiko švelnią odą; reguliuoja kūno temperatūrą ir amortizuoja vidaus organus.

 

KAS YRA CHOLESTEROLIS?

Cholesterolis yra minkšta į vašką panaši medžiaga. Jos yra visose jūsų kūno dalyse. Tai kraujo srovės pernešama ląstelių, vitaminų ir hormonų statybinė medžiaga.

Yra du cholesterolio šaltiniai:

Cholesterolis, kurį sintetina jūsų kepenys.

Cholesterolis, kurį jūs gaunate suvalgęs tokių gyvūninių produktų, kaip kiaušiniai, mėsa, pieno produktai ir t.t.

Tyrinėjimai parodė, kad per didelis cholesterolio kiekis, gaunamas su maistu, padidina cholesterolio koncentraciją kraujo serume, ir tai savo ruožtu padidina vainikinių kraujagyslių ligos grėsmę.

 

„GERASIS“ CHOLESTEROLIS IR „BLOGASIS“ CHOLESTEROLIS

Cholesterolį kraujyje perneša lipoproteidai. Jie pagal tankį skirstomi į dvi rūšis:

Mažo tankio lipoproteidai – „blogieji“ – kaupia cholesterolį vainikinėse arterijose.

Didelio tankio lipoproteidai – „gerieji“ – pašalina cholesterolį nuo arterijų sienelių ir nugabena jį atgal į kepenis.

 

„BE CHOLESTEROLIO“

Kurį laiką kai kurios didelės maisto produktų firmos prie kepimo aliejaus gaminių klijuodavo etiketę „Be cholesterolio“. Maisto ir vaistų valdybos nuomone, užrašas buvo klaidinantis, nes iš tikro visuose augaliniuose aliejuose nėra cholesterolio. Tačiau aliejai yra šimtaprocentiniai riebalai, todėl Maisto ir vaistų valdyba nurodė maisto bendrovėms nutraukti tokį žymėjimą. Caveat emptor*.

 

„GERIEJI“ IR „BLOGIEJI“ RIEBALAI

Yra trejopi riebalai ir jie labai domina mitybos ir širdies ligų specialistus dėl savo poveikio cholesteroliui.

Sotieji riebalai. Jų daugiausiai turi gyvulinės kilmės produktai, kai kurie hidrogenizuoti augaliniai gaminiai ir tropinių augalų aliejai. Kambario) temperatūroje jie yra kieti. Jei vartosite daug sočiųjų riebalų, sutriks organizmo gebėjimas pašalinti cholesterolio perteklių iš kraujo. Cholesterolis, sluoksnis po sluoksnio, kaupiasi kraujagyslių sienelėse -kaip mineralinės medžiagos kaupiasi vandentiekio vamzdžiuose – sutrikdo kraujotaką ir dėl to organizmas sunkiau pasisavina deguonį bei maisto medžiagas.

Polinesotieji riebalai. Jų turi tokie plačiai paplitę aliejai kaip kukurūzų, safrolo, sezamo, sojos ir saulėgrąžų. Polinesočiosios riebiosios rūgštys pašalina cholesterolio perteklių ir padeda sumažinti jo koncentraciją kraujyje. Trūkumas tas, kad kartu su „bloguoju“ cholesteroliu sumažėja ir „gerojo“.

Mononesotieji riebalai. Anksčiau buvo manoma, kad jie jokio poveikio cholesteroliui nedaro. Šiuo metu atrodo, kad jie mažina mažo tankio lipoproteidų koncentraciją ir nemažina didelio tankio lipoproteidų kiekio kraujyje. 0 tai jau teigiamas poveikis. Prie mononesočiųjų riebalų priklauso rapso, alyvų, migdolų, avokados ir žemės riešutų aliejai

 RIEBALAI

 Riebalai – labai koncentruotos energijos šaltinis, jie dalyvauja daugelyje organizmo cheminių reakcijų.

 Riebalai yra dviejų rūšių – turintys sočiųjų ir nesočiųjų riebiųjų rūgščių. Jie skiriasi savo sudėtimi ir tuo, kaip veikla

jūsų organizmą. Sočiųjų riebiųjų rūgščių yra gyvulinės kilmės ir pieno produktuose. Nuo jų kraujyje daugėja cholesterolio, o tai savo ruožtu didina riziką susirgti koronarine širdies liga. Su daugeliu daržovių aliejų gauname nesočiųjų riebiųjų rūgščių, kurios žymiai naudingesnės sveikatai.

 Riebus maistas

Daugelis žmonių Vakarų šalyse valgo tikrai per daug abiejų rūšių riebalų. Sveikai maitindamiesi, su riebalais turėtume gauti ne daugiau kaip 30% visų kalorijų. Kur tik įmanoma, vietoje sočiųjų riebiųjų rūgščių turinčių riebalų reikėtų vartoti tuos, kurie turi nesočiųjų riebiųjų rūgščių turinčių – taip sumažės rizika susirgti širdies ligomis.

Šiuo metu Jūs matote 53% šio straipsnio.
Matomi 710 žodžiai iš 1343 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.