Rokas roko istorija ir būdingiausi roko stiliai
5 (100%) 1 vote

Rokas roko istorija ir būdingiausi roko stiliai

REFERATAS

ROKAS.

ROKO MUZIKOS ISTORIJA. BŪDINGIAUSI ROKO STILIAI

Vilnius, 2005

Rokenrolas

Kiekvienas iš mūsų yra girdėjęs žodį „rokas“, netgi jei šis visai nepatinka ir juo nesidomima. Ir patiem roko muzikos gerbėjams galbūt bus naujiena tai, kad rokenrolas, atsiradęs 6-ojo dešimtmečio antroje pusėje JAV, yra šios muzikos istorinė pradžia. Amerikiečių muzikos stilių – juodojo ritmo bliuzo ir baltųjų kantri muzikos – sandūros ir sąveikos dėka atsirado muzika, kuri tapo žinoma ir garsi pavadinimu rokenrolas.

1953 metais atsirado nauja pramoginės muzikos rūšis rokenrolas (rock and roll) tai buvo juodųjų ritmenbliuzo ir baltųjų kantri lydinys. Iš tikrųjų rokenrolas kilo kaip baltųjų grojamas ritmenbliuzas, o kitoks pavadinimas pradžioje padėdavo atskirti, kas groja,- juodieji ar baltieji muzikantai. Ritmo bliuzas turi daug bendrų bruožų. Abu šie stiliai atsirado JAV Pietuose ir nepriklauso jokiai labiausiai paplitusiai populiariajai muzikai. Ritmo bliuzui ir kantri muzikai būdingos šokio ypatybės. Abiem atvejais svarbų vaidmenį vaidina gitara – akustinė arba su elektriniu pastiprinimu. Ritmo bliuzo ir kantri muzikos dainose pasakojama apie kasdienes žmonių problemas, paprastus jausmus, skirtingai nei romantiškose, salvose to meto populiariose dainose. Šių dainų tekstai dainuojami ne miesto gyventojų kalbos dialektais. Pirmoje 6-ojo dešimtmečio pusėje JAV išaugo visiškai nauja klausytojų grupė. Tai „beibibūmerių“ karta – gimusieji Antrojo pasaulinio karo metais (karo metu Amerika stebino ypač dideliu gimstamumu), šis reiškinys buvo pavadintas „kūdikių sprogimu“ (angl. Baby boom) beibibūmerių karta išsiskyrė savo elgesiu bei vertybine orientacija. Šie jaunuoliai nesidomėjo vyresniųjų kartų pamėgta sentimentaliąja popmuzika, dainomis apie išsiskyrimą, vienatvę, viltis ir panašiai. Jie buvo gana pasiturintys ir galėjo patenkinti savo muzikinius įnorius pirkdami įvairias plokšteles. Taip jaunimas pirmą kartą ėmė veikti populiariosios muzikos industriją, jos raidą.

Tuo metu ritmo bliuzo muziką baltųjų radijo stotys transliuodavo retai, jų savininkai manė, kad tokia muzika gali atbaidyti klausytojus. Staiga pasirodė, kad baltieji jaunuoliai būtent dėl šios muzikos ėmė klausytis juodųjų radijo stočių. Klyvlendo baltųjų radijo stoties laidų vedėjas Alanas Frydas puikiai suvokė šią situaciją ir 1951 metais į savo programas įtraukė ritmo bliuzo stiliaus juodųjų muziką. Manoma, kad būtent Alanas Frydas buvo pirmasis, panaudojęs žodį rokenrolas ir pateikęs jį baltųjų auditorijai juodųjų ritmo bliuzui apibūdinti.

Dauguma baltųjų jaunuolių pradėjo klausytis ritmo bliuzo radijo programų, panoro įsigyti plokštelių su šių dainų įrašais. Bet tuo metu dar egzistavo rasinė segregacija – tokia tvarka, kai juodieji JAV gyventojai galėjo būti tiktai tam tikrose jiems skirtose vietose parkuose, transporte, miestų gyvenamuosiuose rajonuose. Juodieji turėjo savo bažnyčias, parduotuves, pramogų vietas. Ne išimtis ir muzika: juodųjų muziką atliko ir į plokšteles įrašinėdavo juodieji muzikantai. Šios plokšteles turėjo pavadinimą – race records ( muzika juodiesiems) būtent šios aplinkybės baltiesiems jaunuoliams trukdė pirkti šių plokštelių.

Sumanūs baltieji leidėjai, suvokdami, kad parduodant šią naują šokių muziką galima pasipelnyti, ėmė kviesti baltuosius muzikantus į plokšteles įrašyti ritmo bliuzo dainų. Reikėjo „tik pakeisti vieną dalyką – juodojo veido atvaizdą ant viršelio plokštelės viršelio baltojo veidu“. Šiuos baltųjų ritmo bliuzo dainų variantus taip ir pavadino – cover version ( viršelio versija ). Pradėję groti juodųjų ritmo bliuzą, baltieji švelnino garso ekspresiją, vengė dainų tekstuose esančių grubių išsireiškimų, bei atviro seksualumo. Tokiu būdu pateiktas bliuzas buvo priimtinesnis plačiajai baltųjų auditorijai ir jį gana dažnai imta transliuoti baltųjų radijo programose. Taip atlikdamas ritmo bliuzus išgarėjo baltasis dainininkas Polas Anka (g. 1941).

Šia muzikai, kuri išpopuliarėjo tarp baltųjų, reikėjo naujo pavadinimo, nes baltųjų auditorija nepalankiai žiūrėjo į pavadinimą ritmo bliuzas. Manoma, kad Alanas Frydas pirmasis ėmė vartoti žodį „rokenrolas“ šiam muzikos stiliui apibūdinti. Nors rokenrolas įvairiomis reikšmėmis ir ankščiau buvo naudojamas kalbant apie populiariąją juodųjų muziką, bet stilius juo nebuvo įvardijamas.

Rokenrolas populiariosios muzikos pasaulyje sukėlė revoliuciją. Tai įvyko dviejų pasaulinės šlovės dainininkų pastangų dėka. Bilas Heilis (1925 – 1981) ir jo grupė „Comets“ pradėjo karjerą atlikdami kantri ir vesterno stiliaus muziką. 1954 metais, kaip viršelio versija buvo įrašyta jau populiari ritmo bliuzo daina „Sahke, Rattle and Roll“. Šią B. Heilio atliekamą dainą ėmė transliuoti net itr tos radijo stotys, kurios nepripažino ritmo bliuzop. JAV populiariosios muzikos kūrinių sąraše ji spėriai įsigalėjo pirmioje vietoje. Pirma kartą rokenrolas nustelbė salsvąsias dainas. Kitais metais „Kiometų“ įrašyta daina „Rock around the Clock“ tapo tarptautiniu mastu pripažinta populiariąja daina.

Dar vienas buvęs kantri dainų atlikėjas, Elvis Preslis (1935-1977), rokenrolu
užkariavo visą pasaulį. Iki šiol nei vienas nėra pralenkęs jo populiarumu. Milijonai klausytojų jį tiesiog dievino. Ankstyvieji Preslio įrašai vadinamuoju rockabilly arba country rock stiliumi buvo labiau mėgstami juodųjų. Bet jau 1956 metai viršelio versija įrašytas bliuzas „medžioklės šuo“ užėmė pirmą vietą iš pradžių juodųjų populiariųjų dainų sąraše, o po kurio laiko ir baltųjų. Elvis Preslis neturėjo muzikinio išsimokslinimo, bet šlovę ir populiarumą įgijo savo talento, užsispyrimo bei sėkmės dėka. Ankstyvojo rokenrolo dainų forma ir harmonija yra paremta bliuzo principais. Solistui pritaria elektra pastiprintos gitaros, saksofonas, kartais trimitas. Dainininkas, jei reikia, gali ne tik dainuoti, bet ir rėkti šaukti riaumoti.

Netrukus juodieji muzikantai taip pat ėmė kurti savo rokenrolo atmainas. Tai Bo Didlis (g. 1928), Litlas Ričardas (g. 1935). Garsiausias buvo Čakas Beris (g. 1926), jo pasirodymai buvo dar aukštesnio lygio nei Bilio Heilio ar Elvio Preslio. Būtent Čako Berio muzika turėjo didelės įtakos dviejų žymiausių britų ankstyvojo roko grupių – „The Beatles“ ir „Rolling Stones“ – kūrybai.

Iš pradžių rokenrolą grojo įvairūs kitų muzikos stilių muzikantai, kurie ir rokenrolą praturtino šių stilių elementais. Svarbiausias buvo ritmo bliuzas, kantri muzika ir estradinės dainos. Jie turėjo didžiulės įtakos rokenrolo formavimuisi. Priklausomai nuo kiekvieno komponento proporcijos, kūrėsi vis kitokie populiariosios muzikos stiliai. Pavyzdžiui, kantri muzikos elementai, dainavimo maniera, instrumentuotė paskatino atrasti „folkroką“. Juodųjų muzikos elementų dominantė lėmė vėlesnių juodosios muzikos stilių – soulo, fanko, repo – atsiradimą. Kai estradinei muzikai būdingi bruožai pamažu nustelbė rokenrolo ekspresiją ir energiją, atsirado kryptis, kurią kartu su begaliniu kiekiu jos atmainų dabar vadiname popmuzika.

6-ojo dešimtmečio pabaiga – rokenrolo saulėlydžio metas. Iš vienos pusės rinka buvo persotinta. Iš kitos – įvairių paskatų vedimi dauguma geriausių rokenrolo atlikėjų paliko sceną: Elvis Preslis išėjo tarnauti į armiją, Litlas Ričardas kurį laiką atsisakė rokenrolo religiniais sumetimais, Badis Holas žuvo aviakatastrofoje, Čaką Berį areštavo. Rokenrolas prarado energingumą ir socialinį aštrumą. Taip popmuzika užkariavo vis daugiau dėmesio, tačiau tuo pat metu ėmė ryškėti ir komformistinės jos tendencijos.

Rokenrolas buvo ne tik muzika – jis simbolizavo ir naują požiūrį į gyvenimą bei visuomenę. Rokenrolo dainų tekstuose kalbama apie tai kas labiausiai rūpi jaunam žmogui: apie meilę, asmeninius rūpesčius ir laisvę. Todėl rokenrolas labai greitai plito ir netrukus tapo pasauliniu reiškiniu.

7-o dešimtmečio rokas

Bigbitas arba britų rokas

Kita roko muzikos raidos pakopa yra bigbito stilius. Šis stilius atsirado kaip rokenrolo ir Anglijos miestų jaunųjų, mėgėjiškų muzikos atlikėjų stilių tarpusavio sąveikos padarinys. Pirmą kartą XX amžiuje pripažintas muzikos stilius atsirado ne JAV, o kitoje šalyje.

Tai vyko Liverpulyje. Liverpulis – uostamiestis, turintis daugybę fabrikų. 7-ojo dešimtmečio pradžioje miestą užvaldė didžiulė bedarbystės banga. Baigęs mokyklą jaunimas sunkiai galėjo gauti darbo. Daugelis ėmė groti nedideliuose klubuose, baruose. Tai, ką jie grojo, dažnai apibūdindavo žodžiu skiflle.

Muzikoje, kurią jie grojo, tradicinio džiazo elementai pynėsi su estradinių dainų melodijomis. Jaunuoliai grojo ir dainavo prasčiokiškai, su žemesniesiems gyventojų socialiniams sluoksniams būdingu paprastumu. Didžiojoje Britanijoje 6-ojo dešimtmečio pabaigoje radijo laidoje ir plokštelėse retai kada tekdavo girdėti rokenrolus, dar rečiau ritmo bliuzo stiliaus dainas. Liverpulis ta prasme buvo išimti, nes JAV jūreivių dėka į miestą patekdavo plokštelės su šia muzika. Skiflą grojantys jaunuoliai žavėjosi naujais išraiškos būdais ir mėgino tai kopijuoti. Pagrindinė orientacija buvo nukreipta į juodųjų ritmo bliuzą, jo aštrumą ir energiją. Keletas Liverpulio jaunuolių ansamblių iš pradžių išgarsėjo savo mieste, vėliau Londone ir visoje Didžiojoje Britanijoje.

Iš liverpuliečių labiausiai išgarsėjo „The Beatles“. Pirmaisiais veiklos metas jie dažniausiai grodavo rokenrolą ir ritmo bliuzą, taip pat paprastas savo kūrybos dainas. Nuo 1964 metais per ketverius metus savo naujomis dainomis sukėlė tikrą revoliuciją, iš esmės pakeitusią viso pasaulio populiariąją muziką.

„The Beatles“ novatoriškumas persmelkė visa, ką jie veikė: dainų tekstų turinį, muzikos kalbą, raiškos priemones bei pasirodymų būdus. Kai kuriuose „The Beatles“ kūriniuose galima pažinti renesanso laikų kūrinius, senąsias anglų balades, staiga jose ima skambėti indų styginis instrumentas gitara arba Europos klasikinės muzikos styginis kvartetas.

Jie kurdavo ne tik po vieną dainą, kaip buvo įprasta anksčiau, bet ištisus dainų albumus. Juose daugumą dainų vienija panašus turinys ir muzikinė koncepcija, taip suformuojant ištisą ciklą.dainų tekstuose kartais įsipindavo subtilios eilės, pasižyminčios gilia filosofine potekste. Įrašinėjant garso plokštelių fonogramas, daugelį savaičių ir net mėnesių tekdavo praleisti studijoje, kurioje „The
galėdavo naudotis ištisu raiškos priemonių arsenalu – nuo simfoninio orkestro iki elektroniniu būdu sintezuotų garsų.

1963 metais kilo reiškinys, vadinamas „bitlomanija“. „The Beatles“ tapo populiariausia grupe pasaulyje. Jų įrašai sumušė leidybos rekordus, o muzikavimo būdas, apranga ir elgesys buvo mėgdžiojami visur. Iki tol nei vienas kolektyvas nebuvo sulaukęs tokios sėkmės.

Šiuo metu Jūs matote 31% šio straipsnio.
Matomi 1653 žodžiai iš 5411 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.