Roko muzikos stiliai
5 (100%) 1 vote

Roko muzikos stiliai

8-ajame deš. roko muzika plėtojosi įvairiais stiliais, kurių sparčiai

daugėjo. Tačiau daugelis jų buvo sukurti muzikos komercinimo tikslais ir

dažnai nieko ypatingo nereiškė. Kai kuriuose stiliuose išryškėjo ir rimti

roko muzikos reiškiniai. Šalia folkroko, acid roko, džiazroko, galima būtų

paminėti tokius nemažiau svarbius roko stilius, kaip hardrokas, “metalo”

rokas, artrokas, pankrokas, njuveivas, avangardinis rokas, speisrokas ir

roko opera.

Hardrokas

Hard – išvertus iš anglų kalbos reiškia “kietas”. Tai viena pagrindinių

roko muzikos krypčių. Ji pasižymi griežta akcentuacija, agresyvia dainavimo

maniera, garsumu. Pats apibūdinimas ir stilius susiformavo Didžiojoje

Britanijoje 7-ojo deš. pabaigoje ir 8-ojo deš. pradžioje. Ryškiausi

hardroko atstovai yra britų grupės “Led Zeppelin” (“Švino dirižablis”;

jaunuolių slengu posakis “leistis kaip švino dirižablis” reiškė nesėkmę);

“Deep Purple” (“Tamsusis purpuras” – džiazo dainos pavadinimas); “Black

Sabbath” (“Juodasis sabatas”, arba “Juodasis šeštadienis”). Visos trys

grupės susikūrė 1968 m. Jų muzika kupina bliuzo ir liaudies muzikos

elementų, kurie susijungia su aštriu ir “sunkiu” skambesiu. Daugelis roko

muzikantų ir gerbėjų ypač 8-ajame deš. buvo įsitikinę, kad būtent

hardrokas, vienintelis iš daugelio to meto roko stilių, atstovauja tikram,

bekompromisiniam rokui. Garsiausios anglų roko grupės turėjo didelės įtakos

tolesnei pasaulio roko muzikos evoliucijai, tarp jų ir Jungtinėse Amerikos

Valstijose.

“Metalo” rokas

Anglų kalba jis paprastai vadinamas heavy metal – “sunkusis metalas”. Ši

stilistinė kryptis kaip hardroko modifikacija atsirado 8–9 deš. Jam būdinga

dar aštresnė ir “sunkesnė” akcentuacija, agresyvumas ir triukšmingumas. Kai

kurie specialistai mano, kad minėtosios hardroko grupės jau pirmuosiuose

plokštelių albumuose išplėtojo šį stilių. “Metalo” roko grupės pagrindą

sudaro elektrinės gitaros – solinė, ritminė, bosinė, kurių maksimaliai

sustiprintas garsas tampa tarytum savotiška akustinė siena (jaunimo

“akustiniu prieglobsčiu”) nuo suaugusiųjų, fiziškai neįstengiančių kęsti

šios muzikos intensyvumo, aštrumo ir garso.

Amerikos “metalo” roko šaknys ieškotinos tiek britų hardroke (be jau

minėtųjų grupių svarbus legendinis trio “Cream” (“Grietinėlė”) –

“išrinktieji”, su garsiuoju gitaristu Eriku Kleptonu), tiek amerikiečių

gitaristo Džimio Hendrikso muzikoje.

Apie “metalo” roką imta kalbėti jau antrojoje 8-ojo deš. pusėje, kai

išgarsėjo anglų grupės “Motorhead” (“Motorizuota galva”) ir “Iron Maiden”

(“Geležinė mergelė” – viduramžių kankinimo įrankis – įdubusi statula su

geležiniais spygliais, į kurią dėdavo auką). Tarp amerikiečių metalo roko

atstovų galima paminėti grupę “Metallica”, susikūrusią 1982 m., kuomet

maždaug ir suklestėjo “metalo” rokas.

“Metalo” rokas padėjo jaunimo subkultūroje plisti ryškiai negatyviam

požiūriui į pasaulį, žmogaus gyvenimą, religiją ir pan. Tai atsiskleidė ne

tik dainų tekstuose, bet ir vizualiniuose efektuose koncertuojant,

muzikantų drabužiuose bei elgesyje, plokštelių grafiniame apipavidalinime.

“Metalo” roko gerbėjai gatvėse ir visuomeninėse vietose rodėsi apkaustytais

juodos odos drabužiais, sunkiais batais, apsikarstę metalinėmis

grandinėmis. Tiek “metalinė” simbolika – karstai, kryžiai, žaibai, tiek

prakeikimo pabrėžimas, “forsuoti” instrumentų garsai, isteriški dainininkų

riksmai, specialus jų elgesys, šėtono garbinimo elementai dainų tekstuose

ir pasirodymuose iš dalies buvo sutirštinimas, norint šokiruoti miesčionį

ar pakutenti nervus abejingam ir pasyviam jaunuoliui.

Artrokas

Art – išvertus iš anglų kalbos reiškia “menas”. Tai roko muzikos kryptis,

kuriai būdingas meninis subtilumas, dažnai naudojami Europos klasikinės

muzikos elementai bei instrumentai. Šis roko muzikos stilius taip pat

atsirado Didžiojoje Britanijoje ir didžioji šiuo stiliumi grojančiųjų dalis

buvo britų roko grupės. Žymiausios – “Emerson, Lake and Palmer” (įkurta

1970 m.), “Genesis” (1969 m.), “King Crimson” (1968 m.), “Pink Floyd” (1966

m.), “Yes” (1968 m.), “Jethro Tull” (1968 m.).

Visų pirma reikia pasakyti, kad šių grupių muzikantai dažniausiai turėjo

profesionalų muzikinį išsimokslinimą ir puikiai žinojo įvairius klasikinės

muzikos istorinius stilius bei žanrus. Į roko muziką jie įvedė įvairesnes

muzikines formas, subtilesnį tembro ir garsų niuansų pojūtį bei gebėjimą

ypač artistiškai koncertuoti.

Šio stiliaus roko muzikoje galima rasti aukštąjai kultūrai būdingo

intelektualumo, paradoksalaus šmaikštumo, filosofinės gelmės. Neretai

artroko grupių pavadinimas liudijo priklausomybę aukštajai kultūrai.

Pavyzdžiui, pavadinimas “Genesis” aiškintinas ne tik žodynuose esančia

reikšme – “kilmė”.
Krikščioniškosios kultūros kontekste šis žodis susijęs

su pirmąja Biblijos knyga.

Pavadinimas “Jethro Tull” – tai XVIII a. anglų agronomo vardas. Šios

grupės muzikoje džiazo ir bliuzo intonacijos susilieja su viduramžių anglų

liaudies muzikos elementais. Anachronizmu pavadinime turbūt norėta pabrėžti

šios muzikos nepaprastąjį koloritą. “Pink Floyd” (pavadinimas sudarytas iš

dviejų amerikiečių bliuzo atlikėjų Pinko Andersono ir Floido Kaunsilo

vardų) ir “King Crimson” (Tamsiai raudonas karalius) susikūrė savotiškame

Londono menininkų pogrindyje. Tai buvo boheminė aplinka, kurioje roko

muzika buvo tarytum gyvenimo būdas. Artrokas – tai drąsi ir kartu naivoka

to meto roko muzikos pretenzija į visą praeities kultūros paveldą. Taip

elektroninei avangardo muzikai būdingą skambesį galėjo pertraukti buities

bei industrinis triukšmas, o choralai galėjo skambėti kartu su laisvojo

(angl. free) džiazo garsais.

Grupės “King Crimson” – tikros anglų roko scenos novatorės – centrinė

figūra buvo Robertas Fripas (g. 1946) – gitaristas, klavišinių instrumentų

atlikėjas bei kompozitorius. Vienas originaliausių artroko pasiekimų yra

grupės “King Crimson” albumas konceptualiu pavadinimu “Vyturių liežuvėliai

drebučiuose” yra sukurtas remiantis muzikantų virtuozinėmis

improvizacijomis. Po ansamblio iširimo, 1974 m., Robertas Fripas įsigilino

į avangardinį eksperimentavimą elektroninįje muzikoje, bendradarbiavo su

žymiu avangardistu Brajenu Eno ir naujesniosios muzikos superžvaigžde

Piteriu Geibrielu.

Artroko pavidalu roko muzika atvirai susilietė su elitine kultūra.

Pankrokas

Punck – išvertus iš anglų kalbos reiškia “pūvantis”. Tai roko muzikos

kryptis, 8-ojo deš. viduryje atsiradusi kaip reakcija į roko muzikos

Šiuo metu Jūs matote 30% šio straipsnio.
Matomi 952 žodžiai iš 3170 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.