Roko muzikos vystymasis
5 (100%) 1 vote

Roko muzikos vystymasis

ĮVADAS

Rokas tai ne paprasta muzikinė kryptis, tai jaunimo kultūra, bendravimo forma, visuomenės veidrodis Nuo pat pradžių jis atsirado kaip jaunimo saviraiškos priemonė, maištas ir protestas, neigimas ir moralinių, materialinių pasaulio vertybių peržiūra .

Visos savo istorijos eigoje rokas parodo amžiną ir neišsprendžiamą tėvų ir vaikų dilemą . Kaip jaunimo saviraiškos būdas, vyresniojo amžiaus žmonių akimis rokas atrodo tik kaip vaikiškas susižavėjimas, bet tuo pačiu – pavojingas . Nors rokas egzistuoja jau labai seniai ir kartu su juo užaugo šiandieninė suaugusiųjų karta, vis dėlto ir dabar jo vystymosi kelyje egzistuoja tos pačios problemos kaip ir pradžioje : nesupratimas ir atstumimas . Tai labai aiškiai parodo vystymosi spiralę : kad ir kaip toli mes pažengę, vistiek praeiname etapus, kurie jau likę istorijoje .

Be abejo, roko vystymasis labai susijęs su tecniniu, ekonominiu, politiniu ir socialiniu vystymusi . Būtent todėl pirmiausiai rokas pasirodė labiau išsivysčiusiose šalyse . Būtent techninis vystymasis duoda impulsą roko vystymuisi, pastoviai keičiasi ir tobulėja aparatūra, 40 – ųjų metų gitara į šiandieninę panaši turbūt tik forma, o skambėjimas visiškai pasikeitęs . Technikos vystymasis privedė ir prie to, kad dabar kiekvienoje šeimoje yra magnetofonai, muzikiniai centrai, kas taip pat didina muzikos įtaką visuomenei . Ekonominis vystymasis kelia gyventojų vystymosi, kartu jų išsilavinimo lygį ir tada atsiranda daugiau laisvo laiko, kurį galima paskirti muzikai, taip pat tai pagerina darbo sąlygas ir aprūpina darbu muzikantus . Ryškus to pavyzdys – brazilų grupė „Sepultura“ – būnant gimtinėje ir neturint geros aparatūros, jų muzika nebuvo įdomi, bet tik pervažiavus į JAV, jie iškarto įgavo supergrupės statusą .

Rokas – derlinga dirva gilintis iš filosofinės pusės, čia atsiskleidžia visi filosofijos įstatai . Rokas yra jaunimo protestas, kuriame pasireiškia nauja muzika, atmetant senąją, vyrauja atmetimo įstatai, rodantys roko muzikos vystymasi . Naujojo stiliaus atsiradimas kitų stilių susiliejimo būdu – atgimimo įstatas, kurio pagrindas yra samoningumo vystymasis .

Roko šaknų galima ieškoti senų senovėje : ir liaudies muzikoje, ir džiaze, ir bliuze, bet iš tiesų rokas tapo tokiu, kokį jį mes matome dabar, tik 50 – aisiais metais .

50 – ŲJŲ ROKAS

Rokenrolas tapo priemone, kuri suvienijo juodaodžius ir baltaodžius paauglius, vienu brūkštelėjimu nubraukdama rasinius ir socialinius nesutarimus . Du juodaodžiai – Littl Richard ir Chak Berri – kiekvienu sceniniu gestu, kiekvienu savo dainų garsu išreiškė nesusitaikymą su rasizmu . Tą be abejo priėmė besiklausantys jų baltieji, kurie jau buvo pasiruošę tokiai muzikai, ir pasidavė juodajam ritmui . Tokią muziką tuomet grojo visos radio stotys ir ji buvo bendra paauglių paslaptis, jų sąmokslas prieš tėvus, kurie nepripažino spalvotųjų .

Rokenrolas buvo pirmoji muzikinė forma, pasiūlyta paaugliui ir specialiai dėl jo sutverta : iki to buvo suaugusiųjų ir vaikų plokštelės, bet nebuvo nieko, kas išreikštų būtent paaugliškas svajones ir viltis, būtent paaugliška požiūrį į tikrovę . Jaunimo trauką prie „kitokios“ muzikos pirmieji pastebėjo nedidelių įrašų studijų savininkai, kurie buvo mobilesni ir labiau linkę rizikuoti negu didelės firmos . O kadangi daugelis nedidelių kompanijų, kuriose buvo įrašomi juodaodžiai ritm – end – bliuzo atlikėjai kartu su baltųjų kantri muzikantais, šios kryptys ėmė artėti viena prie kitos . Pasigirdo griežti muzikos kritikų nuosprendžiai . Kai kur jie buvo teisūs, nes tarpe tikrųjų žvaigždžių, tuometinė banga išmetė į paviršių labai daug šiukšlių .

Dešimtmečio pradžioje juodoji ir baltoji muzika buvo atskirtos taip pat, kaip ir juodoji ir baltoji bendruomenės .

Bet laikas ėjo ir radijas, per kurį transliavo šią muziką, leido juodaodžiams klausyti baltųjų muziką ir atvirkščiai . Radiobangos atnešė šiuolaikinę naują stilistiką, ir po truputį šios dvi kultūros ėmė kryžmintis . Gyvenimo laboratorijoje ėmė gimti nauja, laukinė, užkrečiama muzika, kuri vadinosi rokenrolas .

60 – ŲJŲ ROKAS

Rokenrolas nutraukė ramų 50 – ųjų metų tekėjimą ir su didele jėga praskriejo per taikią eizenchauzo erą . Bet jau 60 – ųjų pradžioje jo dvasia buvo sutramdyta ir radijas pradėjo transliuoti saldžius Frenk Avalon ir Poll Anki, Koni Frencis ir Mich Miller balsus ; muzikos apžvalgininkai nurimo : panašu į tai, kad muzikos pasaulin grįžo įstatymai ir tvarka . Ir vis dėlto po kelierių metų rokas atgimė, o dešimtmečio pabaigoje virto galinga politine ir kultūrine jėga .

60 – ųjų pabaigoje eilinė karta artėjo prie pilnametystės . Šių vaikų tėvai aktyviai kovojo už taiką, ramybę, tikėdamiesi, kad atžalos ne tik įvertins jų pastangas, bet ir praplės šio naujo pasaulio horizontus . Beje, tėvai atsinešė su savimi atominio karo baimę ir rasistinės neapykantos nuodėmę, o vienybės ir tiesos idealai buvo paprasčiausiai sutrypti vaikantis stabilumo ir sėkmės . Nenuostabu, kad vaikai abejojo ir moralinėmis, ir politinėmis pokarinio pasaulio normomis ; šios naujos nuotaikos atsispindėjo jų muzikinėje išraiškoje .

Iki šiol buvęs iš viešumos išstumtas folkas, vėl staiga
iškilo ir iš karto prisijungė prie antikarinio judėjimo ir socialinių kovų . Labai greitai atsirado nauja folko viltis – liesutis vaikinukas, vardu Bob Dilan . Būtent jo balsas išreiškė keliančios galvą neramios kartos abejones ir viltis . Dainininko dainos apie rasistinį išnaudojimą ir branduolinio karo grėsmę iškarto pavirto himnais, o daina „Laikai – jie keičiasi“ kaip pirmas įspėjimas apie augančią visuomeninę įtampą . Beje, nors ir atsižvelgiant į visus šviesius idealus, folkas vis dėlto liko praeities muzika, politizuotos inteligencijos bendravimo forma, su neslepiama ironija žiūrinčia į vaikišką susižavėjimą – rokenrolą .

Naujoji karta dar neturėjo savojo unikalaus balso .

Rokenrolo atgimimas prasidėjo daugelio nustebimui, mieste, kuris buvo toli nuo JAV – Liverpulyje . Brayn Epstayn, vietinės muzikos parduotuvės valdininkas, kartą netyčia užėjo į kažkokį rūsį ir išgirdo ten grojančio ansamblio muzikoje ne tik vietinio susidomėjimo Amerikos gyvenimiškais ritmais, atgarsius . „Bitlų“ muzikoje virė britų, norinčių turėti viską, ko iki šiol neturėjo, drąsa .

Epstain tapo muzikantų menedžeriu ir palaikė savo globotiniuose šią kovingą dvasią . 1964 metais „Bitlus“ stebėjo 70 milijonų amerikos televizijos žiūrovų . Tai buvo istorinis įvykis, kuris nutiesė tiltus tarp šalių ir stilių, netgi sukūrė naujas sienas – tarp epochų ir kartų .

Bob Dilan vis labiau jautė savo auditorijos mažėjimą, stilistinio žanro rėmų siaurėjimą . Jis pasiūlė trumpą programą visiškai naujos, „elektrinės“ muzikos . Užkaukus gitaroms, Dilano muzika jau nauja ir galinga jėga įsiliejo į roką . „Bitlai“ ir Dilanas sukrėtė visą jaunimo kultūros pagrindą, pakeitė roko skambėjimą ir jo vystymosi kryptį .

Dilanas politizavo „Bitlus“ : būtent jis privertė juos pamatyti idealią galimybę paviešinti savo nuomonę apie įvykius kurie visus jaudina . „Biltų“ ir Dilano susijungimas tapo 60 – ųjų roko judėjimo jėga . Ir vis dėlto netgi ji negalėjo parodyti viso jaunimo judėjimo užmojo .

Iš Memfio kilo aštraus, „purvino“ soul muzikos srovė . Dešimtmečio kulminacija artėjo, augo rasinių susidūrimų aistros, ir soul muzika kartu su džiazo gigantais tokiais kaip Mailz Deivis, John Koltrain, Charlz Mingus, Erik Dolfi, – iškilo šioje kovoje, išdidi negrų savimonės galybė buvo pilnai išreikšta šioje muzikoje .

Juodųjų pop muzika pateikė tokius rasinio išsivadavimo teiginius, kad dar prieš dešimtmetį buvo baisu ir pagalvoti . Bet, galbūt, didžiausia to laikmečio pergale tapo dviejų kultūrų susiliejimas : juodos ir baltos . Tai buvo šviesus, šventinis junginys, kuriam atrodė, neliko nieko negalimo . Naujoje muzikoje atsispindėjo svajonė apie vienybę ir lygybę, harmoniją ir kantrybę .

Antroje dešimtmečio pusėje roką užgriuvo bėdos : „Bitlai“ paskelbė apie visišką koncertinės veiklos pabaigą, 1966 metais Dilanas pateko į autokatastrofą ir net metams buvo pasitraukęs iš kūrybinio proceso, 1967 metais už narkotikų laikymą buvo suimti Mik Džager, Keit Richards, Bryan Johns – grupės „Rolling Stones“ nariai .

Bet užtai San – Francisko rajone Xeit – Eshberi pradėjo atgimti kai kas utopinio : čia religiniuose elektrikos pamatuose užaugo savita roko komuna . Vėlgi „Bitlai“ paskleidė sužydėjusią Pasaulinės meilės idėją, po metu tylos išleidę albumą „Seržanto Pepero vienišų širdžių klubas“. Avangardinę estetiką, kuria buvo persunktas albumas, išrado ne jie patys – jie tik išreiškė viską, ko siekė kiti ir rezultate – vėl be klaidų parodė jaunimo nepriklausomybės, idealų siekį . Albumas pabrėžė naujos muzikinės eros esmę, parodė, kad rokas tapo menu, o menas – pagrindine masių bendravimo forma ; pagaliau į begalo maištingą, neramų roką jis įterpė svajonę apie meilę ir dvasinę vienovę .

Šiuo metu Jūs matote 31% šio straipsnio.
Matomi 1429 žodžiai iš 4579 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.