Rūkymas3
5 (100%) 1 vote

Rūkymas3

Rūkymas

RŪKYMAS

Moksliškai įrodyta, kad rūkymas yra viena iš išvengiamiausių ligų priežasčių, turinti įtakos visuomenės sveikatai. PSO duomenimis vienas trečdalis pasaulio suaugusiųjų, t.y. 1.1 bilijonas žmonių rūko. Šie duomenys rodo, kad pasaulyje rūko apie 47 proc. vyrų ir apie 12 proc. moterų. Besivystančiose šalyse rūko 48 proc. vyrų ir 7 proc. moterų, o išsivysčiusiose 42 proc. vyrų ir 24 proc. moterų. 1996 metų duomenimis, Lietuvoje kasdien rūko 47,3 procentų vyrų ir 9,4 procentai moterų (Suaugusių žmonių gyvensenos tyrimas, KMU. 1996).

Nuo rūkymo sukeltų ligų kasmet miršta 3.5 milijono žmonių, o kiekvieną dieną – apie 10 000. Besivystančiose šalyse nuo rūkymo sukeltų ligų kasmet miršta apie vienas milijonas. Rūkymas sąlygoja apie 20 procentų bendro Lietuvos mirtingumo, tai yra apytiksliai 7000 Lietuvos gyventojų miršta prieš laiką nuo rūkymo sukeltų ligų.

Tyrimais įrodyta, jog rūkymo metimas žymiai sumažina riziką susirgti rūkymo sukeltomis ligomis, tai reiškia, kad milijonų mirčių būtų galima išvengti dėka intensyvių rūkymo nutraukimo intervencijų (programų). Prognozuojama, kad 2020 metais tabakas bus pagrindinė ligų ir mirčių priežastis, kiekvienais metais mirs 10 milijonų žmonių, o tai daug daugiau nei mirštama nuo ŽIV, tuberkuliozės, gimdymo komplikacijų (motinų mirtingumas), savižudybių ar žmogžudysčių, žūstančių autoavarijose.

RŪKYMO ŽALA SVEIKATAI

Vienas iš dviejų rūkančiųjų, kurie pradeda rūkyti jauni ir nepertraukiamai pastoviai rūko visą gyvenimą tikrai mirs nuo rūkymo sukeltos ligos. Vidutiniškai apie 50 proc. tikimybė mirti nuo rūkymo sukeltų ligų, kai rūkyti pradedama paauglystėje ir rūkoma pastoviai. Nuolat rūkančiųjų mirtingumas yra apie tris kartus didesnis nei nerūkančių bet kokioje amžiaus grupėje.

PSO tyrimų duomenimis, visame pasaulyje per sekančius du dešimtmečius rūkymo sukeltų mirčių dėl gali patrigubėti. Šiandien yra žinomos daugiau nei dvidešimt penkios rūkymo sukeliamos ligos.

Rūkymas yra įvairių ligų rizikos faktorius, pvz., kvėpavimo nepakankamumo, padidėjusio kraujospūdžio, astmos paūmėjimo, impotencijos, nevaisingumo bei anglies dvideginio koncentracijos kraujyje padidėjimo.

Ilgalaikis rūkymas padidina sergamumą bei mirtingumą nuo įvairių ligų, įskaitant širdies nepakankamumą ir miokardo infarktą, plaučių ir kitus vėžius (gerklų, stemplės, kasos, šlapimo pūslės, gimdos kaklelio, kraujo) bei chronines obstrukcines kvėpavimo ligas (chroniškus bronchitus, emfizemas).

Kenksmingas poveikis sveikatai galimas kvėpuojant tabako dūmais užterštu oru. Yra įrodyta, kad pasyvus rūkymas yra staigios kūdikių mirties, kūdikių ir vaikų kvėpavimo ligų ir viduriniosios ausies uždegimo priežastis, o suaugusiems – plaučių vėžio ir širdies ligų. Dažniausiai nukenčia vaikai, nes tėvai rūkydami sau pakenkia daug mažiau.

KAS GALI PADĖTI SĖKMINGAI MESTI RŪKYTI?

Kiekvienam metančiam rūkyti reikalinga individuali strategija, kuri būtų veiksminga. Pagal Kauno medicinos akademijoje atliktus tyrimus 70.6 proc. kasdien rūkančių suaugusių norėtų mesti rūkyti. Dauguma rūkančiųjų (75.4 proc.) buvo susirūpinę dėl rūkymo poveikio jų sveikatai. (Suaugusių žmonių gyvensenos tyrimas. KMU. 1996). Prie nikotino labai priprantama, todėl mesti rūkyti nėra lengva, net ir labai norint. Žinoma, kad daugelis bando mesti rūkyti, bet ne visada tai pavyksta, todėl norintys atsikratyti šio žalingo įpročio turi bandyti keletą kartų. Šie žmonės turėtų išbandyti skirtingas intervencijos programas, siekiant parinkti tinkamiausią, kuriai atrasti atliekami trys ar keturi bandymai. Kiekvienam metančiajam rūkyti turi būti aišku, kad netinkamas sprendimas (pasitaikiusi klaida) dar nereiškia, kad programa bloga, nes ir sėkmingoje programoje pasitaiko įvairių kliūčių.

Dažnai rūkymo metimo programos yra brangios ir neprieinamos didžiajai daliai gyventojų. Sveikatos priežiūros paslaugų tiekėjai, šeima, draugai gali paremti, padėti daugumai metančiųjų rūkyti. Bendra programa, kurią sveikatos priežiūros specialistai galėtų rekomenduoti (pasiūlyti) nereikalautų papildomų išlaidų ar priemonių, o tik pačių rūkančiųjų, jų šeimų bei draugų dalyvavimo. Strategija (veiklos planas):

• Nuspręsti ir apibrėžti specifinę motyvaciją ir norą mesti.

• Šnekėti su medikais, diskutuoti apie medicinines priemones ir strategijas, svarstyti jas su norinčiais vėl rūkyti, maksimizuoti (padidinti) sėkmės galimybę.

• Pasirinkti tikslią datą, nuo kurios visiškai atsisakyti rūkymo.

• Nustatytai datai atsikratyti visko, kas susiję su rūkymu, išplauti visus drabužius, išvėdinti patalpas bei išvalyti automobilį (jei rūkote automobilyje); nedelsiant mesti rūkyti ir vengti patalpų, kuriose yra prirūkyta.

• Nereikia nerimauti dėl mitybos, kol visiškai neatsisakėte rūkymo.

• Užsitikrinti bendradarbių, draugų ir šeimos paramą, palaikymą metant rūkyti bei tam, kad išlikti nerūkančiam.

• Tėvai turi suprasti, kaip svarbu kokį pavyzdį jie rodo savo vaikams.

• Vengti arba mokėti išsisukti iš situacijų, kuriose norėtųsi rūkyti.

Rūkymo metimo būdų derinys gali būti žymiai efektyvesnis. Elgesio terapija nėra vienintelis būdas mesti rūkyti; dažnai nikotino
pakaitinė ar benikotininė farmakologinė terapija rūkantiesiems būna daug naudingesnė. Priklausomiems nuo nikotino, šios medžiagos poreikis patenkinamas paskiriant nikotino turinčias tabletes, pleistrus, kramtomąją gumą. Tyrimų duomenimis naudojantys nikotino pakaitinę terapiją dvigubai lengviau meta rūkyti. Daugumai metančiųjų rūkyti nikotino terapija palengvina abstinencijos simptomus bei psichologiškai, kaip ir fiziškai, padeda mesti rūkyti. Benikotininės farmakologinės terapijos, pvz., bupropijono, poveikis kitoks nei nikotino pakaitinės terapijos, tačiau įrodyta, kad ji taip pat dvigubai padidina galimybes mesti rūkyti. Elgesio terapija rūkantiesiems gali padėti įveikti socialinį ir psichologinį poreikį rūkyti.

Ketinantys mesti rūkyti, turėtų žinoti kokie yra abstinencijos sindromo simptomai: dirglumas, nekantrumas, priešiškumas, nerimas, depresija, bloga nuotaika, sunku susikoncentruoti, nemiga, nuovargis, padidėjęs apetitas bei svorio augimas. Dažnai fizinės abstinencijos simptomai pasireiškia kai organizmas staiga nebegauna nikotino. Norint išvengti šių simptomų taikoma pakaitinė nikotino terapija arba kitos medicininės intervencijos. Daugelis, ypač moterys, bijo mesti rūkyti dėl galimo svorio padidėjimo. Rūkantieji turėtų būti įspėti apie galimą svorio padidėjimą, tačiau jiems reikia išaiškinti, jog rūkymo žala sveikatai yra daug didesnė, nei priaugti 2-3 kg svorio. Žmogus neturėtų galvoti apie mitybą bei viršsvorį tol, kol nėra visiškai metęs rūkyti, nes tai gali padidinti riziką vėl pradėti rūkyti.

Rūkantysis, kuris dalyvauja rūkymo metimo programoje, turėtų būti palaikomas šeimos ir visuomenės. Rūkantieji turėtų žinoti, kad nors rūkymo metimas yra sunkus procesas, milijonai rūkančiųjų sėkmingai meta.

MESTI RŪKYTI – NAUDINGA:

• mažesnė rizika susirgti tabako sukeltomis ligomis;

• sveikesni vaikai;

• ilgesnis gyvenimas;

• sutaupoma pinigų kitoms pramogoms;

• mažesnė gaisrų tikimybė;

• mažiau teršiama aplinka;

• neprikvipę tabako dūmais namai, drabužiai, plaukai, automobilis;

• estetinis pasitenkinimas.

AR NEKYLA NORAS MESTI RŪKYTI?

Atliktų tyrimų duomenimis net 70.6 proc. kasdien rūkančių suaugusiųjų norėtų mesti rūkyti. Dauguma rūkančiųjų (75.4 proc.) buvo susirūpinę dėl rūkymo poveikio sveikatai.

MESTI RŪKYTI – SUNKU, TAČIAU ĮMANOMA

Turbūt daugelis žino, kad prie nikotino labai priprantama, todėl mesti rūkyti nėra lengva, net ir labai norint.

JUMS PATARIAME, KAIP BŪTŲ GALIMA ATSIKRATYTI ŠIO ŽALINGO ĮPROČIO:

• išsiaiškinkite ar tikrai norite mesti rūkyti;

• savo apsisprendimą motyvuokite;

• nustatykite tikslią metimo datą;

• nuspręskite, ar mesite rūkyti palaipsniui, ar mažinsite palaipsniui cigarečių skaičių;

• pasiteiraukite, gal yra pažįstamų, norinčių mesti rūkyti: kuo daugiau – tuo drąsiau;

• atsikratykite visomis cigaretėmis;

• rūkymą pakeiskite kitu užsiėmimu;

• rytais išgerkite stiklinę vandens ar sulčių bei padarykite mankštą;

• esant nerviniam sukrėtimui, pabandykite atsipalaiduoti, o ne griebkitės cigaretės;

• jei sunku vienam atsikratyti šio įpročio, pasikonsultuokite su gydytoju;

• pabandykite nerūkyti ir pabūti kartu su rūkančiais – nemalonų kvapą užuosite;

• užsitikrinkite šeimos, draugų bei bendradarbių paramą;

• venkite situacijų, kuriose norėtųsi rūkyti;

• nikotino poreikį patenkinkite kramtomąja guma, tabletėmis bei pleistrais;

• atminkite, kad Jūs esate pavyzdys vaikams.

Jei Jums nepasisekė mesti rūkyti iš pirmo karto, bandykite tai padaryti antrą,

o jei reikia – trečią ir ketvirtą kartą.

LINKIME SĖKMĖS!

Nauja priemonė, padedanti mesti rūkyti

Prieš kelias savaites JAV parduotuvių lentynose pasirodė keisti vandens buteliai. Nico Water turėjo duoti jums tokią pat nikotino dozę, kaip ir surūkyta cigaretė, tačiau nesukeltų vėžio ir kitų su rūkymu susijusių ligų. Nico Water būtų galima gurkšnoti ir lėktuvų salonuose, ir ofisuose. Atrodė, kad tai yra pats puikiausias cigarečių pakaitalas.

Deja, dabar jau taip nebėra. JAV Maisto ir vaistų tarnyba nusprendė, kad butelius reikia pašalinti iš lentynų. Jie sako, kad nikotinas yra narkotinė medžiaga, todėl ir Nico Water platintojams privalu laikytis atitinkamų taisyklių. Kol nebus užbaigti saugumo ir veiksmingumo bandymai, nikotininio vandens pardavinėjimas yra nelegali veikla. Todėl Nico Water prekyba buvo nutraukta taip ir nepamačius, kokį efektą ji galėtų turėti.

Kol kas niekas nėra įrodęs, kad Nico Water yra žalingas. Todėl jo draudimas dėl atskirų grupių spaudimo atrodo nelogiškas. Tačiau pakanka pasižiūrėti į šį klausimą atidžiau ir paaiškėja, jog jis nėra toks paprastas kaip rodytųsi.

Nico Water gaminanti kompanija iš Kalifornijos QuickTest5 sako, kad, skirtingai nei kramtomosios gumos su nikotinu, jų gaminys nėra mesti rūkyti padedantis vaistas, o greičiau tik rūkymo pakaitalas. Todėl jį reiktų traktuoti taip, kaip maisto priedus, pavyzdžiui, vitaminą C ar žuvų taukus, o ne kaip vaistus. „Maistinio priedo“ apibrėžimas yra labai miglotas, todėl į šį tarpą tarp maisto ir vaistų gali patekti beveik viskas. Dar daugiau, nauji maisto priedai gali patekti į parduotuvių lentynas taip niekam ir
kokį poveikį jie daro žmogaus organizmui ir ar jie išvis nėra kenksmingi sveikatai.

Kalbant apie tokį iš pažiūros paprastą ir naudingą produktą kaip Nicon Water, tokie griežti suvaržymai gali pasirodyti nesuprantami. Pats nikotinas stimuliuoja smegenų ląsteles ir sukelia prieraišumą, bet ne jis apsprendžia cigarečių sukeliamas plaučių ir širdies ligas. Mokslininkai atmeta mintį, kad nikotininis vanduo gali būti kenksmingas sveikatai. Bandymai su gyvuliais parodė, kad norint apsinuodyti vandenyje esančiu nikotinu, tektų vandens išgert daugiau nei pats sveriate. Taigi, kam gaišti laiką ir eikvoti pinigus, jei šis produktas išties galėtų išgelbėti daug gyvybių?

Viena priežastis yra ta, kad, patvirtinus Nico Water maisto priedu, atsivertų durys įvairiems Nico pamėgdžiotojams – šokoladiniams saldainiams ar ledams, patrauklesniems gaminiams, galintiems patraukti vaikų dėmesį. Bet yra ir labiau fundamentali problema. Žurnalas „New Scientist“ aptarė šį klausimą su keliais ekspertais ir paaiškėjo keistas dalykas: niekas negali atsakyti, kas Nico Water yra iš tikrųjų.

Ant butelio yra užrašytos jo sudedamosios dalys“ šaltinio vanduo ir 4 mg nikotino polakrilekso. Polakrileksas yra plastiką primenanti medžiaga, kuri buvo sukurta nikotininėms kramtomosioms gumoms ir yra bene geriausiai ištirta iš visų nikotino formų. Tačiau polakrilekso milteliai vandenyje netirpsta.

Nikotinas išvis labai sunkiai tirpsta vandenyje. Norėdama apeiti šią problemą Bostone įsikūrusi kompanija Addiction Therapies netgi sukūrė specialų šiaudelį, kurio vidus yra padengtas nikotinu, sumaišytu su cukraus kristalais. Norint gauti nikotino dozę, reikia gerti per šį šiaudelį. Kam tas vargas, jei nikotiną galima paprasčiausiai ištirpinti?

„New Scientist“ uždavė šį klausimą QuickTest5. atsakymas buvo, kad gaminio galiojimo laikas yra 18 mėnesių ir jame nėra nieko kito, kaip etiketėje paminėtosios medžiagos. Kompanija taip pat pasirėmė jai priklausančių JAV patentu, nors šiame patente nėra nei žodžio apie polakrileksą.

Kiti ekspertai sutinka, kad Quicktest5 gaminį sudaro nikotino tirpalas, bet niekas nežino, koks konkrečiai. Niekas taip pat negali pasakyti, kiek šis produktas yra saugus vartoti. Niekas nesako, kad nikotininis vanduo yra kenksmingas, bet būtų gražu sužinoti apie jį kiek daugiau. Dabar, kai to ėmėsi JAV tarnybos, ši informacija pagaliau turėtų išvysti dienos šviesą.

TARPTAUTINĖ NERŪKYMO DIENA

Tarptautinės sąjungos prieš vėžį iniciatyva lapkričio 16 d. skelbiama Tarptautine nerūkymo diena. Šios dienos svarbiausias tikslas yra paskatinti rūkančiuosius susilaikyti nuo rūkymo nors tą vieną dieną, o jei pavyks – tai mesti rūkyti ir visą laiką. Šiai dienai pažymėti Kauno visuomenės sveikatos centre buvo organizuota konferencija „Medikai prieš Tabaką”, siekiant, kad kuo daugiau medicinos darbuotojų įsijungtų į judėjimą prieš tabako epidemijos plitimą. Medicinos darbuotojai buvo kviečiami pritarti Europos Medicinos darbuotojų chartijai. Taip pat buvo platinamas Sveikatos apsaugos ministro V.Janušonio bei Nacionalinės sveikatos tarybos pirmininko V.Grabausko kreipimasis į medicinos darbuotojus. Konferencijoje sveikinimo žodžius pasakė Kauno miesto vicemeras J.Kameneckas, Kauno visuomenės sveikatos centro direktorius G.Kligys. Apie tabako problemas Pasaulyje ir Lietuvoje bei pagalbos metantiems rūkyti pagrindus pranešimus skaitė Kauno medicinos universiteto profilaktinės medicinos katedros dėstytojas T.Stanikas, kaip rūkymas įtakoja plaučių vėžį pranešimą skaitė Kauno onkologijos centro gydytojas G.Butkus, nevyriausybinės organizacijos „Sugrįžimas” atstovas V.Šiškus papasakojo, kaip jų organizacijoje padedama atsikratyti šio žalingo įpročio, apie sistemą „Įgūdžiai pokyčiams“ kalbėjo Kauno visuomenės sveikatos centro visuomenės sveikatos ugdymo skyriaus vedėja I.Viliušienė. Apie nikotininės pakaitinės terapijos naudą pasakojo „Pharmacia&Upjohn“ atstovė A.Kananavičienė. Konferenciją pradėjo Kauno Maironio gimnazijos moksleiviai, suvaidinę įdomų bei taiklų vaidinimą “Pagunda” apie rūkymo žąlą. Pagrindinis konferencijos tikslas buvo suteikti medicinos darbuotojams žinių, kurias jie galėtų panaudoti kasdieniniame darbe, siekiant sumažinti rūkančių pacientų skaičių. Deja, medicinos darbuotojai neparodė didelio dėmesio šiai problemai, jų konferencijoje dalyvavo nedaug.

„Mes negalime ilgiau stovėti, laukti ir žiūrėti, kaip plinta epidemijos, kurios jau nužudė apie 4 mln. ir dar nužudys apie 10 mln. žmonių iki 2030 metų. Mes kviečiame įsijungti į bendrą veiklą tuos, kurie negali abejingai žiūrėti į epidemijos plitimą ir jos keliamą grėsmę. Mes privalom pažvelgti į realybę, kaip tabakas žaloja mūsų žmonių sveikatą ir aplinką. Mes siekiame padėti žmonėms pakeisti jų elgesį, kuris dažnai yra rizikingas. Kodėl tiek daug žinodami apie problemą, esam tiek mažai padarę stabdant tabako epidemiją. Norėdami padėti kitiems, pirmiausiai pradėkime nuo savęs.” (PSO generalinė direktorė Gro Harlem Brundtland, Pasaulinė konferencija „Tabakas ar sveikata”, 2000 m. rugpjūčio mėn.)

Tabako epidemija kiekvienais metais pareikalauja vis daugiau priešlaikinių mirčių. Dėl rūkymo kyla 80 – 90 proc. visų
lėtinių plaučių ligų, iki 30 proc. išeminės širdies ligos atvejų, rūkymas lemia maždaug 30 proc. mirties nuo vėžio atvejų. Pasaulinės Sveikatos Organizacijos tyrimai parodė, kad 1998m. pasaulyje nuo tabako sukeltų ligų mirė apie 4 mln. žmonių.

Šiuo metu Jūs matote 30% šio straipsnio.
Matomi 2482 žodžiai iš 8241 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.