Turinys
1. Įvadas
……………………………………………………………..
……………………………….2psl
2.
Saviugda……………………………………………………….
…………………………………..3psl
3. Saviugdos rūšys ir kitimas
……………………………………………………………..
……3psl
4. Saviugdos metodai
……………………………………………………………..
………………7psl
5. Išvados
……………………………………………………………..
………………………………9psl
6.
Literatūra……………………………………………………..
…………………………………….10psl
Įvadas
Šiuo referatu siekiau parodyti, kas tai yra savugda, kuo ji yra
svarbi mūsų gyvenimuose ir kiek daug nuo jos priklauso. Manau, nedaugelis
yra pasirįžę ją išugdyti, tad šiame referate pateikiu informaciją, kaip tai
padaryti. Saviuda tap pat priklauso nuo savikontrolės, tad stengiausi
atskleisti, kaip suderinti šiuos du požymius. Rašydama referatą, naudojausi
šiuo metu populiariausia informacijos paieškos priemone – internetu.
Rėmiausi V. Spurgos knygomis “Saviugdos metodai” .
Saviugda
Saviugda – teigiamų savo bruožų ugdymas. Saviugdą galima apibrėžti
kaip savęs tobulinimą visuomeniniame auklėjimo procese. Saviugda gali būti
trumpalaikė ir ilgalaikė, daugiau ar mažiau sąmoninga, tikslinga bei
organizuota
Saviugdos būtinumą sukelia savęs įtvirtinimo aplinkoje, savisaugos
poreikis. Tikroji saviugda galima tik nuo paauglystės metų. Tai galima
paaiškinti tuo, kad visavertė saviugda įmanoma tada, kai individas gerai
pažįsta save.
Savęs pažinimas vyksta tiriant savo kūną; domintis psichiniu gyvenimu
pačioje veikloje (simultaninė introspekcija); atlikus veiklą, po įvairių
įvykių (sukcesyvinė introspekcija); prisiminus praeitį (retrospekcija).
Savianalize nesibaigia savęs pažinimas: pastebėtos savybės vertinamos.
Vertinimas vyksta lyginant:savo mintis ir elgesį su reikalavimais,
įvairiais etalonais bei pavyzdžiais, su žinomomis dorovinėmis ir kitokiomis
normomis, su kitų žmonių požiūriu į asmenį.
Gilesnis savęs pažinimas-svarbi saviugdos dalis. Jis vyksta tada, kai
ieškoma neigiamų bruožų kilmės, priežasčių; siekiama susikurti išsamų ir
teisingą savivaizdį.
Savimonė siejama su kritišku požiūrių, minčių, jausmų, elgesio
vertinimu. Savikritikai reikalingi kriterijai yra objektyvios mokslinės,
etinės, estetinės vertybės, kurias suvokia ir supranta atskiro individo
sąmonė. Sąmonės formavimas – pagrindinis ugdymo uždavinys.
Saviauklos sąlyga – kultūrinis lygis. Sąmonės formavimo trūkumai
(klaidingi požiūriai, įsitikinimai, įkyrios emocinės būsenos, silpna valia
ir t.t.) – dažniausios blogo elgesio priežastys.
Savo aš pažinimo ir vertinimo įrankis – savimonė. Savimonę formuoja
veikla; santykiai su aplinka, socialinė rolė. Asmenybė gali turėti vieną
savimonę, vieningą savęs pažinimo, vertinimo ir vykdimo sistemą. Tai
sąlygoja šie veiksniai: harmoningos asmenybės ugdymas; įvairiapusė
saviugda. Harmoninga asmenybė visose socialinėse rolėse ir visose
situacijose mąsto ir elgiasi vadovaudamasi tais pačiais vertybiniais
kriterijais. Saviauklos tikslas – harmoninga, adekvati asmenybė.
Saviugdos rūšys ir kitimas
[pic]
1 pav. Saviugdos rūšys
Perėjimas nuo atskirų savybių ugdymo prie savojo “aš” ugdymo
pradedamas savivalda. Savivaldos poreikis kyla, kai individas pajunta savo
kalbos ir elgesio pusiausvyros trūkumus. Savivalda grindžiama valia, kuri
siejama su: tikslo užsibrėžimu ir jo atkakliu siekimu; savikontrole;
savitvarda; savikorekcija.
Programinė saviugda. Savivalda traktuojama ir kaip organizuota programinė
savireguliacija (3 pav.).
[pic]
3 pav. Savireguliacijos sritys
Charakterio tobulinimas – svarbus saviugdos elementas. Charakterio
saviugdos turinys apima įvairių neigiamų bruožų eliminavimą. Charakterio
trūkumai ir vidiniai sunkumai įveikiami intensyvia saviugda, jai tinkamai
vadovaujant.
Dorovinė saviugda apima: požiūrių, įsitikinimų, dorovinio elgesio
savikūrą.Tvirtos ir teisingos pasaulėžiūros formavimas – svarbi saviugdos
problema.
Saviugdos būdai. Saviugdos būdai – tai žodinių ir veiksminių priemonių
panaudojimo variantai
savęs tobulinimo tikslais. Jų esti įvairių (4 pav.).
[pic]
4 pav. Saviugdos būdai
Saviauklos būdų panaudojimas įmanomas tik tuo atveju, kai individas
sugeba veikti dviejose rolėse – ugdytojo ir ugdytinio. Savimonės dėka jis
tarsi susidvejina. Saviugdos procese žmogus yra kartu ir objektas ir
subjektas.
• Transdukcija (lot. Transducere – pervesti į kitą pusę) –
paprasčiausias saviauklos būdas. Jau vaikai mąsto perversdami kito
mintis į savąsias. Transdukuotos mintys formuojasi į požiūrį,
poziciją, kuri lemia elgesį. Pakeitimas klaidingų minčių, požiūrių į