Skatinimai ir bausmes
5 (100%) 1 vote

Skatinimai ir bausmes

Skatinimai ir bausmės

Motyvai – visa tai,kas asmenybę skatina veikti,siekti. Tai nuostatų, poreikių,interesų,vertybinių idealų visuma,apibūdinanti žmogaus veržlumą ir kryptingumą. Prisiminkime B.F. Skinerio teigiamo pastiprinimo,apdovanojimo už gerai atliktą darbą,teoriją. Neigiamas pastiprinimas sukelia elgesio pokyčius,kurie dažniausiai keisti, nenuspėjami ir nepageidaujami. Baudžiamas vaikas greičiau išmoks išvengti bausmės negu pasikeisti. Teigiamas pastiprinimas keičia elgesį norima linkme,taip pat sustiprina savęs vertinimą. Pagrindiniai teigiamo pastiprinimo principai šie:

1. Svarbiausia ne skatinimo dydis,o būdas, tai yra vaiko skatinimas turi būti specifinis. Pvz.: jeigu vaiko motyvacijoje vyrauja palankumo poreikis,dažniau paglostykime jį (tiesiogine ir perkeltine prasme). Jeigu vyrauja valdžios ir savarankiškumo poreikis,kūrybiškai ieškokime kitų skatinimo formų.

2. Pastiprinimas neturi būti atidėliojamas. Visada kreipkime dėmesį į gerai atliktą darbą ir tuoj pat pagirkime,paskatinkime (žvilgsniu, žodžiu, prisilietimu ar kitaip).

3. Apdovanojimas turi būti pasiekiamas, apdovanokime ir už nedideles pergales. Visada įžvelkime vaiko darbe net grūdelį teigiamo ir pagirkime jį už tai.

4. Netikėti paskatinimai veikia geriau. Pvz.: jeigu mes reguliariai ir vienodai skatinsime vaiką,jis greitai pripras ir jau nebereaguos į šį paskatinimą (ypač sangviniško temperamento vaikai), reikalaus vis didesnio apdovanojimo.

5. Jeigu norime skatinti vaiką,girkime jį viešai, o kritikuokime – individualiai ir tik konkrečius veiksmus.

Neneigdami išorinės motyvacijos svarbos, norėtume pabrėžti didesnę vidinės motyvacijos svarbą mokymuisi. Galima pasiekti tik tuomet, kai suaugusiojo ir vaiko santykiuose vyrauja teisingumas, atvirumas, abipusis supratimas, bendradarbiavimo ir kūrybiškumo atmosfera.

Jau pirmaisiais gyvenimo mėnesiais kūdikį reikia pradėti pratinti prie tvarkos. Dienos miegas,maitinimas, migdymas vakare turi tapti kasdienės rutinos dalimi. Neatsižvelgdami į pasirinktą auklėjimo būdą, reikia laikytis dviejų svarbiausių taisyklių:

1. Būkite nuoseklūs (to niekada nebūna per daug).

2. Bausdami būkite šaltakraujiški, ramūs ir nešališki.

Vaikai nori žinoti, kas jų laukia – kokie apdovanojimai, jei labai stengsis, ir kokie nemalonumai, jei elgsis priešingai. Bausti reikia tuoj pat, bausmės turi būti svarbios vaikui, žinomos iš anksto ir skiriamos ramiai. Taisyklės, už kurių nepaisymą bus baudžiamas, turi būti aiškios, nustatytos kartu su vaiku ir apgalvotos. Pirmiausia tėvai turi žinoti, kad net labai maži vaikai gali rodyti tam tikrus jausmus ir atitinkamai elgtis, jau iš anksto žinodami, kaip suaugusieji reaguos. Pažinę, kad gali jumis manipuliuoti, galėsite geriau drausminti ir taip lengvai nepakliūsite į mažojo gudragalvio pinkles.

Dažniausiai tėvai išbando viską – mušimą, atskyrimą nuo kitų, privilegijų atėmimą. Kai kurios priemonės būna veiksmingos, bet poveikis greitai išnyksta. Drausminimo priemonės, tinkančios vienai šeimai, gali visai netikti kitai. Bet kokio drausmingumo veiksmingumas priklauso nuo įvairių aplinkybių: vaikų skaičiaus šeimoje, vaikų amžiaus, mokyklos, aplinkos. Norėdami pasitikrinti, ar bausmė tiks jūsų vaikui, pamąstykite: “Ar jos rezultatai padarytų šiam vaikui įspūdį?”. Jeigu apdovanojate, pagalvokite, ar būtent šiam paaugliui tai patiktų? Bausmės taip pat turėtų būti įspūdingos. Reikėtų savęs paklausti: “Ar tokia bausmė bus svarbi šiam vaikui, kad jis stengtųsi jos išvengti geriau elgdamasis?”. Vienuolikametis turbūt nenuliūs, jei vienuolikai minučių jį atskirsite nuo visų, bet valanda vienatvės turėtų paveikti. Jeigu ir jos per maža, pusantros valandos atskyrimas tikrai privers vaiką kelis sykius pagalvoti prieš neklausant.

Būtina taikyti tam vaikui svarbias bausmes ir apdovanojimus. Paauglys, kuriam ypač patinka kalbėtis telefonu, padarys viską, kad nebūtų atimtas šis malonumas, o intravertiškas vaikas nė už ką nepaaukotų savo mėgstamų knygų ir mėgstamiausios veiklos.

BAUSMĖS

Atėmimas

Pavyzdžiui, jei iš paauglio kambario paimsite vieną ar kelis vaiko kompaktinius diskus, išnešite TV, jis tikrai atkreips dėmesį ir ilgai atsimins, kad esate rimtai nusiteikęs daryti tai, ką sakote. Daugelis tėvų per mažai paima daiktų, nesistengia, kad vaikas pajustų, ko neteko – dvylikametis be vargo gali valandą nežiūrėti TV, bet jeigu visai dienai netektų visų elektros prietaisų, tikrai būtų priblokštas!

Vaiko atskyrimas

Tai fizinė ir psichologinė poveikio priemonė.

Patalpos sutvarkymas

Neklaužada turi būti paliktas vienas iš anksto nustatytam laikui. Tai priklauso nuo amžiaus ir vaiko charakterio. Patalpa turi būti kuo tuštesnė (išnešti visus įmanomus daiktus), saugi.

APDOVANOJIMAI

Skatinimas veikla

Kartais veiksminga vaikus skatinti ir privilegijomis. Pradinukams patinka žaisti stalo žaidimus, vykti į ekskursijas dviračiais. Prieš apdovanodami įsitikinkite, kad jūsų vaikui tai tikrai patinka ir jis tai įvertins.

Skatinimas draugiškumu

Draugiškumas – tai toks tėvų elgesys, kai jie vaiką pagiria ar skiria jam
dėmesio. Vaikai labai trokšta tėvų pritarimo ir stengiasi jį gauti. Paaugliams patinka būti pagirtiems už gerai atliktą darbą, o pradinukai slapčiomis trokšta būti apkabinti ar geranoriškai kumštelėti.

Apdovanojimai materialiais dalykais

Vaikai dažnai dėl jų labai stengiasi. Vienas gerų šio metodo bruožų tas, kad paauglys išmoksta protingai leisti pinigus. Iš pradžių jaunuoliai nori būti ekstravagantiški ir perka brangius rūbus. Vėliau supratę, kad tėvai nepirks jokių kitų drabužių, išskyrus būtiniausius, pradeda dairytis į pigesnius ir jau atsargiau leidžia pinigus.

Drausminant vaikus, reikia būti įsitikinusiam, kad:

· nuolat ir tuojau pat apdovanojate vaikus už gerą elgesį.

· baudžiate už netinkamą elgesį, parinkdami veiksmingas priemones.

· esate budrūs, stengiatės neapdovanoti vaikų už netinkamą elgesį.

· laikotės senelės taisyklės – pirma darbas, po to žaidimai.

Labai svarbu apdovanoti vaiką už gerą elgesį ir nubausti už blogą; nenusileisti nuolatiniams vaiko dejavimams ir skundams, tuo skatindami nenorimą elgesį; elgesys, už kurį skiriame apdovanojimus, turi tęstis, o elgesys, už kurį baudžiame turi nykti. Bet labai dažnai dar pasitaiko, kad užuot taikę taisyklę, tėvai derasi su vaikais dėl jos.

Svarbiausias paskatinimo bruožas yra tas, kad gerai įvertinamas asmens poelgis bei veiksmas, pripažįstamas pasisekimas ir tuo suteikiamas moralinis pasitenkinimas. Taigi paskatinimas yra viena svarbiausių asmens veiksmo bei elgesio teigiamo įvertinimo formų. Paskatinimai vėl skatina pakartoti panašius veiksmus ir vėl patirti malonumą. Paskatinimas yra veiksminga auklėjimo priemonė gerosioms asmens savybėms formuoti it įtvirtinti. Ši priemonė labai reikšminga ikimokyklinio amžiaus vaikams auklėti. Sumaniai jas panaudojant, galima sukelti vaiko norą ir energiją kas kartą vis geriau veikti, remiantis pasisekimais. Šiuo būdu gali būti sėkmingai formuojamas vaiko charakteris ir vystoma valia. Tačiau veikiai galima nukrypti į kraštutinumą – per daug sukelti vaiko pasitikėjimą savimi ir menkinti rūpestingumą. Dėl to jis gali tapti savimyla ir net įžūlus. Todėl skatinant vaiką reikia nurodyti ir tai, kas yra negera, kaip nereikia elgtis ir pan. Su paskatinimais kartu vartoti ir smerkimą, kuris verstų vaiką labiau susikaupti, kritiškiau žvelgti į savo veiksmus, juos rūpestingiau atlikti.

Šiuo metu Jūs matote 58% šio straipsnio.
Matomi 1140 žodžiai iš 1982 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.