Stabdžių antiblokavimo sistema1
5 (100%) 1 vote

Stabdžių antiblokavimo sistema1

Įžanga

Šiuo metu sunkvežimių pasaulyje pastebima gamintojų tendencija didinti vairavimo saugumą. Nauji sunkvežimiai reklamuojami ne giriant jų galingumą, išskirtinį ekonomiškumą ar dizainą bet pažymint juose panaudotas aktyvias ir pasyvias saugos priemones. Keleivių saugumas didinamas dviem būdais: apsaugant juos nuo galimų sužeidimų avarijos atveju (apsauginės oro pagalvės, avarijos atveju įsitempiantys diržai, specialios konstrukcijos kėbulas ir t.t.), arba įdiegiant priemones, kurios leidžia išvengti pačios avarijos. Viena iš tokių yra stabdžių antiblokavimo sistema (ABS). ABS buvo išrasta ir užpatentuota 1936 metais Vokietijoje. Komercinėje rinkoje ABS pasirodė 70-tųjų pradžioje. Tačiau dėl techninio sudėtingumo ir didelių gamybos kainų dar apie dešimtmetį plačiai nepaplito. Tačiau vėliau jų naudojimas pradėjo sparčiai augti. 1990-1995 m. Šiaurės Amerikoje buvo pagaminta beveik 39 mln. automobilių su ABS. 1995 m. 90( lengvųjų sunkvežimių bei 57( keleivinių automobilių buvo parduota su ABS. Daug firmų siūlo įstatyti ABS į jos neturinčius automobilius. Kodėl ABS tokia populiari? Pagal statistiką automobiliai su ABS papuola į avarijas apie 20( rečiau kai kelias slidus (šlapias, apsnigtas) ir 10( rečiau kai kelias normalus. Avarijų skaičius sumažėja dėl šių priežasčių:

* stabdymo sistema, tame tarpe ir padangos, efektyviausia kol stabdant ratai neužblokuojami ir nepradeda slysti. Todėl stabdant naudinga leisti ratams suktis greičiu lygiu 5-10 % automobilio greičio.

* kai ratai užblokuoti, automobilis tampa nevaldomas ir yra linkęs suktis. Tai ypač pavojinga kai blokuojami priekiniai ratai. Veikiant ABS ratų blokavimas periodiškai (nuo kelių iki keliolikos kartų per sekundę) panaikinamas sumažinant spaudimą stabdžių sistemos magistralėje. Sukdamiesi ratai leidžia keisti automobilio trajektoriją ir išvengti kliūties ne tik stabdant bet ir ją apvažiuojant.

* sunkvežimių stabdžių sistemos yra projektuojamos atsižvelgiant į jų pilną svorį (pilnai pakrauti). Tačiau kai jie yra nepakrauti, jų užpakaliniai stabdžiai yra per daug efektyvūs mažam užpakalinės dalies apkrovimui, taigi staigiai stabdant užpakaliniai ratai greitai pradeda slysti.

Kadangi dėl automobilio slydimo įvyksta apie 40( visų avarijų, ABS yra tikrai labai efektyvi priemonė avarijų prevencijai.

ABS veikimas

Patyrę vairuotojai žino kaip reikia elgtis kad staigiai stabdant ratai nepradėtų slysti: reikia dažnai atleidinėti stabdžių pedalą kad ratai vėl atgautų sukibimą su keliu. ABS tai daro už vairuotoją: šiam tereikia laikyti paspaudus stabdžių pedalą. ABS, ratams užsiblokavus, sumažina stabdymo jėgą, o ratams pradėjus suktis vėl ją padidina ir taip vyksta kol ratai blokuojami. Pagrindinės ABS dalys parodytos 1pav.

1pav.

Pagrindinis ABS komponentas yra kompiuteris, kuris visą laiką kontroliuoja sistemos darbą. Jis apdoroja graičio daviklių informaciją ir reguliuoja ratų sukimosi greitį. Pagal šią informaciją elektroninis valdiklis gali nuspręsti ar kuris nors iš ratų nesisuka lėčiau nei kiti arba ar visi ratai ne per greitai nustojo suktis (neužsiblokavo). Tai gana sudėtinga problema, nes kompiuterio sprendimas neturi priklausyti nei nuo kelio būsenos nei nuo stabdžių sistemos nusidėvėjimo. Todėl paskutiniu metu ABS valdo „fuzzi valdikliai“. Tai elektroninis įrenginys, kurio „mastymas“ labiau panašus į žmogaus nei įprastų kompiuterinių sistemų, ir jis labiau tinka sudėtingiems procesams valdyti.

Kompiuteris gauna informaciją apie ratų sukimosi greitį iš daviklių, patalpintų prie kiekvieno rato. Kiekvienas daviklio mazgas susideda iš magnetinio daviklio ir dantyto žiedo. Priekinių ratų daviklių dantyti žiedai tvirtinami ant užpakalinės stabdžių disko pusės 2pav.

2pav.

arba danteliai gali būti suformuoti ant šarnyrinių guolių („granatų“) išorinės pusės. Užpakalinių ratų greičio daviklių dantyti žiedai tvirtinami tiesiog ant užpakalinės ašies. Magnetiniai davikliai pritvirtinami ant kronšteinų prie kiekvieno rato 3pav.

3pav.

Kiekvienas greičio daviklis iš esmės yra magneto laikiklis. Kiekvienas daviklio mazgas susideda iš nuolatinio magneto su laido apvija ant jo. Šis mazgas tvirtinamas kaip galima arčiau prie daviklio žiedo, kuris ratui sukantis sukasi kartu. Kai žiedo dantelis juda pro daviklio mazgą, magneto apvijoje indukuojama evj, nes magnetinis laukas kinta iš stipraus į silpną ir vėl atgal. Kintant rato greičiui proporcingai keičiasi ir indukuojamų impulsų dažnis. Šio signalo pokytį kompiuteris naudoja rato greičio nustatymui.

Automobiliuose su ABS vietoj standartinio pagrindinio stabdžių cilindro naudojamas hidraulinis valdymo įtaisas 4pav.

5pav.

Akumuliatorius tvirtinamas prie pompos laikiklio. Viršutinė akumuliatoriaus kamera užpildyta azoto dujomis. Apatinė akumuliatoriaus kamera užpildyta stabdžių skysčiu, kuris tiekiamas iš hidraulinės elektrinės pompos. Dviem kamerom atskirti naudojama diafragma. Kai stabdžių sistema veikia, elektrinė pompa tiekia stabdžių skystį į apatinę akumuliatoriaus kamerą. Veikiama spaudimo diafragma juda aukštyn ir spaudžia apatinėje kameroje esančias azoto dujas. Tada dujos, kurios yra po aukštu spaudimu, spaudžia diafragmą žemyn, taip sukurdamos stabdžių skysčio,
esančio apatinėje kameroje, didelį spaudimą. Kai stabdžiai veikia normaliu režimu (ratai neužblokuoti), akumuliatorius tiekia stabdžių skystį, esantį po spaudimu, į stabdžių stiprintuvą bei užpakalinius stabdžius. Kai veikia ABS, akumuliatorius skystį taip pat tiekia į priekinius stabdžius. Akumuliatorius taip pat gali tiekti spaudimą keliems stabdymams jei elektrinė pompa sugedusi.

Vožtuvų valdymo mazge 6pav. yra elektrinės relės, valdančios vožtuvo atidarinėjimą.

. 6pav.

Pagrindinis vožtuvas atidaro kelią tarp stabdžių stiprintuvo slėgio kameros ir vidinio pagrindinio stabdžių cilindro rezervuaro ir uždaro skysčio tekėjimą i rezervuarą kai ABS veikia.Tai suteikia galimybę pastoviai tiekti aukšto spaudimo stabdžių skystį kai ABS veikia. Šis skystis keičia skystį grįžtantį į rezervuarą. Kai ABS nustoja veikti, pagrindinis vožtuvas užsidaro ir akumuliatoriaus spaudimas numamas nuo priekinių stabdžių cilindriukų į pagrindinį cilindrą. Vožtuvų mazge taip pat yra keli mažesni vožtuvai- iš viso 3 poros elektriškai valdomų vožtuvų: po vieną porą kiekvienam iš prieinių ratų stabdžių ir viena pora kuri valdo abiejų ratų stabdžius kartu. Kiekviena pora sudaryta iš normaliai atviro įleidimo vožtuvo ir normaliai uždaro išleidimo.

Šiuo metu Jūs matote 55% šio straipsnio.
Matomi 998 žodžiai iš 1804 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.