Sveika mityba1
5 (100%) 1 vote

Sveika mityba1

Sveikas gyvenimas.Kas tai yra?

1. Kas tai yra?

Tai gyvensena, kuri mažina pavojų sunkiai susirgti ir anksti mirti. Sveika gyvensena neapsaugos nuo visų ligų ir negalavimų, tačiau padės išvengti daugelio mirčių,ypač tų, kurias sukelia širdies ir kraujagyslių ligos bei plaučių vėžys.Tai gyvensena, tinkamai visai Jūsų šeimai. Vadovaudamiesi sveikos gyvensenos nuostatomis,Jūs tapsite teigiamu pavyzdžiu kitiems, ypač vaikams, sukursite geresnę aplinką jiems augti.

GYVENSENOS YPATUMAI LIETUVOJE IR EUROPOJEGyvensena — tai įpročių ir papročių visuma, kurią veikia, keičia ir skatina socializacijos procesas visą žmogaus gyvenimą.

Mokslininkų teigimu, daugiau kaip 50 proc. žmogaus sveikatos priklauso nuo jo gyvensenos. Pastarąjį faktorių sudaro mitybos, fizinio aktyvumo, alkoholio bei tabako vartojimo ir kiti įpročiai.

Sistemingi žmonių gyvensenos tyrimai sudaro sąlygas gauti objektyvią ir subjektyvią informaciją apie sveikatą bei gyvenimo būdą. Gyvenseną apibūdinančių veiksnių nuolatinis stebėjimas ir vertinimas svarbus nusakant populiacijos sveikatos situaciją, įvardijant svarbiausias problemas ir siūlant galimus jų sprendimo būdus.1. Rūkymas.

Lietuvoje vis labiau plinta priklausomybę sukeliančių medžiagų: tabako gaminių, alkoholio ir narkotikų vartojimas.

Respublikinio mitybos centro atlikto suaugusių Lietuvos žmonių gyvensenos ir faktiškos mitybos tyrimo rezultatais, Kauno apskrityje rūkančių asmenų 1998 metais buvo 35 proc. [7]

2000 metais Kauno medicinos universiteto vykdyto suaugusiųjų Lietuvos žmonių gyvensenos tyrimo duomenimis, kasmet daugėja rūkančiųjų. Palyginus su 1994 metais, kasdien rūkančių vyrų skaičius padidėjo nuo 43,3 proc. iki 51,5 proc., moterų — nuo 6,3 proc. iki 15,8 proc. Kitose Baltijos valstybėse rūkančiųjų skaičius šiuo laikotarpiu sumažėjo: Estijoje — vyrų nuo 52 proc. iki 44 proc., moterų — nuo 24 iki 20 proc., Latvijoje atitinkamai — nuo 53 proc. iki 49,1 proc. ir nuo 18,4 iki 13 proc. [6]

Pagal Kauno visuomenės sveikatos centro gyvensenos tyrimo duomenis, 2002 metais Jonavos rajono Ruklos miestelyje rūkė 87,7 proc. vyrų ir 55,4 proc. moterų (p<0,001).

Lietuvoje daugėja kasdien rūkančių 15–16 metų amžiaus jaunuolių. Šalyje 1993–2000 metais rūkančių berniukų padaugėjo nuo 29 iki 46 proc., mergaičių — nuo 12 iki 23 proc. Analogiška rūkymo plitimo tendencija Estijoje: rūkančių berniukų padaugėjo nuo 36 iki 38 proc., mergaičių — nuo 17 iki 18 proc. bei Latvijoje: berniukų — nuo 33 iki 38 proc., mergaičių — nuo 14 iki 23 proc. [6]

Rukloje atlikto tyrimo duomenimis, 2002 metais rūkančių 11–16 metų amžiaus moksleivių buvo 22 proc.

Lietuvoje, kaip ir Europos šalyse, daugiau rūko vaikinai nė merginos, bet rūkančių merginų skaičius didėja greičiau nei vaikinų.1.1. mesti rukyti- naudinga. Rūkantieji žino, jog šis žalingas įprotis kenkia jų sveikatai, dauguma jų netgi nori mesti rūkyti. Tačiau rūkantieji galvoja, kad po ilgo rūkymo pakenkimai sveikatai negrįžtami ir mesti rūkyti nebėra prasmės. Tai netiesa! Rūkymo žala kaupiasi, bet kuo anksčiau mesite rūkyti, tuo labiau pastebėsite naudą sveikatai. Jei mesite rūkyti jau po 20 minučių sunormalės dėl rūkymo pakilęs kraujo spaudimas ir padažnėjęs širdies susitraukimų dažnis.Po 8 valandų padidėjusi anglies viendeginio koncentracija kraujyje nukris iki vidutiniškai normalaus lygio, padidės deguonies koncentracija kraujyje, pranyks nemalonus rūkančiojo kvapas.Nuo rūkymo praėjus 24 valandoms sumažės širdies miokardo infarkto rizika.Rūkantiesiems susilpnėja uoslė, skonio jutimas. Tačiau nerūkę 2 paras (48 val.) pastebėsite uoslės ir skonio jutimo pagerėjimą. Na o nervinės ląstelės pradės prisitaikyti prie nikotino stygiaus.Jei nerūkysite 2 mėnesius, visame kūne pagerės kraujotaka, iki 30 proc. padidės plaučių funkcija, dėl to Jums bus lengviau vaikščioti, bėgti ir kopti laiptais. Jūs vis labiau pasitikėsite savimi, labiau gerbs aplinkiniai, būsite geras pavyzdys savo vaikams ir rūkantiesiems draugams.Po 3-9 mėnesių susilpnės arba visai išnyks varginantis kosulys, silpnumas, oro trūkumas, Jūsų organizmas taps atsparesnis infekcijoms. Miegosite giliau, veidas bus skaistesnis, išnyks pilkumas. Bus pristabdytas pagreitėjęs viso Jūsų organizmo senėjimo procesas. Taip pat sumažės rizika susirgti skandžio opalige, pagerės nuotaika ir padidės aktyvumas.Po 5 metų mirties nuo širdies ligų rizika sumažės iki niekada nerūkiusiojo lygio, na o rizika susirgti plaučių vėžiu sumažės dvigubai.Jei nerūkysite 10 metų rizika susirgti plaučių vėžiu taps tokia pat kaip niekada nerūkiusiojo, o rizika susirgti vėžiu – sumažės.Na tiems, kurie neketina mesti rūkyti priminsime, jog 1 surūkyta cigaretė per dieną sutrumpina Jūsų gyvenimą 11-a minučių, 1 cigarečių pakelis per dieną – 1330 valandų arba 56 dienomis. Metęs rūkyti darbingo amžiaus žmogus sutaupo vidutiniškai 20 gyvenimo metų.

2. Alkoholio vartojimas.

Alkoholio vartojimo mažinimas yra vienas svarbiausių visuomenės sveikatos gerinimo uždavinių. Jo vartojimas kelia grėsmę šeimai, darbui, skatina nusikalstamą elgseną, savižudybes, nelaimingus eismo atsitikimus. Alkoholio vartojimas seniai yra viena iš pačių didžiausių žmonijos problemų. Anksčiau
gerti alkoholį buvo tik vyrų “privilegija”, dabar, kaip bebūtų skaudu, svaiginasi moterys ir net paaugliai. Dažnas nesusimąsto, kokį poveikį turi alkoholis jo organizmui. Dažnas mato tik momentinius pakitimus – “apsinešimą”, apsvaigimą, “gerumo jausmą”. Tačiau mažai kas susimąsto, kokį iš pat pradžių nematomą, tačiau fatališką poveikį alkoholis daro jo organizmui, kad alkoholio vartojimas gal būt atsilieps senatvėje, sutrumpins gyvenimą.

Remiantis Pasaulio sveikatos organizacijos uždaviniu, iškeltu Europos regiono šalims dėl alkoholio vartojimo, „visose šalyse alkoholio vartojimas neturi būti didesnis negu 6 litrai žmogui per metus ir turi būti lygus nuliui iki 15 metų amžiaus grupėje“. Statistikos departamento duomenimis, Lietuvos gyventojų suvartojamo grynojo alkoholio kiekis didėja ir 2000 metais siekė 9,3 litrus (1998 m. — 8,6 l, 1999 m. — 9,0 l). Europos Sąjungos šalių vidurkis 2000 metais buvo 9,3 litrai žmogui per metus, (1998 m. — 9,34 l, 1999 m. — 9,34 l).

Alkoholiniai gėrimai tarp moksleivių labai populiarūs. Kauno medicinos universiteto moksleivių gyvensenos tyrimo duomenimis, Lietuvoje 75,2 proc. 11–15 metų amžiaus moksleivių yra vartoję alkoholinius gėrimus. Jonavos rajono Ruklos miestelio net 72 proc. anketinėje apklausoje dalyvavusių moksleivių yra gėrę alkoholinių gėrimų.

Statistikos departamento duomenimis, 1998 metais kartą per savaitę alkoholinius gėrimus vartojo 33,8 proc. suaugusių Lietuvos gyventojų. Viena labiausiai Lietuvoje mėgstamų alkoholio rūšių yra alus .

Girtumas – fiziologinių organizmo funkcijų, ypač centrinės nervų sistemos, sutrikimas nuo alkoholio ar narkotiko. Dažniausia girtumo priežastis – alkoholinių gėrimų vartojimas. Juose esąs alkoholis labai greitai patenka (20% iš skrandžio ir 80% iš žarnyno) į kraują, vėliau kaupiasi galvos smegenyse – ten jo koncentracija būna 75% didesnė, negu kraujyje. Alkoholis slopina visų audinių ir organų gyvybinius procesus. Net mažos jo dozės mažina fizinį ir psichinį žmogaus pajėgumą. Nesaikingas ir dažnas alkoholinių gėrimų vartojimas žaloja žmogaus organizmą ir psichiką; jis lengvai pereina į alkoholizmą. Skiriamos 3 girtumo stadijos.

1) Lengvo girtumo stadija prasideda, kai į organizmą patenka 30 – 40 g alkoholio (gryno spirito); pradedami slopinti elgseną valdantys smegenų centrai (atsiranda be priežasties pakili nuotaika, nedidelis jaudrumas, kūne jaučiama šiluma).

2) Vidutinio girtumo stadija būna į organizmą patekus 50 – 100 g alkoholio. Sujaudinti smegenų žievės neuronai nebereguliuoja žemiau esančių požievio skyrių, pasikeičia emocinis imlumas. Žmogaus elgesys tuo metu priklauso nuo jo charakterio ir temperamento: jis gali būti neramus, pernelyg linksmas, įtarus, irzlus, agresyvus. Dažnai pradedami slopinti judėjimo centrai, žmogus negali koncentruoti savo raumenų veiklos. Blaivėjant atsiranda pagirių požymių: žmogus negaluoja, jam skauda galvą, jį pykina.

3) Sunkaus girtumo stadiją sukelia 100 – 300 g alkoholio; prarandama orientacija, atsiranda mieguistumas, po to – visiška amnezija (žmogus neprisimena, kas buvo išgėrus). Gali sutrikti širdies veikla ir kvėpavimas. Alkoholio koncentracijai kraujyje dar padidėjus, paveikiami gyvybiškai svarbūs centrai, esantys pailgosiose smegenyse; alkoholis užblokuoja kvėpavimo centrus, žmogus praranda sąmonę ir miršta. Mirštama alkoholio dozė suaugusiajam 4 – 8 gramai vienam kilogramui kūno masės, vaikui – 3 gramai vienam kg kūno masės.

Pagal alkoholio vartojimą žmones galima suskirstyti į 4 grupes:

1. Visiškai nevartojantys alkoholio žmonės (abstinentai)

2. Saikingai vartojantys alkoholį žmonės.

3. Žmonės, kurie nesaikingai vartoja alkoholį, et nėra nuo jo priklausomi.

4. Priklausomi nuo alkoholio žmonės.

Visiškai nevartojantys alkoholio žmonės – tai abstinentai, kurie niekada gyvenime nevartojo jokio alkoholio. Tai vaikai, paaugliai, žmonės, sergantys kokia nors liga ar vartojantys vaistus ir visiškai negalintys vartoti alkoholio. Šiai grupei taip pat priklauso žmonės, kurie sėkmingai gydėsi dėl priklausomybės nuo alkoholio ir visiškai jo atsisakė. Tikėtina, kad šiai grupei priklauso apie 35 proc. mūsų visuomenės žmonių.

Saikingai vartojantys alkoholį – tai sėkmingai kontroliuojantys alkoholio vartojimą žmonės. Dažniausiai jie vartoja alkoholį tik tada, kai yra reikšminga proga, o jų išgertas alkoholio kiekis šios progos metu neviršija 3 taurių vyno ar šampano arba 3-4 mažų taurelių degtinės ar konjako. Šiai grupei priklausantys žmonės nevartoja alkoholio, kai tam yra didelė rizika (kai vairuoja automobilį, vartoja vaistus, reaguojančius su alkoholiu, moterys nevartoja alkoholio nėštumo metu). Tikėtina, kad šiai grupei priklauso 45 proc. mūsų visuomenės žmonių.

Žmonės, kurie nesaikingai vartoja alkoholį, bet nėra nuo jo priklausomi. Šiai grupei priklauso žmonės, keletą metų (dažniau 2-3, rečiau – 4-5 metus) gausiai ir nesaikingai vartojantys alkoholį. Jie rizikuoja turėti su alkoholio vartojimu susijusių problemų – neretai išgėrę vairuoja, padaro avarijas, patiria traumas. Šie žmonės neretai turi ir fizinės sveikatos problemų, sąlygotų gausaus ir nesaikingo alkoholio vartojimo (suserga skrandžio uždegimais, opa, kasos, kepenų uždegimais, kt.). Gali
nervų sistemos sutrikimų – depresija, nemiga, padidėjęs dirglumas, greitas nuovargis, dėmesio, atminties sutrikimų. Atsiranda konfliktų ir nesutarimų šeimoje. Šiems žmonėms nebūdingos pagirios. Tai rodo, kad fizinės priklausomybės nuo alkoholio dar nėra. Tikėtina, kad šiai grupei priklauso net 15 proc. mūsų visuomenės žmonių.

Priklausomi nuo alkoholio žmonės. Tai žmonės, kurie daugelį metų (8-10 ir daugiau) labai gausiai ir nesaikingai vartoja alkoholį. Jų “užgėrimai” trunka po kelias ar net keliolika dienų. Jiems reikalingas vis didesnis alkoholio kiekis tam, kad pasiektų norimą efektą. Nutraukus kelias dienas trukusį gėrimą, atsiranda drebulys, pykinimas, bendras silpnumas, prakaitavimas, padažnėjęs širdies plakimas, galvos skausmai, nemiga, pakyla kraujospūdis. Šiems nemaloniems simptomams išvengti ar juos sumažinti vėlgi vartojamas alkoholis. Žmogų vargina nuolatinis potraukis alkoholiui, alkoholis tampa lyg pagrindine ašimi, apie kurią sukasi visas gyvenimas. Griūva šeima, atsiranda darbinių ir finansinių problemų, fizinės sveikatos problemų (kepenų cirozė, skrandžio uždegimai, traukulių priepuoliai). Alkoholis stiprina ir kancerogeninių medžiagų veikimą, ko pasekoje yra didesnė tikimybė išsivystyti vėžiui bei įvairiems piktybiniams navikams. Tikėtina, kad šiai grupei priklauso apie 5 proc. mūsų visuomenės žmonių.

3. Narkomanija.

Šiuo metu Jūs matote 36% šio straipsnio.
Matomi 1758 žodžiai iš 4818 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.