Sveika mityba4
5 (100%) 1 vote

Sveika mityba4

SVEIKATA – neįkainuojama dovana, kurią žmogui dovanoja gamta. Ar gali be jos žmogaus gyvenimas būti įdomus ir laimingas? Tačiau kaip dažnai mes šios dovanos neįvertiname, užmirštume, kad prarasti sveikatą lengva, o štai sugrąžinti ją … labai sunku.

MITYBA – pagrindinė geros sveikatos sąlyga. Dėl nepilnavertės mitybos – kai maiste trūksta žmogaus organizmui būtinų medžiagų – sumažėja organizmo atsparumas ligoms. Tinkamas maitinimasis padeda žmonėms sulaukti ilgo amžiaus, išlaikyti sveikatą ir darbingumą.

Jau pirmuoju riksmu pasveikindamas pasaulį kūdikis tarsi sako motinai: man reikia tavo rankų šilumos, maisto iš krūties ir saugumo jausmo. Visa tai mažyliui suteikia natūralusis maitinimas. Beveik visos moterys gali maitinti krūtimi. Todėl labai svarbu priglausti kūdikį prie krūties tuoj pat po gimdymo.Ankstyvas pirmasis naujagimio maitinimas sukelia bei sustiprina gebėjimą taisyklingai čiulpti krūtį,

mažylis gauna labai reikalingų pirmųjų motinos pieno lašų – krekenų. Pirmaisiais gyvenimo metais geriausias maistas kūdikiui – motinos pienas. Jis patenkina visus mažylio poreikius, saugo jį nuo alergijos ir infekcinių ligų. Krūtimi maitinanti motina pratęsia ir palaiko dar įsčiose užsimezgusį kontaktą su kūdikiu. Tačiau kartais mama dėl rimtų priežasčių negali maitinti krūtimi arba jos pieno kūdikiui nepakanka. Tokiais atvejais siūloma naudoti pieno mišinius. Pirmaisiais mėnesiais kūdikį reikėtų maitinti tik adaptuotais pieno mišinėliais.

Vaikams valgymas teikia malonumą. Jie mėgaujasi galėdami savo liežuviu burnytėje “tyrinėti” įvairiausius maisto produktus. Kūdikiai mėgsta daugumą vaisių dėl jų saldaus skonio. Vaisiai praturtina kūdikio valgiaraštį sacharoze, gliukoze ir fruktoze, nepakeičia vaiko žarnyno mikrofloros kaip pieno laktozė. Be to vaisiuose gausu vitamino C ir A bei mineralinių medžiagų. Virti vaisiai turi daug ląstelienos, kuri svarbi virškinimui. Daržovės yra puikus mineralinių druskų, mikroelementų, vitaminų ir folinis rūgšties šaltinis. Jų pradedama duoti kūdikiui nuo 4-6 mėnesių. Daržovių duodama atsižvelgiant į mažylio mitybos rėžimą.

Žmogus, valgydamas maistą, gauna įvairių medžiagų. Būtiniausios iš jų, kurių organizme niekas negali pakeisti yra baltymai, riebalai, angliavandeniai, vanduo, mineralinės medžiagos, vitaminai.

Racionali mityba yra sveikatos pagrindas. Ji daro įtaką fiziniam ir protiniam žmogaus vystymuisi, nuotaikai, gyvenimo trukmei. Mityba gali veikti kaip vaistas, gali būti profilaktinė daugelio ligų priemonė, bet gali sudaryti ir prielaidą neigiamam pašalinių medžiagų veikimui. Organizme vykstantys procesai priklauso nuo cheminių junginių, kuriuos gauname maisto medžiagų pavidalu ir kuriuos organizmas naudoja savo ląstelėms atnaujinti ir energijai gaminti. Dėl neracionalios mitybos, trūkstant įvairių maisto medžiagų, sumažėja organizmo apsauginės savybės, žmogaus atsparumas ir greičiau susergama.

Neracionaliai maitinantis, organizme gali padaugėti laisvųjų radikalų, kurie būna įvairios patologijos priežastis. Tinkamai maitinantis, galima sumažinti laisvųjų radikalų, atsirandančių vykstant oksidaciniams procesams ląstelėse ir jų membranose.

Žmogui tinkamiausias yra mišrus maistas. Su augaliniu maistu gauname daugiau angliavandenių, teikiančių energiją, vandenyje tirpstančių vitaminų, mineralinių druskų ir kt. Su gyvuliniu maistu daugiau gauname baltymų, riebalų ir juose tirpstančių vitaminų, mineralinių medžiagų. Juo labiau maisto racionas – moksliškai pagrįstas maisto davinys – atitiks organizmo poreikius, tuo žmogus bus atsparesnis nepalankiems aplinkos veiksniams. Maisto davinys turi atitikti žmogaus eikvojamos energijos kiekį (jei kūno masė normali) ir būti įvairus. Kuo įvairesnį maistą žmogus valgys, tuo labiau bus patenkinti visi organizmo poreikiai.

Augaliniai riebalai žmogui būtini, bet toks kraštutinumas, kai beveik visi gyvuliniai riebalai pakeičiami augaliniais, sveikam žmogui nenaudingas. Gaunant su maistu energijos daugiau, negu jos eikvojame, kaupiasi riebalų atsargos. Kartais žmogaus riebalų atsargos gali sudaryti net 50 kg ir daugiau. Tai ne tik beprasmiškos, bet ir žalingos organizmui atsargos. Žalingos tuo, kad sutrikdo normalią medžiagų apykaitą ir gali būti daugelio ligų, pvz.: cukrinio diabeto, širdies infarkto, akmenligės ir kt., priežastis. Žmogaus organizmas išsivystė dirbdamas ir ilgai evoliucionuodamas, todėl didžiausią jo kūno dalį sudaro raumenys, kurie be darbo nyksta. Dirbant fizinį darbą, raumenyse gaminasi medžiagos, skatinančios širdies veiklą, kraujo apytaką, kvėpavimą. Todėl racionali mityba ir fizinis aktyvumas žmogui labai svarbu. Mityba plačiąja prasme apima maisto, kaip aplinkos faktoriaus, panaudojimą organizmo statybai, nuolatiniam jo atsinaujinimui, medžiagų apykaitai ir įvairioms funkcijoms.

Pagrindinis žmogaus maisto medžiagų šaltinis yra augalinės ir gyvulinės kilmės maisto produktai. Tačiau ne visas maisto medžiagas organizmas vienodai pasisavina. Juoda duona turi daug baltymų, bet tie baltymai mažai naudingi, nes juoda duona sunkiai virškinama. Dar mažiau pasisavinama baltymų iš džiovintų daržovių. Parenkant valgiui maisto produktus, visada reikia turėti galvoje jų pasisavinimo laipsnį, nes
organizmui naudingiausia yra tai, ką jis sugeba geriau sunaudoti.

Labai svarbu ir tai, kaip maistas paruoštas. Gerai išvirti ir minkšti žirniai gerai suvirškinami, negu kieti. Visai menkavertis yra kelis kartus pašildytas maistas. Daug sveikiau yra valgyti šviežią , ką tik pagamintą maistą. Kur kas geriau organizme suvirškinamos ir pasisavinamos mažos maisto porcijos. Todėl geriau valgyti mažesniais kiekiais, bet dažniau. Ypač gerai sunaudojami maisto produktai, žmogui maitinantis mišriu maistu. Yra tokių maisto produktų, kurie nėra labai maistingi,bet turi daug kitų gerų savybių, pvz.: citrinos sultys, salotos, agurkai, įvairūs prieskoniai sužadina skrandžio sulčių išsiskyrimą, skatina virškinimą, turi organizmui reikalingų vitaminų.

Dalis medžiagų, kurios organizme nesunaudojamos, pašalinamos su išmatomis. Dažniausiai tai esti ląsteliena. Ji naudinga tuo, kad sužadina žarnyno peristaltiką ir apsaugo nuo vidurių užkietėjimo. Žmonės, kuriems dažnai užkietėja viduriai, turi daugiau valgyti daržovių, vaisių, uogų, rupaus malimo duonos ir kitų, turinčių daug ląstelienos, maisto produktų.

Tinkamas maitinimasis padeda žmonėms sulaukti žilos senatvės, išlaikyti sveikatą ir darbingumą. Susirgusia kuria nors liga, dieta kartu su kitomis gydymo priemonėmis, be abejo, padeda greičiau pasveikti, tapti darbingu.

Daugelis žmonių maitinasi netinkamai. Valgo skubėdami, nereguliariai, ryte labai nedaug, o per pietus ir vakarienę priešingai – labai daug. Pasitaiko ir tokių žmonių, kurie dienos maisto davinį suvalgo per du kartus. Nesunku suprasti tokio maitinimosi žalą. Suvalgius iš sykio daug maisto, pertempiamos skrandžio sieneles, pablogėja virškinimas, dieną gali atsirasti mieguistumas, tingumas, o ilgainiui galima susirgti įvairiomis skrandžio bei žarnyno ligomis.

Sveikiems žmonėms, kaip nurodo mokslininkai, geriausia yra valgyti keturis kartus per dieną. Laikydamiesi tokio maitinimosi rėžimo, žmonės būna geros nuotaikos, žvalūs, be to, maisto medžiagos organizme sunaudojamos maksimaliai. Ligoniams maitintis patartina dar dažniau, bet jokiu būdu ne rečiau kaip keturis kartus. Labai svarbu, kad dienos maisto davinys būtų paskirstytas. Reikia , kad daugiau maisto ligoniai suvalgytų tuo metu, kai jie geriau jaučiasi, kai geresnė nuotaika, tuo pačiu ir apetitas. Tiek ligoninėse, tiek ir namuose besigydantieji ligoniai turi taip maitintis, kad apie 70 % dienos davinio (pagal kaloringumą) jie suvalgytų iki 16-18 valandos ir virškinimo intensyvumas nesutaptų su temperatūros pakilimu.

Šiuo metu Jūs matote 31% šio straipsnio.
Matomi 1179 žodžiai iš 3834 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.