Sveikos mitybos esmė
5 (100%) 1 vote

Sveikos mitybos esmė

ĮVADAS

Visas žmogaus gyvenimas susijęs su mityba. Naujagimis pirmu instinktyviu judesiu kaip gyvybės šaltinio siekia motinos krūties. Su motinos pienu kūdikis gauna visa, kas būtina jo vystymuisi ir augimui.

Labai svarbu rūpintis racionalia įvairaus amžiaus vaikų mityba, nes nuo to priklauso normalus organizmo vystymasis. Neatsitiktinai suaugusių žmonių įvairių ligų prižasčių, kurias kartais išsyk sunku nustatyti, tenka ieškoti vaikystėje.

Augantis organizmas kelia vis didesnius reikalavimus: keičiasi ne tik maisto kiekis, bet ir jo kokybė. Maistas yra vienintelis energijos ir statybinių medžiagų šaltinis formuojant sudėtingas organizmo struktūras. Maiste yra visų reikalingų žmogui medžiagų – baltymų, riebalų, angliavandenių, mineralinių druskų ir kt. Visos šios medžiagos ne tik sintetinasi organizme, bet ir yra; sintezės ir irimo procesai, tolygiai vykstantys organizme, yra subalansuoti. Tą rodo ir medžiagų apykaita.

Be abejo, maisto sudėtis priklauso nuo klimato ir geografinių sąlygų, darbo ir buities pobūdžio, individualių organizmo savybių: kūno sudėjimo, amžiaus, lyties, ūgio, svorio, medžiagų apykaitos procesų greičio, taip pat ir nuo žmogaus skonio bei nacionalinių įpročių.

Pirmiausia būtina kuo racionaliau vartoti tą kiekį baltymų, riebalų, angliavandenių, vitraminų, kurie šiuo metu gaminami mūsų planetoje. Kartu reikia ieškoti naujų šaltinių, kurti tobulesnę jų apdorojimo technologiją. Svarbu kiek galima kruopščiau patikrinti kiekvieno naujo maisto produkto biologinę ir maistinę vertę ir ar jis nėra kenksmingas.

Taigi, kas gi yra racionali mityba?

Racionali mityba – tai tinkamai organizuotas maitinimasis gerai pagamintu, maistingu ir skaniu maistu, turinčiu būtiną kiekį įvairių maisto medžiagų, reikalingų organizmo vystymuisi ir funkcionavimui. Racionaliai maitinantis organizmas aprūpinamas jo vystymuisi būtinomis ,,statybinėmis medžiagomis“: baltymais, mineralinėmis druskomis, lipidais, t.y. užtikrinamas nenutrūkstamas organų ir audinių atsinaujinimas išlaikant energijos pusiausvyrą. Racionaliai maitinantis organizmas laiku gauna vitaminų, mikroelementų ir daugybę kitų mažų apykaitos procesų reguliatorių, reikalingų palaikyti normaliai gyvybinei veiklai. Racionalei mitybai reikia tam tikro maitinimosi režimo, t.y. racionaliai paskirstyti maistą per dieną, žiūrėti, kad jis būtų tinkamos temperatūros ir t.t.

Taigi, racionaliai ir laiku maitinantis, visiškai patenkinamas fiziologinis organizmo maisto medžiagų poreikis, todėl žmogus gali būti maksimaliai darbingas, taip pat daugelį metų būti labai aktyvus, žvalus ir energingas.

Per pastaruosius dešimtmečius gerokai pasikeitė žmogaus darbo ir gyvenimo sąlygos. Kaskart tobulėja technika. Ji pavaduoja žmogaus fizinę jėga. Todėl įvairiuose darbo baruose žmogus eikvoja gerokai mažiau energijos. Taigi energijos, kurią žmogus semiasi iš suvartojamo maisto, pastaraisiais dešimtmečiais reikia mažiau negu tada, kai buvo sunkiai fiziškai dirbama.

Tuo tarpu maistas tapo kaloringesnis – teikiantis daugiau energijos, nes gaminama ir suvartojama daugiau rafinuotų maisto produktų. Žodžiu, dėl susidariusių gyvenimo sąlygų mažiau eikvojama žmonių energijos, bet atsirado galimybių daugiau jos gauti. Kur kas daugiau suvartojama cukraus ir gyvulinių riebalų.

Taigi kiek energijos reikia žmogui?

Energija organizme išsiskiria vykstant nuolatinei biologinei angliavandenių, riebalų ir kiek mažiau baltymų oksidacijai. Didelė dalis šių medžiagų oksiduojasi iki anglies dioksido ir vandens, o energija kaupiasi junginiuose, kuriuose gausu fosforo, ypač vadinamojo adenozintrifosforo rūgštyje. Ši rūgštis panaudojama kaip svarbiausias energijos šaltinis dirbant fizinį darbą ir vykstant kitoms fiziologinėms organizmo funkcijoms.

Kiek energijos reikia žmogui, pirmiausia priklauso nuo individualių jo organizmo savybių: lyties, amžiaus, ūgio, masės, medžiagų apykaitos procesų intensyvumo, fizinio darbo ir psichinės veiklos pobūdžio dirbant ir ilsintis, sportuojant, vaikščiojant, žaidžiant ir t. t. Būtina turėti omeny geografines, klimato sąlygas, visų pirma, oro temperatūrą, nes visi šie faktoriai turi įtakos energijos apykaitai organizme. Ne tik dirbant, bet ir ramioj būsenoj – miegant ir ilsintis, gulint, svarbiausioms fizjologinėms organizmo funkcijoms – širdies plakimui, kvėpavimui, pastoviai kūno temperatūrai – palaikyti būtina nuolatinė energija. Organizmo sunaudojama energija esant 20 laipsnių temperatūrai palyginti ramioje būsenoje, išmatuota po 12-14 val. pavalgius, vadinama pagrindine apykaita; tai palyginti pastovus dydis, kuris pirmiausia atspindi individualias organizmo savybes.

Faktinės organizmo energijos sąnaudos susideda iš tokių dydžių: pagrindinės apykaitos, energijos, kuri reikalinga dirbant gamyboje ir atliekant namų ruošą, taip pat sąnaudos aktyviai poilsiaujant.Sportuojantiems asmenims reikia papildomos energijos – apie 500 kilokalorijų per dieną.

Mityba turi atitikti žmogaus energijos sąnaudas, o mitybos poreikius padeda nustatyti bado ir sotumo jausmai. Dėl netinkamos mitybos dažniausiai sutrinka sveikata.

Organizmo energijos poreikį patenkina maiste esantys angliavandeniai, riebalai ir baltymai. Nors angliavandeniai kur kas mažiau kaloringesni už riebalus, bet jie lengvai oksiduojasi ir suskyla iki galutinių apykaitos produktų – anglies dioksido ir vandens. Riebalų oksidacijai reikia daugiau deguonies. Tačiau angliavandenių perteklius, susidaręs tada, kai su jais gaunama daugiau energijos, negu reikia išeikvotai padengti, organizme virsta riebalais. Dėl minėtų priežasčių vartojamo maisto energetinė vertė turi atitikti eikvojamos energijos kiekį, jei, žinoma, kūno masė normali. Jeigu kūno masė per maža, energetinių medžiagų reikia daugiau, jeigu per didelė,- mažiau.

Kodėl negalima gyventi be vandens?

Du trčdalius žmogaus kūno sudaro vanduo. Itin daug jo yra jauno organizmo audiniuose. Su amžiumi vandens kiekis palaipsniui mažėja. Daugelis mokslininkų mano, kad viena iš organizmo senėjimo priežasčių yra sumažėjęs koloidinių kūno medžiagų, ypač baltymų, gebėjimas sujungti didelius vandens kiekius. Vanduo yra svarbiausia terpė, o daugeliu atveju – daugybės cheminių reakcijų, palaikančių gyvybę, substratas. Organizmas griežtai reguliuoja kikvieno organo ir kiekvieno audinio vandens kiekį. Vidinės žmogaus kūno terpės pastovumas yra viena iš svarbiausių sąlygų, kad normaliai vyktų gyvybės funkcijos.

Vandens apykaita organizme vyksta labai intensyviai. Be maisto žmogus gali išgyventi daug savaičių, tačiau be vandens žūva po kelių parų. Kiek organizmui reikia vandens per parą, priklauso nuo aplinkos sąlygų, darbo pobūdžio, suvalgyto maisto kiekio. Normalios oro temperatūros sąlygomis vidutiniškai sunkiai dirbdamas žmogus per parą turi išgerti ne daugiau kaip 1 l vandens. Kenkia ir nesaikingai gariamas vanduo, nes apkraunama širdis ir spartinamas baltymų irimo procesas. Vandens kiekis žmogaus organizme tam tikra prasme priklauso nuo įvairių druskų vartojimo.

Per karštymetį reikia valgyti nedaug ir lengvai pasisavinamą maistą. Labai svarbu laikytis tinkamo gėrimo režimo.

Vanduo yra ne tik svarbiausias žmogaus kūno komponentas ir terpė, kurioje vyksta biocheminės reakcijos, bet ir vienas iš pagrindinių galutinių medžiagų apykaitos produktų.

Vanduo organizme iš esmės atsipalaiduoja vykstant įvairių medžiagų biologinei oksidacijai. Pavyzdžiui, oksiduojantis 100 g riebalų, atsipalaiduoja 107 ml vandens, 100 g angliavandenių – 55,100 g baltymų – 41 ml vandens. Tai liedžia suprast, kad mažiausiai vandens atsipalaiduoja oksiduojantis baltymams.

Svarbi sveikatos išsaugojimo sąlyga – racionalus vandens režimas.

Baltymai – gyvybės pagrindas.

Šiuo metu Jūs matote 30% šio straipsnio.
Matomi 1122 žodžiai iš 3734 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.