Sveikos mitybos principai
5 (100%) 1 vote

Sveikos mitybos principai

Mityba – vienas svarbiausių gyvensenos veriksniu, turinčių įtakos sveikatai. Šiandien tuo niekas neabejoja, tačiau mažai pasaulyje tautų, kurių mityba būtų ideali, taip ir Lietuvos gyventojų mityba, deja, nėra sveika.

Lietuvos gyventojų mityboje per pastaruosius 60 metų vyko pokyčiai neabejotinai turintys įtakos kai kurių letinių neinfekcinių patologijų gausėjimui. Mirštamumas nuo širdies ir kraujagyslių sistemos ligų, nutukimo neabejotinai susijęs su netinkama mityba.

Akivaizdu, kad neracionali, neteisinga mityba daro įtaką įvairių ligų, ypač širdies kraujagyslių ligų etiopatogenezei ir vis labiau pripažįstama šių ligų tradiciniu rizikos veiksniu.

Ligų profilaktika ir visuomenės sveikatos stiprinimas – prioritetinės sveikatos apsaugos sistemos vystymo kryptys. Sveikos mitybos principai ir taisyklės nurodo, kad su maistu būtina gauti atitinkamus kiekius visu reikalingų medžiagų. Mikroelementų trūkumas gali iš karto akivaizdžiai ir nepasireikšti. Tipiškas mikroelementų nepakankamumo pavyzdys – jodo deficitas, apibūdinamas kaip vienas iš labiausiai paplitusiu neinfekcinių žmogaus susirgimų.

Visavertė mityba yra sveikatos pagrindas. Šiuo metu neabejojama, kad ji lemia fizinį ir protinį vystymąsi, darbingumą, bei ilgaamžystę. Kuo įvairesnį maistą valgys žmogus, tuo labiau bus patenkinami organizmo poreikiai būtinoms maistinėms medžiagoms. Jeigu maistinių medžiagų trūksta, arba jei jų per daug, pakeičiami jų tarpusavio santykiai organizme, pakinta ir normali medžiagų apykaita. Dėl to iš pradžių atsiranda organizmo funkcijų sutrikimai, vėliau vystosi maistinių medžiagų trūkumo arba pertekliaus sukeliama patologija.

Sveikos mitybos principai:

1) Nuosaikumas;

2) Įvairumas;

3) Balancuotumas.

Sveikos mitybos taisyklės:

• Valgyti kiek galima įvairesnį maistą.

• Išlaikyti normalų kūno svorį.

• Pasirinkti maistą, turintį mažai riebalų, ypač sočiųjų, ir cholesterolio.

• Valgyti kuo daugiau įvairių daržovių, vaisių, uogų ir grūdinių produktų.

• Vartoti kuo mažiau cukraus ir saldumynų.

• Vartoti kuo mažiau valgomosios druskos.

• Kuo mažiau vartoti alkoholio.

SVEIKOS MITYBOS PRINCIPAI

Pirmas principas – nuosaikumas

Tai pagrindinis sveikos mitybos principas. Jis labai elementarus, tačiau daugeliui sunkiai įgyvendinimas. Svarbu žinoti, kad net ir būtina maisto medžiaga, jeigu jos vartojama per daug, gali turėti neigiamą poveikį sveikatai.

Nemažai žmonių vartoja labai baltymingą maistą. Aišku, optimalus baltymų kiekis yra imuninės veiklos užtikrinimo pagrindas, tačiau didelis suvartojamų baltymų kiekis kelia alergijų pavojų. Vartojant didelėmis dozėmin vitamina C , atsiranda inkstų akmenligės pavojus, o trūkstant vitamino C maiste, išsivysto hipovitaminozė, sumažėja organizmo atsparumas, greičiau susergama peršalimo ligomis, grečiau nuvargstama, atsiranda kitų sutrikimų. Trūkstant maiste jodo, išsivysto gūžys, o vartojant jo per daug – tireotoksikozė. Netgi per didelis maisto skaidulų kiekis gali būti kenksmingas, kadangi veiks dirginamai virškinamojo trakto gleivinę.Antrasis principas – įvairumas

Su maistu būtina gauti apie 40 maisto medžaigų. Nei vienas maisto produktas neturi absoliučiai visų maisto medžiagų. Jos gaunamos valgant įvairų maista. Vartojant ir augalinius, ir gyvūninius maisto produktus bus patenkinami organizmo poreikiai šioms medžiagoms.

Trečias principas – balancuotumas

Mitybos subalancavimas – tai tinkamas baltymų, riebalų, angliavandenių, vitaminų, mineralinių medžaigų santykis bei optimalus energijos kiekis maisto produktuose.

Maisto medžiagų poreikis priklauso nuo žmogaus amžiaus, lyties, atliekamo darbo sunkumo. Pvz: baltymų, riebalų ir angliavandenių santykis maiste turėtų būti lygus 1 :1 : 4. Kalcis, magnis ir foforas suaugusiu žmonių mityboje turėtų būti subalancuoti taip: kalcio ir fosforo santykis turėtų būti lygus 1 : 1,3, o kalcio ir magnio santykis – 1 : 0,5 .Kalcio ir natrio santykis maiste turėtų būti 0,8 ir 0,6.

Pasirinkti maistą, turintį mažai riebalų, ypač sočiųjų ir cholesterolio

Norint, kad cholesterolio koncentracija kraujo plazmoje būtų normali, rekomenduojama atkreipti dėmesį į šiuos patarimus:

• Suvartojamo maisto kaloringumas neturi viršyti organizmo poreikio;

• Kuo mžiau vartoti riebalų;

• Maiste turi būti didelis kiekis polinesočiųjų riebalų;

• Valgyti daug maisto produktų, kurių sudėtyje didelis maistinių skaidulų kiekis;

• Per parą su maistu gaunamo cholesterolio kiekis neturi viršyti 300 mg.

Valgyti kuo daugiau įvairių daržovių, vaisių, uogų ir grūdų produktų

Sveikos mitybos piramidės pagrindą sudaro grudų produktai, juoda ir balta duona.

Šių produktų vartojimas praktiškai neribojamas. Vaisiai ir daržovės – kitas sveikos mitybos piramidės `aukštas`. Jų rekomenduojama vartoti šiek tiek mažiau, nei grūdų produktų, tačiau šis skirtumas labai nežymus. Be to, daržovės, vaisiai, grūdų produktai, ankštiniai yra maistinių skaidulų šaltinis.

Vartoti kuo mažiau cukraus ir saldumynų

Šiuo metu Jūs matote 52% šio straipsnio.
Matomi 717 žodžiai iš 1384 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.