Transporto reikšmė logistikoje
5 (100%) 1 vote

Transporto reikšmė logistikoje

TURINYS

1. TRANSPORTAVIMO, LOGISTIKOS IR RINKODAROS SĄSAJOS 3

2. VEIKSNIAI, TURINTYS ĮTAKOS TRANSPORTAVIMO SĄNAUDOMS IR KAINOMS 3

3. TRANSPORTAVIMO PASLAUGŲ CHARAKTERISTIKOS 4

3.1. Geležinkelis 5

3.2. Kelių transportas 7

3.3. Oro transportas 8

3.4. Vandens transportas 9

3.5. Vamzdynų transportas 12

1. TRANSPORTAVIMO, LOGISTIKOS IR RINKODAROS SĄSAJOS

Efektyvi ekonominė šalies raida bei gamybinių ir prekybinių firmų verslo sėkmė neįmanoma be efektyvios transporto sistemos. Pagaminta produkcija turi judėti iš gamybos vietų į judėjimo vietas minimaliai sunaudojant laiko ir lėšų. Transportas yra viena iš pagrindinių logistikos veiklų, glaudžiai susijusių su kitomis logistikos veiklomis, todėl ir jis turi būti efektyviai naudojamas, jei firma nori pasiekti geriausių verslo rezultatų.

Transporto firmos produkcija nugabenama į realizavimo vietas, kurias nuo gamybos vietų dažnai skiria dideli atstumai. Jei efektyviai įvykdomas klientų užsakymas, laimimas kliento palankumas, kadangi gaminiai jų pasiekia reikiamu laiku. Klientų poreikių patenkinimas yra svarbi rinkodaros dalis.

Kadangi transportavimas sukuria vietos ir laiko naudą produktui ar paslaugai – abiejų paslaugų rūšys yra būtinos sėkmingai įsisavinant rinką. Šių paslaugų prieinamumas, tinkamumas ir kaina turi įtakos kitiems verslo sprendimams, dažnai nesusijusiems su pačios transportavimo funkcijos valdymu.

2. VEIKSNIAI, TURINTYS ĮTAKOS TRANSPORTAVIMO SĄNAUDOMS IR KAINOMS

Transportavimo sąnaudoms ir kainoms turintys įtakos veiksniai gali būti skirstomi į dvi pagrindines kategorijas – su vežamais kroviniais ir su rinka susiję veiksniai.

Su vežamais kroviniais susiję veiksniai. Tai veiksniai, susiję su gaminių savybėmis, kurios turi įtakos transportavimo sąnaudoms ir kainai. Siekdama nustatyti gaminio transportavimo sąnaudas ar kainą, firma visus veiksnius gali sugrupuoti į šias kategorijas:

 Tankumas

 Patalpinimo galimybė

 Transportavimo sudėtingumas

 Atsakomybė

Tankumo sąvoka yra išreiškiama gaminio svorio ir tūrio santykio reikšme. Tokie gaminiai, kaip plienas, konservuoti maisto produktai, statybinė produkcija ir popieriaus gaminiai pasižymi didelėmis svorio ir tūrio santykio reikšmėmis: tai reiškia, kad palyginti su dydžiu, jie yra sunkūs. Kita vertus, tokie gaminiai, kaip elektronikos prekės, rūbai, žaislai turi žemas svorio ir tūrio santykių reikšmes, ir jų transportavimas dažnai brangesnis nei didelio tankumo produktų. Patalpinimo galimybė yra riba, iki kurios gaminys gali užpildyti tam tikrą vietą transporto priemonėje. Pavyzdžiui, grūdai, rūda ir naftos produktai, turi puikią sutalpinimo galimybę, kadangi jie gali visiškai užpildyti automobilio kėbulą ar konteinerį, kuriame yra transportuojami. Kiti kroviniai, pavyzdžiui, automobiliai, mechanizmai, naminiai gyvuliai, nepasižymi geromis sutalpinimo galimybėmis ar tūrio panaudojimu. Gaminio sutalpinimo galimybės priklauso nuo jo dydžio, formos, talpumo ir kitų fizinių savybių.

Transporto priemonės tūrio ir įkrovumo išnaudojimas yra susijęs su gaminio fizinėmis charakteristikomis, forma. Gaminių, kuriuos sunku pervežti iš vienos vietos į kitą, transportavimo kainos yra didesnės. Vienodi gaminiai, vienarūšiai pagal fizines savybes ar gaminiai, kurie vežami išardyti ir kurių baigtinė forma pasiekiama galutiniame taške, leidžia efektyviau išnaudoti transporto priemones ir todėl jų transportavimas mažiau kainuoja. Atsakomybė taip pat yra labai svarbus dalykas. Gaminių su dideliu vertės ir svorio santykiu, kurie yra lengvai pažeidžiami ir tų, kurie turi didesnę sugadinimo tikimybę, transportavimas būna brangesnis. Taigi tais atvejais, kai firma prisiima didesnę atsakomybę, gaminio transportavimo kaina bus didesnė. Pavojingų krovinių transportavimas dėl griežtų saugumo ir aplinkosaugos reikalavimų yra daug brangesnis.

Su rinka susiję veiksniai. Be gaminio savybių, transportavimo sąnaudoms ir kainai įtaką taip pat daro svarbūs su rinka susiję veiksniai. Iš jų paminėtini:

a) Vienos vežimų rūšies ar įvairių transporto rūšių konkurencingumas;

b) Rinkų vieta (t. y. transportavimo atstumai);

c) Vežėjų veiklos valstybinio reguliavimo esmė ir mastas;

d) Krovinių srautų subalansuotumas teritorijoje;

e) Gaminių transportavimo sezoniškumas;

f) Gaminio vežimo vieta (šalies viduje ar į kitą valstybę).

Kiekvienas iš aukščiau paminėtų veiksnių ar veikiant visiems kartu turi įtaką transportavimo sąnaudoms ir kainai.

3. TRANSPORTAVIMO PASLAUGŲ CHARAKTERISTIKOS

Esminis logistikos valdymo komponentas yra klientams teikiamos paslaugos. Kiekviena logistikos veikla prisideda prie aptarnavimo, kurį kompanija suteikia klientui, lygio, nors transportavimo poveikis aptarnaujant klientą yra vienas reikšmingiausių. Svarbiausios transportavimo savybės, turinčios įtakos kliento aptarnavimo lygiui, yra patikimumas, pristatymo trukmė, aptarnavimo zona, gaminių pristatymo lankstumas, nuostoliai ir padaryta žala kroviniams, transporto firmos gebėjimas suteikti ne tik transportavimo, bet ir kitas aptarnavimo paslaugas.

Kiekviena transporto rūšis – kelių, geležinkelio, oro, vandens ar vamzdynų transportas – yra susijusi su klientų aptarnavimu. Pasirinkimų įvairovė yra prieinama visiems asmenims ir firmoms, kurie nori vežti savo
gaminius iš vienos vietos į kitą. Gali būti pasirinktas bet kuris vienas ar keletas iš penkių transportavimo būdų. Be to, gali būti naudojamos tam tikros įvairios transporto rūšių kombinacijos, tarp jų geležinkelio ir kelių transportas, kelių ir vandens transportas, kelių ir oro transportas, geležinkelio ir vandens transportas. Dėl tokios transportavimo derinių įvairovės gali būti suteiktos specializuotos arba pigesnės paslaugos, kurios dažniausiai nėra prieinamos, naudojant viena transportavimo būdą. Kiti vežėjai, kartais vadinami trečiosiomis šalimis, gali krovinių siuntėjams siūlyti daugelį specialių paslaugų ar paslaugų derinių.

3.1. Geležinkelis

Geležinkelis pagal daugelį veiksnių yra pranašesnis už kitų rūšių transportą, nes gali aptarnauti visus krovinių siuntėjus. Tai nereiškia, kad geležinkeliu galima gabenti bet kokią produkciją ir bet kur, nes dėl tinklo apribojimų geležinkeliu ne visi taškai pasiekiami. Bet platų prekių asortimentą šios rūšies transportu gabenti išties galima. Pavyzdžiui, geležinkeliu galima transportuoti sausus ir skystus krovinius, šaldytą maistą, šviežius vaisius bei daržoves, kuriems reikia kontroliuoti temperatūrą, ir neįprastos formos bei dydžio įrengimus. Svarbiausia yra tai, kad nėra ribojama krovinio rūšis. Svarbu ir tai, kad geležinkeliu ir teisiniu požiūriu galima gabenti apskritai visas prekes.

Transportavimo geležinkeliu privalumai:

1) Didelių kiekių krovinių vežimas dideliais atstumais į svarbiausius pramonės ir prekybos centrus. Tai būdinga net ir paprastiems krovinių vežimams, tačiau itin efektyvu įdiegus intermodalinių vežimų sistemą. Jei gavėjas turi savo privažiavimo kelius, ši transportavimo rūšis tampa dar patogesne.

2) Laikinas krovinių saugojimas nemokant už prastovas. Kroviniai gali būti palikti vagonuose visą parą, neskaičiuojant atvykimo dienos, be papildomo apmokėjimo. Tai ypač svarbu norint gerai pasiruošti krovimo darbams.

3) Maža kaina. Vežimo kaina 4-6 kartus mažesnė už vežimo autotransportu kainą.

4) Didelis įkrovumas. Geležinkelio transportas patogus reguliariam krovinių dideliu kiekiu vežimui, kadangi jo įkrovumas daug didesnis negu automobilių transporto.

Šiuo metu Jūs matote 30% šio straipsnio.
Matomi 1063 žodžiai iš 3505 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.