Ultravioletiniai spinduliai1
5 (100%) 1 vote

Ultravioletiniai spinduliai1

REFERATAS

Ultravioletiniai spinduliai

Darbą atliko: AE-2 gr. stud.

Darbą tikrino:

VILNIUS

2004

TURINYS

1. Įvadas 3 psl.

2. Ultravioletinė saulės spinduliuotė ir jos poveikis žmogui 3 psl.

3. Saulė, jos poveikis odai, apsisaugojimo priemonės 6 psl

4. Akių apsauga nuo saulės spindulių. Saulės akinių lęšių rūšys

ir ypatumai 7 psl.

5. Akių apsauga nuo UV spindulių. Ką reiškia 100% apsauga nuo

UV spindulių 8 psl.

6. Ultravioletinių spindulių panaudojimas 10 psl.

7. Soliariumas 10 psl.

8. Apibendrinimas 14 psl.

Įvadas

Kiekvienas iš mūsų yra gulėjas paplūdimyje ir deginęs saulėje. Mūsų oda įdega dėka saulės skleidžiamos ultravioletinės spinduliuotės. Saulės spinduliuotė susideda iš matomosios, infraraudonosios ir ultravioletinės dalies. UV (ultravioletiniai spinduliai) ankstyva pavasari būna labai pavojinga, nes tada jie yra labai kenksmingi mums. Ultravioletiniai spinduliai turi ir nauda ir žala kuriuos aš bandysiu atskleisti mano referate apie UV spindulius, bandysiu išsiaiškinti jų poveiki žmogui, jo organizmui ir kūnui. Taigi ultravioletiniai spinduliai yra elektromagnetiniai spinduliai, kurių bangos ilgis yra tarp 2-400 nm (fotonų energija tarp 3-620 eV). Žemės paviršių pasiekia tik 300-400 nm ilgio ultravioletiniai spinduliai. UV dydis priklauso nuo ozono sluoksnio storio. Kuo jis didesnis, tuo daugiau sugeria ultravioletinių spindulių, taip tarsi skėtis saugodamas mus nuo kenksmingo jų poveikio. Be to, UV kiekis tiesiogiai priklauso nuo saulės aukščio, vietos aukščio virš jūros lygio, debesuotumo, ir kt. Didžiausias jis būna tropikuose vasaros vidurdienį.

Elektromagnetinės nejonizuojančios spinduliuotės spektras apima ultravioletinę, radijo, mikrobanginę spinduliuotę bei žemo dažnio elektrinius ir magnetinius laukus. Kasmet daugėja klinikinių bei epidemiologinių duomenų, priskiriančių šį gamtos ir techninės pažangos reiškinį prie neigiamai sveikatą veikiančių aplinkos padarinių.

Ultravioletinė spinduliuotė – saulės radiacijos išdava. Manoma, kad plonėjant ozono sluoksniui jos aktyvumas didėja. Soliariumai – dirbtinės saulės irgi veikia tuo pačiu principu. Piktnaudžiavimas saule ar soliariumo paslaugomis gali sukelti kai kurias odos vėžio formas – piktybinę melanomą. Tokių susirgimų Europoje daugėja. Pvz., Švedijoje kasmet ūgteli 5 proc., Lietuvoje kasmet padaugėja: 12,2 proc. – moterys, 14 proc. – vyrai.

Taigi prieš keliaudami į kalnius slidinėti ir į tropines vietas verta išsiaiškinti koks yra tuose vietose ultravioletine spinduliuotė (UVI – priemonė informuoti visuomenę apie galimą UV kenksmingumo laipsnį ir apsaugos priemonių reikalingumą). Jeigu yra didelė tai geriau pasirinkti keliauti kitur arba imtis visų atsargumo priemonių ( įvairūs kremai, vengimas tiesioginių saulės spindulių, drabužiai saulės akiniai su UV filtru ir kt.)

Ultravioletinė saulės spinduliuotė ir jos poveikis žmogui

Saulės spinduliuotė susideda iš matomosios, infraraudonosios ir ultravioletinės dalies. Pastarosios dėka mūsų oda gražiai įdega arba tampa raudona, pūslėta ir skausminga,t. y. – nudega. Ultravioletinė saulės spinduliuotė (UV) turi teigiamą poveikį, tačiau dideli jos kiekiai gali pažeisti gyvus organizmus. Metai po metų veikdama žmogaus odą, UV skatina jos priešlaikinį senėjimą, gali sukelti odos vėžį arba akių kataraktą. Tiesa, oda gali šiek tiek prisitaikyti prie UV gamindama melaniną (įdegdama). Žmogaus akis tokio sugebėjimo neturi.

UV dydis priklauso nuo ozono sluoksnio storio. Kuo jis didesnis, tuo daugiau sugeria ultravioletinių spindulių, taip tarsi skėtis saugodamas mus nuo kenksmingo jų poveikio. Be to, UV kiekis tiesiogiai priklauso nuo saulės aukščio, vietos aukščio virš jūros lygio, debesuotumo, ir kt.Didžiausias jis būna tropikuose vasaros vidurdienį.

Lengvai suprantamos informacijos apie UV ir galimą jos žalingą poveikį poreikis paskatino mokslininkus apibrėžti parametrą, kuris galėtų būti naudojamas kaip UV indikatorius. Taip atsirado UV Indeksas (UVI) – priemonė informuoti visuomenę apie galimą UV kenksmingumo laipsnį ir apsaugos priemonių reikalingumą. Indeksas nusako UV spinduliuotės poveikį žmogaus odai. Efektyvi UV dozė, sukelianti pastebimą visiškai baltos odos paraudimą, vadinama minimalia eritemine doze (MED).

UV indekso reikšmės mūsų platumose svyruoja tarp 1 ir 10 ir skirstomos taip:

1…3 – žemas,

4…6 – vidutinis,

7…9 – aukštas,

daugiau 9 – ekstremalus.

Norint praktiškai naudoti UVI, reikia žinoti, kuriam iš 4 tipų (pagal žemiau duotą lentelę) priklauso Jūsų oda:

I – as tipas. Oda ypač šviesi,strazdanos,akys mėlynos,plaukai rusvi, sunkiai įdega, nudega (pūslės).

II – as tipas. Oda šiek tiek tamsesnė, retos strazdanos, plaukai šviesūs,akys mėlynos ar žalios, įdega silpnai, didelis polinkis į nudegimą.

III – as tipas. Oda šviesi iki šviesrudės, plaukai rudi , akys pilkos ar žalios, gerai įdega, nudega retai.

IV – as tipas. Oda šviesiai ruda iki alyvos spalvos, plaukai juodi, akys rudos, labai gerai įdega, niekada nenudega.

Deginimosi laikas – tai maksimalus laikas būti saulėje nesisaugant ir negaunant nudegimo. Jis gali būti nustatytas kiekvienam odos
tipui pagal UV Indeksą (žr. lentelę žemiau).

Paprasčiausia apsauga nuo UV – drabužiai ir akiniai nuo saulės su UV filtru. Tai svarbu tiek atostogaujant, tiek dirbant atvirame ore. Norint prailginti buvimo saulėje laiką, galima naudotis vadinamaisiais saulės ekranais, t. y. apsauginiais kremais, losjonais ir pan. Pirmą kartą einant į pliažą, reikėtų naudoti apsauginę priemonę su dvigubai didesniu saulės apsaugos faktoriumi (SAF), negu UVI.

Žinotina, kad pliaže gaunate papildomą UV dozę, atsispindėjusią nuo smėlio ir vandens, o kalnuose nuo sniego ir uolų.

Prieš išvykstant atostogauti į šiltesnius kraštus reikėtų pasidomėti, kokie ten tuo metu orai ir koks UVI. Tai padėtų pasirinkti tinkamas apsaugos priemones ir išvengti nudegimo.

Ypatingą rizikos grupę sudaro vaikai. Kūdikiai iki vienerių metų iš viso neturėtų būti saulėje. Vyresniuosius reikėtų rengti laisvais drabužėliais, dengti galvas skrybėlėmis. Vaikų odą reikia saugoti kaip ir I-o tipo odą.

Reikia žinoti, kad neigiamas UV poveikis kaupiasi per daugelį metų, todėl gaunamus MED’us reikėtų skaičiuoti panašiai, kaip skaičiuojame kalorijas, norėdami nepriaugti svorio. Sezonui turėtumėte gauti ne daugiau 30-50 saulės vonių (iki odos paraudimo). Tai sudaro 30-50 MED per metus.

Lietuvoje UV pradėta matuoti 2000 – aisiais metais. UVI prognozės dar tik bandymo stadijoje,tačiau galima pasakyti, kad birželio — liepos mėnesiais giedrą vidurdienį UVI gali būti 6 – 8. Tai reiškia, kad I – ą ir II – ą odos tipą turintiems žmonėms nepavojingo buvimo saulėje laikas yra iki 20 min. Pilnas debesuotumas gali sumažinti spinduliuotę, kartu ir UV indeksą perpus.

REKOMENDACIJOS

Kaip elgtis saulėje I ir II tipo odą turintiems žmonėms (ir vaikams)

UVI dydis Apsaugos priemonės Deginimosi laikas

10 ir daugiau (ekstremalus) Geriau būti pavėsyje Mažiau 15 min.

7…9 (aukštas) Akiniai, skrybėlė, marškiniai, pavėsis, vaikų saulėje nelaikyti 20 min.

4…6 (vidutinis) Akiniai, skrybėlė, marškiniai, vaikų saulėje nelaikyti 30 min.

1…3 (žemas) Akiniai 60 min. ir daugiau

SAULĖ, JOS POVEIKIS ODAI, APSISAUGOJIMO PRIEMONĖS

Vasarą žmonės stengiasi pasilepinti saulės teikiamais malonumais pamiršdami, kad nesaikingas mėgavimasis saulės voniomis gali sukelti rimtų sveikatos sutrikimų. 12,1 proc. visų naujai diagnozuojamų piktybinių navikų yra odos vėžys, kurio pagrindinė priežastis ir yra besaikis deginimasis saulėje. 2001 metais užregistruota 1,7 tūkst. naujų odos vėžio atvejų. Norėdamos būti gražios, moterys dažniau laiko praleidžia saulėje, todėl jos šiomis ligomis dažniau serga nei vyrai.

Odos vėžys susijęs su UV spinduliuotėje praleisto laiko trukme. Dažnai jis išryškėja sulaukus 50 ir daugiau metų. Tai gali būti ilgalaikio buvimo saulėje pasekmė vaikystėje ir jaunystėje. Mat oda akumuliuoja (sukaupia) saulės energiją ir tik po kurio laiko kaip atsakas atsiranda dėmelių, saulės keratomų, apgamų, gėrybinių odos ligų ar net melanomų (odos vėžys).

Kaip žinia, saulė spinduliuoja akimi nematomus ultravioletinius (UV) spindulius. Jie skirstomi į UV-C, UV-B ir UV-A.

UV-C spinduliai turi didžiausią energijos kiekį, bet jie nepasiekia žemės: juos sulaiko žemę gaubiantis ozono sluoksnis. UV-B spinduliai suteikia odai estetiškai malonų rudą atspalvį, bet sukelia nudegimus, padidina melanomos atsiradimo riziką. UV-A spinduliai skatina vitamino D sintezę, sukelia staigų įdegimą, įsiskverbia giliai į odą, skatina raukšlių formavimąsi, odos senėjimą, sausėjimą ir elastingumo mažėjimą.

Šiuo metu Jūs matote 30% šio straipsnio.
Matomi 1312 žodžiai iš 4348 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.