Vaizdinės atminties tyrimas
5 (100%) 1 vote

Vaizdinės atminties tyrimas

11

ĮVADAS

VAIZDINĖ ATMINTIS

Atmintis vaidina labai svarbų vaidmenį žmogaus gyvenime. Jei žmogus pamirštų viską ką jis suvokė, pergyveno, veikė, jis negalėtų psichiškai vystytis.

Atmintis- paprastai yra įvairios medžiagos įsiminimas, pažinimas ir atgaminimas.

Svarbų vaidmenį vaidina vaizdinė atmintis, ji yra viena iš atminties rūšių.

Vaizdinė atmintis apibūdinama anksčiau suvoktų daiktų ir reiškinių konkrečių vaizdinių įsiminimu. Vaizdinė atmintis operuoja iš tikrovės gauta ar susikurta vaizdine medžiaga – vaizdiniais. Vaizdinys yra vaizdas objekto, kuris šiuo metu nesuvokiamas. Vaizdiniai yra panašūs į suvokimų metu gaunamus objektų vaizdus[1,61].

Vaizdinė atmintis dažniausiai pasireiškia atgaminimo metu, kuomet mums kyla daugiau ar mažiau ryškūs, konkretūs žmonių, daiktų ar įvykių, kurių mes šiuo metu nesuvokiame, bet kuriuos mes suvokėme kažkada praeityje vaizdai. Taip žmogaus smegenyse atsiranda anksčiau suvoktų daiktų ar reiškinių konkretūs vaizdai- vadinami vaizdiniais.

Dažniausiai vaikas įsimena tuos daiktus ar reiškinius, kurie vienokiu ar kitokiu būdu patraukė jo dėmesį, tai kas jį sudomino, sukėlė jam stiprų ir ryškų įspūdį.

Dažniausiai vaizdiniais atgaminami tik kai kurie būdingi daikto bruožai, kurie turėjo lemiamą reikšmę vaiko veiklai arba savo nepaprastumu patraukė jo dėmesį[3,89].

Tiriant vaikų vaizdinę atmintį galime į pagalbą pasitelkti paveikslėlius. Jie turi didelę reikšmę ikimokyklinukų gyvenime. Žinomų objektų atpažinimas paveikslėlius – tai įrodymas, kad vaikas yra įsiminęs tuos objektus ir turi jų vaizdą atmintyje. Atmintyje išlaikyti vaizdiniai padeda objektus atpažinti[2,66]. Kiek paveikslėlių vaikas įsimins priklauso nuo to kaip vaikas dirba su paveikslėliais: dėlioja juos ant stalo, dėlioja juos iš vienos vietos į kitą, deda į krūveles, grupuoja, ieško jų panašumų ir skirtumų.

Didelę reikšmę įsiminimui turi paveikslėlių įvardijimas žodžiu, jei jie įvardijami- atsimenama daugiau. Kaip teigė psichologė L. Žitnikova: ,, Keturmečiai vaikai kurie įvardijo pavaizduotus daiktus, iš 12 įsiminė – 6-7 paveikslėlius, o kurie neįvardijo – 2-3 paveikslėlius. Taip pat atsiminimui didelę reikšmę turi paveikslėlių klasifikavimas. Kai daiktus priskiriam tam tikrai grupei, pavyzdžiui valgomas- nevalgomas[4,17].

Taigi, mano šio tyrimo tikslas – ištirti vaikų vaizdinę atmintį, naudojant paveikslėlių klasifikacijos metodą. METODIKA: Buvo parinkti 8 tiriamieji, 4-5metų vaikai. Tomas 4m.

Rasa 4,5m.

Lina 4,7m.

Gintaras 4m.

Romas 4,9m.

Linas 4,3m.

Agnė 4,6m.

Aistė5m.

PRIEMONĖS NAUDOJAMOS TYRIMUI: 2 paveikslėlių rinkiniai po 15 paveikslėlių kiekviename. Pirmame rinkinyje bet kokie paveikslėliai. Antrasis paveikslėlių rinkinys sudarytas iš 2 lygių dalių, kurios skiriasi pagal požymį: valgomas- nevalgomas.

TYRIMO EIGA: Tyrimas buvo atliekamas su kiekvienu vaiku individualiai.

Tyrimas atliekamas 2 serijomis:

1-OJI SERIJA. Tiriamajam buvo sakoma, kad jis turi stengtis kiek galima geriau įsiminti daiktus pavaizduotus paveikslėlyje.

Ant stalo priešais tiriamąjį dedamas pirmasis paveikslėlis iš pirmojo rinkinio, po to ant jo dedamas antrasis paveikslėlis, ir taip pat išdėliojami likusieji. Taip išdėliojami visi 15 skirtingų paveikslėlių.

Baigus demonstruoti paveikslėlius jie nuimami, ir tiriamojo paprašoma išvardinti daiktus, kurie buvo pavaizduoti paveikslėliuose, ir žymimasi kiek tiriamasis paveikslėlių atgamino teisingai ir kiek neteisingai.

2- OJI SERIJA. Toliau tyrimas buvo atliekamas su antruoju paveikslėlių rinkiniu. Jame paveikslėliai skyrėsi pagal požymį: valgomi – nevalgomi. Tiriamojo prašoma suklasifikuoti paveikslėlius pagal požymį – valgomas – nevalgomas. Tiriamajam paveikslėlius suklasifikavus, jie nuimami ir paprašoma tiriamojo išvardinti daiktus kurie buvo atvaizduoti paveikslėliuose.

INSTRUKCIJA TIRIAMAJAM: – Tiriamajam sakoma: ,, -Dabar aš tau rodysiu paveiksliukus ir tu turi stengtis kuo daugiau, ir geriau įsiminti tuos pavaizduotus paveiksliukus.

REZULTATAI

PROTOKOLAS

Tiriamasis Serija Demonstruotų paveikslėlių sk. Teisingai atgamintų paveikslėlių sk. Vaizdinio įsiminimo koeficientas Tiriamojo elgesys

Tomas

4m. 1 15 4 0,26 Tiriamasis noriai, bet nedrąsiai dalyvavo tyrime. Paveikslėlius apžiūrinėjo labai rimtai. Dėliojant paveikslėlius jis garsiai juos vardijo. Tik neatpažino apelsino ir iškart pasakė:,, aš šito paveikslėlio nepažystu”.

Tomas gerai įvardijo visus paveikslėlius, visus juos pažinojo.

2 15 2 0,13 Prieš tiriamaji išskleidus paveiksliukus, jis iškart pradėjo
vardint paveikslėlius ir garsiai tardamas jų pavadinimus dėliojo juos į kruvelę: ,, tas turi būti čia’’, ,,šito nežinau kur dėt’’.Visus paveikslėlius suklasifikavo gerai

Tiriamasis Serija Demonstruotų paveikslėlių sk. Teisingai atgamintų paveikslėlių sk. Vaizdinio įsiminimo koeficientas Tiriamojo elgesys

Agnė

4,5m. 1 15 3 0,2 Rodant paveikslėlius tiriamoji kai kuriuos garsiai vardino, ir pasakojo, jog ji šiuos daiktus yra mačiusi.

2 15 2 0,13 Paveikslėlius klasifikavo labai lėtai, retkarčiais paklausdavo: ,,ar čia valgomas?”

Tiriamasis Serija Demonstruotų paveikslėlių sk. Teisingai atgamintų paveikslėlių sk. Vaizdinio įsiminimo koeficientas Tiriamojo elgesys

Rasa

4,5m. 1 15 2 0,13 Tiriamoji buvo labai išsiblaškius, nelabai suprato ko iš jos buvo reikalaujama, ji nuolat klausinėjo: ,,ar aš turiu prisimint visus paveiksliukus? Oi aš tiek daug neprisiminsiu’’.Labai įdėmiai žiūrėjo paveiksliukus, kai kuriuos įvardijo garsiai.

Šiuo metu Jūs matote 53% šio straipsnio.
Matomi 796 žodžiai iš 1512 žodžių.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA (kaina 0,87 €) ir įveskite gautą kodą į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.