Tūrinys
1. Pratarmė
2. Variklio blokas
3. Cilindrų galvutės
4. Alkūninis velenas
5. Smagratis, Sukamūjų švytavimų slopintuvai
6. Slydimo guoliai
7. Ivorės (cilindrai)
8. Stūmokliai
9. Žiedai
10. Naudota literatūra
Pratarmė
Automobilyje naudojamos žaliavos yra labai įvairios su jomis mes
susitinkame kas diena savo namų buityje. Čia yra naudojamos medžiagos nuo
elementariausio ketaus iki tauriojo aukso. Taip pat automobilyje yra
plasmasės gaminių, jų galime pamatyti salone, jeigu automobilis yra aukštos
klasės naudojama geresnės kokybės plasmasė arba netgi natūrali oda, salone
galime pamatyti medžio gaminiu bei kaikuriose automobiliuose būna deimantų
ir kitokių brangių akmenų tiesiog dėl grožio. Važiuoklėje naudojama guma –
kad sumažintų vibracijos dažnį į automobilio kėbula ir dėl to, kad mažiau
būtų mažesnis triukšmas automobilio salone. Kaikuriuose automobiliuose
kėbulas gaminamas iš aliuminio lydinių kad būtų lengvesnis (padidėtų
variklio galingumas ir ekonomiškumas) ir standesnis. Automobilyje
nuadojamas stiklas yra grūdintas, o priekinis yra trijų sluoksnių – (
stiklas, plėvelė, stiklas ) tokia jo sandara yra dėl keleivio saugumo
avarijos metu. Automobilis yra gaminamas žvelgiant į kelis aspektus: kuro
sanaudos, užterštumo laipsnis ir svarbiausias aspektas jo saugumas (kad ir
koks auto įvikis nutiktų).
Variklio blokas
Variklių blokai būna pagaminti iš pilkojo ketaus, legiruoto chromu,
nikeliu, molibdenu arba iš aliuminio lydinių. Variklio blokų iš ketaus
išorinių sienelių storis, priklauso nuo cilindro skersmens, esti nuo 4 iki
7mm, o guolių atraminių sienelių storis – nuo 5 iki 10mm. viršutinės
sienelės storis lygus ~ 0,1 d (čia d cilindro skersmuo). Gaminant variklio
blokus iš aliuminio lydinių, się matmenys padidinami proporcingai
elastingumo modulių santykiui: Eketaus / Ealium*. Ketaus variklių blokai
yra žymiai sunkesni už aliuminio,bet jų eksplotacija yra žymiai pigesnė
negu aliuminio variklio blokų.
Alkūniniai velenai yra štampuojami iš legiruoto plieno arba liejami iš
ketaus. Lieti ketiniai velenai yra pigesni, lengvesni, geriau slopina
sukamuosius švytavimus, jų geresnės antifrikcinės savybės, tačiau štampuoti
plieniniai velenai yra standesni. Oto varikliams dažniausiai naudojami
ketiniai alkūniniai velenai, o Dyzelio – plieniniai.
B
B-B
Stūmokliai
Stūmoklis per pirštą ir švaistiklį perduoda dujų slėgio jėgą
alkūniniam velenui, paversdamas slėgio energiją mechaniniu darbu. Tai
labiausiai mechaniškai ir termiškai apkrauta variklio detalė.
Pripučiamuosiuose sunkvežimių varikliuose dujų slėgio jėgos siekia 170kN, o
temperatūra atskiruose stūmoklio taškuose – 400°C. Normalinė jėga,
spaudžianti stūmoklį prie cilindro, gali siekti 15kN.
Stūmoklis turi išlikti standus, kai temperatūros aukštos, turi
būti atsparusdilimui ir kuo mažesnio svorio, kad susidarytų mažesnės
inercijos jėgos. Todėl stūmokliai liejami slegiant iš aliuminio lydinių su
11 -25 % Si. Kartais stūmokliai štampuojami; tada jie esti standesni.
Aliuminio lydiniai gerai perduoda šilumą, todėl sumažėja stūmoklio
dugno temperatūra, tačiau jų šiluminio plėtimosi koeficientas maždaug 2
kartus didesnis už ketaus. Todėl montuojant, tarp cilindro ir stūmoklio
kreipiamosios dalies būtina palikti reikiamą tarpelį, kad įkaitęs stūmoklis
neužstrigtų.
5. pav Stūmoklio sandara: A – dugnas; B – sandarinimo dalis (galvutė); C
– kreipiamoji dalis; 1 -grioveliai kompresiniams žiedams; 2 – griovelis
tepaliniam žiedui; L – stūmoklio aukštis; D – stūmoklio skersmuo; LK-
kreipiamosios dalies ilgis; HK – kaitrumo juostos aukštis; Hs –
tarpžiedinės sienelės aukštis; SD – dugno storis; Ss – kreipiamosios dalies
sienelės storis; Dst – stebulės angos skersmuo
Stūmoklio piršto prielajų srityje įliejami žiedo ar juostos formos
plieniniai įdėklai, turintys mažesnį linijinio plėtimosi koeficientą. Šie
įdėklai leidžia stūmokliui plėstis tik piršto ašies kryptimi. Tokie
stūmokliai esti pakankamai standūs, todėl tinka ir dyzeliniams varikliams.
Įdėklų veiksmingumą padidina horizontalios išpjovos.
Naudojant stūmoklius su šiluminio plėtimosi reguliavimo priemonėmis, jų
montavimo tarpelis sumažinamas iki 0,0003 – 0,0006 D (D – stūmoklio
skersmuo). Didelės galios sunkvežimių varikliams su stūmokliais be šių
reguliavimo priemonių montavimo tarpelis esti 0,0008 – 0,00150 D.Kad
stūmokliai geriau
įsidirbtų ir mažiau diltų, jie padengiami keleto mm ^
storio švino, alavo arba fosfato sluoksniu, arba šiek tiek storesniu (10-20
|am) C grafito sluoksniu.
Stūmoklio paviršiaus dalis nuo dugno krašto iki pirmojo žiedo griovelio
vadinama kaitrumo juosta (HkJ. Nuo jos aukščio priklauso žiedų temperatūra.
Kaitrumo juostos aukštį riboja maksimalus stūmoklio aukštis, nuo kurio
priklauso viso variklio aukštis. Be to, dėl Oto varikliuose į plyšį tarp
stūmoklio ir cilindro patenkančio ir nesudegančio degiojo mišinio pablogėja
variklio ekonomiškumo ir ekologiniai rodikliai. Žiedų temperatūra taip pat